KULT
A Rovatból

Gáspár Kata dilettáns nyomozó A renitensben, ami a második részre meglepően erős lett

"Valamit nem veszek észre" - mondja a renitens dilettáns detektívje, Renáta, és az ember összerezzen, annyira elcsépeltnek hat az egész. De aztán A renitens valahogy mégis összeszedi magát, és élvezhető krimivé válik.

Link másolása

Nincs könnyű helyzetben az, aki hazai fejlesztésű sorozattal próbál előrukkolni. Mert egyfelől van egy nagyon kicsi piac, ahol ennek megfelelően összehasonlíthatatlanul kisebb források állnak rendelkezésre, mint a külföldi, elsősorban amerikai sorozatok esetében.

Másfelől viszont igazságtalan módon mégis ezekkel a mi léptékeinkhez képest gigaprodukciókkal kell versenyre kelni, hiszen a néző nem belátásból választ esti szórakozást.

A tartalomgyártók a spórolás jegyében sokszor inkább licenszeket vásárolnak – tehát külföldön bevált sorozatokat ültetnek át magyar környezetbe. Persze ez semmire nem garancia, jó példa erre a siralmasan rossz Egy rém rendes család Budapesten. Mert hát egy sorozatnak hiába van jó sztorija és karakterei, ha az alkotók nem értik, mitől működik az, akkor megette a fene.

A renitens sem saját ötlet, hanem a 2021-es belga-francia HPI (Haut potentiel intellectuel) krimi honosítása, és az első rész után úgy éreztem, ez sem a sikerszériák számát fogja gyarapítani. Az első rész nekem kicsit olyan volt, mint amikor lelkes és tehetséges alkotók, akik sok amcsi krimit láttak már, gondolnak egyet, és megcsinálják a saját verziójukat: összeöntenek egy rakás krimis közhelyet, és remélik a legjobbakat.

A renitens alapsztorija szerint adott egy háromgyerekes, egyedülálló anyuka, Somos Renáta (Gáspár Kata), akit 160-os IQ-val áldott meg a sors, de mivel egy munkahelyén sem bírja két hónapnál tovább, kénytelen takarítónőként dolgozni. (Egy Menzás ismerősöm szerint amúgy ez csak a franciáknál van így, ott némileg eltérően mérik az IQ-t, nálunk ez 130-135 körül lenne.)

Egy éjszaka a rendőrőrsön takarít, amikor lever egy aktát. Kíváncsi természet lévén belenéz, és ahogy a bűnügyi mesékben lenni szokott, azonnal kiszúr valamit, ami a profiknak nem tűnt fel. A tippjei sorban bejönnek, végül a rendőrfőnök – Balsai Móni – felajánlja, hogy dolgozzon a rendőrségnek hivatalosan, mint szakértő. Renáta egy feltétellel megy bele: a jard segítsen neki megkeresni 15 éve nyomtalanul eltűnt párját, aki a nagylánya apukája.

Persze a profikat kiakasztja, hogy egy amatőrt ültetnek a nyakukba, pláne, hogy mindig igaza van. Különösen a Makranczi Zalán által alakított Dobler százados haragszik nagyon. Naná, hogy ő lesz Renáta társa, hogy jó sokat bosszanthassák egymást.

Ezerszer láttuk már ezeket a dinamikákat, amiket azonban meg lehetne tölteni érdekes tartalommal is, ez azonban a neves magyar szerzőgárdának – Huszár Péter vezető író társai Csala Norbert és Tasnádi István, valamint Kárpáti Anikó dramaturg – nem igazán sikerül.

A főszereplő Renáta renitensségét olyan banalitásokkal próbálják érzékeltetni, hogy rágót ragaszt a rendőrautóra (hát nagyon kemény, tényleg), táncol munka közben (amiről a Nekem 8 táncoló biztonsági őre jutott eszembe), és igazi seggfejként viselkedik. Belenyal a nyalókába, aztán visszacsomagolva a helyére teszi, az egyik rendőr asztalán álló játékfigurákat pajzán pózba rendezi, és mintegy mellesleg belekontárkodik a rendőrök munkájába.

Bosszantó hibák is becsúsztak.

Például Renáta szuper megfigyelő, mégis, a lányának sikerül a kocsiba csempésznie egy körömlakkot, amire a zseni anyuka csak abból jön rá, hogy a kasszánál magasabb a számla, mint amennyit ő előre kiszámolt. Hogy ilyen képességek mellett miként került a körömlakk a futószalagra és lett beütve anélkül, hogy kiszúrta volna, rejtély.

Amikor Dobler és kollégája, Czirják (Lengyel Benjámin) kikérdeznek egy tanút, Dobler egyedül beszélget a hölggyel (az azóta sajnos elhunyt Varga Veronika). Egyszer csak belép Czirják, és közli, hogy körülnézett, nem talált semmit. Ez ebben a formában a valóságban elképzelhetetlen. Márpedig részben pont az adja ezeknek a sorozatoknak a hitelességét, ha törekednek rá, hogy a képzeletbeli rendőrök úgy viselkedjenek és járjanak el, mint az igaziak. Lehetnek erősebbek, okosabbak, hatékonyabbak, mint a való életben, de hasonló szabályok mentén kell dolgozniuk – ha pedig eltérnek ezektől a szabályoktól, azt valamiképpen meg kell indokolni. Ugye ismerős, amikor a renitens, de zseniális zsarut lecseszik, mert megszegte a szabályokat? Na itt ez elmaradt.

A sutaságokat még a Sanyi bácsit alakító, nagyszerű Mikó István sem tudta feledtetni.

Talán az okozta a zavart, hogy nagyon sok háttérinformációt kellett belesűríteni az első részbe. Szerencse, hogy a második részt is megnéztem, mert így árnyalódott a véleményem. A második epizódra kicsit magára talált a sorozat: pörgős, izgalmas krimit láthattunk, ami ügyesen, finoman szőtte tovább a szereplők jellemfejlődését.

Gáspár Kata tüneményes a pimaszkodó dilettáns detektív szerepében. Makránczi Zalánnak voltak igazán jó pillanatai, Balsai Móni pont annyi amennyi kell, hogy legyen, Az epizódszereplők közül kiemelném Hartai Petrát, akire az Átrium Mephisto előadásában figyeltem fel először, illetve a második epizódból Tóth Augusztát, aki néhány percben is megmutatta, milyen nagyszerű színésznő.

Bármennyire is vegyes érzéseim voltak eleinte, a második epizód végére behúzott A renitens, és hiába is tagadnám, várom a harmadik részt.

Fotó: RTL

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„A bicskei áldozatok elnézést kértek, végre, Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól” – Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiával jelentkezett
Teli van erős utalásokkal a humorista legújabb videója, amiben körülmetélik Gyöngyösi Mártont, és Karácsony Gergely is férfivá műtteti magát.

Link másolása

A régi idők Híradójának paródiájával jelentkezett Bödőcs Tibor. Az alig ötperces szösszenetben számos közéleti eseményt figurázott ki a népszerű humorista.

A humor azonban sok helyütt maró társadalomkritikát rejtett: szóba került többek között, hogy Szijjártó Péter Szergej Lavrovval együtt nevette ki az orosz börtönben meghalt Alekszej Navalnij nyitott koporsóját, hogy Orbán Viktor megtanította cipőfűzőt kötni Donald Trumpot vagy hogy a bicskei gyerekotthon áldozatai bocsánatot kértek – végre – Balog Zoltántól, Varga Judittól és Novák Katalintól.

Ezen kívül a Vágó István-klón Bödőcs „beszámolt” arról is, hogy az amerikai nagykövetségen körülmetélték Gyöngyösi Mártont, hogy Magyar Péter eltávolíttatja Schmidt Mária-tetoválását a válláról, és megtudhattuk, hogy Karácsony Gergely férfivá műtteti magát.

A rövid videó végén, mintegy bónuszként, értesülhettünk a legújabb Rákay Philip-filmről is – ezúttal igen meglepő stílusban.

Bödőcs Tibor retró Híradó-paródiája


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
95 éves lenne Audrey Hepburn, aki előre tudta, hogy meg fog halni
Az ikonikus angol-holland származású színésznő 1929-ben született és 1993-ban halt meg egy hospice házban. Kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Link másolása

Idén ünnepelné 95. születésnapját Audrey Hepburn, melynek apropóján a Blikk képgalériát közölt a híres színésznőről.

Audrey Hepburn sikeres modell is lehetett volna, ha fiatal nem happolják el a filmes szakemberek. Pályája elején modellkedésből és táncos szerepekből keresett pénzt, de 1948-ban kapta meg az első szerepét a Nederlands in zeven lessen című filmben.

Az '50-es években Angliában dolgozott, ahonann az Egyesült Államokba vezetett az útja, ahol az első világraszóló sikerét a Római vakációval szerezte. 1967-ben visszavonult a filmes szakmától, ám Steven Spielberg amerikai filmrendező felkérésére elvállalta később az Örökké című film egyik szerepét.

1992-ben derült ki, hogy vastagbélrákkal küzd. A diagnózist követően megműtötték, kemoterápiával kezelték, de tudta, hogy nem fogja túlélni a betegséget.

Egy hospice házban halt meg 1993. január 20-án.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így tudta meg Kulka János, hogy a Nemzet Színésze lett – Máris sokan gratuláltak neki
A színészt egy kollégája hívta fel telefonon, és a bejelentéssel nagyon meglepte őt - árulta el Kulka János, aki nagyon köszönte a kitüntető címet.

Link másolása

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Kulka Jánost választották a Nemzet Színészének a nemrégiben elhunyt Tordy Géza helyére.

A művészt az RTL Híradó kérdezte meg arról, honnan tudta meg a hírt:

Kulka János válasza:

"Molnár Piroska hívott, gratulált nekem. Nemzet Színésze vagy. Meglepődtem. Nagyon köszönöm, nagyon"

- árulta el a színész, majd hozzátette: sokan gratuláltak neki, sok sms-t és hívást kapott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Két órából egy érdekes, egy kínzás. Megéri? Az elátkozott Queen Mary kritika
Az elátkozott Queen Mary nem más, mint egy ügyesen összerakott zagyvaság. Hangulatos, gyönyörű, de értelmetlenül túlbonyolított horror próbálkozás.

Link másolása

A Queen Mary olyan, mintha egy erőltetett, izzadságszagú Netflix horrort néznénk. Egy szerencséje van: az alkotók komolyan gondolták és kemény munkát fektettek bele. Nem tudom, hogyan lehetne leírni Az elátkozott Queen Mary-t úgy, hogy átadjam a tapasztalataimat.

Kerek egész képet, ugyanis nem tudok írni, akkora összevisszaság az egész.

Kár érte, se a színészek, se a filmes szakemberek nem tehetnek róla, egészen máshol csúszhatott el ez a történet.

A kezdés meglepően impozáns. 1938-ban járunk egy halloween-i estélyen egy hajó fedélzetén, amely épp az új világba tart Angliából. Egy furcsa családot követünk az első osztálynak fenntartott étteremben, akikkel valami nem stimmel.

Apuka erőszakosnak tűnik, anyuka babonásnak, a gyermek pedig nem bír magával.

A párbeszédekből hamar össze lehet tenni, hogy ők bizony nem az első osztályra valók, de Halloween-re hivatkozva, álruhában sikerül elvegyülniük a gazdagok között. Természetesen lebuknak és baj-bajt követ, majd az egész egy vérengzésbe fullad.

Aztán gyors váltás és egy másik családot kezdünk el követni a jelenben, Anne (Alice Eve), Patrick (Joel Fry) és gyermekük Lukas (Lenny Rush) személyében. Szépen lassan, nem túl szájbarágósan kiderül, hogy ők mit keresnek a már szórakoztató központként működő, Los Angelesben végleg kikötött Queen Mary-n.

Valami nem stimmel az egész hajóval, egyszerre túl steril és zavaróan mocskos.

A kapitány, Bittner (Dorian Lough) is gyanúsan viselkedik, mintha titkolna valamit. Mondani sem kell, hogy a két történetszál egyszerre folyik egymás mellett, felváltva váltakozik, majd egyszer csak összefonódnak.

Nem fogok spoilerezni, mert nem is igazán tudnék. Hangulatos indításból viszonylag gyorsan elérkezünk az unalmas tucathorrorok világába. Maga a helyszín már megért volna egy értelmesebb filmet. Az atmoszféra tapintható, mind a jelen mocska és felületes sterilsége, mind a ’30-as évek elegáns nyomora. A képi világ zseniális, a vágások néha ámulatba ejtőek, a gyönyörű képekkel társulva.

Isaac Bauman operatőr képei magukért beszélnek. A kivégzések brutalitása ritkán látott moziban X karika nélkül. Nem ezen fog múlni a siker.

A kosztümök, a maszkok, a díszletek és még a CGI is rendben van, az alacsony költségvetés ellenére. Alice Eve, Joel Fry és a többi színész is jó. Ami biztos, hogy nem ezen a brigádon csúszott el a dolog. A forgatókönyvíró és a rendező azonban egyest érdemelnek - köszönjük leülhetnek.

Sokat segíthetett, hogy tényleg mindent próbáltak helyszínen felvenni, a Queen Mary hajón forgathatott a stáb, sőt még egy 3D-s szkennelést is végeztek az egész hajón, így szabadon mozoghatott az operatőr a szűk térben, digitálisan. Érdekes technológia ügyes felhasználása. Akkor mi a gond az egésszel, hogy nem úgy hivatkozom rá, hogy az év egyik legjobb horrorja? Egyszerű: ősbutaság az egész film. Nem csak unalmas, nem ijesztő, de még értelmetlen, logikátlan és zavaróan buta karakterekkel van tele.

Ennyire gyenge forgatókönyvet régen láttam. Mintha mesterséges intelligenciával írták volna,

azzal a leírással, hogy „robot csinálj nekem egy látványos, brutális horrorfilmet, naaaaagy csavarral a végén.” Hát nem jött össze, se izgalmas, se érdekes nem lett a végeredmény. Azon kívül, hogy szép és mozog a kép, sok köze nincs egy koherens történethez.

Itt senki se úgy viselkedik, mint egy élő ember. A gyilkos áldozatai megköszörülik a torkukat, miközben a kegyetlen tettes véres fejszéje még egy fejbúbban van. Aztán elkezdenek elfutni egy zsákutcába négyen! Tényleg mélységesen felháborító, hogy ezzel valaki pénzt szeretett volna szerezni. A forgatókönyvírók között nem meglepő, hogy az első filmes Stephen Oliverrel és a nem túl nagy tapasztalattal rendelkező Gary Shorreal találkozunk. Egyébként Shore rendezte is a filmet elég, ha ehhez annyit teszek hozzá, hogy előző nagyjátékfilmje Az ismeretlen Drakula mérföldekkel jobb volt ennél. Pedig az nagy szó! Aki látta, az tudja.

Ami a legrosszabb az egészben, hogy a mozi annyira szép, amennyire egy horrorfilm képes rá.

Még a felúszó feliratok, a stáblista elrendezése és a főcím is művészire sikerült. Valószínűleg itt ment félre: volt egy remek ötlet, de nem volt elég tartalom egy egész estés filmhez, ezért tóldották-fóltozták és addig csavarták művészieskedéssel, hogy a Frankenstein szörnyetege effektus történt. Lehet jobb lett volna, ha elégetik a Queen Mary-t, ahogy ezt a szörnnyel is tették. Spoiler az 1931-es Boris Karloff filmből, elnézést.

Nem ragozom tovább, rossz film a Queen Mary. Lehetett volna remek horror is, ha a forgatókönyv hozzáértő kezekben landol, vagy ha csak egy rövidfilmet készítenek az alkotók. De egy több mint kétórás misztikus kalandnál nem adott többet.

Olyan mintha megnéztük volna a Lost első és utolsó részét egymás után. Egy figyelemfelkeltő, gyönyörű, rejtélyes felvetés, ami egy kiábrándító, túlcsavart, értelmetlen badarságba csap át.

Nem ajánlom senkinek, inkább nézzetek meg mást a mozi kínálatból.


Link másolása
KÖVESS MINKET: