KULT
A Rovatból

Kordos Szabolcs: A Műegyetem helyén állt a magyar Konstantinápoly

Hol volt a Hagia Sophia mása Budapesten? Milyen ókori nép fővárosa volt a Gellért-hegyen? Hol lakott Andy Vajna? Kordos Szabolcs új könyvéből többek között ezt is megtudhatjuk.

Link másolása

Kordos Szabolcs ismét sajátos kirándulásra invitálja az olvasókat, én pedig örömmel faggattam az Egy város újabb titkairól.

– Milyen elgondolásokkal fogtál hozzá az új kötet megírásához? Változtattál bármit is az előző koncepciójához képest, vagy egyszerűen csak folytattad a már jól bevált receptet?

– A koncepció az volt, hogy a történetek legyen színesek, elgondolkodtatóak, a város különböző részeit és korszakait mutassák be. Így aztán szó esik az eraviszkuszokról, az ősi népről, akik már a rómaiak előtt is itt éltek, és a Gellért-hegyen építették fel fővárosukat, Rejtő Jenő otthonáról, vagy éppen a Körszálló titkairól is.

– Hogy találtad a témákat? Egyszerűen az évek alatt találkoztál ezekkel, vagy fáradságos kutatómunkával szedted össze az érdekes sztorikat?

– Sok történetet már ismertem, de szerettem volna jobban beleásni magam a sztorikba. Ezen kívül évek óta nyitott szemmel járok a városban, és ahol témát gyanítok, ott elkezdek szaglászni, érdeklődni, olvasni. Szinte minden fejezetnél megkerestem olyan embereket, akik nagy tudással bírnak az adott témáról. Beszéltem például a Frida bordélyház kapcsán a korabeli prostitúciót kutató szakemberrel, a rádió bunkerénél a történetet kiválóan ismerő muzeológussal, ezen kívül régésszel, történésszel, sőt ferences szerzetessel is.

Emellett ahol csak lehetett, interjút készítettem a szemtanúkkal, hozzátartozókkal, leszármazottakkal. Így jutottam el többek között Radnóti Zsuzsához, Örkény István ötvegyéhez, a Haggenmacher-család még ma is Magyarországon élő tagjaihoz, vagy éppen az 1961-es zuglói Malév-tragédia szemtanújához.

Sok esetben pedig egyszerűen csak becsöngettem a lakásokba: tudják-e, kik laktak itt korábban? A Rejtő Jenő házában élők tudták, Puskás Tivadar egykori otthonában azonban nem.

– Az egyik történet, aminek nagyon örültem, de nagyon meg is lepett, Mágnás Elza meggyilkolásának véres részletei. El is mondom, miért.

Gyerekkoromban volt egy műsor – később VHS kazettán is kiadták – a Royal Orfeum történetéről. Ebben hosszasan foglalkoztak a nagyszerű újságíró Tarján Vilmos alakjával, aki egy időben az Orfeum tulajdonosa is volt.

És előkerült Mágnás Elza története is, amit úgy állítottak be, hogy a rendőrséggel jó kapcsolatot ápoló riporter nem csak beszámolt a bűnesetről, hanem lényegében afféle magyar Sherlock Holmesként ő maga oldotta meg onnan kezdve, hogy az áldozatot is ő azonosította.

Később aztán sikerült beszereznem Tarján könyvét, amelyben ő maga írja le az esetet, saját erényeit kidomborítva. Ehhez képest a te beszámolódban említésre sem kerül. Lehetséges, hogy Tarján úr picit füllentett a saját szerepét illetően?

– Szándékosan nem a Mágnás Elza gyilkosság bűnügyi aspektusaira koncentráltam. Akkoriban ez a bűneset volt a legnagyobb médiaszenzáció, a híre még Ausztráliába is eljutott, rengeteg régi cikket lehet találni a témáról, amelyben percről percre követik a nyomozást. Sokkal jobban érdekelt az, hogy egy szegény sorsú vidéki lánynak milyen lehetőségei voltak a felemelkedésre, miért az áldozatot ostorozta az akkori sajtó, és hogyan vette ki magát, hogy egy dúsgazdag mágnás egy kéjhölggyel randizgatott. Schmidt Miksa viselkedése is izgalmas volt, hiszen a férfi hófehér temetést szervezett a halott kedvesének, mintha a búcsúzás az elmaradt esküvőt pótolta volna.

Tarján Vilmos zseniális figura és nagy történetmesélő volt, szeretnék majd a személyének egy külön fejezetet szentelni egyszer.

Tarjánra jellemző volt, hogy a történeteibe jó érzékkel önmagát is beleépítette.

– Nagyon örültem, hogy foglalkozol a Somossy Orfeummal. Nekem, mint humoristának különösen fontos intézmény, hiszen itt került sor az első magyar nyelvű kabaré-előadásra. Mondj pár szót erről a becses intézményről.

– Ha már Tarján Vilmosról beszéltünk, mint a város egykori legendás alakjáról, akkor Somossy Károlyról is muszáj ejtenünk pár szót. Ő építtette fel a mai Operettszínház épületét, amely Somossy Orfeum néven a város legfényűzőbb varietészínháza és szórakozóhelye volt – Mágnás Elza is itt randizgatott Schmidt Miksával, de Ady Endre is törzsvendég volt.

Ma már elképzelhetetlen az az éjszakai élet, ami itt volt, több száz emberrel, amerikai, kanadai, francia, német orosz és afrikai fellépőkkel, rúdtáncosokkal, lenge ruhás lányokkal, artistákkal, zenészekkel. Somossy életéről több a legenda, mint a tény, de az biztos, hogy végül szegénységben halt meg a Nagymező utcában, egykori teátrumától néhány méterre.

Állítólag ő tanította meg Budapestet mulatni. Nem tudom emlékszünk-e még erre a tudásra.

– A Gellért-hegyen áll egy kastélyszerű épület, amit én régen távolról csodáltam, és arról álmodoztam, hogy ha egyszer gazda leszek, ott fogok élni. Aztán jóval később az a pletyka terjedt el róla, hogy Andy Vajna megvette, és ott lakik. A könyvedből azonban megtudtam, hogy ez sem teljesen így volt.

– Ugye, hogy mennyire varázslatos az az épület? Az Erzsébet-hídról Budára tartva mindig néztem, és én is fantáziálgattam az ottani életről. Egy zseniális vállalkozó/fotós építtette egy nápolyi palota mintájára, majd egy pénzügyminiszer tulajdonában volt, és borzasztó családi dráma helyszínévé vált: itt lett öngyilkos a politikus felesége és a lánya.

Később Andy Vajna bérelte a toronylakást, Arnold Schwarzenegger is járt itt akkor. Néha kalózzászló is lobogott is a torony tetején, ám ez már nem Vajna, hanem egy másik bérlő poénja volt.

– Amikor meghallottam az elképzelést, hogy legyen „budapesti Dubaj” rögtön az jutott eszembe, hogy „végül is, Konstantinápoly” már volt. Köszönhető ez annak, hogy pont előtte olvastam a könyvedet…

– És ezt is Somossynak köszönhetjük. A jó Károlyunk felépített egy amolyan papírmasé Disneyland/Las Vegas városrészt. Amikor a Gellért-szállótól délre sétálok, gyakran lehunyom a szemem, és elképzelem, milyen lehetett ez a hely, amikor egy azóta már nem létező tó, a Lágymányosi-tó állt a Műegyetem helyén. Itt épült fel a „Konstantinápoly Budapesten” szórakoztató centrum, ahol a Hagia Sophia mását, zegzugos utcácskákat építettek fel, és ahol komplett hajócsatákat játszottak le a tömegek szórakoztatására.

A Konstantinápoly alig néhány hónapot élt, biológiai támadás lett a végzete, de hogy pontosan mi, az kiderül a könyvből.

– Minden történetet nem szeretnék lelőni, kicsit mesélj arról, tervezel-e további folytatást?

– Szabályos függőség alakult ki nálam: minél mélyebbre ásom Budapest történetében, annál több sztorival találkozom. Mindenképpen folytatom a munkát, érkezik a harmadik kötet, mert ezt megunni nem lehet. Élvezem, hogy járom az utcákat és a házak mesélnek nekem. Így közlekedni is sokkal szórakoztatóbb.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk