KULT
A Rovatból

Fluor Tomi, Nádasdy Ádám és a Dalfutár is Artisjus-díjat kapott

Könnyű- és komolyzenei, valamint irodalmi kategóriában adták át az elismerést kedden este Budapesten.

Link másolása

Az Artisjus 2001-ben alapította meg a zenei, illetve irodalmi szerzőket jutalmazó díját, amely az egyik legnagyobb presztízsű hazai kulturális elismerés. Célja, hogy az előadók mellett tevékenykedő szerzőkre irányítsa a figyelmet, őket ünnepelje.

A díj odaítélését maga a zenészszakma végzi.

A beérkező ajánlásokat az Artisjus vezetőségének tagjai összesítik és ők döntenek a díjazottak személyéről. Az Artisjus-díj folyamatában résztvevők: Czutor Zoltán, Malek Miklós, Szabó Áron, Victor Máté, Hollós Máté, Madarász Iván, Sugár Miklós, Tihanyi László.

Az idei évben a díjazottak között több jazzművészt találunk, és jelentősen erősödött a komolyabb műfajok szerepe: a könnyűzenei elismerések között is több olyan alkotó található, akik crossover vagy fúziós műfajokban dolgoznak. Több díj került a zenészek képzésében, az újabb zenészgenerációk nevelésében is aktív művészekhez, illetve a zenealkotást a nagyközönség körében népszerűsítő produkcióhoz.

A zenei díjazottak listája

Az Év Könnyűzenei Produkciója: Dalfutár

Az Év Könnyűzeneszerzője: László Attila

Az Év Könnyűzenei Szövegírója: Likó Marcell

Könnyűzeneszerzői Életműdíj: Binder Károly

Szövegírói Életműdíj (posztumusz): Dévényi Ádám

Az Év Junior Könnyűzenei Alkotói: Karácson Tamás (Fluor), Kozma Kata és Várallyay Petra

Az Év Komolyzenei Műve: Eötvös Péter - Oratorium Balbulum

Az Év Junior Komolyzenei Alkotója: Tornyai Péter

Az Év Magyarnóta-szerzője: Szirmai László

Az év könnyűzenei produkciója díjat a Dalfutár kapta. A Super TV2-n futott sorozat a népszerű tévés műfajok elemeit ötvözte némi edukációval, szórakoztató és magával ragadó módon mutatta be egy-egy dal megszületésének folyamatát. A produkció ötletgazdája és műsorvezetője Hajós András volt, aki úgy hozta össze a dalkészítés folyamatának szereplőit – a Zeneszerzőt, a Szövegírót, a Producert és az Énekest –, hogy azok csak a folyamat legvégén találkoztak.

Szabó Áron „Vasaló” méltatásában így fogalmazott:

"
A Dalfutár amellett, hogy magas színvonalon tudott szórakoztató lenni, a szellemi érték létrehozásának bemutatásában is nagyon hasznos szerepet tölthet be, hiszen közel hozza a szerzőt, és a dalszerzést a nézőhöz, és az előadóról a hangsúly ezegyszer a dal létrehozóira helyeződik át.DALFUTAR_Promo

Az év könnyűzeneszerzőjének járó Artisjus-díjat László Attila kapta. 1987 óta tanít a jazztanszéken, jelenleg is a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, az iskola big bandjének vezetője. 1992-ben alakította meg a László Attila Band-et, mely 15 éven keresztül működött és stílusa a contemporary jazzhez állt közel.

Zeneszerzőként, hangszerelőként és zenészként több mint 22 éve folyamatosan együtt dolgozik Charlie-val lemezfelvételeken és koncerteken, és Cserháti Zsuzsa zenei visszatérését jelentő albumokon is meghatározó szerepet vállalt a ’90-es években. Legújabban a Gitár Trio nevű zenei formációban vesz részt, amelyben Babos Gyulával és Tátrai Tiborral közösen saját szerzeményeket és a rock vagy fusion stílusokból ismertté vált számokat játszanak. 2016-ban jelent meg legújabb lemeze Magic City címmel.LASZLO_ATTILA

Az év könnyűzenei szövegírója Likó Marcell, aki a Veszprém megyei Várpalotáról származik. A lakótelep, ahol felnőtt, rengeteg dalszövegének adott ihletet. A zenélés és a Vad Fruttik mellett szenvedélye az irodalom: a Petőfi Rádióban könyvbemutató műsort vezetett, Veszprémben pedig egy antikváriumban is tevékenykedett – ide a mai napig visszajár szabadidejében dolgozni.

Méltatásában Czutor Zoltán így fogalmazott:

"
A Vad Fruttik dalszerzője igazolta, hogy a sok gyötrelmet, reményt, fájdalmat és kétséget bizony lehet úgy is zeneszámmá formálni, hogy az messze túlmutasson a köldöknézésen. Így vált a 21. századi magyar könnyűzene megkerülhetetlen nemzedéki himnuszaivá a Nekem senkim sincsen, a Sárga Zsiguli, a Lehetek én is, vagy az újabbak közül a Hold.LIKO_MARCELL

A Könnyűzeneszerzői Életműdíjat Binder Károly zongoraművész, zeneszerző, tanszék-vezető egyetemi tanár kapta. Nagy formátumú muzsikus, aki tehetségét az új irányzatok, eltérő zenekultúrák, kompozíciós technikák és improvizatív rendszerek szintézisének szolgálatába állítja, nem megfeledkezve saját zenei gyökereiről.

Méltatásában Malek Miklós hangsúlyozta: „Igazi újító. Művei a jazz, a népzene és a kortárszene határán mozgó muzsikák, szinte minden formációra, hangszerekre vagy vokális formában. Javarészükben mégis – kitűntetett hangszere – a zongora a főszereplő.”Binder_Karoly

A Szövegírói Életműdíjat a 2016 decemberében elhunyt Dévényi Ádám kapta. Meghatározó egyénisége volt a dal műfajának. Kezdetben versmegzenésítéseit (József Attila, Weöres Sándor, Müller Péter Sziámi), 14 évesen már saját szerzeményeit gitározta-énekelte. Benne volt a folk-rock mozgalom progresszív ágában, olyan zenekarokban játszott, mint a Vízöntő, a Tabula vagy a Vasmalom. Legtöbben a furcsa hangulatú, magas költői értékkel bíró Dévényi-dalokat a Rolls és a Bikini előadásában (Adj helyet magad mellett, Izzik a tavaszi délután, Közeli helyeken) ismerik.

Méltatásában Németh Alajos így fogalmazott: „Az egyik legnagyszerűbb dalszerző és előadó volt. Szerzeményeiben költői minőségben szólt közéletről és egyéni sorsokról. A zajos, hangos sikernél biztos, hogy értékesebb a halkabb, de örökké tartó dalok, művek megalkotása és előadása. Ádám ezt az utat járta. Míg körülötte jöttek-mentek a zajnokok, ő dalnokként csendben végigjárta a neki szánt utat és alkotott, dalolt…”devenyia

Az év komolyzenei műve díjat Eötvös Péter kapta Oratorium Balbulum című művéért. Zeneszerző, zenepedagógus, karmester, a 20-21. század zenéjének világszerte az egyik legismertebb tolmácsolója. Gyakori vendége Európa legnagyobb fesztiváljainak, így a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak is. Ismert és elismert zeneszerző, a világ legkiválóbb zenekarai és operaházai rendelnek tőle új műveket. Zenekari műveit és operáit rendszeresen játsszák világszerte. Munkája elismeréseként számos nemzetközi díj tulajdonosa.

Méltatásában Tihanyi László a következőt fogalmazta meg: „Meggyőződésem, hogy Eötvös Péter az egyetlen zeneszerző, aki Esterházyval nem csak azonos minőséggel, de azonos módon is viszonyul a világhoz és a művészethez. Prózai szöveg, vokális és hangszeres zene minden pillanatban erősítette egymást, növelte egymás erejét és érvényességét.”eotvosp

Az év fiatal komolyzenei alkotója díjat Tornyai Péter kapta. A 29 éves szegedi származású művész hegedű és zeneszerzés szakon végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, majd Rómában folytatott ösztöndíjas tanulmányokat. 2015-től a Zeneművészeti Egyetem Zeneszerzés Tanszékének óraadó tanára; 2015-ben egy évig Eötvös Péter mentoráltja volt. Kamarazenészként (brácsásként és hegedűsként) a magyar és nemzetközi zenei élet aktív szereplője.

Méltatója, Hollós Máté így fogalmazott: „Tornyai Péter még beérkezettként is sokáig lesz fiatal. Szüntelen újat keresése ígéri ezt. Nem olyan alkat, aki rá akar találni „az útra”, hogy azt kitaposva biztonságosan lépdeljen előre. Kísérletező alkotó.”tornyai

Az év magyarnóta-szerzője Szirmai László lett. Ének-, zongora- és harmonika-művész, nótaszerző. Tevékenységét 1996-ban a Magyar Köztársaság Aranykeresztjével, 2008-ban pedig a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével ismerte el a kormányzat. Saját szerzeményeinek albuma 2015-ben jelent meg, ezen 32 magyarnóta és 16 táncdal, sanzon szerepel.

Az irodalmi díjazottak névsora már szintén nyilvános, az elismerések átvételére úgyszintén ezen az ünnepségen került sor. Az irodalmi nagydíjat Nádasdy Ádám kapta, a többi irodalmi díjazott: Ladik Katalin, Ménes Attila, Dérczy Péter és György Péter.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: