KULT
A Rovatból

Hollywood magyar alapító atyja – 150 éve született Zukor Adolph

Ő fektette le a sztárrendszer alapjait is az álomgyárban.


Amikor 1996-ban, a mozi 100. születésnapja alkalmából Magyarország köszöntötte azokat a nagyszerű művészeket, akik a nagyvilágban gyarapították szülőhazájuk, vagy őseik földjének hírnevét, nemcsak újságíróként, hanem filmőrültként is életre szóló élményekkel gazdagodtam. Máig felfoghatatlan, hogy Tony Curtissel interjúzhattam, de azt sem felejtem el soha, amikor Kovács Lászlóval, a nemzedékem alapfilmjének, az Easy Rider operatőrével beszélgettem az Atrium szálló halljában, odajött hozzánk egy elegáns úriember, nekem is kezet nyújtott és közölte: „Szervusz, Zsigmond Vilmos vagyok”. És persze megemlékeztünk mindenkiről, aki valaha e kis országból származott el, Kertész Mihálytól Paul Newmanig, Lugosi Bélától a Ben-Hur kocsiversenyét rendező Marton Endréig.

Felemlegettük, hogy a legenda szerint volt egy időszak, amikor Hollywoodban kiírták: „Nem elég magyarnak lenni”, olyan sokan próbálkoztak honfitársaink közül az álomgyárban.

Pedig már az alapító atyák között is akadt hazánkfia, aki egy kis zempléni faluból, Ricséből indult el, hogy az új művészettel meghódítsa a világot. Zukor Adolphnak hívták és 150 éve, 1873. január 7-én született.

A szerény zsidó családból származó kisfiúnak nem indult könnyen az élete. Szatócs apját egy, anyját hétéves korában vesztette el. Anyai nagybátyja, a helyi rabbi vette magához őt és fivérét, őket is erre a pályára szánta, de a kiskamasz Cukor Adolfot az üzlet jobban érdekelte, és inkább kereskedősegédnek állt. Tizenhat éves korában azonban úgy döntött, hogy Amerikában próbál szerencsét. Hamburgon át érkezett meg 1891. márciusában New York-ba alig 25 dollárral a zsebében, a bevándorlási hivatalnál Adolph Zuckery néven regisztrálták. Bátorsága hamar elnyerte jutalmát: előbb egy kárpitos üzletben dolgozott, majd egy barátja beajánlotta egy szőrmekereskedőhöz. Olyannyira jeleskedett a ruhatervezésben, a varrásban és az eladásban, hogy a századfordulóra már saját üzletlánca volt és New York vagyonos rétegéhez tartozott.

Éppen ennek köszönhette azt is, hogy kapcsolatba került a még gyerekcipőben járó mozival. 1903-ban ugyanis unokatestvére, Max Goldstein kölcsönt kért tőle, hogy egy induló mozihálózatba fektethessen be. Zukor azonban maga is részt akart venni az új szórakoztatóiparban: betársult a „nickelodeonba”, az „ötcentes moziba”, amelynek terjedése azt mutatta, hogy a mozgókép túllépett a vásári látványosság korszakán. Ezúttal is bejöttek a számításai, és közben egyre fontosabb kapcsolatokra tett szert. 1912-ben a Frohman-fivérekkel, a tekintélyes New York-i színházi impresszáriókkal alapította meg első filmtársaságát, a Famous Players Film Company-t és már ekkor felismerte a sztárszínészek közönségvonzó erejét. Első produkciója az Erzsébet királynő szerelmei volt, a kor egyik legnagyobb színésznőjével, Sarah Bernhardt-tal a címszerepben, és nála készült a Monte Cristo grófja első filmváltozata is Edwin S.Porter rendezésében. Közben olyan művészeket kezdett magához csábítani, akik már színpadi színészként letették a névjegyüket, mint Mary Pickford, vagy a színészdinasztia-alapító John Barriemore.

Hamarosan Zukor cége, Jesse Lasky-vel szövetkezve Hollywoodba tette át székhelyét, és újabb társulásokkal, mások kivásárlásával 1916-ra már a film nagymoguljai közé számított. A legfontosabb a Paramount volt, amelyet a Famous Players filmjeinek forgalmazására hoztak létre, de Zukor szívfájdalom nélkül megszabadult a társalapító William Hodkinsontól, hogy a filmipar egészét irányíthassa. A hegycsúcsos logó már több mint egy évszázada a mozi és immár a televízió egyik kikezdhetetlen értékének jelképe.

Zukor a némafilm olyan csillagait tudta maga köré gyűjteni, mint a kalandhős Douglas Fairbankset, a nők bálványát, Rudolph Valentinót, akinek leghíresebb partnere a magyar Bánki Vilma volt, a „végzetes asszony” Gloria Swansont, vagy a csecsemőarcú kövér komikust, Roscoe „Fatty” Arbuckle-t

A közönségkedvenceket exkluzív szerződésekkel kötötte magához, egyúttal bevezette a később más stúdiók által is átvett módszert, a „block booking”-ot, amely azt jelentette, hogy ha egy forgalmazó meg akarta venni a sztárprodukciókat, a Paramount kevésbé sikeres filmjeit is beletették a „csomagba”. Ez a rendszer egészen az 1930-as évekig működött, amikor az amerikai legfelsőbb bíróság törvénytelennek minősítette az antitröszt-rendelkezésekre hivatkozva. A néma korszakban olyan filmklasszikusok születtek a Paramountnál, mint a Dr.Jekyll és Mr.Hyde első moziváltozata, A sejk fia, a Cecil B. de Mille rendezte Tízparancsolat, Erich von Stroheim Nászindulója, vagy a Szárnyak című első világháborús romantikus dráma, amely az 1929-es első Oscar-gálán a legjobb filmnek járó aranyszobrot kapta.

A Paramountot a nagy gazdasági válság sem tudta megtörni, ellentétben a hangosfilm bevezetésében úttörő szerepet vállaló Fox-szal, amelynek alapítója, William Fox Fried Vilmos néven született 1879-ben a Borsod megyei Tolcsván. Bár 1936-ban Zukor átadta az elnöki pozíciót Barney Balabannak, az igazgató tanács tagja maradt és gyakorlatilag továbbra is ő parancsolt. De amikor 1964-ben A római birodalom bukása című szuperprodukció kis híján csődbe vitte a Paramountot, Balabannak kellett szégyenteljesen távoznia.

„Ha tudom, hogy ilyen sokáig élek, jobban vigyáztam volna magamra” – mondta utolsó éveiben Zukor Adolph, akit 1949-ben tiszteletbeli Oscar-díjjal tüntettek ki a filmgyártásban betöltött szerepéért, 1960-ban pedig aranycsillagot kapott a hollywood-i Hírességek sétányán. Végül 1976. június 10-én álmában érte a halál 103 éves korában. Pedig nem élt sem fényűző, sem zajos társasági életet, szívesebben lakott New Yorkban, mint a nyugati parton.

Nehezen kötött barátságokat, sokan rideg, kíméletlen üzletembernek tartották, akit csak az érdekel a moziban, hogy mennyit kereshet rajta. Igaz, ő ezt úgy fogalmazta meg, hogy „a közönség soha nem téved.”

Ezen a címen írta meg az 1950-es években önéletrajzát is. És bár nem rajongott a televízióért, úgy vélte: ahelyett, hogy a filmcégek a tv-t okolják a közönség elvesztéséért, inkább eszközként kellene felhasználniuk. Vajon sejtette-e, hogy pontosan előre látta a mozi és a televízió 21. századi közös jövőjét?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: