KULT
A Rovatból

Ilyen érzés belépni Van Gogh kavargó festményeibe – Van Gogh: The Immersive Experience a BOK Csarnokban

Megmutatjuk, milyen élményekben lesz részed a BOK csarnok immerzív Van Gogh kiállításán.

Link másolása

Hozzám hasonlóan te is rajongsz Van Gogh összetéveszthetetlen festményeiért, vagy csak kíváncsi vagy, milyen lenne belépni a nagy festő kavargó vonalai közé? Akkor semmiképp ne hagyd ki a legújabb Van Gogh kiállítást, ahol egészen különleges formában találkozhatsz a híres festő képeivel: multimédiás vetítések és VR-élmény vár a BOK csarnokban rendezett kiállításon.

Minket már hipnotizáltak Van Gogh napraforgói és a híres arles-i hálószobába is bepillanthattunk. Mutatjuk mi vár rád!

Megérkezett a budapesti BOK Sportcsarnokba a világ számos nagyvárosában nagy sikert aratott immerzív kiállítás, a Van Gogh: The Immersive Experience. Ezen a rendhagyó művészeti kiállításon azonban nem Van Gogh eredeti alkotásait láthatjuk.

A kiállításon a legmodernebb vizuális technikák segítségével léphetünk be Van Gogh semmivel össze nem hasonlítható világába: a tárlaton 360 fokos multimédiás vetítések keltik életre a művész legmeghatározóbb műveit 20 ezer négyzetméteren.

A kiállítás első termeibe lépve egy óriási Van Gogh fejjel találtuk szembe magunkat, amit a rávetített festmények tettek színessé.

A 3D alkotások mellett azonban az első terem berendezése egy hagyományos múzeumhoz akart hasonlítani. A falakon a leghíresebb Van Gogh festmények másolatai függnek.

Itt részletesen olvashattunk a művész életéről és leggyakoribb témáiról, természetesen a napraforgókról is. A kirakott szövegek tördelése meglehetősen furcsa, de így is sok érdekesség derül ki belőlük. Megtudtuk például, hogy Van Gogh életművének legnagyobb részét utolsó 10 évében készítette:

Van Gogh átlagosan minden 36 órában készített egy új alkotást.

A következő teremben az installációké volt a főszerep. Itt a híres arles-i hálószobába is bepillanthattunk, a kiállításon ugyanis felépítették a festményeken lévő szobarészletet. A honlapon lévő fotók tanulsága szerint az installáció interaktív. Legnagyobb sajnálatunkra azonban mi nem ülhettünk le Van Gogh ágya mellé, mert a szobabelső kordonnal van elkerítve. Valószínűleg így akarják óvni a berendezést a budapesti közönségtől.

Az arles-i hálószoba mellett a Saint-Paul de Mausole elmegyógyintézet előcsarnoka, és Van Gogh egy japán metszete előtt is szelfizhettünk.

A kiállítás fő attrakciója a következő hatalmas teremben várt minket:

nyugágyakra heveredve fekhettünk Van Gogh napraforgói, íriszei között, és bámulhattuk fejünk felett a Csillagos égboltot.

A folyamatosa változó, kavargó immerzív vetítés szinte hipnotizált bennünket.

A következő teremben plusz 500 forintért VR szemüveggel 8 ikonikus Van Gogh-festményt is felfedezhetsz. Láttuk az aratók mellett felszálló varjakat, és jártunk az arles-i hálószobában, illetve a Csillagos éj Rhone felett című festményben is.

A virtuális valóság élmény segítségével elsétáltunk az Éjjeli Kávézó vendégei mellett úgy, mintha a képek valóságában lennénk.

A kiállítás arra is lehetőséget teremt, hogy a látogatók is alkothassanak, ha megihleti őket a tárlat. A festőzseni bőrébe bújva én is elkészítettem a saját remekművemet. Pontosabban kiszíneztem zsírkrétával egy Van Gogh színezőt. Ez inkább gyerekeknek szóló élmény, az viszont jópofa benne, hogy az elkészült alkotást kivetíthettem a falon lévő keretek egyikébe.

Az alkotó teremből már a múzeum shop nyílik, ahol a Van Gogh-rajongók 3000 forintos mágnest vagy akár 15 000 forintos puzzlet is vásárolhatnak maguknak. Ezek mellett lehet venni Van Gogh festményeivel díszített mandzsetta gombot, játékmackót, esernyőt, táskát, baseball sapkát, bögrét és nagyon sok minden mást is.

A jelenleg Brüsszelben, Londonban és Milánóban is látható tárlat a rangos Eventex 2023 Awardson a legjobb kiállítás és a legjobb immerzív kiállítás kategóriában is aranyérmes lett. A CNN pedig a világ 12 legjobb immerzív élménye közé sorolta.

A Van Gogh: The Immersive Experience kiállítást nyár elejéig nézheted meg a BOK Csarnokban. Részletek a kiállítás honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET: