KULT
A Rovatból

Majka énekesét az új tetoválása sem mentette meg - megnéztük az X-Faktor első élő adását

Pápai Joci elfelejtett beszélni, a nagy favoritok hibáztak, és nem biztos, hogy azok jutottak tovább, akiknek kellett volna.


Végre eljutottunk a 2024-es X-Faktor első élő show-jáig. A két műsorvezető tíz csinos táncoslány gyűrűjében vonult be, ami Pápai Jocit annyira megzavarta, hogy beszélni is elfelejtett.

„Már csak egy hónap, és kiderül, hogy kié, és kinyeri az idei évadot” – mondta például.

Vagy amikor Miller Dávid felvetette, hogy „valaki hiányzik”, utalva ezzel a négy mentorra, Joci ezt bírta kinyögni:

„Nekem legjobban egy gyönyörű szép nő is hiányzik közülük.”

Az egy dolog, hogy ez a nők után nyálat csorgató stílus 2024-ben elég cringe, és tudom én, hogy borzasztó nehéz élő műsort vezetni, nekem valószínűleg nem is menne, de azért az túlzás, hogy minden második mondatba becsúszik valami.

Egyébként, ha megfigyelitek, nem is bíztak túl sokat Jocira. Minden olyan esetben, amikor hosszan kellett beszélni, és fontos információkat átadni, Dávid beszélt. Hogy ez eleve így lett kitalálva, vagy Joci kezdeti botlásai miatt vették vissza kicsit, azt nem tudni.

Rögtön az elején mindenkit szeretnék megnyugtatni, aki álmatlanul forgolódott emiatt: bejelentették, hogy 2025-ben is lesz X-Faktor. Ez nekem mindenképp jó, mert azt jelenti, lesz munkám.

Gáspár Lacinak ez a hetedik évada. Eddig egyszer sikerült mentorként nyernie, még 2017-ben, némileg árnyalja az akkori győzelme, hogy Ricco és Claudia már rég nincs sehol. Igaz, Opitz Barbi óta nem nagyon volt olyan szereplő, aki tartósan az élvonalban tudott maradni. Én legalábbis nemigen látom, hogy nagyon pörögne az USNK, és Alee-ról is akkor hallottam utoljára, amikor pökhendin közölte, hogy nem sírni kell a magas rezsiárak miatt, hanem több pénzt keresni. Pedig érdekelne, ő maga most hogy áll ezzel.

Ha így nézzük, a második-harmadik helyezettek jobban teljesítenek: Zdorba Patrik, Kiss Kevin, Mihályfi Luca vagy Paulina feltűnik itt-ott, bár azért tény, hogy nem velük foglalkoznak a címlapok.

Ahogy azt mi is megírtuk, megújult az X-Faktor stúdió. Rajcsányi Balázs díszlettervező ötlete volt az arénaszerű elrendezés, és a szinteltolásos színpadrendszer. A vörösben-kékben játszó színvilág maradt, és a félhomályos Legyen ön is milliomos feeling is.

Az egyik legfontosabb kérdés, ami viszont tényleg sokakat foglalkoztatott, hogy ki lesz Valkusz Milán harmadik versenyzője. Mostanra az is tudja, aki nem szeretné, hogy a Peterpost x Leo rap duót kizárták a műsorból a srácok összeférhetetlen viselkedése miatt. Vártuk volna, hogy Milán végre bejelenti a nagy hírt, de az RTL sosem hagyja ki az alkalmat, hogy az időnket rabolja, úgyhogy gyorsan beadtak egy bejátszást.

A bejátszás elején még hallhattuk Majka értetlen hangját: „Nem mondja el?” Úgy látszik, nem figyelt a próbán.

Miután Milán a székes feladat végén három versenyző közül választotta ki a rappereket, logikus lett volna, hogy Gyarmati Jázmin vagy Suhai Soma legyen a befutó. A mentor azonban nem így döntött, inkább idereptette az USA-ból a magyar származású Steve Majort. Bármennyire is igazságtalannak tűnik, van benne ráció. Milánnak olyan versenyzőre volt szüksége, aki a rövid felkészülési idő ellenére is képes lesz értékelhető produkciót nyújtani.

Major ha nem is ismert, de azért profi énekes, ha csak elénekli a repertoárját úgy, mint a haknikon, már jobb helyzetben van, mint némelyik fiatal pályakezdő.

Az első versenyző a rapper Henn volt, aki nem meglepő módon ismét saját számmal érkezett. Sajnos én nem tudok úgy elájulni tőle, mint a mentorok, és elsősorban nem is azért, mert olyanokat mond, hogy Milán nagyon „fain”, és „ad nekem egy plusz boostot”. Bár azt a mentorok is megjegyezték, hogy a dala kicsi olyan volt, mintha a Go Sandelát folytatná, és az éneklős részek nem voltak túl erősek.

A pörgetős részt dicsérték, pedig én úgy gondolom, a pörgetős rapnek akkor van értelme, ha érteni, amit mond. Alee ebben nagyon jó volt. Henn rappjéből egyébként sem sokat érteni.

A székek üresek voltak, ezért a kritikák ellenére engedékenyen leültették a srácot, amit szerintem utóbb többen megbántak a mentorok közül.

De erről majd később.

Gáspár Laci egykori önmagát látja a 20 éves Toldi Sándorban, aki nem csak mentaláitásban hasonlít rá, de abban is, hogy most, a verseny előtt lett apuka, akárcsak Laci a Megasztár idején. Sándor – akit valamiért mindenki lesanyikáz – az egyik legjobb hangú énekes, de azért becsúsztak hamis hangok és számomra kicsit unalmas is volt az előadása. Bár lehet, hogy ez inkább ízlésbeli kérdés.

Majka nagyon megdicsérte:

„Valami olyan gyémántot szeretnék találni, akire a pop ipar számíthat. Te egy olyan csávó vagy, aki ha a saját csapatomat nézem, hosszú távon nagyon sok problémát fog okozni.”

Tóth Andi arra buzdította Sanyit, hogy ne szerénykedjen, higgye el, hogy itt a helye. Majka még megjegyezte, kíváncsi lesz azért, mi lesz a pörgős daloknál, ahol meg kell mozdulni. De ha Henn leült, nem lehetett kérdés, hogy Toldi Sándornak is jár a szék.

Tóth Andi első versenyzője következett, Monika Pike. Az Andi csapatával kapcsolatban a legérdekesebb információ ezen a napon az volt, hogy a mentor elvitte őket nyaralni Törökországba. Jól kiirigykedhettük magunkat, és örülök, hogy jó élményeket gyűjtött Monika, de a produkciója nem sikerült túl fényesen. Végig hamis volt, és amikor a hamis éneklés erőteljes előadással párosul, az elég kellemetlen tud lenni. Hiába választottak jó dalt Andival, ahogy Laci fogalmazott, „nem tudta megugrani”.

Milán szerint Monika egy reggae-ikon, és a nagyképre való tekintettel igent mondott, Majka és Gáspár Laci viszont úgy gondolta, igazságosabb, ha Monika sorsáról a közönség dönt.

Ismét Andiék jöttek. A 17 éves Zilincki Nóra az egyik favoritom, mert lehet, hogy becsúsznak még hibák, de nagyon jó hangja van, és az általa képviselt stílus is közelebb áll hozzám, mint a legtöbb versenyzőé.

Gáspár Laci kifejtette, micsoda tévhit, amikor énekelni nem tudó emberek jelentkeznek az X-Faktorba azt remélve, hogy majd ott megtanítják őket. Valójában olyanokat keresnek, mint a tehetséges Nóra, akiért érdemes küzdeni a hibák ellenére.

Majka azzal egészítette ki:

„Van benned valami, amitől működik a showbusiness.”

Nem volt vita, mind a négy mentor le akarta ültetni, bár Laci valami nagyon homályos fejtegetésbe keveredett a párhuzamos dimenziókról, amit annak ellenére nem sikerült megértenem, hogy az adás során többször is visszatért hozzá. De biztos van olyan univerzum a világban, ahol értem.

Miklós Vivient piros széken juttatta be Majka az élő show-ba. Megkockáztatom, hogy eddig ő énekelt legjobban az első élő show,ban. Lelkesedését mutatja, hogy csuklójára tetováltatott egy X-et az X-Faktor tiszteletére. Praktikus, mert ha befut, kérhet támogatást Elon Musktól.

A mentorok nem érezték eléggé magabiztosnak, kritizálták Vivient, amit Majka értetlenül hallgatott. Egyenesen meggyanúsította őket, hogy már taktikáznak, és a saját versenyzőik védelmében húzzák le az ő énekesét.

Az ózdi rapper megfogalmazta, hogy bár szerepelt már olyan tehetségkutatóban, ahol valamennyire foglalkozni kellett a versenyzőivel, sosem töltött ennyi időt velük, mint itt, nem igényeltek ilyen sok foglalkozást. Épp ezért megérti, miért anyáskodnak a mentorok a versenyzőik fölött. Ezzel együtt megfogadta, hogy ő a saját és a többiek versenyzőivel is objektív lesz – ami szerintem sem sikerült neki résmentesen –, viszont Laci és Milán értékelését nem tartja korrektnek.

Az érzelmi zsarolás mindenkinél másképp hatott: Milán azt próbálta bebizonyítani, hogy ő igenis objektív, ezért megszavazta a széket Viviennek, Gáspár Laci viszont megsértődött és azt mondta: döntsenek a nézők. A fiatal énekesnő végül három igennel ülhetett le.

Bogár Petra újabban „Koren” művésznéven mozog. Hogy miért pont ezt választotta, illetve, hogy mit is jelent, arról nem derült ki semmi, csak azt tudtuk meg, hogy Petrát nagyon megviselték a negatív kommentek.

Bevallom én már a dalválasztásnál összerezzentem. A Most múlik pontosan eredetileg egy nagyszerű dal, de a tehetségkutatókban kezd közhelyszámba menni. Először Bocskor Bíborka énekelte a Megasztárban. Aztán valamivel később Janicsák Vecától is hallhattuk, de ő már a Csíkzenekar feldolgozását választotta. Koren is inkább az utóbbit próbálta volna előadni, igaz, némileg eltérő hangszereléssel.

A Csíkzenekar féle Most múlik pontosan abba a kategóriába tartozik, amit ha vágysz a tarisznyás értelmiségi kör elismerésére, akkor szeretned kell.

Pont. Quimby + népzene, hát erre értelmes, kulturált ember nem mondhat nemet!

Ez a dalválasztás nekem olyan, mintha kitettek volna Koren nyakába egy nagy táblát: én vagyok a művelt, értelmiségi, érzékeny művész, tessék engem szeretni! De ez nem így működik.

Ráadásul Koren el is rontotta az elejét. Csupán egy tangóharmonika kísérte nagyon-nagyon halkan, és a hölgy, ne szépítsük, nem találta el a hangnemet. Ez azonnal világossá vált, amikor belépett a zenekar. Koren tehetségét mutatja, hogy azonnal képes volt korrigálni, de azért látszott, hogy megviselte a hiba és ez rányomta a bélyegét a proukciójára is. Nem is kapott széket.

Következett a nagy visszatérő, Steve Major. Úgy látszik, Valkusz Milánnak ilyen éve van, emlékezhetünk, hogy Fehér Krisztiánt is a kiesés széléről rántotta vissza. Az amerikai korrektül letolta a You Give Love a Bad Name című dalt.

A mentorok találtak benne hibákat, és vitába keveredtek arról, figyelembe kell-e venni, hogy míg a többi énekes heteket készülhetett, Steve konkrétan két napja tért vissza Budapestre. Bár hozzáteszem, ha a műsorra nem is készülhetett sokat, az egyértelmű volt, hogy a repertoárjában szerepel a Bon Jovi sláger, alighanem rengetegszer elénekelte már.

Végül egyedül Gáspár Laci bizonyult szőrős szívűnek, Steve három igennel leülhetett. Mivel a négy szék már foglalt volt, most jött el az a pillanat, hogy megnézték, ki kapta a legkevesebb szavazatot a közönségtől, ez döntötte el, kinek kell felállnia. Miklós Viven tudta legkevésbé meggyőzni a tévénézőket.

Sárközi Roland az az énekes, akinek fantasztikus hangja van, de a korábbi fordulókban nagy problémát okozott, hogy olyan sokat hajlított, ami nem csak ízléstelen, de szerintem egyes amerikai államok törvényben tiltják. Frank Sinatra nagy slágerét, a My Wayt énekelte, amit eleve nagyon nehéz hitelesen elénekelni, de Rolandnak sikerült. Négy igent kapott, ami azt jelentette, hogy Nórának fel kellett állnia.

Az évad egyik nagy favoritja, Fehér Krisztián új, Milánnal közösen alkotott dallal érkezett. Maga a dal megint nagyon jó volt, de Krisztián előadásmódja messze elmaradt a korábbiaktól. Talán kijött az, hogy azokat a slágereit már sokszor előadta, a kisujjában voltak. Bár Milán váltig bizonygatta, hogy a pórbán ezerszer jobban ment.

Krisztiánnak csak a saját mentora adott volna széket, így a veszélyzónába került, de nem esett kétségbe, oda bökte Dávidnak:

„Maradok végig.”

Kundra Zsombor első saját dallal érkezett az élő show-ba, ami alighanem úgy értendő, hogy az első direkt neki írt dallal, mivel Tóth Andi később azt mondta, ő írta. Andi korábban interjúkban beszélt róla, többek között azért döntött úgy, hogy egy időre felhagy a dalírással és a nyilvános énekléssel, mert azokat a dalokat, amiket szíve szerint írna, nem tudja eladni, a közönségnek nem az kell.

Talán ez is egy ilyen dal lehet, mert eléggé más, mint Andi saját slágerei. Érdekes módon egész idő alatt az járt a fejemben, miközben hallgattam, hogy milyen jól állna Lovasi Andrásnak. Határozottan volt benne valami Kispál és a Borzos íz.

Zsombor ahhoz képest, hogy ez az ő dala, nem igazán tudta jól elénekelni, főleg a mély részek voltak gyengék. Lehet, kellett volna még pár nap, hogy igazán beérjen, és olyan legyen, amilyennek lennie kell. Ő sem kapott széket.

Közeledett a vég, már csak két versenyző volt hátra. Az Éber Kóma rap kvintett – Gergi, AW, Soul, Stink és Wimmer – fellépése megint heves vitát eredményezett, ezúttal Majka és Laci között. Laci szóvá tette, ami bevallom, nekem is szemet szúrt, vagyis hát inkább fület: a refrén erős vokáltámogatást kapott, olyannyira, hogy nem is igazán lehetett hallani a fiúk hangját.

Majka szerint ez ebben a klasszik rap műfajban bevett szokás, és álszentnek tartotta Laci érvelését. Természetesen szakmai alapon nem tudok vitatkozni Majkával, de én is úgy éreztem, hogy ez egy megúszós megoldás volt és

kicsit azt sugallja, hogy a srácok önállóan nem állnák meg a helyüket, talán ezért is kerültek végül a veszélyzónába.

Szabó Bence maradt utoljára. A versenynek ebben a szakaszában tulajdonképpen jó utolsónak maradni. Lehet, tovább kell izgulni, viszont ha széket kapsz, akkor az már biztos továbbjutást jelent.

Bence a legnagyobb kedvencem az idei mezőnyben, épp ezért biztosnak vettem a továbbjutását. Bence olyan, mint egy kőszikla, nagy termete eleve ad neki egy nagyon stabil kisugárzást, és tisztában van a képességeivel is. Jön, lát és győz. A mentorok persze benne is találtak szőrözni valót, apró hibákról beszéltek. Andi és Majka fontosnak érezte kihangsúlyozni, hogy bár ezzel a saját versenyzőiket sodorják veszélybe, nem lennének önazonosak, ha nem adnának széket. Laci versenyzője a csapattársát, Toldi Sándort váltotta.

Akik azonnal továbbjutottak: Henn, Szabó Bence, Sárközi Roland és Steve Major. A közönség szavazás lezárása után hamar kiderült, hogy Gáspár Laci és Milán teljes csapattal folytathatja. Ez egyben azt jelentette, hogy Andi és Majka vagy egy-egy versenyzőt visz tovább, vagy az egyik mentor az első adás után csapat nélkül marad.

Ami meglepő, hogy Majkától az éber kóma örülhetett, pedig Miklós Vivien vagy Koren – a bakija ellenére – sokkal jobb volt. Andi pedig Nórát viheti tovább, így tehát az X-Faktor véget ért Monika Pike-nak – akiről pedig azt gondoltam, akár a döntőben is ott lehet – és Kundra Zsombornak is.

Ugyanis itt a székes feladattal ellentétben nem a mentorok döntenek a cseréről. A közönség pedig sokkal szubjektívebb szempontok alapján dönt. A kiesett versenyzők – talán egyedül Zsombort leszámítva – bármelyike jobb volt, mint Henn. A magam részéről legjobban Korent fogom hiányolni. Ha van kedvetek, írjátok le, ti hogy döntöttetek volna a mentorok és a nézők helyében!

Fotó: Nagy Bogi


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Sosem fog botoxoltatni, direkt bezárta magát egy ketrecbe, és utálja a szexjeleneteket – 50 érdekesség az 50 éves Marion Cotillard-ról
Oscar-díjas filmsztár, klímaaktivista, étteremtulajdonos, énekesnő, egyben pedig a 21. század legsikeresebb francia színésznője… Nem semmi élet!


1. Hajnali 4 óra 50 perckor született, 1975. szeptember 30-án, Párizsban.

2. Orléans-ban nőtt fel, és csak 16 évesen költözött Párizsba.

3. Az apja, Jean-Claude Cotillard és az édesanyja, Niseema Theillaud mindketten színészként és tanárként dolgoztak.

4. 1993-ban, 17 évesen debütált a képernyőn a kanadai tévésorozatban, a Hegylakóban. A sorozat 1. évadának 17. részében egy névtelen lányt alakított, aki éppen életet adott egy gyermeknek. Ezután a 21. részben tért vissza a Lori Bellian nevű karakter szerepében. Ez volt az első angol nyelvű szerepe is.

5. Ő az egyik a hét színész közül, akik Oscar-díjat (Cotillard a Piafért) nyertek olyan szerepért, amelyben többnyire idegen nyelven beszéltek. A többiek Sophia Loren (Egy asszony meg a lánya), Robert De Niro (A keresztapa 2), Roberto Benigni (Az élet szép), Benicio Del Toro (Traffic) és Christoph Waltz (Becstelen brigantyk) és Youn Yuh-Jung (Minari – A családom története).

6. „Injekciófóbiás”, és kijelentette, hogy sohasem fog botoxot, plasztikai műtétet vagy bármi mást alkalmazni, amit a testébe kell beadni, hogy fiatalabbnak tűnjön.

7. Két hónap alatt tanulta meg a lengyel nyelvű szövegét az Idegen földön (2013) című filmhez.

8. Két francia étterem, a Jaja és a Glour tulajdonosa.

9. Gitározik és basszusgitározik, illetve zongorázik is. Utóbbit gyerekként otthon tanulta meg, a Te meg én (2006) című film kedvéért pedig csellózni tanult, hogy eljátszhassa a szólista szerepét.

10. A sötét lovag: Felemelkedés (2012) című filmet az USA-ban, a Rozsda és csont (2012) című filmet pedig Franciaországban forgatta nagyjából egy időben, pár hónappal a fia, Marcel Canet születése (2011. május 19.) után. Az USA és Franciaország között repült oda-vissza, hogy mindkét filmhez rögzíthessék a jeleneteit.

11. Ő az első és eddig egyetlen művész, aki francia nyelvű alakításáért nyerte el a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat.

12. James Gray rendező, aki az Idegen földön (2013) című filmben rendezte, kijelentette, hogy Cotillard a legjobb színész, akivel valaha dolgozott. Gray kifejezetten neki írta Ewa Cybulska karakterét.

13. Miután megnézte a Születésnap (1998) című filmet, elkezdett dánul tanulni, mivel 1999-ben a cannes-i filmfesztiválon találkozni akart a rendezőjével, Thomas Vinterberggel. Miután pedig megnézte Julio Medem Az északi sarkkör szerelmesei (1998) című filmjét, spanyolul is elkezdett tanulni.

14. 2013. november 15-én bezárkózott egy ketrecbe a párizsi Louvre múzeum közelében, hogy követelje 30 Greenpeace-aktivista szabadon bocsátását, akiket Oroszországban egy sarkvidéki tiltakozás miatt börtönöztek be. A ketrecbe lépve egy transzparenst tartott a kezében, amelyen ez állt: „Én vagyok a klíma védelmezője.” Néhány nappal később az aktivistákat szabadon engedték. Cotillard egyébként 2002 óta a Greenpeace tagja és szóvivője.

15. A Greenpeace-szel egyszer Kongóba is utazott, hogy megnézze a fakitermelő cégek által tönkretett trópusi esőerdőket. Erről szól a Congo: Des forêts en sursis (2010) című rövid dokumentumfilm.

16. Hogy milyen a zenei ízlése? Nos, a kedvenc előadói: David Bowie, Janis Joplin, The Rolling Stones, The Beatles, Otis Redding, Radiohead, Elvis Presley és Lykke Li.

17. A filmszínészek közt is vannak bálványai természetesen, például ők: Greta Garbo, Romy Schneider, Juliette Binoche, Toni Collette, Peter Sellers, Charlie Chaplin és Sir Laurence Olivier.

18. Simone művésznéven énekelt Maxim Nucci Yodelice nevű zenekarában. A nagymamáját hívták Simone-nak.

19. Fontolóra vették Ryan szerepére a Gravitáció (2013) című filmben, de végül Sandra Bullock kapta meg a szerepet.

20. Utálja a szexjelenetek forgatását, de kijelentette, hogy az első és egyetlen alkalom, amikor ez nem zavarta, az a Rozsda és csont (2012) című filmben volt Matthias Schoenaerts mellett, mivel ez egy különleges pillanat volt a karakterének, aki először szexelt, miután elvesztette a lábait.

21. Rajong a Trónok harca és a brit Pusszantlak, drágám! című sorozatokért.

22. A kedvenc filmjei: A diktátor (1940), Az élet csodaszép (1946), Soy Cuba (1964), Estély habfürdővel (1968), Az elefántember (1980), A király és a madár (1980) és Tandem (1987).

23. Tim Burton nagy rajongójaként a Nagy hal (2003) forgatókönyvét egy hónapon át a párnája alatt tartotta, abban a reményben, hogy ez növeli esélyeit arra, hogy vele dolgozhasson. Össze is jött, a Nagy hal lett az első hollywoodi filmje.

24. A Nagy hal óta egyébként minden angol nyelvű szerepét ő maga szinkronizálja franciára.

25. A fia, Marcel születése után egy hónappal tért vissza a munkába, hogy megkezdje A sötét lovag: Felemelkedés forgatását. A legtöbb jelenetét egy hónappal elhalasztották, és Christopher Nolan rendező helyet biztosított Cotillard családjának a forgatáson. Nolan csodálkozott is Cotillard azon képességén, hogy ilyen hamar a szülés után visszatért a munkába, „szupernőnek” titulálta.

26. Ha nem jött volna össze a színészet, az énekesnői pályát választotta volna.

27. A Macbeth (2015) című film cannes-i sajtótájékoztatóján szereplőtársa, Michael Fassbender kijelentette, hogy Cotillard a legjobb színésznő a szakmában.

28. Az Oscar-gálán viselt sellőszerű ruhát (amikor elnyerte a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat) Jean-Paul Gaultier kifejezetten neki tervezte. A ruha értéke megnőtt, mióta Cotillard viselte, és 2023-ban már 180 000 dollárra becsülték, ami az egyik legdrágább ruha, amit valaha az Oscar-gálán viseltek.

29. Állítása szerint a színészek közül a leginkább Harry Dean Stantonba (Bilincs és mosoly, Kelly hősei, Pat Garrett és Billy, a kölyök, A nyolcadik utas: a Halál, Menekülés New Yorkból, Veszett a világ, Halálsoron, Lucky, Twin Peaks) volt belezúgva.

30. Hét filmben dolgozott együtt a gyermekei apjával, a színész-rendező Guillaume Canet-vel: Szeress, ha mersz (2003), Le dernier vol (2009), Apró kis hazugságok (2010), Vérkötelék (2013), Rock’n Roll (2017), Együtt megyünk (2019), Astérix és Obelix: A középső birodalom (2023). Sőt, már leforgatták a nyolcadikat, a Karmát is, 2025 júniusában azonban 18 év együttlét után (sosem házasodtak össze) szakítottak.

31. 2007 októberében jöttek össze Canet-vel. Először 1997-ben találkoztak, de csak 10 évvel később kerültek közelebb egymáshoz.

32. Ha lehetséges, helyi termelőktől vásárolja az ételeit, és az 1980-as évek óta újrahasznosít, ezt a szokást a nagymamájától tanulta.

33. Fontolóra vették Patrizia Reggiani szerepére A Gucci-ház (2021) című filmben, mielőtt Lady Gaga megkapta volna a szerepet.

34. Két öccse van: Guillaume és Quentin, akik egypetéjű ikrek (1977. november 6-án születtek). Guillaume Cotillard forgatókönyvíró és rendező, Quentin Cotillard pedig szobrászként dolgozik.

35. Több mint 300 magazin címlapján szerepelt világszerte, többek között a Vogue, az Elle, a Marie Claire, a Variety, a Harper's Bazaar, a Vanity Fair, a Madame Figaro, a Glamour, a W, a The Hollywood Reporter és a Wall Street Journal Magazine borítóin.

36. 2015-ben egy Larry King-interjúban kifejezte a vágyát, miszerint nagyon szeretne együtt dolgozni Meryl Streeppel. 2025-ig, az 50. szülinapjáig ez sajnos nem jött össze. Bár mindketten szerepeltek az Extrapolációk (2023) című minisorozatban, de más-más epizódban, így nem volt közös jelenetük.

37. 1998-tól 2000-ig a Julien Rassam nevű francia színésszel volt kapcsolatban. 2000 és 2005 között a szintén színész Stéphan Guérin-Tillié volt a partnere, 2005 és 2007 között pedig a francia énekes, Sinclair.

38. A Maud Fontenoy Alapítvány védnöke, egy nem kormányzati szervezeté, amelynek célja, hogy a gyermekeket az óceánok által képviselt létfontosságú örökség megőrzéséről tanítsa.

39. A sötét lovag: Felemelkedés (2012) New York-i premierjén és a 2013-as Golden Globe-gálán viselt ruháit a Dior kifejezetten neki tervezte.

40. Úgy mondott igent Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Két nap, egy éjszaka (2014) című filmjének főszerepére, hogy látta volna a forgatókönyvet. A szerepet azután kapta meg, hogy a rendezők megismerkedtek vele a Rozsda és csont (2012) forgatásán, amelynek társproducerei voltak.

41. 2014-ben a „21. század legjövedelmezőbb francia színésznője” címet kapta. A filmjeire 2001 és 2014 között több mint 38 millió jegyet adtak el Franciaországban, és világszerte több mint 3 milliárd dolláros bevételt hoztak.

42. 2014-ben Robbie Collin, a The Daily Telegraph újságírója „korunk legnagyobb némafilmszínésznőjének” nevezte őt, mert szerinte képes csak a szemével és az arckifejezéseivel érzelmeket kifejezni, noha soha nem játszott némafilmben.

43. 41 évesen, 2017. március 16-án született meg a második gyermeke, a Louise Canet nevű kislány.

44. A brazil Chara Rial márka cipőt nevezett el róla.

45. Alexander Payne (Kerülőutak, Utódok, Téli szünet) és Pedro Almodóvar (Mindent anyámról, Beszélj hozzá!) rendezők azt nyilatkozták, hogy szívesen dolgoznának együtt Cotillard-ral. Ez eddig egyiküknek sem jött össze.

46. Fontolóra vették Fantine szerepére A nyomorultak (2012) című musicalben, végül azonban Anne Hathaway lett a befutó, aki Oscar-díjat nyert az alakításáért.

47. 2011-ben a Warner Bros. felajánlotta neki Morgana szerepét az Arthur király: A kard legendája (2017) című filmben, amelynek rendezője David Dobkin lett volna, de a projektet költségvetési okok miatt törölték. Végül Guy Ritchie irányítása alatt forgott le később a film, a Morganához hasonló karaktert pedig Astrid Bergés-Frisbey játszotta el benne.

48. A Fantázia (1940) és az E.T. – A földönkívüli (1982) című filmeket tartja az elsők között, amelyek igazán mély benyomást tettek rá.

49. A Total Film magazin minden idők 200 legjobb alakításának listáján a 68. helyet szerezte meg a Piafbannyújtott alakításával.

50. Ha valaki szeretné új szerepben látni Mariont, kapcsoljon az Apple TV+-ra, mivel ő is csatlakozott a The Morning Show című sorozat szereplőgárdájához a nemrég elindult 4. évadban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Elek Judit
A Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező 87 éves volt.


Hosszas betegség után, 2025. október 1-jén, 87 éves korában meghalt Elek Judit Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, írja a Telex. A hírt fia, Berger László operatőr-producer közölte. Halála szinte egy időbe esett azzal, hogy Párizsban díszvetítésen bemutatták 1967-es, Locarnóban nagydíjat nyert dokumentumfilmjét, a Meddig él az ember?-t.

Elek Judit 1945-ben túlélte a budapesti gettót. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán tanult, a Máriássy-osztályban, olyan alkotók mellett, mint Huszárik Zoltán és Szabó István. Első filmjei a hatvanas években Cannes és Locarno versenyprogramjába is bekerültek.

Később dokumentum- és játékfilmjeivel lett ismert, amelyek a magyar társadalom tabuit bontották ki. Művei között szerepel

a Sziget a szárazföldön, a Majd holnap, a Mária nap, a Tutajosok és a Mondani a mondhatatlant.

Filmjeit világszerte vetítették, sok helyen tananyagként használták. Itthon gyakran találkozott betiltásokkal és támadó kritikákkal. Nemzetközi elismerései között ott van a francia Irodalom és Művészetek Rendjének lovagkeresztje.

Az utóbbi években Európa több városában retrospektív válogatások mutatták be életművét. Hagyatékát a férjével, Kézdi-Kovács Zsolttal alapított stúdió és a fiuk, Berger László gondozza tovább.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a sorozat pont olyan, mint egy korsó Guinness: kesernyés, erős és teljesen addiktív!
Ha azt hitted, a kosztümös drámák már unalmasak, a Netflix új sorozata pár perc alatt rácáfol. Ne lepődj meg, ha egy epizód után azt veszed észre, hogy már a harmadik résznél jársz.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. szeptember 30.



A Netflix új kosztümös drámája, A Guinness család pontosan az a fajta sorozat, amire titkon mindenki vágyott, csak eddig nem tudta. Mert hát, valljuk be, a zsáner az utóbbi időben kissé porosnak tűnt, csinos ruhák, nagy házak, kis intrikák. Downton Abbey, A Bridgerton család és társai, de semmi, ami igazán felrázná a nézőt. Nos, Steven Knight megtette, amit tőle elvárhattunk, kapunk egy történetet, ami egyszerre izgalmas, sötét, vicces és szívszorító. Mindez a Guinness-sör keserű ízébe csomagolva.

Knight pályája önmagában is megérne egy külön sorozatot. Elég csak a Locke feszült kamaradrámájára vagy a legendásan pocsék Vihar előtt című sci-fi-thrillerre gondolni, hogy belássuk, kevés alkotó ingázik ilyen könnyedséggel a zseniális és a botrányosan rossz produkciók között.

De, amint sorozatról van szó, ott Knight általában telibe talál. A Birmingham bandája óta tudjuk, hogy a szakember nemcsak kiváló író a feszült, több szálon futó drámák terén, hanem képes úgy újrafogalmazni a múltat, hogy az egyszerre legyen autentikus és modern. A Guinness család pedig ennek a hagyománynak a méltó tagja.

A történet 1868-ban indul, amikor Sir Benjamin Guinness (Graham Ashworth), távozik az élők sorából. Az örökség, ahogyan az lenni szokott, a családtagok között vihart kavar, miközben az egész ország a polgárháború határán táncol. Írország ekkor forrongott csak igazán, katolikusok és protestánsok csaptak össze, a szegények próbálnak életben maradni, miközben a gazdagok tovább gazdagodnak. A Guinness-birodalom tehát nemcsak egy sörfőzde, hanem politikai és társadalmi játszmák terepe is. Knight nem rest mindezt színes, fordulatos kitalált történetté gyúrni.

Az örökösödési játszmája elsőre klasszikusnak tűnhet: Arthur (Anthony Boyle), a politikai ambíciókkal túlfűtött idősebb testvér és Edward (Louis Partridge), a munkamániás öccs, akik közösen kapják meg a serfőzdét, de teljesen eltérő álmokkal és törekvésekkel. Ehhez jön a másik két testvér, a részeges Benjamin (Fionn O’Shea), valamint az egyetlen lány, akit már férjhez adtak, így a családi hatalomért vívott csatába nincs beleszólása. Az ember azt hinné, ez lesz a fő konfliktus, de Knight mást gondolt. A sorozatban jóval több a csavar, mint amit egy örökség köré fel lehetne húzni, ráadásul rengeteg évet haladunk előre a történetben.

Pont ez az egyik legnagyobb erőssége, hogy minden epizódban történik valami váratlan, ami miatt lehetetlen nem tovább nézni.

A színészek egyszerűen lubickolnak a szerepeikben. Louis Partridge végre kitör a kosztümös, ifjú szépfiú skatulyájából és hoz egy igazi megszállott munkamániás karaktert, akinek minden pillanata vibrál. Anthony Boyle játékában pedig ott van az örök dilemmázás, a hatalmat vagy a valós énjét válassza. Miközben a háttérben lévő két mellékszereplő, akik minden jelenetet feldobnak: James Norton, mint a kemény intéző, Mr. Rafferty, és Michael McElhatton, mint a hűséges, cinikus komornyik, Potter. Valójában ők ketten a széria titkos fegyverei. Annyi humort, emberi pillanatot, brutalitást és finom szarkazmust csempésznek a történetbe, hogy nélkülük sötétebb lenne az egész sorozat, mint egy jó pofa hideg porter sör.

Ha valaki látta a Birmingham bandáját, azonnal felismeri Knight kézjegyét. A brutalitás nem öncélú, inkább a korszak nyers valóságát mutatja meg. A kosztümök és díszletek pedig olyan autentikusak, hogy szinte érezzük a sörfőzde páráját vagy a dublini nyomornegyed szagát. Az atmoszféra sűrű, mégis könnyen befogadható. Egyszerre mesél a társadalmi ellentétekről és a családi drámáról, miközben sosem felejti el, hogy ez egy szórakoztató produkció akar lenni.

Itt van az igazi hős, maga a nagybetűs ZENE. A filmzenéről ritkán mondhatjuk, hogy szinte külön szereplője a történetnek, de jelen esetben pontosan ez a helyzet.

A klasszikus vonósnégyesek összefonódnak az ír punkzenével, és valami egészen új, energikus élményt adnak. A lassú, melankolikus jelenetek után egyszer csak berobban a Magyarországról kitiltott Kneecap nevű zenekar, és olyan erővel szaggatja szét a képernyőt, hogy az embernek kedve támad felugrani a kanapéról. Ez a zenei kettősség tökéletesen illik a sorozat világához, a múlt eleganciája és a jelen nyers ereje találkozik benne.

A sorozat nem fél megmutatni az ír történelem sötétebb oldalait sem. Látjuk a nyomort, a betegségeket, a kolerás, kihalt kisvárosokat, miközben bepillantunk a protestáns elit intrikáiba és képmutatásába is. De mindezt úgy teszi, hogy megértjük mindkét oldal céljait és nem csinál ellenségképet egyik félből sem. Nem egy száraz történelmi lecke, hanem egy menő, modern kosztümös akció-dráma, ami épp annyira szól a családi lojalitásról, mint a társadalmi egyenlőtlenségekről.

A Guinness család az az alkotás, amiért érdemes újra és újra belépni a Netflix platformjába.

Egyszerre mesés és nyers, könnyed és súlyos. Knight ismét bizonyította, hogy a sorozatkészítés az ő igazi terepe és itt szabadon játszhat karakterekkel, történetekkel és hangulatokkal. Az eredmény pedig egy olyan széria, amelynek minden epizódja úgy csúszik le, mint egy korsó Guinness, kesernyés, sűrű, de a végén csak azt érzed, hogy akarsz még egyet. Azt ki kell emelni, hogy a sorozat ordít a folytatásért, reméljük érkezik majd még repeta.

Azt azért ki kell emelni, hogy ugyan igaz történet inspirálta, de ez mégiscsak egy mese modern köntösben, pazar színészi játékkal, ügyes rendezéssel és sziporkázó zenével.

Maradjunk annyiban, nem ebből fogjuk megismerni igazán Írország geopolitikai helyzetét.

Ha eddig kételkedtél a kosztümös drámákban, ez a sorozat meggyőz arról, hogy a zsánerben még rengeteg élet van. Nézd, élvezd, és hagyd, hogy magával ragadjon a Guinness-ház története.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
2025 eddigi legjobb mozijában Leonardo DiCaprio a lányáért küzd – Az Egyik csata a másik után instant kultfilmmé válhat
A kopott, koszos fürdőköpeny mostantól hivatalosan is a menőség jelképe! A Boogie Nights és a Vérző olaj rendezőjének pedig kijárna már egy Oscar-díj!


Leonardo DiCaprio mindig alaposan megválogatja a szerepeit, filmjeit. Talán ezért is van az, hogy pl. az utóbbi 10 évben mindössze 4 filmben szerepelt (2015: A visszatérő, 2019: Volt egyszer egy… Hollywood, 2021: Ne nézz fel!, 2023: Megfojtott virágok). Nem híve a gyártósornak, s talán épp emiatt számít máig minden DiCaprio-film kiemelkedő filmes eseménynek, az idén 51 éves színész pedig az egyik utolsó filmsztárnak.

Legújabb választása, az Egyik csata a másik után pedig igazából egy a hollywoodi mennyekben köttetett kapcsolatból alakult ki.

DiCaprio már igen régóta szeretett volna együtt dolgozni Paul Thomas Andersonnal, a tizenegyszeres Oscar-jelölt író-rendezővel, aki olyan filmekkel vonult be eddig a filmtörténet halhatatlanjai közé (többek között), mint a Boogie Nights (1997), a Magnólia (1999), a Vérző olaj (2007), a Fantomszál (2017) vagy a Licorice Pizza (2021). Legújabb rendezése, az Egyik csata a másik után, amit egy korábbi filmjéhez, az Beépített hibához (2014) hasonlóan szintén Thomas Pynchon egyik könyve (a Vineland) inspirált, egyértelműen DiCaprio után kiáltott, így összejött a régóta vágyott közös meló. És milyen hatalmas szerencse, hogy összejött!

A sztori szerint a szerelmespár, „Ghetto” Pat Calhoun (DiCaprio) és Perfidia Beverly Hills (Teyana Taylor) egy szélsőbaloldali forradalmi csoport, a Francia 75 tagjai. Perfidia bevándorlókat szabadít ki az idegenrendészet egyik telephelyéről, és megalázza a parancsnokot, Steven Lockjaw-t (Sean Penn), aki szexuális vonzalmat érez iránta. A Francia 75 ezután politikusok irodáira, bankokra és az áramellátó hálózatra támad, Lockjaw pedig Perfidiára vadászik, s el is kapja, de elengedi, miután a nő beleegyezik, hogy szexel vele.

Perfidia nem sokkal később megszüli a kislányát, Charlene-t, de Pat nem tudja rávenni, hogy családként éljenek. A nő elhagyja őket, hogy folytassa forradalmi tevékenységét, de elkapják, s hogy elkerülje a börtönt, beárulja a Francia 75 tagjait. Pat és Charlene így kénytelenek Bob és Willa Ferguson néven bujkálni a Baktan Cross nevű menedékvárosban. Tizenhat évvel később Patet/Bobot már paranoiás piásként és drogosként látjuk viszont, aki túlzottan védelmezi a közben felcseperedett Willát (Chase Infiniti). Lockjaw azonban továbbra is vadászik rájuk. Mivel épp felvételt akar nyerni egy a fehér felsőbbrendűséget hirdető elit klubba, ezért, hogy eltitkolja faji keveredésű kapcsolatát, mindenképp meg akar bizonyosodni arról, hogy Willa az ő lánya-e. A Francia 75 riasztása után Willának nyoma vész, Bob pedig mindent megtesz, hogy felkutassa és megmentse élete egyetlen megmaradt értelmét.

Hogy mindez milyen műfajban fogant? Azt nehéz pontosan megállapítani. Talán a krimi és a dráma ugranak be először, ez azonban nem elegendő, tekintve, hogy nem kevés akciójelenetet is kapunk, ami pedig még váratlanabb, jól működő humort is.

Szóval az akció-krimi-dráma talán találóbb, egy csipet vígjátékkal nyakon öntve. Paul Thomas Anderson számára tehát ez egyfajta karrierösszegző film, hiszen szinte minden korábbi rendezésének zsánerét mixelte itt egybe. De még hogy!

Az Egyik csata a másik után talán egy kicsit nehezen adja magát az elején, főként a fent felvázolt, igen hosszú expozíció miatt (a film maga sem épp rövid a kb. 160 perces játékidejével). Sok minden történik az első 45 percben, akciók, időugrások, montázsok, mintha kapkodna egy kicsit a forgatókönyv, nem könnyű felvenni a ritmust és a hangulatot. Majd, amikor megtörténik a 16 éves ugrás, hirtelen egy másik filmben találjuk magunkat.

Innentől kezdve kb. egy nap történéseit sűríti bele Anderson a hátralévő játékidőbe, méghozzá annyi feszültséggel, izgalommal, kiváló dialógussal, káosszal, erőszakkal és teljesen őrült jelenetekkel, amelyek láttán bátran kijelenthető, hogy egy új, instant filmklasszikus született, s egyben 2025 eddigi legjobb filmje is.

A Bob és Willa utáni hajsza ugyanis egész Baktan Crossra hatással van, konkrét utcai lázadások törnek ki, az illegális bevándorlóknak pedig menekülniük kell, így a központi Lockjaw-Willa-Bob-tengely kiegészül kiváló mellékszálakkal is. Például a Willa karatetanárát alakító Sergio szenszeiével (Benicio Del Toro), aki a helyi menekültek Oskar Schindlere és egyben Bob egyetlen segítsége az elkeseredett harcban a hatalmas katonai túlerő ellen. Del Toro és DiCaprio pedig azért nagyszerű páros, mivel Sergio szenszei folyamatos, még a legnagyobb zűrök közepette is megingathatatlan nyugalma kiváló egyensúlyban van Bob pörgős, kétségbeesett, ideggóc figurájával, akinek a játékidő kb. kétharmada alatt folyamatosan hordott fürdőköpenye a végére már szinte saját karakterrel bír, minden bizonnyal gyakran jelennek majd meg Bob Fergusonnak öltözött vendégek a jövő beöltözős bulijain.

Annál is inkább, mivel az Egyik csata a másik után biztosan nem merül majd a feledés homályába, kultfilmmé nemesedik nem is olyan sokára, és minden bizonnyal kiemelt helye lesz majd a 2026 márciusában sorra kerülő 98. Oscar-gála legfőbb kategóriáiban is.

Az például elég furcsa lenne, ha Sean Penn nem kapna újabb jelölést (vagy akár a harmadik díját a Titokzatos folyó és a Milk után) a legjobb férfi mellékszereplők közt, mivel teljesen ellopja a show-t az eszement, folyton megfelelni akaró, perverz, gyerekes és kicsinyes ezredes szerepében. Minden rezdülése arany, régóta látott már a nagyvászon ennél emlékezetesebb filmes gonoszt. Persze a többiek is remekelnek: DiCaprio is parádés, ahogy azt tőle megszokhattuk, Chase Infiniti Willaként egyszerre törékeny és tűzrőlpattant, Del Toro maga a megtestesült csi, és Teyana Taylor is emlékezetes, bár nem sokan zárják majd a szívükbe a rendkívül antipatikus karakterét.

S hogy az akciókról is ejtsünk néhány szót, ami korábban azért egyáltalán nem volt P.T. Anderson stílusa: nos, még e tekintetben is kapunk egy az év végi toplistákon minden bizonnyal előkelő helyet érdemlő autósüldözéses jelenetet a fináléban, ami úgy lett hihetetlenül látványos és izgalmas, hogy az egymást üldöző kocsik több száz méterre vannak egymástól, és csupán egy kietlen pusztán áthaladó autóúton száguldanak. Elképesztő szcéna egy elképesztő filmhez.

Az Egyik csata a másik utánról tehát bátran kijelenthető, hogy Anderson egyik legjobb filmje (a Vérző olajjal vetekszik), ahogy Leonardo DiCaprio és a többi színész filmográfiájának is az egyik legfőbb ékköve lesz. Fürdőköpenyöveket becsatolni!


Link másolása
KÖVESS MINKET: