KULT
A Rovatból

Ritkán jelenik meg a klímaváltozás a népszerű filmekben, pedig a szakértőknek lenne ötletük, hogyan lehetne beépíteni a témát

Senki nem tudja, hogyan kellene a témához nyúlni, ezért alig van szó a filmekben és sorozatokban a bolygót lassan teljesen megváltoztató éghajlatváltozásról. Pedig komoly hatást lehetne elérni vele.

Link másolása

Egyre gyakrabban foglalkoznak a fikciós filmek és sorozatok is az éghajlatváltozás kérdésével, írja a BBC. Az egyik legutóbbi ezek közül a Grace klinika tavaly októberben műsorra tűzött epizódja, melyben a Seattle fölött kialakuló hőkupola lehetetleníti el a kórház működését.

Ennek ellenére továbbra is ritka, hogy a széles közönséghez eljutó mainstream filmek és tévésorozatok a klímaváltozást helyezzék a középpontba. Társadalomtudósok és non-profit szervezetek ugyanakkor azzal érvelnek, hogy a klímaválság ma már nemcsak egyedi, kifejezetten a témával foglalkozó katasztrófafilmekben bukkanhatna fel, hanem ennél jóval nagyobb merítést érdemelne. Ugyanakkor továbbra sem világos, hogy mekkora segítséget jelentene a felkészülésben vagy az életmód radikális megváltoztatásában, ha az emberiségre váró kihívások gyakrabban megjelennének a szórakoztatóipar termékeiben.

A Good Energy non-profit tanácsadó idén áprilisban adta ki a klímaváltozás fikciós történetekbe ágyazásához készített irányelveit.

Javasolják többek között klímaszorongó és igazságtalanság ellen küzdő szereplők, éghajlati megoldásokat feltáró utópisztikus narratívák, valamint a klímautalásokat óvatosan adagoló történetszálak beépítését a forgatókönyvekbe.

Példának hozzák fel a napelemekkel felszerelt házak szerepeltetését vagy a fosszilis tüzelőanyag iparágban érdekeltek megjelenítését.

A Good Energy alapítója szerint a szerzők közül hiába akarnak egyre többen a klímaváltozással foglalkozni, valójában nincs meg hozzá a kellő támogatás, hogy ezt megtehessék. Közben egyáltalán nem is biztos, hogy az alapvetően kikapcsolódásra szánt filmeknek és sorozatoknak a feladata a klímatudatosság elterjesztése.

A téma nem csak az utóbbi néhány évben foglalkoztatta a szórakoztatóipart.

A 2004-es Holnapután című film középpontjában a globális felmelegedés és egy Déli-sarkról leváló óriási jégtömb áll. Az időjárás a bolygó több pontján gyorsan és radikálisan megváltozik, miközben soha nem látott méretű természeti katasztrófák sorozata sújtja az emberiséget.

Egy kutatás szerint a tizennyolc évvel ezelőtti film elgondolkoztatta a nézőket, sokan közülük lépéseket is tettek a károsanyag kibocsátás mérséklésére a saját életükben, mások pedig a klímakutatással foglalkozó alapítványoknak adakoznak azóta is. Egy másik, 2019-es felmérés nyomán kiderült, hogy a média legalább ennyire fontos szerepet játszhat az attitűd megváltoztatásában. Emiatt a tudósok felszólították a kormányokat, hogy ennek megfelelően kezeljék a sajtóorgánumokat.

A tudomány szerint ugyanakkor a történetmesélésnek összehasonlíthatatlanul nagyobb ereje van manapság, mint a híreknek és tényeknek. Az emberi agy könnyebben megérti és megjegyzi az elmesélt információkat, melyek ráadásul befolyásolhatják a viselkedést is. Vagyis ha előrelépést akarunk, akkor mindenképpen szükség lenne az éghajlatváltozással foglalkozó könnyen fogyasztható, nem erőltetett fikciókra.

Egy felmérés szerint ugyanakkor a 2016 és 2020 között készült forgatókönyvek mindössze 0,6 százaléka említette meg egyáltalán a klímaváltozást. Ezzel szemben a kutya vagy erre utaló kifejezés tizenháromszor, a sör és szinonimái pedig tizenkilencszer annyi említést kaptak a vizsgált írásokban, mint az éghajlatváltozásra utaló összesen 36 kifejezés.

Továbbra is kérdés azonban, hogyan lehetne megfelelően a témához nyúlni.

Egyáltalán nem biztos, hogy az olyan posztapokalipitikus történetek, mint a Snowpiercer vagy a Mad Max: A harag útja a kellő hatást érik el. Ráadásul ezek inkább riasztóak lehetnek, mivel leginkább a félelemre építenek.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy jellemzően néhány hét után elfogy még a leglelkesebb nézők lendülete is, ha egy ilyen témájú filmet vagy sorozatepizódot megnéztek. Idővel a többség visszatér a korábban megszokott hétköznapi rutinjaihoz.

A megoldás a remény lehet. A kutatók szerint több olyan történetre lenne szükség, mely a közösség sikereit domborítja ki, nem pedig azt, hogy a történésekre úgysincs ráhatása az átlagemberekre. Különös módon a vígjátékoknak is fontos szerepe lehet a klímaüzenetek eljuttatásában: amikor ugyanis megnevettetik az embereket, jobban figyelnek a mondandóra és könnyebben átmegy az üzenet. Ebben például nagy szerepe lehet a stand up komikusoknak.

De mindez csak spekuláció, egyelőre még senki nem ismeri a pontos receptjét annak, hogyan lehet nem erőltetett módon elmesélni a klímaváltozást, annak következményeit és a ránk váró feladatokat a széles tömegeknek. Úgy tűnik, hogy nem a félelemre és ijesztgetésre kell építeni, mert az inkább apátiába süllyeszti a nézőt. A megoldás az optimizmus és a nyugtalanság, valamint az öröm és a veszély szokatlan elegye lehet. Mindez pedig akár egy teljesen új hozzállást is eredményezhet az emberiség éghajlatváltozáshoz viszonyulásában.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET: