KULT
A Rovatból

Félidejéhez érkezett a Könyvkihívás

Vekerdy Tamás is részt vett a beszélgetésen, ahol kiderült, melyik a legnépszerűbb könyv a résztvevők körében.

Link másolása

„A szürke ötven árnyalata” a legolvasottabb könyv a Könyvkihívás aktuális statisztikája szerint – aminek részben az is a magyarázata, hogy az egy év alatt 50 könyv elolvasására vállalkozó regisztrálóknak 50 különféle kategóriából kell olvasnivalót választania; így a népszerű trilógia első része több kategória előírásainak megfelelhetett. Az Olvasás Éjszakáján rendezett kerekasztal-beszélgetésen azonban kiderült, hogy fontosabb az olvasás élménye annál, minthogy osztályozzuk a közkedveltté vált könyveket.

A félidejéhez érkezett Könyvkihívás adta az apropóját annak a kerekasztal-beszélgetésnek, amelyet Az Olvasás Éjszakája programsorozat keretében szervezett a projektet is támogató Kossuth Kiadó az Örkény könyvesboltban. A beszélgetés során a résztvevők - Vekerdy Tamás pszichológus, Sára Júlia író-forgatókönyvíró, Horváth Péter író, Kocsis András Sándor a Kossuth Kiadó elnök-vezérigazgatója és Kruzslicz Dávid, a Szeretlekmagyarország.hu főszerkesztője – egyetértettek abban, hogy a Könyvkihívással minden résztvevő csak nyerhet: az olvasás élményét, új könyvek felfedezését, egy olvasni szerető közösséget.

konyvkih2

konyvkih3

Kruzslicz Dávid elmondta, hogy a portál által év elején felkarolt projekt hamar népszerű lett: 5767 regisztrált résztvevője van a Könyvkihívásnak, akik mostanáig 23 000-nél több könyvet olvastak el. Kocsis András Sándor, a Kossuth Kiadó elnök-vezérigazgatója szerint a kiadó számára egyértelmű volt, hogy a kezdeményezés mellé áll, és támogatja az olvasás népszerűsítését.

A www.konyvkihivas.hu oldal statisztikái alapján a résztvevők által három leggyakrabban olvasott könyv „A szürke ötven árnyalata”, a „Csillagainkban a hiba” és „A kisherceg”.

„Az a lényeges, hogy olvassanak a fiatalok, kevésbé az, hogy mit, előbb-utóbb mindenki eljut a neki való olvasmányhoz” – válaszolta Vekerdy Tamás a Könyvkihívással kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésre. Horváth Péter szerint az olvasás öröm. „Fontos, hogy senki ne mondjon le az olvasás öröméről az intellektualitás kedvéért. Tehát ha egy könyv valamiért a 22. oldalon unalmasnak tűnik, akkor nyugodtan be lehet csukni, és félretenni.”

De vajon divat-e ma az olvasás? Kocsis András Sándor szerint a Harry Potter sorozat egy egész generációt hozott vissza az olvasók táborába. Jellemzően egyébként a nők olvasnak többet (a Könyvkihívás számaiból is ez derül ki.) A résztvevők szerint ez már a könyvnyomtatás kezdeteitől így volt, és ma sem változott.

Felmerült a kérdés, hogy a digitális világ térnyerésével veszélybe kerültek-e a hagyományos könyvek, kell-e tartanunk a technikától. Vekerdy Tamás szerint

"
az lenne jó, ha mi használnánk a technikát, és nem a technika igázna le minket. Egy vasárnapi ebédnél ne az okostelefon játssza a főszerepet.

Kocsis András Sándor pedig úgy vélte, hogy sokat segíthet a jövő generációk nevelésében a családi minta, ha olyan környezetet teremtünk, amelyben az olvasás egy életérzés lehet.

konyvkih7

konyvkih8

A könyvkihíváshoz még most sem késő csatlakozni, hiszen egy hónap alatt 4 könyv elolvasásával is lehet pályázni, a kihívást teljesítők között pedig minden hónapban értékes könyvnyeremények találnak gazdára a Kossuth Kiadó jóvoltából.

A szeptemberig 25 könyv elolvasását vállalók között tartott sorsolás szerencsés nyertese, Sugár Kata Boglárka Az Olvasás Éjszakáján vehette át elismerő oklevelét Kruzslicz Dávidtól, a Szeretlekmagyarország.hu ügyvezetőjétől, és az 50.000 Ft értékű könyvcsomag összeállítására feljogosító utalványát Kocsis András Sándortól, a Kossuth Kiadó elnök-vezérigazgatójától.

konyvkih4

konyvkih5

konyvkih6

Kata számára az olvasás a legfőbb hobbi, olvasónaplóit korábban iskolájában a tanárai is méltatták – a 25 könyv elolvasása így nem is jelentett számára óriási kihívást, de nagyon örült, hogy részt vehetett a kezdeményezésben és a különböző kategóriáknak való megfelelés miatt új, eddig ismeretlen olvasmányokat választhatott.

Az Olvasás Éjszakáján kerülhetett az Örkény könyvesbolt kirakatába az a különleges közösségi montázs, amelyen a Könyvkihívás olvasni szerető résztevői láthatók, kezükben kedvenc írójuk nevével. A plakátot most is megnézhetitek az Örkény könyvesbolt kirakatában, a Szent István körúton.

Nyertesek

Félidei nyertes: Sugár Kata Boglárka

Legtöbb szavazattal rendelkező:

Karikó Krisztina és nyereményei:

5

S. D. Crockett: Ha elolvad a hó

Alex Gutteridge: Angyali esély

Laini Taylor: Vér és csillagfény napjai

Szeptemberi nyertesek

Bedekov Angéla és nyereményei

1

Müller Péter: Férfiélet, női sors

Sára Júlia: Grafit Márta és a kaktuszok

Tószegi Csilla és nyereményei

2

Norman Manea: Odú

Nógrádi György: 40 év alatt a Föld körül

Mesterházi Zsolt és nyereményei

3

Michael Dobbs: Kártyavár

Francisco González Ledesma: Halál Barcelonában

Érsekné Liktor Edit és nyereményei

4

J. R. dos Santos: Salamon kulcsa

Laini Taylor: Füst és csont leánya

Ha te is szeretsz olvasni, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: