KULT
A Rovatból

1988-ban volt a legbotrányosabb hazai fesztivál

Dal nélküli versenyzők, playback tátogás, 3000 néző és öngyilkos főszervező. Ez volt az Interpop Fesztivál Siófokon.
Forrás: Tó-retró blog, Címkép: Fortepan/Urbán Tamás - szmo.hu
2018. május 30.


Link másolása

A régi, balatoni nyarak illata Pálma gumimatraccal és bambival, a SZOT üdülők strandján... Ezt mind újraélheted vagy megismerheted a Tó-retro blog írásaiból.

Képzeljünk el egy zenei fesztivált, ahol nemes versengésben feszült egymásnak Zámbó Jimmy, az Exotic, a Pa-dö-dö és Papp Rita, az első két díjat pedig Anita és a Keresztes Ildikót is a soraiban tudó Rózsaszín Bombázók hozza el. Egy ilyen felsorolás ma is meg tudná tölteni a Groupama arénát, akár több estére is. Ráadásul ez nem is egy légből kapott vagy a Pop-tari-topból összeollózott lista, hanem az 1988-as, siófoki Interpop fesztivál magyar indulóinak egy része. Ma egy ilyen rendezvény zajos sikerre lenne ítélve, akkor azonban olyan botrány kavarodott körülötte, hogy a szervező Országos Rendező Iroda (ORI) igazgatója végül az öngyilkosságba menekült.

Az Interpop fesztivál kicsit a mai Euróvízióra emlékeztető formátum volt, ahol meghívott külföldi előadók és feltörekvő magyar együttesek, szólisták versenyeztek a fődíjakért és az ezzel járó lemezszerződésekért. A helyezéseket egy többé-kevésbé szakmai zsűri és a közönség szavazata döntötte el. Magát a fesztivált összesen két alkalommal rendezték meg, ’86-ban és ’88-ban, mindkétszer Siófokon. Bár az elsőn is sok olyan zenekar tűnt fel, melynek kazettái(!) még ma is sokak szekrényében porosodnak, a történelemkönyvekbe sajnálatos módon inkább az 1988-as vonul be, mint az egyik leghírhedtebb hazai fesztivál.

A beszámolókat megjelentető hazai újságok egybehangzóan minden kritikát alulmúlónak titulálták a rendezvényt, ahol sok olyan produkció került színpadra mely még a legalacsonyabb elvárásoknak sem felelt meg. Ebben persze szerepet játszhatott az is, hogy a fellépők jó részét az őket befuttatni szándékozó lemezcégek indították, szponzori pénzek fejében. Az akkori fiatalok pedig sejthettek valamit, vagy éppen az előző Interpop hatott rájuk negatívan, de tény, hogy a kétnapos rendezvényre összesen kevesebb, mint 3000 ember váltott belépőjegyet (összehasonlításként a Sziget Fesztivál esetében fordult elő napi 90 ezres közönségszám is).

Azért voltak akkoriban jobban sikerült fesztiválok is... Fotó: Fortepan/Urbán Tamás

De a botrányokhoz a zenekarok is hozzájárultak, és nem csak olyanok, akik felléptek. Az egyik ismert zenekar két, önálló pályáról álmodozó énekesnője ugyanis dal nélkül maradt, mert a szerzővel elfelejtették közölni, hogy mire is kellene nekik a frissiben írt nóta. Amikor megtudta, hogy a lányok egy olyan versenyen indulnának vele, ahol saját indulója is szerepel, egyszerűen letiltotta a dalt, a közönség pedig szegényebb lett két csinos lány előadásával. Azután volt olyan zenekar is, mely egyértelmű csalással jutott tovább az elődöntőből. A fellépőknek át kellett ugyanis adniuk a rendezőknek egy olyan kazettát, melyen a dal zenéje szerepelt (fél-playback), de ebben az esetben a jó kapcsolatok révén egy olyan anyag került a lejátszóba, amelyen énekhangostól rajta volt a teljes dal. Csakhogy a csintalanság a középdöntőben már nem működött, és saját énekhangon igen csapnivalóan sikerült csak bemutatni ugyanazt a számot. Ennek ellenére a mindent elsöprő botrány csak a rendezvény vége után következett.

A bilit egy belső ember, az ORI fődramaturgja borította ki, amikor 1988 októberében a sajtóban mindent kiteregetett az Interpop fesztivál szennyeséből. A legenyhébb vád az volt, hogy az ORI néhány százezer forintot bukott a kevés jegyeladás miatt, ám hamar kiderült, hogy az összes kiadás több, mint 5 millió 300 ezer forintra rúgott, míg a jegybevétel 740 000 forint lett, a 35 forintos saláta és a 290 forintos bélszín időszakában. A szivárogtató pedig olyan adatokat adott át a sajtónak, melyekből hamar kiderült, hogy milyen módon sikerült eltüntetni az egyes becslések szerint közel 90 százaléknyi túlszámlázásból eredő pénzt.

VIDEÓ: a fesztivál győztes dala

A rendezvény összköltségét nem az ORI állta egyedül, hanem a már említett lemezgyártók és a Magyar Televízió is adott támogatást (utóbbi két óra koncertfelvételt kapott, melyet csak a kettes csatornán vetítettek le). Viszont a fizetési listákon megszámlálhatatlan szervező tűnt fel. Elsősorban közeli ismerősök, de néha az is előfordult, hogy teljesen ismeretlen emberek neve szerepelt a kifizetett számlákon. A fődramaturg olyan esetről is beszámolt, amikor szervezőként honoráriumot fizettek ki egy olyan nőnek, akiről az ORI-nál soha senki nem is hallott, és még a számlát sem ment be személyesen aláírni. Persze az így kifizetett pénzek nagy része a sikkasztásban résztvevők zsebében landolt. A leleplező cikk megjelenésének napján az ORI igazgatója, Bulányi László egészségi állapotára hivatkozva távozott az irodából, majd öngyilkosságot követett el, megelőzendő a valószínűleg eléggé kemény felelősségre vonást. Az 1988-as Interpop fesztivál pedig a magyar zeneipar történetének arany oldalai helyett a bűnüldözés krónikáinak sötét lapjaira írta be a nevét.

Ha a múlt században imádtál a Balatonnál nyaralni, neked írták a Tó-retró blogot. Ha pedig szeretnéd megtudni, hogy nyaraltak a szüleid, akkor is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET: