KULT
A Rovatból

Elérhetetlen, imádnivaló és szörnyeteg volt egy személyben - Monica Vitti emlékére

Jancsó Miklóssal is imádták és gyűlölték egymást.


Tudott olyan lenni, mint egy holdkóros, aki teljesen elveszetten jár-kel a világban vagy álmai között, és tudott vérbő, már-már közönséges, de végtelenül kacagtató is lenni. Az életének 91. évében elhunyt Monica Vitti egyszerre volt a modern, nagyvárosi elidegenedés megtestesítője és utolérhetetlen komika.

Sosem tartotta magát szépnek, és valóban nem lehetett egy kalap alá venni olyan mediterrán kisugárzású pályatársnőivel, mint Gina Lollobridiga, Sofia Loren vagy Claudia Cardinale, de szabálytalan, szeplős arcával, túlméretezettnek tűnő szájával, világító szemeivel mégis rendkívüli vonzerő volt benne, első látásra bele lehetett szeretni, mint ahogyan felfedezőjével, Michelangelo Antonionival történt. És e megjelenést erősítette még szokatlanul mély, kicsit rekedtes hangja, ami kezdetben hátrányt jelentette számára – filmes pályája kezdetén szikronszínészként dolgozott és főleg rosszéletű nőket kellett megszólaltatnia – viszont éppen A kiáltás (1957) című filmben kapott szinkronszerepével hódította meg Antonionit: a következő években nemcsak élettársa, hanem múzsája és filmjeinek főszereplője is lett. A moziért feladta színházi karrierjét is, pedig Shakespeare-t, Moliére-t és Brechtet is játszott kezdő színésznőként.

Vittire épült a rendező „egzisztencialista” korszaka A Kalandtól (1959) egészen a Vörös sivatagig (1964), olyan partnerekkel, mint Marcello Mastroianni, Alain Delon vagy Richard Harris és Ingmar Bergman „ikercsillaga”, Liv Ullmann mellett ő volt az, aki a legtökéletesebben jelenítette meg a céltalan, emberi kapcsolatokra szinte képtelen és ettől szenvedő felső középosztálybeli nőt. De míg a norvég színésznőt szinte egész életében végig kísérte ez a szerepkör, Vittinek sikerült a skatulyából kitörnie és nem is akárhogyan.

Pedig Monica Vitti komikai vénájára már színiakadémiai tanára is felfigyelt, Antonioni viszont az ő egyéniségének törékeny, lelkileg labilis oldalát használta ki filmjeiben. Maria Luisa Ceciarelli – ez volt az igazi neve – pedig éppen azért akart színésznő lenni, 14 évesen az öngyilkosságot fontolgatta, de aztán rájött, hogy a színjátszás, a filmezés el tudja feledtetni vele belső démonjait. Sokáig azonban a „mókás” Vitti csak bizarr öltözködésében nyilvánult meg, imádott sokféle ruhát magára aggatni, amelynek egyik oka fázós természete volt. A nagy fordulatot 1968 hozta meg Luigi Magni Lány a pisztollyal című krimi-komédiája. Monica ebben egy szicíliai lányt alakít, akit elhagy a kedvese, de ő utána megy Londonba azzal a szándékkal, hogy megöli.

Nemcsak egy, a megcsontosodott szokások ellen lázadó, „emancipált” nő jelent meg Assunta alakjában, hanem egyben meg is nevettette a nézőt.

És ez csak a kezdet volt: leesett az „életunt” álarc és alatta ott volt egy harsány, a női praktikák gazdag tárházával rendelkező, egyszerre ellenállhatatlan és kiállhatatlan Monica Vitti, aki hol a végletekig elbűvölte, hol pedig a sírba kergette nem kevésbé kiváló partnereitm Alberto Sordit, Ugo Tognazzit, Giancarlo Gianninit. A Szerelmem, segíts! a Nászéjszaka a börtönben, a Narancsos kacsasült, a Szerelmeim máig megunhatatlan házassági komédiák E sorok írójának abszolút kedvence az Éjfélkor indul útjára a gyönyör, amelyben Vittit bántalmazó, mégis reménytelenül imádott férje meggyilkolásával vádolják – egy-egy pillantásából is megérthetjük, hogy ő az a nő, akiről nem tudjuk eldönteni, hogy istennőként imádjuk-e vagy pedig legszívesebben agyonütnénk.

Az „olasz komédia királynőjének” még magyar kapcsolatai is voltak.

1970-ben egyik főszereplője volt Jancsó Miklós első olaszországi filmjének, a La pacifistának. Vitti, aki zsűritag volt 1968-ban Cannes-ban és látta a Csillagosok, katonákat, maga ajánlotta a közös munkát a magyar filmrendezővel. Miki bácsi még egy évtizedekkel későbbi beszélgetésünk során is áradozott róla, egyesek szerint több volt köztük, mint plátói vonzalom, bár épp a La Pacifista kudarca miatt csúnyán összevesztek. Azért Vitti Antonionihoz sem lett teljesen hűtlen, 1981-ben egy boldogtalan királynőt játszott Az oberwaldi titok című romantikus drámában.

A nagyszerű színésznő élete utolsó évtizedeit beárnyékolta az egyre súlyosbodó Alzheimer-kórja. Visszavonultan élt római otthonában, férje, Roberto Russo utolsó pillanatáig nagy szeretettel ápolta. Tavaly novemberben egész Olaszország szeretete vette őt körül 90. születésnapján. Most, a búcsú pillanatában a Repubblica így írt róla:

„Monica Vitti minden volt: mély, enigmatikus, érzéki, szellemes, intellektuális, melankolikus. És gyönyörű”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Négyen is búcsúztak az X-Faktortól az első élő show-ban
Csavarokban nem volt hiány az idei évad első élő adásában. Még a mentorok is kaptak lehetőséget arra, hogy megmentsenek egy versenyzőt, de végül helyettük is a nézők döntöttek.
Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 09.



Fergeteges produkciókkal indult el szombat este az X-Faktor 2025 első élő showja, ahol ebben az évadban 13 versenyzőnek kellett meggyőznie a nézőket és a mentorokat, hogy továbbjussanak és menetelhessenek a Finálé felé.

A biztos továbbjutóknak fenntartott székekért hatalmas harc folyt, hiszen a mentorok az adás első szakasza alatt csak arról dönthettek, hogy az ő véleményük szerint kik érdemelnek továbbjutó helyet, de a nézők döntötték el, hogy kik azok, akik ülve is maradhattak.

A 13 produkció után Belano, Nazyra, Varga Imi és a Tonix Honix ültek a továbbjutást jelképező helyeken, azonban ezzel a show még nem ért véget, mert a nézők még 4 versenyzőt továbbjuttathattak a szavazataikkal. Így a továbbjutók táborához még csatlakozhatott Patai Anna, Farkas Ancsi, Istenes Márkó és Balla Béla.

Ekkor következett egy csavar, ugyanis a mentorok fontos feladatot kaptak, mert többségi szavazattal továbbjuttathattak egy versenyzőt a kettő közül, akik a továbbjutók után a legtöbb szavazatot kapták. Ám a mentorok nem tudtak megegyezni arról, hogy kit juttassanak tovább, így végül itt is a nézői szavazatok döntöttek arról, hogy a CFL legyen az, aki csatlakozhat a továbbjutott versenyzők táborához.

Végül

Mohácsi Anett, Lilyz, Kollár Dea és Lil Davis kapta a nézőktől a legkevesebb szavazatot, így számukra véget ért a verseny.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk