KULT
A Rovatból

Imádják külföldön a magyar zenekart, akik szállás nélkül vágtak neki Nyugat-Európának

Az odalépős rockzenét játszó DLRM-nek Franciaországban van a legtöbb rajongója, de most induló turnéjukon fellépnek cseh, német, holland és spanyol klubokban is.


Viszonylag kevés magyar zenekar mer belevágni egy több héten át tartó külföldi koncertkörútba, arra pedig még kevesebb példa van, hogy valaki rövid időn belül többször is visszatér Nyugat-Európába.

A DLRM viszont bevállalta, eddig több mind ígéretes eredménnyel. Eleinte még nem egyszer előfordult, hogy szállásuk se volt az adott városban, ahol játszottak, teljesen spontán módon kéredzkedtek be valakihez a közönségből.

Most viszont helyenként már négycsillagos szállodákban alszanak majd. A tagok közül a két alapító, vagyis Szabó Márton (ének, gitár) és Petróczi-Farkas Ádám (gitár), valamint Eklics Krisztián, menedzser és koncertszervező válaszolt a kérdésekre.

– Mi inspirált benneteket, hogy magyarként ebben a nálunk nem kimondottan elterjedt stílusban utazzatok?

– Egyszerűen csak az, hogy ilyesmi zenéken nőttünk fel. Nyilván később is értek ilyen-olyan hatások, de az, hogy ilyen zenét kezdtünk el csinálni, egész egész egyszerűen azzal magyarázható, hogy ezt szeretjük. Szerintem sohasem volt egyikünk sem a „divatzenék” vagy az éppen aktuális zenei trendeknek a híve/követője. Nekünk a stílus az nagyon lassan alakult ki, sőt igazából még jelenleg is formálódik.

Ha összehasonlítjuk azokat a dalokat, amiken most dolgozunk és mondjuk az első kislemezünk, a 'Dear Danube' dalait, elég nagy progresszió figyelhető meg. Elmondható végül is, hogy mindig olyan számokat írtunk, amit mi is hallgatnánk, az ízlésünk pedig szüntelen formálódik. Igazából nincs nagy tudatosság a dalszerzésünkben, tehát

az, hogy Magyarországon nem terjedt el ez a stílus, nem nagyon befolyásolt minket.

– Magyar nyelvű dalokban egyáltalán nem gondolkodtok?

– A dalokkal mindig is úgy voltunk és leszünk is mind zeneileg, mind szövegileg, hogy mindenképpen csak olyat adunk ki a kezünkből, ami őszinte. Sosem döntöttük el előre, hogy milyen nyelven szeretnénk dalokat írni. Marci írja a szövegeket, és nagyon személyes dolognak tartja az írást. Jelenleg angolul jönnek a dalok, de ha ezt el kéne dönteni előre, valószínűleg nem is tudna ilyen jó és őszinte szövegeket írni. Az elején például teljesen más stílusú zenéket csináltunk, és voltak is magyar nyelvű dalok, akkor épp azt a világot éltük, ami azóta természetesen formálódott és a legutóbbi anyag hangulatában és szövegében is angol volt. Nem zárkózunk el semmilyen stílustól, nyelvtől vagy világtól, úgyhogy biztosan csak azt tudom mondani, hogy bármi lehet a jövőben.

– Kezdettől fogva preferencia volt számotokra a külföldi mozgolódás?

– Valahol igen. Bár alapvetően nem volt ilyen preferencia, de mindannyian rettentően szeretünk úton lenni, szeretünk különböző nemzetiségű emberekkel, idegen helyeken barátkozni és egy elég sok nyelven beszélő, alapvetően is nagyhangú, szószátyár zenekar vagyunk. (nevet)

Kezdettől fogva hajtott minket a kalandvágy, hogy külföldön is játszunk, és mivel a zenében nincsenek határok, meg is ragadjuk a lehetőséget, hogy minél többet turnézzunk külföldön.

Ennek ellenére ugyanúgy imádjuk a hazai pályát is, csak ugye a két dolog teljesen más terep és az emberek többségének nyilvánvalóan az tűnik fel, ha külföldre merészkedünk.

dlrm1

– Mondhatjuk, hogy Nyugat-Európában többen ismernek benneteket és több rajongótok van, mint Magyarországon? Ha igen, hogyan élitek meg ezt?

– Azt állítani, hogy többen járnak a koncertekre mint mondjuk Budapesten, túlzás lenne. Ugyanakkor a fővároson kívül eső hazai koncertjeinkhez viszonyítva már elmondható, hogy nagyobb az érdeklődés kint. Ha egész Nyugat-Európát vesszük akkor természetesen mások az arányok, mivel egyre több várost érintünk a turnék során, ezek összességében nagyobb lefedést jelentenek.

Ha egyenként vizsgáljuk, akkor úgy néz ki, hogy éppen átlépjük azt a pontot, amikor a kinti koncertjeinken is hasonló mértékű érdeklődőre számíthatunk, mint Budapesten. Persze főleg ott, ahová már harmadszor megyünk vissza, de akadnak olyan állomások, ahol már eleve egy jól működő klubban, ottani zenekarokkal játszunk, így több emberre számíthatunk, mint ahol majd egymagunk lépünk fel, és először látogatunk az adott városba. Ilyen például Dél-Franciaország és Barcelona.

Ha a tavaszi turnénk állomásait megnézzük, akkor látható, hogy a 30 állomásból mindössze 3-4 hazai koncertünk lesz, ezzel szemben viszont Franciaországban 6 állomásunk van, tehát mondhatjuk, hogy ebben a tekintetben már aktívabban működünk arrafelé, mint itthon.

dlrmtour

– Mit gondoltok, miért pont Franciaországban ennyire vevők a zenétekre?

– Ötletünk sincs, egyszerűen csak eszméletlen jó fogadtatásban volt része a koncertjeinknek és nekünk magunknak is. Annyi rossz sztereotípiát hallottunk mindannyian ezelőtt a Franciákról, és hál'istennek tökéletesen rácáfolt erre a valóság. Buliznak, tudják a szövegeket, megvendégelnek, és mondhatni úgy várnak minket vissza, mintha valami rég nem látott rokonaik lennénk. Ezt nagyon jó megélni.

Az első turnénkon nagyon sok "random" dolgot vállaltunk be, például nem foglaltunk előre szállást, vagy volt, hogy koncertet sem szerveztünk adott napra és városba, hanem ott a helyszínen jártuk körbe a klubokat, így találtunk helyeket, ahol aznap felléphettünk.

Végül még szállást is kaptunk. Ez azért más országokban nem volt annyira jellemző. Egyszerűen bejött nekik, hogy itt ez a magyar zenekar a világ végéről, megálltak a hely előtt a busszal, teljes felszereléssel, hogy játszanának. Imádták ezt a szituációt, és az csak fokozta a "rajongásukat", hogy mikor megkérdezték, hol alszunk, azt válaszoltuk, hogy még nem tudjuk. Azonnal felajánlották, hogy aludjunk náluk. Volt, hogy többen is, mi pedig több felé osztódtunk, ami szintén segítségünkre lett a következő turnénk során, mivel több barátság köttetett, akik most külön-külön is segítenek az utunk során. Ugyanakkor még csak az északi országrészben jártunk, délre még csak most tavasszal térünk ki, amiről az a hír járja, hogy egészen más a kultúra, mint északon. Meglátjuk, az előzetes kommunikációk alapján pozitívak a tapasztalataink.

Egy koncertfelvétel az A38-ról:

Videós beszámoló a tavaly nyári nyugat-európai turnéról:

– Milyen volt a fogadtatás, amikor először kilincseltetek a nyugati klubok szervezőinél? Egyből mondta mindenki, hogy jöhettek, vagy ennél azért nehezebben ment a szervezés?

– Mindenhol különbözőképpen fogadtak, vagy éppen nem fogadtak. (nevet) Ami biztos, hogy már korábbi visszacsatolások nélkül elég nehéz bármit is elérni. Ebben az esetben volt korábbi hivatkozási alap ami már egy kiindulópont, emellett ha ismersz hazai zenekarokat, akik turnéztak kint, érdemes velük is beszélni. Elmondják a tapasztalataikat, kapsz egy képet az adott klubról – amiben egyébként az internet is nagy segítség lehet, ha megnézzük a hely eseményeit, fotóit, videóit, már nagyjából tudjuk, hogy itt szívesen látnának-e minket.

A teljesen ismeretlen területekkel sokkal több a munka: kimegy sok száz email, amiből aztán 5-10 válasz érkezik, amiből leginkább a "sorry" kezdetű a jellemző. Azonban ha már 1-2 érdeklődés beesik, onnan már el lehet indulni.

Kitartóan kell csinálni, az biztos. De megtaláljuk azokat az arcokat, akik bizalmat szavaznak nekünk, aztán oda kell tenni a bulit, és sínen lesznek a dolgok. (nevet)

– Anyagilag ki tudtok jönni pozitívan egy ekkora volumenű külföldi turnéból? Mi kell ahhoz, hogy ez sikerüljön?

– Az elején ez szinte lehetetlen volt, de a befektetett energia meghozza a gyümölcsét. A jelenlegi turnénk már egészen máshogy épült fel, mint a tavaly nyári, vagy őszi. Itt már a korábbi helyek és tapasztalatok, amire lehetett építeni, és kalkulálható, míg korábban sok volt a kockázatvállalás.

Ennek a turnénak a jelentősebb részét már biztosabb alapokra helyeztük, és egy töredéke a "kísérletezés", a teljesen új helyszíneken – bár ezek közül is szerencsére a legtöbb olyan feltételeket tudott ajánlani, hogy a szállásunk és ellátásunk, valamint némi útiköltség hozzájárulásunk biztosítva van. Emellett lettek szponzoraink, támogatóink, akik ilyen-olyan formában hozzájárultak az egész turné megvalósításához.

dlrm2

– Mennyire van képben vele a külföldi közönség, honnan jöttetek? Ha tudják, hogy viszonyulnak hozzá?

– Ez is egy érdekes tapasztalat. Mint ahogy azt talán előre elképzeli az ember, ha megfordul egy nyugat-európai országban, hogy miként viszonyulnak majd, ha bemutatkozol és elmondod, honnan jöttél. Az, hogy egyáltalán ismerik-e vagy tudják, hol helyezkedik el a térképen Magyarország, az attól is függ, milyen messze vagy innen, vagy mennyire nyitott és kulturált emberekkel találkozol.

Sokaknak csak annyi van meg Magyarországból, hogy Budapest, Gulyás, meg hogy kicsit ilyen "Kelet-Európa" és emiatt gyakran meglepődnek, és tetszik nekik, hogy mi ezt csak így bevállaljuk, és ilyen mentalitással csináljuk.

Azt szűrtük le mindebből, hogy ha az országról egy képet szeretnénk mutatni azok számára, akik nem ismerik, vagy nem igazán tudják, mi van itt, akkor ilyen módon abszolút pozitív benyomást lehet kelteni az emberekben. Leginkább azt váltja ki belőlük, hogy szeretnének ellátogatni hozzánk, megnézni honnan jöttünk.

– A hozzátok némileg hasonló zenét játszó Run Over Dogs már Amerikába is eljutott. Ti gondolkoztok tengerentúli turnén?

– Éppen nemrég beszélgettünk erről. Természetesen nagyon jó lenne, ugyanakkor próbálunk odafigyelni arra, hogy ha most ennyi időt és energiát fektetünk abba, hogy Európa szerte megismerjenek minket, fontos, hogy rendszeresen vissza-vissza térjünk az adott városokba, különben kihűl a dolog, és nagyon könnyen el lehet veszíteni a bázist mindenfelé.

Már most is meglehetősen kompromisszummal teli döntések sokasága jellemzi azt, amikor meghatározunk egy irányt, például egyszerűen nincs annyi naptári nap egy szezonban, hogy kellőképpen összehangolhassuk az európai állomásokat a magyarországiakkal.. Ebbe most még csak úgy tudnánk beilleszteni egy tengerentúli turnét, hogy az kárára válna az európai építkezésünknek. A tervek szerint viszont 1-2 éven belül már szeretnénk megvalósítani, mert Amerika egy nagyon izgalmas hely.

dlrm4

Koncertfotók: Bátori 'Jim' Gábor

dlrm7

– Miben lesz más a most induló nyugat-európai kör az eddigiekhez képest? Melyik állomást várjátok legjobban?

– Az összeset. De tényleg. Lesz pár hely, ahova harmadjára térünk vissza és rengeteg barátunk van, illetve lesznek helyek amik az újdonság varázsával kecsegtetnek. Mindkettőnek megvan a maga szépsége úgyhogy konkrét állomást nem tudok mondani csak azt hogy az egész túrát várjuk a legjobban úgy ahogy van.

Annyiban mindenképpen más lesz, mint az előzőek, hogy most még egy héttel megtoldottuk. Ezáltal lesz lehetőségünk eljutni Dél-Franciaországba és Barcelonába. Mindig nagyon izgalmas új helyekre érkezni, azt hiszem van is egy ilyen fétisünk. (nevet) Ezen kívül van egy olyan szegmense is már ennek a turnénak, hogy kezd kiforrni az egész, ezáltal komolyabb, színvonalasabb klubokba is eljutunk, egy fokkal profibb hozzáállással tudunk dolgozni.

Így például helyenként már 4 csillagos szállodában leszünk elszállásolva, ami elég erős kontraszt ahhoz képest, hogy korábban még mindenféle konkrét szállás nélkül vágtunk bele.

– Mennyire szenvedély és mekkora mértékben hivatás számotokra a zenélés jelenleg? Célotok, hogy ebből éljetek meg?

– Teljes mértékben szenvedély és egyre inkább hivatás. És természetesen mindannyiunknak az a célja, hogy abból keresse a kenyerét, ami a szenvedélye, és amit a legjobban szeret csinálni. Nem igazán lehetne anélkül ilyen eredményeket elérni, ha nem lenne szenvedélye az embernek ez az egész.

dlrm5

– Külföldre is költöznétek akár, ha kapnátok egy nyerő ajánlatot egy jó nevű nyugati producertől vagy stúdiótól?

– Jó kérdés... Egyelőre nem gondoljuk indokoltnak, tekintve hogy már nincsenek hagyományos értelemben vett határok. Mondhatni bármikor ki tudunk menni koncertezni, vagy ha arról van szó, innen is le lehet szerződni bármilyen nemzetközi kiadóhoz. Egyébként a jelenlegi producerünk Nóniusz Gábor, akiről túlzás nélkül lehet mondani, hogy bőven nemzetközi színvonalú anyagokat készít, ennek is van szerepe abban, hogy jól tudunk működni a nemzetközi színtéren.

Másik szempont még, hogy jelenleg iskola, munkahely, barátnő, miegymás köti ide a tagokat, ezt mind összehangolni egy esetleges költözéssel egy egész zenekarnak meglehetősen nagy falat.

Ami azt illeti, az általunk ismert példák inkább azt mutatják, hogy az esetek többségében egy ilyen döntésre inkább rámegy a zenekar, mint nem.

Egyelőre tehát semmi nem indokolja, hogy külföldre költözzünk. Nagyon szeretünk itthon lakni, és igazából itthonról is tudunk mindent ugyanúgy csinálni.

Legközelebb Budapesten február 23-án lehet élőben elcsípni a zenekart a Robot klubban, innen indul aztán a 30 állomásos európai turné, érintve Ausztriát, Csehországot, Németországot, Hollandiát, Belgiumot, Franciaországot, és Spanyolországot is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Ilyen még nem volt: Majka versenyzője esett ki az X-Faktorból, megvan a három döntős
A rapper csapatából eddig mindig továbbjutott mindenki, most azonban Farkas Ancsi búcsúzott a versenytől. A jövő heti döntőben három versenyző küzd meg a győzelemért.
DKA – Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este kik küzdhetnek meg az X-Faktor fődíjáért a jövő heti fináléban.

Az elődöntőben Farkas Ancsi számára ért véget a megmérettetés, így a döntőbe Belano, Varga Imi és a Tonix Honix jutott be.

A továbbjutásról ezúttal is a székes rendszer és a nézői szavazatok döntöttek. Az este során a mentorok székeket oszthattak a továbbjutóknak.

Belano és Varga Imi viszonylag hamar biztosították a helyüket, a harmadik továbbjutó sorsáról azonban a közönség döntött: a nézők a Tonix Honixot szavazták be a döntőbe, ezzel Farkas Ancsinak kellett búcsúznia.
Ezzel megtörtént az, amire az idei évadban még nem volt példa: Majka elveszítette az egyik versenyzőjét. A rapper csapata az elődöntőig menetelt teljes létszámban.

Az este különlegességét a sztárduettek adták: Varga Imi a műsorba 15 év után a visszatérő Takács Nikolasszal, Farkas Ancsi Nikával, Belano VZS-zel, a Tonix Honix pedig az Éberkómával lépett színpadra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Meghalt Kenedi János
78 éves korában érte a halál az írót, Budapest díszpolgárát. A hírt Karácsony Gergely főpolgármester közölte, aki egy személyes emléket is megosztott róla.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2025. november 28.



78 éves korában elhunyt Kenedi János író, műkritikus, Budapest díszpolgára - közölte Karácsony Gergely a Facebook-oldalán.

„Ő őrizte azt a töltőtollat, amivel a főpolgármesteri eskümet aláírtam. Bibó István tulajdona volt, halála előtt Jánosnak ajándékozta, tőle jutott hozzám.

Miként maga Bibó is Kenedi János által jutott el a magyar szellemtörténet rendíthetetlenjei közé. Kenedi János pedig egész életében tartotta magát ahhoz, amit Bibó úgy fogalmazott: »a hatalom demoralizál, a hatalom igazolásra szorul, a hatalomgyakorlás csak valamilyen morális célja révén kaphat igazolást, nyerhet felmentést«” – fogalmazott a főpolgármester.

Karácsony szerint Kenedi a rendszerváltás előtt a demokratikus ellenzék egyik vezéralakjaként küzdött a diktatúra ellen, a rendszerváltás után pedig azért, hogy a diktatúra titkai ne legyenek a demokrácia titkai is. „Nem rajta múlt, hogy ez nem sikerült. Akinek fontos a szabadság, akinek fontos a demokrácia, annak Kenedi János erkölcsi mérce és kiindulópont, és az marad mindörökre már” – írta Karácsony.

Kenedi János szervezője volt a magyar társadalom problémáiról rendezett 1985-ös monori tanácskozásnak, valamint az 1956-os forradalomról 1986-ban tartott illegális konferenciának. 1979-ben, Bibó István temetésén Illyés Gyula mellett ő mondott beszédet. Előkészítette Bibó összes munkáinak kiadását is. A rendszerváltás éveiben a Tudományos Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének alapító tagja, a Szabad Demokraták Szövetsége elvi nyilatkozatának egyik megfogalmazója, valamint a Nyilvánosság Klub ügyvivője volt. 1990-től az 1956-os Intézet tudományos munkatársaként dolgozott.

2007 és 2010 között ő vezette azt a bizottságot, amely az állambiztonsági iratok levéltári átadását vizsgálta, és amelyet a köznyelv Kenedi-bizottságként ismert. A testület 2008-ban egy több mint 400 oldalas jelentést adott át a kormánynak, amelyben számos jogszabályi változtatást sürgettek a múltfeltárás érdekében. A bizottság megbízatása 2010 decemberében szűnt meg. Karácsony Gergely szerint Kenedi a rendszerváltás után azért küzdött, hogy a diktatúra titkai ne legyenek a demokrácia titkai is. „Nem rajta múlt, hogy ez nem sikerült. Akinek fontos a szabadság, akinek fontos a demokrácia, annak Kenedi János erkölcsi mérce és kiindulópont, és az marad mindörökre már” – írta a főpolgármester.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Lengyel Johanna nyerte meg az idei Megasztárt
Mestere, Marics Peti szerint az énekesnővel hatalmasat nyer a hazai zeneipar. A sokat kritizált Ádám Attila a második helyig jutott.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 30.



Szombat este tartották a Megasztár idei évadának döntőjét, amely végén Lengyel Johannát hirdették ki győztesként.

A fináléban a négyes mezőnyből először Kedl Olívia, majd PYFU esett ki. A végső párbajt Lengyel Johanna nyerte Ádám Attila ellen, akit az első élő adás óta kritizáltak a zsűritagok és a nézők egyaránt.

A döntőben a versenyzők produkciói mellett a mesterek is színpadra léptek, Tóth Gabi és Curtis például közösen adtak elő egy Edda-dalt.

Lengyel Johanna 40 millió forintot nyert, emellett első saját dalát és videoklipjét Los Angelesben, a Paramount Recording Studios-ban rögzítheti. A győztes fellép a jövő évi STRAND Fesztiválon, és egy hároméves ösztöndíjat is kapott a Kodolányi János Egyetem Modern Zenei Tanszékére.

A TV2 extra jutalmat is felajánlott: a legjobb öt helyezett Rúzsa Magdi Aréna-koncertjének előprogramjában léphet fel.

Lengyel Johanna nem most kezdte a zenei pályát, Jaylenn művésznéven már évek óta aktív, saját dalai is megjelentek. A műsor alatt egy interjúban fogalmazott a céljairól:

„Nem azért jöttem, hogy nyerjek, hanem hogy megismerjem magam.”

A verseny ideje alatt nehézségekkel is meg kellett küzdenie, betegség és gyász is nehezítette a felkészülését.

Johanna mestere Marics Peti volt a tehetségkutatóban, aki a döntő végén azt mondta, az énekesnővel „hatalmasat nyer a magyar zeneipar”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Majka bocsánatot kért Gáspár Lacitól, Valkusz Milán "levizelte magát" – ilyen volt az X-Faktor negyedik élő show-ja
Tóth Andi szépségének dicsérete és a műsorvezetők poénkodása most sem maradhatott el. Majka versenyzőjét pedig még a „fantasztikus” Nika sem mentette meg a kieséstől.


Hamarosan vége az idei X-Faktornak. Már csak két mentornak van esélye a végső győzelemre, hiszen az előző héten Valkusz Milán után Gáspár Laci is elvesztette az összes versenyzőjét. Érdekes helyzet lenne, ha tiszta Majka-csapat döntő alakulna ki, azt hiszem, ilyesmire még nem volt példa.

Már megszokhattuk, hogy a két műsorvezető, Miller Dávid és Pápai Joci minden adás elején új ökörséggel áll elő. Most azt sikerült kiizzadni, hogy Dávidot egy hatalmas ajándékdoboz várta a színpadon rajta egy üzenettel, miszerint Joci ma nem tud eljönni, mert beszippantotta a SpongyaBob sorozat (nyilván a remek fordításom miatt, khm khm), ezért egy robotot küldött maga helyett. Úgyhogy legalább 5 percnyi műsoridő elment azzal, hogy a dobozban rejlő Joci robotosdit játszott.

A negyedik élő adásba minden fellépő két dallal érkezik: egy sztárduettel és egy egyéni produkcióval. Egymás után adják elő, és a két előadás után dönt a zsűri arról, hogy leülhet-e a versenyző a két mentőszék egyikére vagy sem.

Megint téma lett Tóth Andi öltözködése. Dávid szerint ma visszafogottan öltözött, Józsi szerint, mint egy mesebeli hercegnő. Az énekesnp ezt megfejelte azzal a megjegyzéssel, hogy "visszatértünk az elegáns vonalhoz". Mondjuk én még nem láttam, olyan mesebeli hercegnőt, akinek a ruhájából kibuggyan a melltartója, és az elegáns öltözködésről is mást gondolok, de lehet rossz meséket nézek. Bár az is igaz, hogy amióta a Disney megszerezte a Rocky Horror Picture Show jogait, sokak szerint a harisnyatartós Tim Curry is Disney hercegnőnek számít.

Féleértés ne essék, öltözzön Andi, ahogy akar, egészségére, csupán a hasonlatot furcsállottam. Illetve, amit kicsit helytelenítek még, hogy mindig kiemelik a szépségét, táplálva azt a szép, régi patriarchális hagyományt, hogy egy nőben a külseje a legfontosabb.

Terítékre került Laci outfitje is, Állítólag ő maga skiccelte fel ezt a ruházmányt az előző élő show alatt, Józsi szerint Songokura hasonlít.

A két műsorvezető egy rövid Hacsek és Sajó jelenetet is előadott. Dávid Joci öltözékét kommentálta így:

– Nekem ez a "tatai mátrix" a kedvencem.

– Mordor vagyok. Vagy ki vagyok, Dávid? – kérdezte Joci.

– Morpheusz!

Mint kiderült Joci nem látta a Mátrix filmeket (és nagyjából semmit sem).

Majka egy szép gesztussal bocsánatot kért Lacitól, amiért az előző adásban kicsit hevesen nekiment, és hogy kifejezze kozsói mélységű szeretetét, hozott minden mentornak ajándékba egy játékfigurát. Dávid és Joci kimaradt a szórásból, amit a rapper annyival intézett el, hogy csak annak hozott ajándékot, aki számít.

Varga Imi kezdte a szereplést, akinek Takács Nikolas lett a duettpartnere, ami valljuk be, elsőre jól hangzik. Mindketten remek énekesek. Azt viszont nem tudom nem megjegyezni, kicsit furán jött ki, amikor a két szakállas faszi duettben azt énekelte, hogy A boldogság te vagy.

Nem mondom, hogy két pasi nem vallhat egymásnak szerelmet a színpadon, ha ez a mondanivaló, de itt nyilván nem ez volt a szándék.

A másik megállapításom, hogy nekem túlságosan hasonló volt a két hangszín, számomra nem volt annyira izgalmas az előadás. Laci nem osztotta véleményemet, szerinte jól kiegészítette magát a két énekes. Külön kiemelte, milyen alázattal nyúltak a dalhoz.

„Tök jó volt, két oldalról simogatott két hang”

– ezt már Tóth Andi mondta, és szerinte Imi most komfortosabb volt a színpadon, amit Nikolas hatásának tulajdonított. Milán kicsit hiányolta az adrenalinlöketet. Úgy érzi, valamivel több kéne, de ő maga sem tudta megfogalmazni, mi.

Közben Laci szerzett játékfigurát (gondolom kiküldött valakit a Camponába bevásárolni), hogy kapjanak a műsorvezetők és Majka is (Petinek egy Jabba jutott, amiért elvetemült Star Wars-figuragyűjtőként erősen irigykedem).

Mindezzel csináltak egy kis időt Varga Iminek, hogy szusszanjon kicsit a szóló produkciója előtt. Ezúttal a United Végső vallomás című slágerét énekelte. Milán itt-ott erőtlennek érezte az előadást, mintha Imi nem lett volna mindig jelen. Andi szerint nagy volt a különbség magabiztosságban az előzőhöz képest, Imi végig lefelé nézett, bizonytalan volt. Laci egyenesen úgy érezte, mintha Imi kezdene szétesni.

Majka megfejtette a jelenséget: Imi elrontott a szöveget, és ez kizökkentette. A kritikák ellenére a versenyző széket kapott.

Egyedül Milán mondott nemet, akinek azt sikerült kiejteni a száján:

„Én most nélkülöztem, úgyhogy nem.”

Legyünk jóindulatúak, biztos szerette volna demonstrálni Imi előtt, hogy íme, még a mentorok is bakiznak.

A Tonix Honix mellé Majka tavalyi versenyzőcsapata, az Éberkóma érkezett, akik egyébként idén az online bejelentkezéseket is csinálják az X-Faktor reklámszüneteiben. Laci szerint a srácok megállták a helyüket az összeszokott csapat mellett. Andi vitatkozott vele, éppen ellenkezőleg látta. Szerinte a Tonix Honix energiaszintben "nem jött meg annyira". Milán soknak találta a 7 fellépőt, nehéz volt koncentrálni, hogy mikor kire figyeljen az ember. A refrént zseniálisnak nevezte, a bridge viszont nem tetszett neki.

Majka mellett szól, hogy nem próbálta mentegetni a mentoráltjait, elismerte a hibákat. Szerinte kicsit talán a Tonix Honix kárára ment, hogy eddig mindig székről jutottak tovább.

„Nem kell azt gondolni, hogy mindig minden a legjobb úgy, ahogy mi gondoljuk. Ha kitaláltok valamit, annak működnie kell.”

Jocinak megint becsúszott egy baki. Reklámszünet előtt így buzdította a nézőket: „Ne felejtsenek el szavazni a 2026-os X-Faktorba!” „Vagy jelentkezni” – javította ki Dávid.

Következett a rapperduó szóló produkciója. Az ének kicsit hamiskásra sikerült itt-ott, és hát bevallom, egy kezdő, 14 éves duótól kicsit indokolatlanul arrogánsnak tűnik arról énekelni, hogy "nem érdekel a kritika". Andi szóvá is tette ezt a maga kedvesen vicces módján. A dalt nem találta elég eredetinek, és szerinte a refrén is vontatott volt. Többet várna, látni akarja, hogy a fiúk is "akarják", de most túlságosan biztosra mentek.

Laci szerint elveszett az a vagányság, amiért megszerette a Tonix Honixot. A mostani éneklésük kicsit gyerekes volt. Majka azt hozta fel mentségükre, hogy míg az énekesek énekelhetnek mások által írt, régi slágereket, a rappereknek adásról-adásról most már heti két slágert kell legyártaniuk. A mentortársakat nem hatotta meg, Majkán kívül senki nem szavazott széket a srácoknak, így a Tonix Honix veszélyzónába került.

Farkas Ancsi szereplését Majka egy személyes vallomással kezdte. Mint elmondta, 8 évvel ezelőtt találkozott valakivel, aki megváltoztatta a gondolkodását arról, hogyan kell énekelni és a színpadon viselkedni. Ez a személy Veres Mónika, "Nika", aki Majka szerint "messze az ország legjobb énekesnője." Messze lehet, itt azért tudnék vitatkozni, de hát a vélemény szabad.

Pia Zadora és a szegény ember Jackója, Jermaine Jackson duettjével érkeztek, a When the Rain Begins to Fall-al. Ancsi éneklése kicsit bizonytalan volt számomra, Niki uralta a produkciót.

Andi is úgy érezte, hogy Nika kicsit beárnyékolta Ancsit. A profi énekesnő annyira erős energiákat hozott, hogy Majka versenyzője kicsit elhalványult mellette. Ancsi most énekelt először gyors, tempós számot, és Andi szerint még nem működik elég jól. Milán és Laci is kritikusan beszélt, csak abban értett egyet minden mentor, hogy Nika fantasztikus.

Következett a szóló produkció. A felvezető kisfilm különös fordulatot vett. Az, hogy Ancsi sütivel akart kedveskedni Majkával, az oké. Az viszont némileg furcsa volt, hogy mindehhez felhívta az x-faktoros énektanárát, Mártit, hogy menjen segíteni neki, ő pedig már ugrott is. Nyilván nincs semmi jobb dolga egy énektanárnak, mint hogy sütit süssön a tanítványával Majkának. Kicsit sem tűnik megrendezettnek az egész.

Ami még furább volt, amikor Márti őszintén meglepődött, amiért Majkának ízlett a süti. Mit tehettek bele?

Ancsi visszaült a retró vonatra, és ismét egy régi nagy slágert hozott. Ezúttal Koncz Zsuzsa és a Mama, kérlek került terítékre. Sokkal jobban sikerült, mint a duett,

„Látod” – kezdte az értékelést Laci „Ezt mondom nektek hetek óta: Akkor fogsz nagyot énekelni, ha nem akarsz nagyot énekelni. Ma este ez volt a legjobb éneklés” – mondta. Andinak is nagyon tetszett, tökéletesnek látta, hallotta. Milánnak viszont pont az egyszerűséggel volt baja.

A szavazásnál megint sikerült valami furát mondania: „Valahogy nem vagyok beteljesülve”.

Ezért nemmel szavazott. A többiek viszont igennel, ezért Ancsi leülhetett Varga Imi mellé.

Fura dolog ez a "sztárduett" elnevezés. Ha azt mondják, "sztár", olyan valakit várok, akinek legalább a nevét ismerem akkor is, ha soha egy számát nem hallottam. GWM például sztár, soha nem hallottam tőle semmit, de folyton szembejön minden honnan, tudok róla, hogy létezik. ByeAlexet sem hallgatok, a Kedvesemen kívül nem tudnék egy számot sem mondani tőle, de ennek ellenére elég sokat tudok róla. És ennek semmi köze ahhoz, hogy mennyire jó vagy nem jó előadó az illető. Heti szinten fedezek fel a neten olyan énekeseket, akiket nagyon jónak tartok, és soha nem hallottam róluk korábban.

Amikor felkonferálták Belano partnerét, VZS-t, nem is értettem, mi a neve. Még jó, hogy kiírták. A hiphopon belül biztos nagyszám (nem tudom), de kétségeim vannak, mennyire lehet sztárnak nevezni. Semmivel sem tűnik felkapottabbnak, mint sok olyan énekes, aki elindult a versenyben.

Mint kiderült, VZS gyerekkora óta ismeri Belanót, mindketten nyolcadik kerületiek, sőt, Belano a lemezén is szerepelt. Majkának tetszett, hogy Belano végre más stílust hozott, illetve kiemelte, nagyon jók voltak Belano duplái, amikor VZS énekelt.

„Végre volt egy olyan produkció a színpadon, ahol azt éreztem, hogy döntős akarok lenni” – mondta Laci.

Őt is abszolút meggyőzte a rapper produkciója. Milánt is meglepte, bár némi R&B-s finomságot hiányolt az éneklésből. Andi megköszönte a sok pozitív visszajelzést. Kiemelte, hogy Belano nem akar autotune-hoz nyúlni, hanem arra törekszik, hogy minél jobb legyen az éneklése.

A szóló produkcióra Belano visszatért a biztos terepre, és hozta azt, amit adásról adásra megszokhattunk tőle. Majka jogosan teszi szóvá, hogy mindig az az érzése, ha ugyanannak a dalnak a remixét hallaná. De az nyilvánvaló, hogy ez a rajongókat (és, a többi mentort) nem zavarja.

Milánnak annyira tetszett a pordukció, hogy leöntötte magát vízzel, aztán hosszasan viccelődtek azon a műsorvezetők és a mentorok, hogy Milán összehugyozta magát – erre a poénra a Megasztárban is csettintettek volna.

Belano három igent kapott (Majka nem adott neki széket, mivel az ő két versenyzője ült), így biztossá vált, hogy ő ott lesz a fináléban.

A közönség szavazatai alapján Ancsi került veszélybe. Így Imi is fellélegzhetett, már csak az a kérdés maradt hátra, hogy a Tonix Honix vagy Farkas Ancsi lesz a döntő harmadik résztvevője. Bár a srácok aranyosak, én örültem volna, ha több az énekes a fináléban. De hát Koncz Zsuzsát énekelni ma már nem trendi, úgyhogy a rapper srácok ünnepelhettek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: