KULT
A Rovatból

Majdnem odaveszett egy tűzben, prérifarkasnak tartotta magát, és szemüveg nélkül gyakorlatilag vak – A Jake Gyllenhaal-portré

Sokak szerint neki van a legkifejezőbb szeme Hollywoodban, a színészi szerepekért pedig a testét a végletekig hajtotta. Most az elméje az, ami megviseli.


David Fincher 2007-es Zodiákus című filmjének egyik jelenetében Robert Graysmith, a Jake Gyllenhaal által alakított újságíróból lett amatőr nyomozó bemegy egy barkácsbotlba, ahol megpillantja azt a férfit, akiről úgy véli, hogy korának leghírhedtebb sorozatgyilkosa lehet. Próbál feltűnésmentes maradni, de nem tudja megállni, hogy ne bámulja őt, a tekintete pedig valósággal lyukat éget a képernyőn.

A bámulás Gyllenhaal egyik színészi specialitása. Bilge Ebiri, a Vulture írója szerint a 43 éves színésznek vannak „a legkifejezőbb szemei generációjának minden főszereplője közül”.

Ezt pedig rengeteg filmjében tudta kamatoztani, gondoljunk csak például az Éjjeli féregre (2014), amelynek kedvéért Jake sok kilótól szabadult meg, hogy az amúgy is nagy szemei még nagyobbnak tűnjenek.

Na de kezdjük az elején! Jacob Benjamin Gyllenhaal 1980. december 19-én született Los Angelesben Naomi Foner forgatókönyvíró és Stephen Gyllenhaal filmrendező gyermekeként, vagyis adott volt a filmes közeg, amit persze már egészen kiskorában ki is használt. Nővére, az 1977-ben született színésznő-rendező, Maggie Gyllenhaal szintén világszerte ismert és népszerű. Egyébként svéd és angol származásúak, utolsó, Svédországban született felmenőjük a dédapjuk, Anders Leonard Gyllenhaal volt. Az édesanyjuk, Naomi zsidó, New Yorkban született orosz-lengyelországi askenázi zsidó családban, így Jake is zsidónak tartja magát. Paul Newman és Jamie Lee Curtis a keresztszülei, Newmant egyben a legfőbb szakmai példaképének is tartja.

Már korán, gyermekként bekerült a filmes világba a családja iparághoz fűződő kapcsolatainak köszönhetően. Színészként Billy Crystal fiaként debütált az 1991-es Irány Colorado! című vígjátékban. A szülei viszont azt már nem engedték, hogy szerepeljen a Kerge kacsákban (1992) is, mert ehhez két hónapra el kellett volna hagynia az otthonát. A következő években azonban támogatták őt abban, hogy meghallgatásokra járjon, ám ha kiválasztották őt egy szerepre, azt már nem vállalhatta el. Kivételt képeztek az apja filmjei, így például feltűnt az 1993-as Veszélyes nő című filmben (a nővérével, Maggie-vel együtt), a Gyilkos utcák című sorozat egyik 1994-es epizódjában, vagy a Fű alatt című 1998-as vígjátékban. A középiskola utolsó évét megelőzően az egyetlen olyan projekt, amiben feltűnhetett, az 1993-as Josh és S.A.M. című, kevéssé ismert ifjúsági kalandfilm volt.

Buddhistából problémás tini

A szülei ragaszkodtak ahhoz, hogy Jake nyári munkákat vállaljon, hogy eltartsa magát, így aztán vízimentőként és pincérként dolgozott egy családi barát által üzemeltetett étteremben. Jake szerint a szülei bátorították a művészi önkifejezését is: „Folyamatosan támogattak bizonyos dolgokban, más tekintetben viszont hiányoztak. Határozottan a kifejezésben és a kreativitásban volt mindig is a legjobb a családom” – mesélte Gyllenhaal, aki 1998-ban érettségizett a Los Angeles-i Harvard-Westlake gimiben, majd felvették a Columbia Egyetemre, ahol a nővére már végzős volt, és ahol az édesanyja is diplomázott, itt Jake egyébként keleti vallásokat és buddhista filozófiát hallgatott. A buddhizmus iránti érdeklődése és a jelen pillanatra való nyitottsága pedig meghatározza a színészi munkásságát is. „Azzal szoktam kezdeni, hogy kihúzom a forgatókönyvből a színpadi utasításokat" – mondta – „Mindent, ami előre sugallja, hogyan kellene érezned vagy viselkedned. Van egy jelenet abban a Meryl Streep-filmben, a Veszélyes vizekenben. A családját elrabolják, és egy fickó fegyvert ránt, az első reakciója a fegyver láttán pedig az, hogy elneveti magát. Aztán megrémül. Imádom ezeket a mikrokozmikusan őszinte részleteket.” Két év után azonban Jake abbahagyta az egyetemet, hogy a színészetre koncentrálhasson, de kifejezte szándékát, hogy majd egyszer megszerzi a diplomát is.

A sikerre pedig nem is kellett sokat várni. Az első főszerepét az 1999-es Októberi égboltban játszotta, Joe Johnston (Drágám, a kölykök összementek, Rocketeer, A tűz óceánja, Amerika Kapitány – Az első bosszúálló) rendezésében, amely Homer Hickam Rocket Boys című önéletrajzát dolgozta fel, és amelyben egy nyugat-virginiai tinit alakított, aki egy tudományos ösztöndíjat igyekszik elnyerni, mert nem szeretne szénbányászként tevékenykedni a továbbiakban.

A film pozitív fogadtatásban részesült, és 32 millió dollárt hozott, sokan Gyllenhaal „áttörő alakításaként" jellemezték.

Pedig az igazi áttörés csak két évvel később érkezett. Ez volt a Donnie Darko, Jake második főszerepe, ami ugyan nem lett kasszasiker a 2001-es bemutatásakor, de óriási kultfilmmé vált. A Richard Kelly által rendezett film 1988-ban játszódik, Gyllenhaal pedig egy problémás tinédzsert alakít, akinek látomásai vannak egy 180 centi magas rémnyúlról, Frankről, aki azt mondja neki, hogy a világ a végéhez közeledik.

Siker, gyilkosság, tűzvész

Ezután pedig nem volt megállás, szerzői darabok és blockbusterek egyaránt tarkítják a filmográfiáját. Ő maga a nagy karrierváltást körülbelül 14 évvel ezelőttre teszi, közvetlenül azelőttre, hogy betöltötte volna a 30. életévét. Állítása szerint van az ezelőtt és az ezutáni időszaka. A korai sikereit követően ugyanis a kultikus Donnie Darko és a Heath Ledger mellett nyújtott Oscar-jelölt alakítása után a Brokeback Mountain: Túl a barátságonban, úgy tűnt, a pályája a hollywoodi pénz nyomában lohol. 2010-ben például főszerepet játszott a 200 millió dolláros Disney-videójáték-adaptációban, a Perzsia hercege: Az idő homokjában, illetve egy Viagra-ügynök szerepét is elvállalta a Szerelem és más drogok című romantikus vígjátékban Anne Hathaway oldalán. Gyllenhaal azonban nem volt meggyőződve arról, hogy ő csupán ilyen filmekre jó.

Vett egy nagy levegőt, majd belevetette magát a nagyobb kihívást jelentő, kevésbé nyilvánvalóan közönségbarát filmekbe, kezdve Az utolsó műszak (2012) című elismert, kis költségvetésű krimi-drámával.

A felkészüléshez öt hónapot töltött a Los Angeles-i rendőrség berkeiben, egy alkalommal pedig szemtanúja volt egy gyilkosságnak is egy drogfogás során. Azt mondja, hogy a látszattal kacérkodó élet után a valóság végül ekkor jutott el hozzá.

Az életveszéllyel azonban már korábban is farkasszemet nézett: 2006 decemberében Jake és a nővére, Maggie épp a kaliforniai Invernessben lévő Manka's Inverness Lodge nevű étteremben voltak, mivel ott vakációztak. Az épületre azonban hajnali 3 körül rádőlt egy fa, amely miatt tűz keletkezett. Körülbelül egy tucatnyian voltak az épületben, de szerencsére sikerült mindenkinek kimenekülnie, még mielőtt a nagy szél miatt a tűz mindent elpusztított. A társtulajdonos és sztárszakács Daniel DeLong utólag azt mondta, hogy Jake és Maggie nagyon bátrak és segítőkészek voltak. „Jake például segített kihúzni a dolgokat a tűzből" – tette hozzá.

Egyébként azt sem tudják sokan Gyllenhaalról, hogy nagyon rossz a szeme. Nemrég például bevallotta, hogy szemüveg nélkül gyakorlatilag semmit nem lát, de ez egyáltalán nem zavarja. Sőt, elmondása szerint vannak pillanatok, amikor ez kifejezetten az előnyére válik. „Reggelente, mielőtt felhúzom a szemüvegem, és még nem látok semmit, végre egy kicsit magamban lehetek” – mesélte, a Telegraph-nak korábban pedig úgy nyilatkozott, hogy gyerekként „könnyű célpont volt" az osztálytársai számára, mivel korrekciós szemüveget kellett viselnie, amiért sokan csúfolták. Ugyanakkor rengeteg alakítása során tudott meríteni abból, hogy saját bevallása szerint eléggé érzékeny gyerek volt.

Jake, a prérifarkas

A Gyllenhaal által meghozott döntés/változás pedig egybeesett más változásokkal is az életében. „Sok minden újradefiniálta önmagát. Nem mindegyik volt jó” – mondta egy interjúban. Ott volt például a barátja, Heath Ledger 2008-as halála. Ráadásul a szülei is elváltak. Az azóta készült filmjeiben épp ezért folyamatosan próbára tette magát. A 2015-ös Everesthez három hónapon át forgatott az Alpokban, Izlandon és a Mount Everest alaptáborában, az ugyanebben az évben bemutatott Mélyütés című bokszeposz kedvéért fél évet töltött egy profi edzőteremben, s ahogy fentebb is áll, az Éjjel féreg főszerepéért durván lefogyott.

„Amikor elkezdtem megtanulni a párbeszédeket az Éjjeli féreghez, a szavak és az írásjelek annyira különlegesek voltak, hogy a testem elkezdett bizonyos módon reagálni rájuk. Volt ez az állatos elképzelésem, mintha egy prérifarkas lennék.

Dél-Kaliforniában nőttem fel, és éjszakánként néha hallani lehetett az üvöltésüket, ahogy széttépnek egy ártatlan állatot, ezért gondoltam, hogy a karakteremnek is ilyennek kell lennie. A prérifarkasok mindig betegesnek tűnnek: vékonyak, és őrült tekintetük van, na meg az árnyékban bolyonganak. Rájötten, hogy ez koncepcióként abszolút működik, így ehhez az elképzeléshez alakítottam magam” – mesélte. A változás pedig valóban páratlan lett, sokak szerint Gyllenhaal az Éjjeli féregben nyújtotta élete eddigi legjobb alakítását, és pofátlanság, hogy még csak nem is jelölték érte Oscar-díjra.

Későn jött szerelem

Bár a pletykalapok az évek során keményen próbálták Gyllenhaalt lehetséges partnerekkel összehozni – pl. Natalie Portmannel, Minka Kellyvel, a Mélyütés-beli partnerével, Rachel McAdamsszel vagy Ruth Wilsonnal –, ezek nem voltak igazak, Jake maga pedig azt sugallta, hogy a kemény munka minden hosszabb távú románcának rovására ment. Egy korábbi állítása szerint kétszer-háromszor volt életében szerelmes. „Néha éltem együtt barátnőkkel. A házam pedig mindig nyitva áll a barátaim előtt" – mondta. És majdnem 40 éves koráig tényleg nem volt egy-két évnél hosszabb kapcsolata… 2002-ben kezdett randizni Kirsten Dunst színésznővel, miután a nővére, Maggie, aki Dunsttal együtt játszott a Mona Lisa mosolya című filmben, bemutatta őket egymásnak; végül 2004-ben barátságban szakítottak. 2007-től 2009-ig randevúzott a Kiadatás-beli partnerével, Reese Witherspoonnal, 2010 októberétől 2011 januárjáig, tehát mindössze három hónapig Taylor Swifttel, majd 2013 júliusától decemberéig a modell Alyssa Millerrel járt.

Végül 2018-ban jött a nagy szerelem az akkor 22 éves francia modell, Jeanne Cadieu személyében (Jake ekkor már a 38-hoz közelített), akivel immár hat éve egy alkotnak egy párt, meg nem nevezett források szerint pedig Jake családot is szeretne alapítani Jeanne-nal, merthogy eddig még nem született gyermeke.

Gyllenhaal emellett állítása szerint többet szeretne színházzal is foglalkozni, korábban ugyanis a fiatal brit író, Nick Payne több darabjában is szerepelt. Emellett elkerülhetetlen ambíciói vannak a rendezéssel kapcsolatban is:

„Szeretném nézni, ahogy nálam tehetségesebb emberek játszanak egy jelenetet, és nem kell bemocskolnom azt a saját tehetségtelenségemmel" – mondta egyszer nem kevés álszerénységgel.

És hogy mi a helyzet a munkán túl? „Apám, a svéd egyszer valami gyönyörű dolgot mondott: »Jake, ne felejtsd el, hogy szórakozni is kell!«. Erre én: »Ó, akkor most már rendben vagyok? Eleget tettem?« »Igen, miért ne engedhetnéd el magad?« - mondta nevetve, majd visszarohant a vágószobába, hogy a filmjén dolgozzzon.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Zenei utazás a természetben: Magashegyi Underground és Beck Zoli akusztikus estje a Városmajorban
A zenekar különleges koncertre készül, Egyszer majd még látlak címen Beck Zolival adnak akusztikus estet.


Úgy is le lehet élni az életet, hogy elkerüljük a fájdalmat, rezignáltan vegetálva az öröm és bánat mezsgyéjén. Ez a módszer ugyan megkímél a sebek egy részétől, cserébe viszont a legnagyobb élményektől is elzár. Miközben az, aki átélte már az élet mélységeit, képes egy szimpla hétfőt is extatikus élménnyé varázsolni. Érdemes felülni az érzelmi hullámvasútra: a magasból még zuhanás közben is sokkal változatosabb világot láthatunk, mint a sík talajról. Akik ezen elv mentén élnek, az elmúlt évtizedekben biztosan ráleltek a Magashegyi Undergroundra, hiszen a zenekar dalai tele vannak optimizmussal és pozitivitással, még úgy is, hogy a magasságok mellett a mélységeket is érintik.

A zenekar különleges koncertre készül: 2024. augusztus 11-én Egyszer majd még látlak címen Beck Zolival adnak akusztikus estet a Városmajor ölelő fái között.

Mivel a zenekar itt már visszajáró vendégnek számít - hiszen korábban 2016-ban és 2019-ben is koncerteztek a nyáron kultúrára szomjazó közönségnek - az est borítékolhatóan a nyár egyik fénypontja lesz.

A koncert gerincét azok a dalok alkotják, amelyeket Bocskor Bíborka és Beck Zoli közösen hoztak létre. Az előadás során Tóth Krisztina verseire komponált dalokra is számíthatunk, valamint egy klasszikus Cseh Tamás – Bereményi Géza szerzemény is felcsendül majd, de természetesen a zenekar legnagyobb slágerei sem maradnak ki az este programjából. Az akusztikus dallamok új életet lehelnek az ismerős szövegekbe, és a különleges hangszerelésben mélyebb jelentést nyernek.

Ez a koncert nem csupán egy zenei élmény lesz, hanem egy lehetőség arra, hogy könnyebben kapcsolódjunk önmagunkkal. Az ültetett, akusztikus koncertek már alapból különleges élményt nyújtanak, de mindez a szabadtéri színpaddal párosulva létrehoz egy olyan atmoszférát, amely lehetőséget biztosít arra, hogy anélkül éljük meg a pillanatot, hogy arra tudatosan törekednénk.

Tehát augusztus 11-én mindössze annyi a feladatunk, hogy hagyjuk magunkat belemerülni az élménybe, és engedni, hogy a Magashegyi Underground zenéje egy olyan világba kalauzoljon minket, ahol a hétköznapi gondok szabadságra mennek.

Bár Bocskor Bíborkáék sosem féltek megmártózni a nehezebb témákban, dalaikat mégis valami megfoghatatlan életigenlés járja át. 2023 második felében, hét év után a zenekarnak új albuma jelent meg, Egymáshoz rövid az út címmel. Az album különleges jelentőséggel bír, mivel a zenekar tulajdonképpen visszatért a gyökereihez. Az alkotófolyamatban ugyanaz a brigád gyűlt össze, amely az első lemezeket is megalkotta, azaz Bocskor Bíborka énekesnő, Toldi Miklós dobos-producer, Fűrész Gábor gitáros-dalszerző és az alapító-billentyűs Fodor Máriusz, akik mostani tudásukat és tapasztalatukat is beleszőtték az új dalokba.

Akik szeretnének igazán felkészülni lélekben az estére, az új albumon kívül mindenképp hallgassák újra a zenekar Beck Zolival közösen előadott dalait is. Szerencsére bőven van miből szemezgetni, ugyanis az elmúlt másfél évtized rengeteg közös dalt szült a 30Y zenekar frontemberével. Bocskor Bíborka és Beck Zoli tökéletes szinkronban vannak, a két különleges hangszín egy egészen egzotikus egyveleget alkot - te jó ég, és milyen lesz ezt élőben hallgatni, a százéves fák ölelése alatt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Meghalt Dobos Ildikó
A Jászai Mari-díjas színművész 82 éves volt. A Veszprémi Petőfi Színház saját halottjának tekinti.


82 éves korában meghalt Dobos Ildikó Jászai Mari-díjas színművész. Halálhírét a Veszprémi Petőfi Színház tudatta csütörtökön a Facebook-oldalán.

„A Veszprémi Petőfi Színház mély megrendüléssel tudatja, hogy Dobos Ildikó, Színházunk Örökös Tagja, Jászai Mari-díjas színművész hosszan tartó betegség következtében 82 éves korában elhunyt. Dobos Ildikó művésznőt a Veszprémi Petőfi Színház saját halottjának tekinti, búcsúztatásáról később intézkedünk.

Drága Ildikó! Köszönjük, hogy tehetségeddel megajándékoztad a veszprémi közönséget! Isten nyugosztaljon!”

- írták a bejegyzésben.

Dobos Ildikó 1942-ben született Szatmárnémetiben. 1960-1964 között a Színház- és Filmművészeti Főiskola hallgatója volt. 1964-1970 között a Miskolci Nemzeti Színház, 1970-1991 között a Veszprémi Petőfi Színház, 1991-1992 között ismét a Miskolci Nemzeti Színház, 1992-1993 között a Szegedi Nemzeti Színház majd 1993-1995 között a szolnoki Szigligeti Színház tagja volt.

Később vendégként szerepelt a Vígszínházban, Győrben és Tatabányán is. 1999-2010 között a debreceni Csokonai Színházban szerepelt, majd 2016-ban ismét a veszprémi Petőfi Színházban lépett közönség elé.

1992-ben súlyos agyi műtéten esett át, amelynek következtében újra kellett tanulnia járni, írni, beszélni. Három hónap múlva azonban már újra játszott.

Első férje az osztálytársa, Gonda György színművész volt, két közös gyerekük született. Második férjével, Szőnyi G. Sándor filmrendezővel annak haláláig éltek együtt.

Dobos 2021-ben a Veszprémi Petőfi Színház társulatának örökös tagja lett.

Színházi szerepei mellett több filmben is feltűnt: szerepelt a Talán egy másik életben című drámában, a Lajos király válik című játékfilmben, a Tutajosok című alkotásban. Emmellett sorozatokban is láthatta őt a közönség, például a Família Kft.-ben vagy éppen az Öregberényben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ennyire ocsmány dolgokat ritkán látunk ilyen szépen komponálva vásznon – Kivérző szerelem-kritika
Elsőre a Tiszta románc és a Született gyilkosok ugrott be a film megnézése után. Ez a két cím pedig igencsak dicséret a Kivérző szerelem alkotóinak. Lássuk, hogy sikerült Kristen Stewart leszbikus bosszúfilmje.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. július 19.



Aki nem ismerné, az amerikai A24 az egyik legbátrabb/legegyedibb független stúdió Amerikában a Neon mellett. Nem igazán hasonlítható egy nagy céghez sem, próbálnak eltérni a megszokottól, és minőségi filmgyártásban gondolkodni. Nem átlagos filmjeik vannak: nem egyértelműen közönségfilmek, ugyanakkor próbálkoznak populárisabb darabokat is gyártani.

Nemrég azt nyilatkozták, hogy ebből a típusú filmkészítésből nem lehet megélni, ezért nagyobb független blockbustereket fognak gyártani.

Első ilyen próbálkozásuk az Alex Garland nevével fémjelzett Polgárháború volt, ami 50 millió dollárba került, plusz marketingköltség. Sokat nem kerestek vele, nem volt akkora siker, mint számítottak rá. Ezután valószínűleg visszatérnek egy időre a kisebb filmekhez.

Rögtön tisztázni szeretném, hogy ez a film sem lett kasszasiker. Ugyan hozzánk most érkezett meg, de az USA-ban már márciusban premierre került, így láthatjuk, hogy Kivérző szerelem bevételei sem robbantották szét a mozipénztárakat.

Pedig vannak itt ismertebb színészek: Kristen Stewart, Ed Harris, Dave Franko, Jenna Melone, egy erős forgatókönyv és atmoszféra.

A ’80-as, ’90-es évek retró életérzésére Rose Glass rendező egészen másképpen ült fel, mint a konkurencia szokott mostanában. Nem dicsőítette túl az időszakot, ez nem egy Stranger Things, ahol mindenki nosztalgikusan tekint vissza mindenre. Itt mindenki mocskos, izzadt, a frizurák szörnyűek és sokan direkt undort keltenek. Kristen Stwart egy szép nő, ami persze szubjektív kijelentés, de itt olyan arcát láthatjuk, amit nem igazán volt még ideje megmutatni a nézőknek. Az ismeretlenebb Katy O’Brian pedig viszi széles, kigyúrt hátán az egész filmet.

A történet nem indul bonyolultan: Lou (Kristen Stewart) egy edzőtermet üzemeltet, itt találkozik Jackie-vel (Katy O’Brian), akivel rögtön egymásba szeretnek – egy igazi vad románc, két lelkileg sérült ember között. Lou apja Lou Sr. (Ed Harris) egy kegyetlen bűnöző, akivel a lány régóta teljesen meg akarja szakítani a kapcsolatot, és eddig csak azért nem tette, mert Lou testvére, Beth (Jenna Malone) hozzáment egy erőszakos férfihoz, JJ-hez (Dave Franco), és fél tőle, hogy ha elhagyja a várost, akkor valami rossz dolog fog bekövetkezni.

A fő konfliktus is ebből indul: megtörténik a szörnyűség, amire reagálva a karakterek csak rossz döntéseket hoznak, így probléma problémát szül, és az egész egy pszichedelikus katarzisban végződik.

Vér, kegyetlenség, erőszak, szex, szerelem, zsarolás – minden van a filmben, amit el tudunk képzelni. Nagyon érdekes mű a Kivérző szerelem, a magyar cím pedig különösen adekvát.

A különleges képi világa miatt egyszerre nem jó nézni a filmet és mégis bámulatba ejtően szép. A képek, amiket látunk undorítóak és szörnyűségek, de ilyen szépen ennyire ronda dolgokat nem láttam még vásznon. A fülledt szexualitás és erotika épp úgy jelen van, mint az erőszak és kegyetlenségek. De még a díszletek és a kosztümök is direkt undort keltőek, mindenki rettenetesen néz ki, ez a ’80-as évek vége, 90’-es évek kinézete nem tesz jót senkinek. A karakterek hajviselete borzalmas – Ed Harrist sose láttuk még ilyen gyomorforgató szerepben, de Dave Francónak se áll jól a bajusz-Bundesliga-séró kombó – hát még a főszereplő hölgyek hajkölteményei.

Fontos kiemelni, ugyan nem mutatnak mindent, de erősen 18+-os a film: nem pornó, de épít a szexualitásra és a grafikus erőszakra.

Nem kezeli a nézőket félkegyelműnek, nem rágja az ember szájába a dolgokat, megmutatnak sok kellemetlen képet, amire szükség is van, hogy a sokk kicsit felébressze az átlagnézőt. Ugyanis a film nem túl hosszú játékideje is kicsit talán sok. Nem azt mondom, hogy unalmas, de lassú víz partot mos típusú film, aminek nem biztos, hogy mindenki örülni fog.

Alapból már annak örülhetünk, hogy egy egyedi ötlet moziba kerül. Ez nem folytatás, bejáratott franchise, ez egy különleges film. Érezni rajta a szerzői kézjegyet, Rose Glass nem csak rendezte, de Weronika Tofilska mellett még a forgatókönyvet is jegyzi. Jó zene és erős képi világ jellemzi. A mocsok, izzadság, feszültség és fülledt erotika csöpög a vászonról. A testhorror kifejezés talán erős lehet a filmre, mert inkább egy kegyetlen thriller, de vannak pillanatok, amikor a sokkoló erőszak szinte kiüti a nézőt.

Igazi szerzői A24 film: aki ismeri a cég korábbi produkcióit, tudja, mire gondolok.

Be tudja húzni az átlagnézőket is, ám valami olyat kapnak tőle, amire nem számítottak. Ha nem csak úgy tekintünk a filmre, mint bosszúfilm, akkor felfedezhetünk ügyes szimbolikát, sőt kimondottan humoros dolgokat is. Lou például állandóan a nikotinfüggőségről és drogokról hallgat kazettákat és rádiócsatornát, miközben folyamatosan ezekkel a szerekkel él. Krtisten Stewart és Katy O’Brian kettőse nagyon jó, mindketten jól elő tudják hozni az őrült viselkedést. Katy O’Briant legtöbben talán A Mandalóriból ismerhetik, de a legújabb Twisters-ben is játszik, nagy jövőt jósolok neki, nagyon tehetséges és különleges arcú színésznő.

Nem állítom, hogy mindenkinek tudom ajánlani a Kivérző szerelmet. Ez egy izzadt, mocskos, erőszakos, mindent elpusztító szerelem története, amely nem biztos, hogy az összes néző igényeit ki fogja elégíteni.

Ebben a meleg, kellemetlen időben talán a legjobb, amit tehetünk, hogy behúzódunk egy filmre a mozitermek hideg sötétjébe. Akkor pedig már lehet próbálkozni valami nem megszokottal, és a Kivérző szerelem éppen ilyen.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Tarján Zsófi először mesélt Gesztivel kapcsolatos múltjáról, ehhez egy közös dal kellett
A tanulságos történetű Csak te kellesz könnyed reggea-s stílusával, bájos lírájával és a Rapülők egykori sztárja által megfűszerezett iróniájával teszi igazi nyári csemegévé a dalt.


Erre a nyárra már „csak egy igazi szabadság himnusz kellett”, mely most végre Csak te kellesz címmel megérkezett. A 1AM producerpárosnak védjegye, hogy a legkülönfélébb sztárokat hozzák egy ernyő – most éppen egy napernyő - alá, ezúttal az ikonikus hangú, Kohánszky Roy vezette Roy Galerit; az élő legendát, Geszti Pétert és a Honeybeast énekesnőjét, Tarján Zsófit hallhatjuk új közösükben. Utóbbi két előadó számára fordulatos egymásra találás ez a projekt, hiszen Geszti annak idején Tarján Zsófit zsűrizte az X-Faktorban. Az újdonsághoz készült egy fantáziadús, kissé meghökkentő animáció is tökéletesen ábrázolva a dal hangulatát.

„A 1AM missziója alapvetően az együttműködés, szóval jött az ötlet, hogy miért is ne épp az összetartozásról és egymás elfogadásáról szülessen egy dal? Nagyon izgalmasnak találjuk, hogy egy dalon belül különböző zenei világok és egyéniségek tudnak összekapcsolódni, a közös nyelv pedig a zene. Mindig nehéz egy ilyen csapatot összehozni, mert mindenki nagyon elfoglalt, de egy jó ötlet miatt általában találnak időt a megvalósításhoz. A „Csak te kellesz”-nél egy kész lavina indult el azzal, hogy Royt felhívtam”

– mesélte Bartalos Jenő, a sikeres dalszerző és dalszövegíró, aki szerzőtársával Vékony Zolival alkotják a 1AM-et. Rengeteg hazai hírességnek készítettek toplistás szerzeményt. A duó először Roy-t találta meg, aki vadonatúj, egyedi hangzású formációjával, a Roy Galerivel örömmel szállt be a produkcióba.

„A szám demóját amikor először meghallgattam, a dallamossága, a szövegvilága rögtön meggyőzött arról, hogy ezt el szeretném énekelni. Mindenképpen duettben képzeltük el a felvételt, így jutott eszembe Tarján Zsófi, a Honeybeast énekesnője, akinek mind a hangszíne, mind a zenei munkássága közel áll hozzám. Felhívtam Zsófit, aki meghallgatva a demót rögtön igent mondott” – folytatta Roy a kiadvány születésének háttértörténetét.

Ekkor még hazánk egyik legsikeresebb női frontembere mit sem sejtett arról, hogy egykori X-Faktor mentora, Geszti Péter egy rap verze erejéig is be fog szállni a dalba. Annak idején Péter nagy hatással volt az előadóra, melyről Tarján Zsófi először most nyilatkozott személyesen:

„Péterrel való együttműködés egy nagyon hálás feladat volt számomra. Pontosan azt az utat mutatja meg, amit az X-Faktor óta bejártam, és aminek eredményeként most együtt dolgozhattunk. Az ő akkori értékelése is szerepet játszott abban, hogy kiestem a versenyből, de jogos volt minden észrevétele. Még nagyon a pályám elején jártam, rengeteg technika és rutin hiányzott az ezköztáramból, és őszintén szólva a színpadi jelenlétem is hagyott némi kívánnivalót maga után. Péter a kemény kritikákat is olyan vicces köntösbe tudja csomagolni, hogy nem csak nem bántott meg vele, de magam is jót szórakoztam rajta, ugyanakkor abszolút pozitívan befolyásolta a szakmai fejlődésem”

– mondta el Zsófi.

„Bartalos Jenőt, mint szerzőt, Kozma Orsin keresztül ismertem meg két éve, amikor felkértek, hogy írjak a Világgá mennék veled című zenéjükbe rapbetétet. Később megkeresett és küldött további demókat, ebből született a Péterfy Borival közös dalunk, és ekkor hallottam a Csak te kellesz-t is már Zsófi és Roy énekhangjával.

Megismerkedésünk Roy-jal ugyan a történelem homályába burkolózik, de nagyon szeretem az ő reszelős, whiskey-s hangját. Zsófinál ez épp ellenkezőleg, emlékszem mindenre a kezdetekkel kapcsolatban. Mikor megjelent az X-Faktorban 2014-ben, kicsit idézőjelben nekimentem, azt mondtam, hogy nem igazán neki való ez a műsor, mert szerintem nagyon tehetséges csaj, de neki más utat kellene keresnie. Sokkal egyedibb és érdekesebb, mint amire a X-Faktor nézői szavazni szoktak. Annak örülök, hogy ez később bebizonyosodott, Zsófi befutott és egy nagyon jó zenekar énekesnője lett” – árulta el a nagymúltú szövegíró-előadóművész Geszti Péter, akinek jelenleg is futó műsorában, az Adom a napodban került elő a téma nemrég, Hernádi Judittal való beszélgetése során.

A tanulságos történetű Csak te kellesz könnyed reggea-s stílusával, bájos lírájával és a Rapülők egykori sztárja által megfűszerezett iróniájával teszi fel vastagon a kedvenc nyári fagyink i-jére a pontot.

VIDEÓ: Roy Galeri x Geszti x 1AM feat. Tarján Zsófi - Csak te kellesz


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk