KULT
A Rovatból

Kiszáradt Róma, apokalipszis, fenyegető jövőkép – Sara Serraiocco színésznő a Szárazság című filmről

A film azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha Rómában három évig nem esne az eső, és már csak néhány napig működne a közüzemi vízellátás.


Filigrán, gyermeki mosolyú, de bársonyos althangú olasz hölggyel beszélgetek a Palazzo Zichy Hotel kávézójában. Ez a „kislány” Sara Serraiocco, a mai olasz mozi egyik legsokoldalúbb színésznője, aki a 20. Olasz Filmfesztivál vendégeként érkezett Budapestre. Ő az egyik főszereplője Paolo Virzì nyomasztó, de a fekete humort sem nélkülöző víziójának, a Szárazságnak, amely azzal a gondolattal játszik el, hogy mi lenne, ha Rómában három évig nem esne az eső és már csak néhány napig működne a közüzemi vízellátás.

– „Mélyen átélhető film, amelynek el kellett készülnie” – így írt Ön Facebook-oldalán a Szárazságról. A világ egyik legszebb és legszeretettebb városa pusztulásának látványa segélykiáltás is lehet.

– Ez az apokaliptikus kép csupán egy film – egyelőre. De nem szabad, hogy ne halljuk meg a vészharangokat. Természetes erőforrásaink elfogyóban vannak, ezért vigyáznunk kell bolygónkra, és a saját környezetünkre is. Ide tartozik a szelektív hulladékgyűjtés és vízfogyasztás visszafogása. A változásoknak azonban mindenekelőtt a legnagyobb rendszerektől kell elindulniuk. Paolo remekül fogta meg ezt a végítélet-képet a kiszáradt Teverével, ezt a sivárságot, ami az emberi érzelmekre is kihat.

– A film vége felé a koncertjelenetben megszólal Vivaldi Négy évszakából a Nyár zárótétele. Még sosem hallottam ennyire fenyegetőnek.

– Igen, valóban úgy hangzik, mintha megjövendölné azt, ami elkerülhetetlenül bekövetkezik.

– Ön egy várandós kórházi asszisztensnőt alakít, akinek az új élet mellett a halállal és a bűnnel is szembe kell néznie.

– Giulia a reménység hordozója születendő gyermekével egy olyan társadalomban, amely nem fogadja be. Mélységes fájdalmat hordoz magában, miután az apja megölte az anyját, hogy aztán rádöbbenjen arra, hogy élettársa is gyilkossá válik. Így nincs esélye arra, hogy e fájdalomtól valaha megszabaduljon. Első ízben dolgoztam együtt Paolo Virzìvel, aki ezt a szép, nagyon intenzív szerepet bízta rám. Szinte valamennyiünknek többdimenziós figurákat kellett nála eljátszanunk, nemcsak a felszínt, hanem a mélyebb árnyalatokat is.

– A film befejezése azt sugallja, hogy inkább bízhatunk az isteni gondviselésben, mint az emberi bölcsességben és felelősségvállalásban.

– Igen, megjelenik az özönvíz előérzete, de vannak bibliai utalások is, például a Szent Család feltűnése a kiszáradt folyóban.

– A Szárazságot a pandémia idején forgatták. Milyen volt a rendkívüli körülmények között dolgozni?

– Nem volt könnyű, folyamatos tesztelés alatt álltunk, és szigorúan be kellett tartanunk a biztonsági előírásokat. Közben állandóan attól tartottunk, hogy mikor melyikünket támadja meg a vírus. A közös munka bátorságra nevelt minket. A bennünk lévő feszültség azonban így is érződik a filmen, de ez csak jót tett neki.

– Ön balerinaként kezdte pályafutását, de egy baleset a színészi pályára vitte. Nagyon sokféle szerepet játszott, Assisi Szent Klárától egy bűnöző feleségéig. Hogyan választja ki figuráit?

– Igyekszem elkerülni a beskatulyázást. Fontos számomra a figurán túl maga az egész film, hogy megérint-e a történet, és a rendező személyisége. Olyanokkal szeretek dolgozni, akikben empátiát érzek, akik a színészt egy alkotási folyamat részének tekintik.

– Nemrégiben láttam egy másik filmjét, A könyörtelent. Az egyik legerősebb jelenet, amikor a bűnöző főhős felesége először öngyilkosságot akar elkövetni, majd úgy dönt, hogy „magára veszi” férje bűneit. Megmenthetünk-e valakit az akarata ellenére?

– Vannak helyzetek, amikor mindent megteszünk azért, hogy mentsük a menthetőt és Mariangela önmagát is próbálja megmenteni. Az ember kétségbeesésében képes olyan tettekre, amelyek szinte nem is tudatosulnak benne.

– Az elmúlt évek olasz filmjei mintha kezdenének visszatérni az 1960-as évek „aranykorához”, amikor az egyszerű emberek hétköznapi dolgairól készültek máig érvényes művek.

– Örülök, hogy ezt mondja. Ez így van, mert végül is az egyszerű emberek mindennapjai árulkodnak egy társadalom fejlődéséről, bennük él legjobban az egymás iránti szolidaritás, az együttműködés számára. Mivel az utóbbi időben egyre inkább az individualizmus nyert teret a társadalomban, szükségünk van arra, hogy ismét rátaláljunk a közösségi szellem erejére.

– A fesztiválon egy másik filmjét is láthatjuk.

– A hangyák ura, Gianni Amelio filmje egy tudósról szól, akit a 60-as években plágiummal és homoszexualitással vádoltak. Én az 1968-as diáklázadás egyik szereplője vagyok, aki harcol a melegek jogaiért. Amelio a mai olasz film egyik legnagyobb alakja, megtiszteltetés volt számomra a felkérése.

– 68-at annak idején kiskamaszként éppen Rómában éltem át. Hogyan értékelik ma Olaszországban azt az időszakot?

– Remélem, hogy az új generációk nem felejtik el, és sikerül minél több dokumentumot, személyes vallomást összegyűjteni még azoktól, akik átélték. Az utcára vonuló nagyanyáink nélkül ma kevesebb jogunk lenne nekünk nőknek is.

– Ön azoknak a példáját követi, akik az agyonmediatizált világban is tudnak vigyázni privát szférájukra.

– Mindig igyekeztem a színészetet és a magánéletet kettéválasztani. Nagyon sok örömöt ad a munkám, de szükség van másfajta boldogságra is szeretteim körében. A nyáron született meg a kislányom, most egy ideig az anyaságot szeretném megélni, a filmek megvárnak.

– Virzì „ökopesszimistának” tekinti magát. És Ön?

– Egy kicsit én is az vagyok, de azért bízom benne, akárcsak Giulia, hogy egy jobb világot hagyunk a gyermekeinknek. Sokan úgy gondolják a pandémia után, hogy „ezt is megúsztuk, folytassuk, ahol abbahagytuk”, holott tanulnunk kellene a történtekből és okaiból.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
Krasznahorkai László Nobel-díját a könyvtár és a könyvesboltok sem hirdetik a szülővárosában, pedig ő azt mondja: beérné egy A4-es papírlappal is
Az író Facebook-oldalán mondott köszönetet mindazoknak, akik gondoltak rá és gratuláltak neki az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.


Lassan egy hónap telt el azóta, hogy kiderült, egy magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A rangos elismeréshez számos közéleti személyiség gratulált, a világsajtó is hosszan írt munkásságáról. Úgy tűnik azonban, hogy a friss Nobel-díjas szülővárosában, Gyulán nem büszkélkednek annyira a sikerrel – legalábbis az író Facebook-oldalán található bejegyzés szerint:

„Krasznahorkai László hálás mindenkinek, barátnak, ismerősnek, fordítónak és kiadónak, tartós olvasónak és kezdő olvasónak, akár magyar, akár még nem magyar, távolinak tehát és közelinek, és különösképpen a képen látható üzenet íróinak szülővárosomban, Gyulán, ahol rajtuk kívül nemcsak »óriásplakáttal« nem üdvözlik szerény elvándoroltjukat, de még a könyvesbolt vagy a könyvtár előtt sem látni – pedig beérném egy A4-es papírlappal is – az öröm bármi jelét – hálás, tényleg az, hogy szeretettel gondoltak és gondolnak rá az irodalmi Nobel-díj kihirdetése alkalmából.”

A poszthoz mellékelt képen egy ablakra kiragasztott papír látható, amin ez áll: „Krasznahorkai László (szülővárosa: Gyula), irodalmi Nobel-díj, 2025. E ház lakói büszkék rád, gratulálunk!”

Via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
Meghalt Ganxsta Zolee édesanyja
Kassai Ilona Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színésznő 97 éves volt.


Ganxsta Zolee a Facebookon tudatta, hogy kedden elhunyt édesanyja, Kassai Ilona, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

Az 59 éves rapper szerda este osztotta meg a hírt, egy közös fotóval és szívszorító sorokkal búcsúzott, vette észre a Blikk.

„Tegnap este drága Édesanyám, Kassai Ilona az angyalok közé került, a Mennyek országába. Egy igazi művész volt, és a legjobb anya. Köszönöm mindenkinek, aki most egy picit megemlékezik róla a szívében”

- olvasható a zenész posztjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Egy előadás, amit soha nem felejtesz el – és amiről nem készíthetsz képet
Nem tudom, hányszor lehet ellőni azt a mondatot, hogy ilyet még nem látott a világ! De talán ez most nem túlzás. A Walk My World új szintre emeli az immerzív színházat.


Aki valaha hallott már a Recirquel társulatról, vagy látott tőlük bármilyen előadást, az tudhatja, hogy látványban és érzelemben nincs hiány náluk. És nagyjából azt is sejtheti, hogy most mire számíthat... vagy talán mégsem. Mert ez a produkciójuk minden eddiginél nagyobb, és nemcsak méreteiben, hanem abban is, amilyen mértékben hat a nézőre.

Úgy érkeztem a sajtótájékoztatóra, mint mindenki más: kíváncsian, de fogalmam sem volt, hogy pontosan mi fog történni. Abban biztosak lehettünk, hogy fotózni és videózni lehet — ami már önmagában is különleges lehetőség volt, hiszen a Walk My World előadásán ez majd tilos lesz.

Ebben a világban, ahol mindent meg akarunk osztani, ahol a pillanatok értéke sokszor a megörökítésükön múlik, furcsán hangzik, hogy itt pont az ellenkezője történik: életed legextrább előadását éled majd át, de el kell tenned a telefonodat.

Bevallom, elsőre ez nekem is furcsán hangzott. A bizonytalanság csak akkor kezdett oldódni bennem, amikor meghallgattuk a készítőket, és lassan elkezdett összeállni, hogy miről is van szó.

A tájékoztató után megkaptuk az első instrukciókat: maszkokat vettünk át, amit végig viselnünk kellett. Már ettől megváltozott a hangulat.

Ezt követően csoportokra osztottak minket, hiszen az előadásból mi is csak egy-egy apró jelenetet nézhettünk meg. Én fotós kollégámmal Hector otthonába pillanthattam be.

Ahogy a hosszú folyosókon sétáltunk, már maga az út is felépítette bennünk ezt a külön világot. Nem tudtuk megmondani, milyen korban járunk — egyszerre volt időtlen és nagyon konkrét. De a falak, a fények, a hangok határozottan baljós hangulatot árasztottak. Abszolút érthető, hogy ez miért csak felnőtteknek szóló program.

Az első jelenetben egy férfi táncát nézhettük végig. Képtelenség volt nem érezni, mennyire más ez így, pár lépésnyire az előadótól.

Őszintén: kicsit zavarban voltam. Más egy színpadon látni ezt, mint így, testközelből.

De pont ez a zavar az, ami miatt nagyon működik az egész. Mert kizökkent. Mert megkérdőjelezi azt is, hogy mit jelent nézőnek lenni egy előadáson.

Aztán továbbmentünk a fő térbe, ahol a finálé zajlik majd. Itt már több szereplő volt és óriási nyüzsgés.

Itt sokkal könnyebb volt kívülről nézni az egészet, de közben azt is biztossá vált, hogy a legnagyobb hatást azok a pillanatok váltják majd ki az emberekből, amik intim terekben zajlanak.

És az ilyen jelenetekből az összeset nem láthatja majd mindenki, hiszen egyszerre zajlik több produkció, több különböző ponton.

És ez az, ami miatt tényleg nem tudom megmondani, hogy ki mit fog érezni — csak azt, hogy valamit biztosan.

A Walk My World élménye: immerzív mitológiai utazás Budapesten

A Recirquel új produkciójában a néző szó szerint a történet részévé válik: a 2,5 órás előadást egy 6000 m²-es, filmes díszleteket idéző térben szabadon járhatja be.

A közönség saját útját járva döntheti el, melyik mitikus karaktert, istent, hőst vagy különös lényt követ majd, és mely jeleneteknél időzik el hosszabban.

A látogatók közelről követhetik az előadóművészek mozdulatait, bejárhatják titkos szobákat, megérinthetik a berendezési tárgyakat, és még egy elrejtett bájitalt is kipróbálhatnak. Az élményt erősíti, hogy a nézők maszkot viselnek, így láthatatlan megfigyelők lehetnek.

De a Recirquel produkciója nem csupán egy élménytér, hanem egy gazdag, mitológiai alapokon nyugvó történet is egyben.

A Walk My World Vergilius eposzának, Aeneas és Dido szerelmi tragédiájának modern feldolgozása.

Ez az ókori mítosz kel életre 220 különálló jelenetben, lenyűgöző újcirkusz és tánc produkciók közepette, teremtve meg ezt a minden érzékszervre ható, lüktető, érzéki világot.

Az alkotói munka mélységét mutatja, hogy az előadáson több mint 20 különféle cirkuszi zsáner látható, köztük olyan ritkaságok, mint a tízméteres magasságban repítő orosz hinta, a cyr vagy a rhönrad. A táncművészet is rendkívül gazdag repertoárral bír: a kortárs tánc és a balett mellett a kontakt improvizáció is hangsúlyos szerepet kap.

A filmszerű látvány élményét emelik a technikai részletek. A 150 fős stábot olyan nemzetközi kiválóságok is segítették, mint a világhírű brazil Grupo Corpo vagy az amerikai táncművész, Bill Shannon, ezzel is aláhúzva az előadás világszínvonalát.

A 6000 m²-es térben több mint 10 000 kellék szolgálja a hitelességet, melyek többsége az 1920-as évektől a '70-es évekig használt retro tárgyak és antikvitások egyedi válogatása.

A látványtechnikai csúcspontok között említendő egy ötméteres, az artistákkal együttműködő robot, valamint a földről felemelkedő ágyak és asztalok. Az előadóterek falait kortárs képzőművészek egyedi grafikái és falrajzai teszik még varázslatosabbá.

Az előadás számokban

Premier: 2025. november 5.

Heti előadások száma: 5

Játékidő: kb. 2,5 óra

Előadóterület: 6000 m²

Próbafolyamat: 6+ hónap

Előkészület: 5 év

Kreatív stáb: 150 fő

Előadók: 32 artista és táncművész, 4 kontinensről

Szereplők száma: 25 mitológiai szereplő

Szobák száma: kb. 40 különálló helyiség

Kellékek: több mint 10 000 egyedi tárgy

Jelenetek: 220 különálló részlet

Zenei sávok: 64 csatornán megszólaló hangzás

Műfaji gazdagság: több mint 20 különböző cirkuszi műfaj

Vági Bence rendező-koreográfus szerint a Walk My World unikális attrakciója lesz Budapestnek, hiszen ehhez hasonló léptékű immerzív élményt eddig csak a világ legnagyobb művészeti központjaiban (New York, Sanghaj, London) láthattak a nézők.

Ez az előadás épp azért fontos a mai közönség számára, mert a hagyományos, állatos cirkuszt felváltó új megközelítést XXI. századi köntösben viszi színre:

emberi akrobatákat és táncművészeket állít középpontba olyan monumentális térben, ahol minden mozdulatnak értelme és története van.

A modern közönség, aki megszokta a digitális ingereket, itt valóban valami olyan élménnyel találkozik majd, ami minimum az előadás idejére teljesen kiszakítja a valóságból.

A Recirquel Társulatot 2012-ben alapította Vági Bence rendező-koreográfus, mára a kortárs előadóművészet vezető társulatai között tartják számon a világon. A Recirquel a legkeresettebb magyar kulturális produkció külföldön: évente több száz előadást mutat be a legnevesebb színházakban és művészeti fesztiválokon világszerte – New Yorktól Edinburgh-ön át Dél-Koreáig. A társulat egyedi, az újcirkuszt, a modern és klasszikus táncot ötvöző formanyelvét, a cirque danse-t, a többi között olyan nemzetközi sikerű produkciók fémjelzik, mint a My Land (2018), a Solus Amor (2020), az IMA (2022) és a Paradisum (2024). 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Az Offspring bulija legalább olyan szórakoztató volt, mint a koncertet megelőző szünet – képes beszámoló
Az 1984-ben alapított amerikai punk-rock banda bő 40 év alatt sem veszített sokat a vonzerejéből – és a lendületéből sem, ahogy tegnap az MVM Dome-ban bebizonyították. Humoros, látványos, pörgős bulit csaptak – jöjjön a beszámoló képekkel!
Tóth Noémi - szmo.hu
2025. november 01.



Kevés felemelőbb élmény van egy anyának annál, mint amikor a gyerekkori kedvenc bandájára elviheti a saját kislányát bulizni, akinek – minő szerencse – jelenleg ugyanaz a kedvenc zenekara. Én még a nadrágra csiptethető walkmanemen hallgattam rongyosra az Americana kazettát, nemrég pedig a 9 éves lányom állított össze Spotify listát a best of válogatásukról, úgyhogy kijelenthető, hogy nem évültek el évtizedek alatt sem.

Az előzenekar a francia-kanadai punkegyüttes, a Simple Plan volt, akik kifejezetten jó hangulatot csináltak már az elején is, és láthatóan a közönség egy része miattuk (is) érkezett. Elhangzott többször a „köszönöm Budapest” is, amin mindig meghatódom külföldi bandák esetén, és láthatóan jól érezték magukat a srácok. Hatalmas strandlabdákat is útnak indítottak a csápoló kézáradatba, illetve már ekkor sem fukarkodtak a konfettiesővel. Már önmagában ez az ugrálásra komponált koncert is remekül megalapozta a főzenekart, de a legjópofább blokk a szünetben következett.

Egy világító „fuck yeah” feliratú léghajó kezdett el körözni felettünk egy drónnal, majd táncoló csontvázakkal elindult egy visszaszámláló, és bulis nóták kíséretében különféle tematikákat vetítettek a hatalmas kijelzőkön. Volt például közös karaoke az A-Ha Take on Me című dalával, illetve olyan szekciók, amelyeknél egy adott témára pásztázta a kamera a közönséget. Volt headbang cam, look like cam (itt baloldalon egy híres karaktert, jobb oldalon meg egy rá hasonlító látogatót mutatott a kamera, és nem mindenki volt boldog az összehasonlítástól), fenékrázás és fuck you cam (itt egy család édes kisgyermekei vitték a prímet, akik rögtön boldogan mutogatták a középső ujjukat). Illetve nem maradhatott ki a klasszikus csókkamera sem, amelynek a végére bevágták az elhíresült Coldplay-es jelenetet is. A humorfaktort fokozta a stáb egyik gorillának öltözött embere, aki végig a közönség soraiban bohóckodott, és lehetett vele fotózkodni.

A lányommal is mindenki jó arc volt: mindkét zenekar stábtagjától csak úgy kapott egy-egy pengetőt, felbecsülhetetlen ereklyékkel gazdagítva a megdicsőült negyedikesemet, és lépten-nyomon segítőkész fiúk akarták felvenni őt a nyakukba, hogy jobban lásson.

Amikor berobbant az Offspring, hét év után végre ismét nálunk pörgetve a legjobb és legújabb nótáikat, a közönség teljesen beindult. Szerencsére nem követték el azt a hibát, amit sokan el szoktak, hogy csak az új albumot erőltetik – bár az is ütősre sikerült –, hanem az össze slágeres puskaport is sorra előtték. Le sem lehetett törölni a vigyort a képünkről a lányommal, ahogyan együtt ordítottuk az I Want You Bad, a The Kid’s Aren’t Alright, a Pretty Fly (For a White Guy) vagy a Hit That refrénjeit.

A másfél órás koncertbe belefért egy Ozzy-megemlékezés egy Black Sabbath feldolgozással, valamint egy zongoránál előadott, Beatles-féle Hey Jude is, amely mellé egy saját dalt is balladásított a frontember, miközben a mobiltelefonok vakui elárasztották a stadiont. Apropó, az énekes nem éppen egy szokványos punk, hiszen Dexter Holland molekuláris biológiai doktorátusát HIV-kutatásból szerezte, valamint profi pilóta és repülésoktató is egyben.

Az egész koncert rendkívül látványos volt, és garantáltan unatkozásmentes, hiszen egyfolytában változott a vetítés, pattogtak a strandlabdák, estek a konfettik, lelkesen beszélt a banda, szóródtak a szikrák, sőt, felfújtak két hatalmas gumicsontvázat is, amelyek szájából végül füstcsóva szállingózott. Úgyhogy finoman szólva nem egy minimálra hangolt haknit élvezhetett a közönség, pedig fele ennyi erőfeszítéssel is imádtuk volna az estét.

Még a beengedés, a ruhatár és a metrózás is flottul ment, úgyhogy a lányom első nagyszabású stadionkoncertje szerencsére jobban nem is sikerülhetett volna. Én pedig vagy ezer rockkoncerttel a hátam mögött bátran kijelentem, hogy az Offspring tesz arról, hogy a mondás érvényben legyen: „punks not dead”!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk