KULT
A Rovatból

Kivágott nyelv, jégbe fagyott hullák és egy „Mind meghaltunk”-felirat – újra jó a True Detective

Most figyeljetek, mert ilyet még nem láttatok, ígéri a True Detective új évadának előzetese. És tényleg így van. Jodie Foster A bárányok hallgatnak óta a legjobb formában van nyomozóként.

Link másolása

Amikor 2014-ben kijött a True Detective első évadja, a krimirajongók és a sorozatrajongók egyszerre kapták fel a fejüket. Ilyet még nem láttunk, mondták, és ez azóta is tartja magát.

Azóta elkészült két további, felejthető évad, azonban a Jodie Foster nevével és executive producerségével fémjelzett negyedik évadot hatalmas várakozás előzte meg.

És ez azért jó, mert az alkotókon is valószínűleg nagy lehetett a nyomás: vagy elkaszálják az egész sorozatot, vagy csinálnak valami nagyon erőset. Az indulás alapján úgy tűnik, hogy az utóbbi sikerült nekik.

A Night Country alcímet viselő True Detective negyedik évadja ugyanis odab@szósan indít, ezt nem lehet szebben mondani, és aki látja, érteni fogja, hogy ehhez a zord világhoz, amiben játszódik, miért illik ez a jelző (aminek mindenféle szóképzéses változata Jodie Foster száját is el-elhagyja a sorozatban).

A nyitójelenetben rénszarvasok ugranak a halálba. A helyszín Alaszka, az időpont december vége, a 24 órás sötétség kezdete, amikor már a harmadik napon egy kutatóállomáson egy levágott nyelvet találnak egy asztal alatt. És nemcsak egy levágott nyelvet, hanem egy feliratot is: "Mind meghaltunk". A kutatók pedig - valamennyien férfiak - egytől egyig eltűntek.

Mielőtt még az első részt elspoilerezném, ezt nagyjából megteszi helyettem az előzetes is, de azért nem árulok zsákbamacskát: lesznek hullák, lesznek flashbackek, vannak gyönyörűen fényképezett képek, és rejtély. Mindez persze még mindig nem elég ahhoz, hogy egy krimi jó legyen. Mára a kriminéző elég edzett és tapasztalt ahhoz, hogy magasak legyenek az elvárásai. Issa López kreátor-író-rendező azonban ennek most megfelel. Úgy döntött, elmennek a végletekre, egészen pontosan a világ végére, Alaszkába.

És ez nagyon nem baj. Nem baj, hogy minden hideg, minden sötét, mindenki pulcsiban van, mindenki lelakott külsejű, mindenki keményebb, mindenki zordabb. És maguk a bűnelkövetési módok is mintha ennek a megfoghatatlanul misztikus és mögöttes világokat sejtető univerzumnak a szerves részei lennének.

Beszéljünk akár az őslakos indiánokról, a halál, a halottak, a szellemek, a mindenütt megbújó mögöttes és a tudatalatti folyamatos jelenlétéről, akár a felszínre kúszásáról, akár a főszereplők PTSD-re utaló tüneteiről és emlékbetöréseikről.

Jody Foster gyászol, partnernője, a fantasztikus Kali Reis extrémen harcol a nők elleni bántalmazás ellen, mintha folyamatosan felgyűrt ingujjal arra lenne felkészülve, hogy valakinek idézőjelesen behúzhasson egyet, akit ezzel vádolhat. Tegyük hozzá, itt jogosan. A főhősök tehát, ahogy az krimiben detektíveknek mostanság szokás, a saját démonaikkal küszködnek, és velük együtt mehetünk előre, és kutakodhatunk, egyelőre csak vakon tapogatózva a történetben és a sötétben.

Minimalistán adagolja az információt a Night Country az elején, nagyon kell figyelni. Aprólékosan kidolgozott a forgatókönyv, és igazi ajándék a krimirajongóknak Jodie Foster. A színésznőt épp nemrég csíptem el A bárányok hallgatnakban újra, és üdítő látni, hogy 63 évesen még mindig elhiszem neki, hogy olyan nyomozó, aki tényleg nem érdekel semmi más abban a pillanatban, amikor dolgozik, csak az igazság.

A karakterek izgalmasak. Fosteré a félig múltban rekedt, a jelenben kapcsolódni nehezen képes, feltehetően zseni, de a makacsságával önmagát korlátozó rendőrfigura, és mellette sorakoznak a többiek, akik szintén a életszerűek és -szagúak. Ez adja az évad igazi zsenialitását.

Bár nem éltem még Alaszkában, de

önmagában az a helyzet, hogy csak az emberi viselkedésből derül ki számomra, hogy éppen nappal vagy éjszaka van-e, mert a fényviszony tekintetében csak az örök éjszaka létezik, az már önmagában is erős,

és úgymond felkavarja a nézői cirkadián ritmust. Így tart minket folyamatos bizonytalanságérzésben. Hol is vagyok, milyen napszak is van, merre van az előre?

Ha mindezt a bizonytalanságot és izgalmat végig fenn tudja tartani a cselekmény szintjén is, és ilyen pontos és szubsztanciális témákat feszeget a sorozat, és még fokozza is a feszültéget - márpedig én erre tippelek, hogy a végletekig fogja fokozni - , akkor elégedetten dőlhetünk hátra, hogy megint láttunk egy jó True Detective évadot.

Megtekinthető az HBO Maxon.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: