KULT
A Rovatból

Gyerekként segélyen élt, tiniként túlszexualizálták, és elege van a válásokból – Scarlett Johansson 40 éves

Hollywood jelenleg legjobban fizetett és legtöbb pénzt hozó színésznője a gyerek- és tinikori traumáiból és magánéleti válságaiból merített erőt.


Egy jó ideje Hollywood egyik legjobban fizetett színésznője, és egyik legnagyobb A-listás filmsztárja. A Fekete Özvegy szerepének hála, pedig a legtöbb pénzt hozó színésznő címe is az övé. Emellett két Oscar-jelöléssel, egy BAFTA-díjjal, 5 Golden Globe-nominációval, 3 Színészi Szakszervezet-jelöléssel és egy velencei díjjal is büszkélkedhet.

Egészen lenyűgöző karrier, amely már 30 éve tart, tehát egészen a gyerekkoráig visszanyúl. Azonban Scarlett New York-i gyerekkora jóval zordabb volt, mint azt sok rajongó gondolná. Ráadásul a magánélete sem volt éppen zökkenőmentes…

Állami segély

Scarlett Ingrid Johansson 1984. november 22-én született New Yorkban a lengyel zsidó származású Melanie Sloan és a Dániában született építész, Karsten Johansson lányaként. Kétpetéjű fiú ikertestvére, Hunter alig három perccel utána jött a világra, s ők a legfiatalabbak a négy testvér közül Adrian (1976) nevű bátyjuk és Vanessa (1980) nevű nővérük után (aki szintén színész lett).

A család egy lakótelepen élt, vagy ahogy Johansson leírta, „egy csomó téglaépület egyikében a nyugati oldalon.”

Scarlett először állami iskolába járt, majd egy előadóművészeti suliba. De akkoriban szerinte az előbbi sokszínűbb volt. „A környékbeli művészek közül sokaknak volt olyan gyereke, aki odajárt” – magyarázta egy interjúban. Emellett nyíltan beszélt a családja alacsony jövedelméről is: „Segélyt kellett igényelnünk, étkezési jegyeken éltünk” – árulta el, és hozzátette, az édesanyja minden erejével próbálta megóvni a gyerekeit a nélkülözéstől.

Végre ő irányíthat

A kislány már elég korán mutatta annak a jeleit, hogy a színészet világa lesz számára a megfelelő. „Mintha kiugrottam volna az anyaméhből, és rögtön azt mondtam volna: »Előadó leszek!«” – magyarázta Scarlett, aki 7 éves korában egyszer hatalmas hisztit csapott egy tehetségkutató ügynök irodájában, mert nem igazán érdeklődtek iránta. „Teljesen össze voltam törve. Abban a pillanatban eldöntöttem, hogy az egész életem a süllyesztőbe került” – emlékezett vissza.

Hamarosan azonban az édesanyja talált neki egy ügynököt, és elkezdett reklámfilmek meghallgatására járni. „Olyan volt, mintha egy szépségversenyen lettem volna. A többi anyuka nagyon ijesztő volt, a versengés pedig borzalmas.” Állítása szerint ráadásul ő és Melanie is drámai veszekedéseket vívtak ezek miatt, akkora volt a feszültség. Végül abba is hagyta a reklámcastingokat, és onnantól kizárólag filmes meghallgatásokra járt, hamarosan pedig el is nyerte első szerepét.

A korai munkái eléggé megváltoztatták az életét. Mindössze 8 éves volt, amikor 1994-ben feltűnt első nagyjátékfilmjében, a Rob Reiner által rendezett Világgá mentemben Elijah Wood és Bruce Willis partnereként. Ezen élmény hatására született meg a fejében a gondolat, hogy valóban karriert csinálhat a színészetből. S bár olyan filmekben tűnt fel utána, mint az Egy igaz ügy (1995), a Manny és Lo (1996), az Ugrásra készen (1996), a Hatodik sebesség (1997) vagy a Reszkessetek, betörők! 3 (1997), végül 13 éves korában lendült igazán bele a színészkedésbe, ekkor jött az első nagy áttörés is.

„Ekkor már talán öt-hat filmet is leforgattam, sok igazán érzelmes munkát, de emlékszem, hogy akkor találtam meg azt a helyet, ahol rájöttem, hogy »ó, várj, én is tudom irányítani, manipulálni ezt a dolgot, amit csinálok«” – magyarázta.

A Világgá mentem ugyanis azonnal felkeltette iránta az iparág figyelmét, és egy egész sor forgatókönyvet kapott. A nagy népszerűséget elhozó 1998-as Robert Redford-film, A suttogó előtt azonban még beütött egy családi dráma…

Szétszakadt család

Scarlett 13 éves korában hatalmas változáson ment keresztül, amikor a szülei úgy döntöttek, hogy elválnak. Az anyja Kaliforniába költözött, míg ő, az ikertestvére és az édesapjuk New Yorkban maradtak. Állítása szerint Hunter hatalmas segítség volt akkoriban. „A szüleim a két különböző óceánparton voltak, Vanessa, aki négy évvel idősebb nálunk, pedig már főiskolán volt” – emlékezett vissza: „Össze kellett tartanunk, és egymás állandó támaszának kellett lennünk egy olyan környezetben, ami tényleg sokat változott.” A válás tehát Johanssonra is komoly hatással volt, s elmondása szerint sokat merített ebből a 2019-es Házassági történet című filmben nyújtott (nem mellesleg Oscar-jelölt) alakításához. Úgy tűnik, a szülei válása több inspirációt adott ehhez, mint a saját tapasztalatai, hiszen akkoriban épp a második válásán ment keresztül.

A túlszexualizált tini

Miután 12 évesen szerepelt A suttogó című filmben, az alkotók nem győzték dicsérni az érettségét és a hozzállását. A legenda szerint a rendező és főszereplő Robert Redford egyszer azt mondta, hogy Johansson „13 évesen már olyan volt, mint egy 30 éves”. A suttogó után rengetegen kezdtek beszélni a tehetséges ifjú hölgyről, aki aztán három évvel később, 2001-ben adott hírt újra széles körben magáról, méghozzá három filmmel is. Ezek egyike volt a Tétova tinédzserek című független film, ami hamar kultikus klasszikussá vált, és a már 15 éves tinilányt újra felhelyezte a filmes térképre (a másik két film egyébként a Coen tesók remeke, Az ember, aki ott se volt, illetve Gárdos Éva rendezése, az Amerikai rapszódia volt). Aki először egy jóleső és vicces trash-filmmel (Mérges pókok, 2002), majd karrierje egyik legfontosabb állomásával, Sofia Coppola Elveszett jelentésével (2003) hálálta meg a belévetett bizalmat.

Az Oscar-díjat is elnyerő film diadalmenete után Scarlett hirtelen mindenhol ott volt, s bevallotta, hogy az Elveszett jelentés utáni médiafigyelemmel kifejezetten nehéz volt megbirkóznia 17 évesen.

Főként, hogy már ekkora korában (és a további években is) szexualizálták őt, vagyis már tinédzserként olyan filmekben kapott szerepet, ahol jóval idősebb férfiak számára jelentette a vágy tárgyát (az Elveszett jelentésen kívül például a Leány gyöngy fülbervalóvalban).

„Azt hiszem, mindenki azt hitte, hogy idősebb vagyok. Belekerültem ebbe a furcsa, hiperszexualizált világba. Akkor azt hittem, nekem ez jut, ez az én utam” – mesélte. S bár Hollywoodban óriási sikereket ért el, nem volt teljesen elégedett, változatosabb, a korához jobban illő szerepeket szeretett volna elvállalni. Ezért lépéseket tett, hogy változtasson a karrierje irányán.

Hollywood csúcsán

Például egy időre Woody Allen legfőbb múzsája lett, hiszen együtt forgatták a 2005-ös Match Pointot, a 2006-os Fülest és a 2008-as Vicky Cristina Barcelonát is. De szívesen vállalt film noirt (2006: Fekete Dália), Christopher Nolan-filmet (2006: A tökéletes trükk), vígjátékot (2004: Jó társaság, 2007: Egy bébiszitter naplója, 2009: Nem kellesz eléggé), akciófilmet (2005: A sziget), vagy kosztümös történelmi drámát (2008: A másik Boleyn lány). Majd rendesen megfogta az Isten lábát a 2010-es Vasember 2-ben neki felajánlott Natasha Romanoff, vagyis a Fekete Özvegy szerepével. A latexruhás amazont a következő 13 évben, tehát 2021-ig bezárólag összesen kilenc filmben játszotta el, ráadásul közülük csak az utolsó, a 2021-es Fekete Özvegy volt az, amely konkrétan róla szólt, ő volt a főhőse. Sokat kellett erre várnia, de megérte.

2016-ban egyébként Johansson elárulta, hogy a Fekete Özvegy valójában az eddigi kedvenc szerepe. „Érdekes utazás volt, hogy fogtunk egy karaktert, akiről az évek során lehántottuk a rétegeket, és képesek voltunk, ahogy az életben is, együtt fejlődni ezzel a személlyel” – magyarázta.

Persze a Marvel-meneteken túl is volt ez idő alatt filmes élet a számára, hiszen olyan további sikerekben és/vagy elismert mozgóképekben tűnt fel, mint a Hitchcock (2012), a Don Jon (2013), A felszín alatt (2013), amelyben először és eddig egyetlen alkalommal mutatta meg magát a teljes meztelen valóságában, A nő (2013), amiben csupán a hangjával bolondította magába Joaquin Phoenixet és a nézőket egyaránt, A séf (2014), a Lucy (2014), az Ave, Cézár! (2016), a Páncélba zárt szellem (2017), a Csajok hajnalig (2017), két, ugyanazon évben Oscar-jelölést hozó filmje, a Házassági történet (2019) és a Jojo Nyuszi (2019), az Asteroid City (2023), vagy legutóbb az idei romkomja, a Vigyél a holdra!

Házassági történetek

Scarlett még a középiskolában egy rövid ideig randizott a zenész Jack Antonoffal, állítólag még a szalagavatóra is egy párként mentek. Néhány évvel később aztán a színész Josh Hartnett lett a párja, akiről 2006-ban így nyilatkozott: „Josh nagyon édes. Ő egy jófiú. Nagyszerű ember. Nagyon szerencsés vagyok és hihetetlenül boldog.” A kapcsolatuk 2007-ben mégis véget ért, Hartnett szerint a szakításuk hátterében a féltékenység állt. Hartnett előtt és után rövid ideig Jared Letóval is találkozgatott, az első boldogító igent, azonban Ryan Reynoldsnak mondta ki 2008-ban. A vele való kapcsolatáról alapvetően nem szeretett nyilatkozni. „Mindig is privátnak tartottuk a történetünket” – mondta egyszer. Sajnos ez a kapcsolat sem volt tartós, 2010-ben szakítottak, 2011-ben pedig el is váltak. Ez kezdetben eléggé nyomasztó volt a számára, a barátai, a fivére és a nagymamája azonban segítettek neki átvészelni ezt az időszakot.

Scarlett akkoriban azt is kifejtette, hogy a szakítás okait titokban akarja tartani, de elismerte, hogy túlságosan kritikus tud lenni magával és másokkal szemben is, ez a hajlam pedig néha arra késztette, hogy bántó dolgokat mondjon. 2014-ben a Glamournak kifejtette, hogy sokat tanult ebből. „Azt hiszem, jobban megismertem magam. Úgy érzem, most már jobban tudom, mire van szükségem egy kapcsolatban.”

2012-ben szeretett bele a francia újságíróba, Romain Duriacba, vele állt másodszor az oltár elé 2014 októberében, alig egy hónappal azután, hogy anya lett, vagyis megszületett közös gyermekük, a Rose nevű kislány. Nem meglepő módon az anyaság teljesen felforgatta (jó értelemben) az életét. „Azt hiszem, ha bármilyen hatalmas, életet megváltoztató esemény történik veled, mint például a gyermekvállalás, az nagyon, nagyon inspiráló tud lenni. Amikor a lányomra nézek, tele vagyok reménnyel és pozitivitással” – mesélte egy interjúban. Sajnos azonban nem maradtak egy család sokáig, 2016-ban ugyanis szakítottak Duriackal, Scarlett 2017-től, 33 évesen pedig már kétszeresen elvált nőnek számított.

S mivel sosem maradt sokáig szingli, az újabb válása évében máris jött az újabb szerelem is, ezúttal a Saturday Night Live színésze és írója, a komikus Colin Jost személyében. Ők eredetileg még 2010-ben ismerkedett meg, amikor Johansson még Ryan Reynolds felesége volt, ám csak hét évvel később szövődtek köztük gyengéd érzelmek. Amikor Johansson 2019 decemberében a Saturday Night Live házigazdája volt, így áradozott: „Ez a hely olyan sokat jelent nekem. Annyi barátom van itt, és itt találkoztam életem szerelmével.”

Ők ketten aztán 2020-ban egy meghitt ceremónia keretében kötötték össze az életüket, tehát idén ünnepelték a négyéves házassági évfordulójukat. A házasságukat pedig 2021 augusztusában egy közös gyermekkel (egy kisfiúval) koronázták meg. „Oké, oké, született egy gyerekünk. A neve Cosmo. Nagyon szeretjük őt” – írta Jost tömören és viccesen akkor az Instagramon.

S hogy miért ez lett a neve? „Csak összedobtunk egy csomó betűt. Úgy voltunk vele, hogy igen, ez működik.”

Bőrápolás, család, dínók

Szóval Scarlett köszöni szépen, jól van, és rettentő boldog a férjével és a két gyermekével, ráadásul a karrierje is a helyén van: legközelebb például a legújabb Jurassic World-film, az Újjászületés főszerepében láthatjuk. Sőt, üzletasszony is lett időközben, 2022-ben ugyanis piacra dobta saját bőrápoló termékcsaládját, a The Outsetet. „Ez egy olyan projekt, amin öt éve dolgozom, és most itt van” – mondta Johansson Drew Barrymore talkshow-jában. Csak így tovább!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Túl gyorsan lopott, imád hokizni, és nem volt hajlandó levetkőzni a Playboynak – 35 dolog, amit nem tudtál a 35 éves Margot Robbie-ról
Ő játszotta az első biszexuális karaktert az ausztrál tévében, és egy partin összetévesztette Harry herceget Ed Sheerannel – ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel ünnepeljük a színésznőt.


1. 1990. július 2-án, hétfőn, reggel 7:45-kor született Ausztráliában, a queenslandi Dalbyban Margot Elise Robbie néven.

2. A Focus – A látszat csal című filmben játszott szerepéhez trükköket tanult a tanácsadó Apollo Robbinstól, aki „úri tolvajnak” nevezi magát. Robbins olyan jól tanította őt, hogy a produkció azt kérte Margot-tól, hogy lassabban csinálja, mert a kamerák nem csípik el, ahogy más szereplőktől lop.

3. Szeret leveleket és képeslapokat küldeni a barátainak és a családtagjainak a világ minden tájáról, ahol épp forgat, mert úgy gondolja, hogy az emberek nem kapnak elég levelet, vagy legalábbis olyat, ami nem számla.

4. A Wall Street farkasa (2013) című filmért kapott gázsijának (347 ezer dollár) egy részét az anyja házán lévő jelzálogkölcsön törlesztésére fordította.

5. Tíz évvel később, a 2023-as Barbie-ért már 50 millió dollárt kapott az alapgázsival és a bevételi bónuszokkal együtt.

6. A hatalmas vagyona ellenére Robbie állítólag nem költ sokat, és míg nem volt férjnél, inkább szobatársakkal élt, hogy ezzel is pénzt takarítson meg. Azt állítja, hogy gyerekkori élményei, amikor nem volt mindenhez hozzáférése, örök életére alázatossá tették.

7. Nem volt hajlandó lefogyni Jane Porter szerepéért a Tarzan legendája (2016) című filmben, és azt mondta, hogy inkább az egészségére koncentrál, mint a karcsúságra.

8. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag (2016) című filmben a kaszkadőrmunkák nagy részét ő maga végezte. A rendező, David Ayer elmondta, hogy a dublőre több időt töltött a lakókocsiban, mint a forgatáson, mert Robbie mindent maga akart csinálni.

9. Londonban részt vett egy partin jó barátnője, Cara Delevingne társaságában, és közös képeket készített egy fotóautomatában Harry herceggel. Csak Margot nem tudta, hogy az Harry volt, ugyanis összetévesztette őt a brit énekes-dalszerző Ed Sheerannel.

10. 8 éves korában Ausztráliában cirkuszórákat vett, és trapézoklevelet szerzett. A Suicide Squad – Öngyilkos osztagban Harley Quinn szerepéhez újra elővehette ezt a tudását.

11. Miután otthagyta a Neighbours, azaz a Szomszédok című ausztrál szappanoperát (2008 és 2011 között szerepelt benne), azt akarta, hogy a karakterét drámai módon megöljék. A sorozat írói azonban úgy döntöttek, csak főiskolára küldik, így lehetőséget adva Robbie-nak, hogy visszatérjen a sorozatba, ha nem jön össze a hollywoodi karrierje.

12. Mint tudjuk, nagyon is összejött a karrier Margot-nak, aki ettől függetlenül 2022-ben egy epizód (a 8903.) erejéig mégis visszatért a Neighboursbe Donna Freedmanként, aki egyébként az első biszexuális karakter volt az ausztrál tévézés történelmében.

13. Lehúzott egymás után három tequilát, mielőtt leforgatta a szexjeleneteit Leonardo DiCaprióval A Wall Street farkasában.

14. Elutasította a Playboy magazin ajánlatát, hogy pózoljon nekik, mondván, ő csak művészi célból vetkőzik meztelenre (erre egyébként eddig csak A Wall Street farkasa kedvéért volt hajlandó).

15. Három hónapig tanult korcsolyázni, hogy eljátszhassa Tonya Hardingot az Én, Tonya (2017) című filmben. Mivel dublőrökre sem lehetett számítani, hiszen a történelem során csupán 8 nőnek sikerült versenyen tripla axel ugrást végrehajtania, CGI-t, azaz számítógépes animációt használtak a jelenet megalkotásához.

16. A természetes hajszíne a barna, de szőkére festette azt a karrierje elején, miután rájött, hogy a filmipar a szőke színésznőket részesíti előnyben.

17. Robbie épp egy hátizsákos utazáson volt Európában, amikor jött a hívás, hogy részt vehet egy Will Smith-szel közös utolsó meghallgatáson a Focus – A látszat csalhoz. 48 óra alatt ért át a horvátországi Hvar szigetéről Párizsba, majd onnan New Yorkba, és alig pár órával a meghallgatás kezdete előtt ért oda. A légitársaság útközben elvesztette a poggyászát, így új ruhákat kellett vásárolnia a castingra.

18. Allergiás a csirke tojásának fehérjére. A Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) (2020) című filmben, ahol Harley Quinn tojásos szendvicset eszik, a produkciónak kacsatojást kellett biztosítania neki, hogy elkerüljék az allergiás reakciót.

19. 2013-ban a Francia szvit (2014) című háborús dráma forgatásán ismerkedett meg Tom Ackerley-vel, aki harmadik asszisztens rendezőként dolgozott a filmen. 2016. december 19-én házasodtak össze az ausztráliai Byron Bayben.

20. Imádja a hokit, az Egyesült Államokba való költözése után csatlakozott is egy amatőr jégkorongligához. Gyerekkora óta rajong e sportért, amióta látta a Kerge kacsák (1992) című filmet, de Ausztráliában, a lakóhelye környékén nem volt jégpálya, ahol gyakorolhatott volna.

21. A queenslandi Somerset College-ban tanult, miközben három állásban is dolgozott: titkárnő volt, szörfdeszkákat árult, és szendvicseket készített a Subwayben. 17 évesen, miután leérettségizett, Melbourne-be költözött, hogy teljes munkaidőben színészkedjen.

22. A Suicide Squad – Öngyilkos osztag forgatása alatt kezdett el érdeklődni a tetoválások iránt. A felvételek közben megnyitotta a Harley's Tattoo Parlour nevű tetoválószalont, ahol a többi színésznek, a stáb tagjainak és a rendezőnek, David Ayernek is csinált tetoválást, illetve egyet magának is. Will Smith-nek és Jared Letónak nem.

23. A rajongótáborát „Robbersnek” (rablóknak) nevezi.

24. Az Édesanyja, Sarie kísérte őt az oltár elé, mivel az apjától, Dougtól régen elhidegült a család. A nővére, Anya volt a koszorúslánya.

25. Az öccse, Cameron a nővére sikereit látva úgy döntött, hogy ő is színész lesz. A bátyja, Lachlan pedig szintén a filmiparban dolgozik, ő kaszkadőrként.

26. Elutasította Sam Thomson szerepét a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (2014) című, később a legjobb film Oscar-díját is elnyerő filmben. A szerepet végül Emma Stone kapta, aki ezzel kiérdemelte az első Oscar-jelölését.

27. Mindig magával hordja az anyjától kapott kvarcot, mert szerinte szerencsét hoz neki, és állítása szerint még mindig a gyerekkori játék nyuszijával alszik.

28. Sokan fiús lányként hivatkoznak rá, mert szeret szörfözni, motorozni és barkácsolni.

29. A filmek közül az egyik legnagyobb kedvence a Tony Scott által rendezett 1993-as Tiszta románc. Jó választás.

30. A saját nevét „furcsa, formális, öregasszonyos névnek” tartja.

31. Már a 30. születésnapja előtt két színészi Oscar-jelölése volt: az Én, Tonyáért és a Botrányért (2020). Azóta begyűjtött még egyet, csak produceri minőségében a Barbie-ért.

32. Skót és német származású.

33. Margot ADHD-s, ezért 6 éves kora óta Ritalint szed. A hiperaktív-impulzív típusú rendellenességben szenved.

34. Josh Trank rendező első választása volt Sue Storm szerepére a Fantasztikus négyes (2015) című filmben, de a stúdió végül Kate Marát választotta. Utólag már tudjuk, hogy Robbie járt jól.

35. 2024. október 17-én lett először anya, egy kisfiút hozott a világra. Az apa a férje, Tom Ackerley.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ezt még Scarlett Johansson sem menthette meg: miért bukik el a Jurassic World: Újjászületés?
A Jurassic World: Újjászületés nem megújulás, hanem egy kaotikus, ötlettelen lehúzás, amelyből hiányzik minden kreativitás. Ez a film nem megidézi az eredeti Jurassic Park varázsát, hanem fájdalmasan emlékeztet arra, milyen mélyre süllyedt a franchise.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 02.



A Jurassic World: Újjászületés pontosan az a film, amely után az ember elgondolkodik, vajon miért is ülte végig ezt a több mint kétórás mozgóképes szenvedést.

Ez nem újrafelfedezés, nem tisztelgés az eredeti előtt, hanem az egyik legnagyobb összevisszaság, színtelen-szagtalan lehúzás a franchise történetében.

Érezni a stúdió kézlenyomatát az egész projekten, látni minden jegyzetet, amit a producerek rákényszerítettek a rendezőre: ide kell egy gyerekkarakter, itt muszáj egy Jeep-es rész, ha már itt vagyunk, hol vannak a raptorok? T-Rex is van, Űber Homlok Rex is van, mi kell még?

A történet akár egy közepesen érdektelen videojáték küldetéslistája is lehetne. Egy gyógyszergyártó cég titkos megbízással küldi ki a „teljesen megbízható” reprezentánsát (Rupert Friend), hogy három DNS-mintát szerezzen nekik. Erre egy korszakalkotó gyógyszer miatt van szükség, mellyel megelőzik a szívbetegségeket. A halott dinoszauruszvér már „nem jó” a film saját lehetetlen, körmönfont logikája szerint.

Kapunk egy nagy adag tudományos blablát, magyarázatnak álcázott hülyeséget, ami egy pillanatig sem hihető, hogy miért kell élő dinókból vér.

Az eredeti Jurassic Park történet azért is volt félelmetes, mert meglepően reálisnak tűnt. Nem volt az, csak annak tűnt. Itt semmi ilyet nem érzünk, ez gyakorlatilag videojáték története. Felbérelnek tehát egy zsoldost, Zorát (ténylegen egy órával a vetítés után rá kellett keresnem a neten, mi volt a főszereplő neve, annyira jellegtelen volt – Scarlett Johansson), hogy szervezzen meg egy elit alakulatot, akivel nekivághat a feladatnak. Persze nem lehet egyszerű a küldetés: a legnagyobb szárazföldi, vízi és repülő dinoszaurusz élő példányából kell kinyerni az említett mintát.

A nagy tervhez csatlakozik Dr. Loomis (igen, szerintem is egy Halloween utalás a neve - Jonathan Bailey), aki megalkot egy csodamódszert a vérlecsapolásra.

Mellette Duncan (Mahershala Ali), a vén tengeri róka is elkíséri a csapatot, aki eljuttat mindenkit a tiltott, ki tudja hányadik „új” dinószigetre, ahol persze mindent ellepnek a mutáns szörnydinók.

Mert ezek már nem egyszerű őshüllők, hanem genetikai förmedvények: potrohos-tokanyakú repülőszatyor raptorivadékok, vagy éppen a Bucihomlokú MegaRex, amelyek látványterve ugyan érdekes, akár egy újabb Godzilla-filmből is szabadulhattak volna, de ez nem dícséret, az összkép így is kiábrándító.

A készítők egyszerre akarták folytatni az eredeti Jurassic Park örökségét, és közben minden egyes sikeres klisét felhasználni, amit csak engedett a költségvetés. Ez látszik a mellékküldetésen (mert ilyen is van): egy apuka két lányával, valamint a nagyobb lány együgyű fiújával (nem orvosi diagnózis, csak szimplán rendkívül idegesítően buta) sodródtak bele a történetbe, miután vízi dinoszauruszok támadják meg vitorlásukat.

Az alkotók döntéshelyzet elé állítják a „szupercsapatot”: vagy hagyják meghalni a családot, ezzel tovább növelve nézői ellenszenvet, vagy – és itt jön a „briliáns” dramaturgiai húzás – megmentik a családot a biztos haláltól, hogy legalább legyen valakikért szorítani a film alatt.

Mintha kötelező lenne gyereket írni egy Jurassic-sztoriba, mert az első Jurassic Parkban is volt, tehát a produceri logika szerint itt is kell. Minden filmben volt, itt is kell, ennyi a magyarázat.

A film egyszerűen sértő a közönség intelligenciájára nézve. David Koepp forgatókönyvíró karrierjében voltak zseniális szövegkönyvei, de ezúttal az Indiana Jones és a sors tárcsája szintjén alkotott: ötlettelenül, rutinból, legnagyobb alkotói eszköze a káosz volt.

Újra felhasznált jelenetekkel próbál a nézőre hatni, például a konyhás raptoros rész a Jurassic Parkból CTRL+C, CTRL+V módszerrel került át csak a helyszín és a szörnyek mások picit.

Nincs nosztalgiaértéke, csak üres másolat. Az akciójelenetek sokszor követhetetlenek, a CGI olcsó hatású, mosott textúrák, vértelen leszámolások, nincs valódi tét, nem is értem a 16-os besorolást.

Pedig Gareth Edwards rendező elvileg a hatalmas szörnyek bemutatásának specialistája. A 2014-es Godzilla és a Zsivány egyes után azt hihetnénk, ha valaki, akkor ő majd képes feledhetetlenné tenni a dinoszauruszok látványát. Ehelyett egy alultervezett és rendezetlen látványkavalkádot kapunk, amelyből hiányzik a grandiózusság és a földhözragadtság.

Az olcsóság ott is észrevehető, hogy nincs IMAX-verzió, nem invesztált bele a stúdió. Olyan, mintha a stúdió pénzt akart volna spórolni a konverzión és a felvételi technikán.

Bár azt hozzá kell tenni, hogy Edwards forgatási szokásaihoz nem illik egy batár nagy IMAX kamera. Ő tényleg megmutatta már, hogy képes minimál költségvetésből is maximális képi világot bemutatni, mint például a 2023-as Az alkotóban. Hát itt ez nagyon nem sikerült.

A film legnagyobb hibája mégsem a látvány vagy a rendezés, hanem a karakterek és a történet. Egyszerűen nincs kiért izgulni. A zsoldosok sablonfigurák, a család idegesítő, a Don Juan comic relief srácot pedig a néző már az első veszélyes jelenetnél sorsára hagyta volna.

Vannak feszült jelenetek a filmben, például a gumicsónakos rész, amelyet Michael Crichton eredeti Jurassic Park regényéből emeltek át.

Ez a szcéna képes hozni az igazi klasszikus hangulatot, de ez is csak emlékeztet, hogy milyen minőségű lehetne az egész film, ha van mögötte valódi vízió, és tartják a forgatókönyvi fegyelmet. Érdekesség, hogy amikor nem akciójelenet van, hanem a feszültség dominál, akkor tényleg működik Edwards-mozija – lehet, hogy tényleg kéne már egy 18+-os Jurassic-horror.

A zene szintén csalódás: legalább John Williams klasszikus témái megmentik, amikor felcsendülnek, de az új dallamok teljesen feledhetők. A film egészét áthatja a kapkodás, a kreatív döntések hiánya, a sablonos dramaturgia és a stúdiókapzsiság fojtogató szaga. Ez a Jurassic World-rész nem újjászületés, hanem egy kétségbeesett pénzlehúzási kísérlet. Az eredeti 1993-as Jurassic Park óta egyetlen folytatás sem tudott valódi, méltó utódja lenni Spielberg klasszikusának, és ez a film sem fogja megváltoztatni ezt a tényt.

Az első Jurassic World legalább a klasszikus nosztalgiát visszaadta a nézőnek, de ezen kívül tényleg semmit sem tudok mondani a franchise mellett.

Scarlett Johansson kedves mosolya nem éri meg a mozijegy borsos árát. A Jurassic World: Újjászületés túl hosszú, kaotikus, felesleges alkotás, amelyből hiányzik a lélek. A legnagyobb bűne azonban nem az, hogy rossz – hanem az, hogy unalmas és kiszámítható, igazi elvesztegetett potenciál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: