Dobó Enikő: „Ehhez a zenei anyaghoz fel kellett nőnöm hangban”
A Cirkuszhercegnő a 80. születésnapját ünneplő Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tér vissza a színház nyári repertoárjába. A cirkusz tarka és fordulatos világa keveredik az operettek szenvedélyével és ezúttal először a színpadon mi is láthatjuk mi is zajlik a porondon. A nagyszabású operett bemutatója július 20-án lesz a Margitszigeten, ahol Dobó Enikő és Miller Zoltán játsszák a főszerepet, másnap pedig Eperjesi Erika és Szőcs Artúr alakítják a főhősöket. A darab kapcsán Dobó Enikővel beszélgettünk, akit számos operettszerep után – köztük Kálmán Imre másik klasszikusa, a Csárdáskirálynő -, most Fedora Palinskaként láthatunk viszont.

- Miben más operettre felkészülni, mint mondjuk egy prózai darabra?
- Más operettre, más musicalre és prózára készülni. Ez azért sokkal összetettebb műfaj, itt egyszerre kell énekelni, táncolni és nyilván a prózában lévő jeleneteket is ugyanúgy kell eljátszani, mint egy drámát vagy bármilyen más prózai darabot, nem lehet ezeket kikönnyíteni. Attól lesz igazán szép és szenvedélyes, átélhető a közönség számára, ha mi azt teljes mértékben megéljük.
Amikor a prózai jelenet a csúcsra ért, akkor szólal meg a dal, hiszen a puszta szavaknál dallamokkal még színesebben lehet árnyalni az érzelmeket.
- Hogy kerültél a Cirkuszhercegnőbe?
- Szilveszterkor hívott fel Szabó Máté. Épp Szente Vajkkal próbáltuk a Függöny fel című bohózatot és a főpróbánk előtt tíz perccel csörrent meg a telefon, hogy arra gondolt, tök jó lenne, ha én szerepelnék a Cirkuszhercegnőben. Mondtam neki, hogy ez szuper, de én ősszel el fogok menni az El Caminora, - végre összejött ez az életemben, ez egy egy hónapos utazás - és hogyha ez akadály, akkor nagyon sajnálom, de nemet kell mondanom.
Ez nagy mérföldkő volt az életemben, hogy azt tudtam mondani, hogy én is ott vagyok a történetben. Önzőnek is tűnhet, de véleményem szerint ezt fontos megtanulni ebben a szakmában, mert hatalmas alázattal dolgozunk és rengeteg áldozatot hozunk, néha nem árt magunkra is odafigyelni. De a válasz szerencsére az volt, hogy semmi probléma, mert kettőzve leszünk Eperjesi Erikával, úgyhogy így megoldódott.
- Tulajdonképpen ősszel az első hónapban akkor te nem leszel, de utána visszaállsz játszani a Miskolci Nemzeti Színházba?
- Szeptember végén van a bemutató Miskolcon, én október elején érkezem meg, tehát az ottani premiert Erika fogja csinálni, a Margitszigetet pedig mi nyitjuk Zolival.
- A Cirkuszhercegnőben ezúttal nem maradnak rejtve a közönség számára sem a cirkuszi mutatványok, hanem ezek a színpadon meg is valósulnak. Ez hogy fog kinézni és egyáltalán hogy lehet összehangolni egy ilyen próbát, ahol rajtatok kívül ott vannak az akrobaták is?
- Igazából nem sokat tudtunk még közösen próbálni, de nem volt akadály. A kutyák pl. hátul a takarásban vártak, az artisták is többnyire nézték az előadást, amíg nem léptek színre, de nem ott próbáltak. A táncosoknak a trapézon való játékait külön próbákon gyakorolták. Az egész előadás egy forgószínpadon van, ami bizonyos helyeken nyitott és ahogy forog a színpad, olykor láthatjuk a manézst teljesen megnyitva, majd ahogy tovább forog, bizonyos járatokon keresztül láthatjuk azt is zajlik a pódiumon, míg mennek az egyes prózai jelenetek. Például Mister X belépője közben elindul a forgószínpad és a néző látja, hogy eközben a porondon megy a cirkuszi show.
- Milyen a közös munka Miller Zoltánnal, dolgoztatok már együtt korábban?
- Szinkronstúdióban találkoztunk előtte párszor, de még nem dolgoztunk együtt. Nyitott, közvetlen, humoros, segítőkész partner. Azt gondolom, hogy jó barátom lett, mert mind a ketten szorgalmasak és maximalisták vagyunk. Ebből a szempontból rögtön egymásra találtunk és nem volt kérdés, hogy nyáron hetente eljárjunk az Operett Színházba korrepetíciókra. Számomra ez egy jó találkozás volt, de nem szeretnék különbséget tenni, ugyanis Artúrral is csodálatos volt próbálni, de egy idő után már muszáj volt kettéválnunk, hogy mindenki azzal próbáljon, aki a Margitszigeten a partnere lesz.

- Mennyi idő, mire összeáll egy ilyen grandiózus darab ennyi tánccal, prózával, énekkel?
- Igazából a próbaidő mindenhol változó. Itt másfél, bő egy hónapunk volt talán, hogy mindent elsajátítsuk, ami nagyon kevés időnek számít, de többnyire Kecskeméten is ennyi időt kapunk. Annyi, hogy most másfél hónapra eltettük a kis fiókunkba, hogy pihenjen a bepróbált előadás és a margitszigeti bemutató előtt lesz egy egyhetes felújító próba.
Ez nekem személy szerint jót tesz, mert ilyenkor kicsit érnek a fejemben a szerepről-darabról alkotott gondolataim.
- Mi az ami a Cirkuszhercegnőben leginkább tetszik vagy kihívásként élsz meg?
- A zenei anyag igazán komoly kihívás, össze kellett kapnom magam és eljárnom heti rendszerességgel énektanárhoz már a próbafolyamat elejétől Pesten. Ezenkívül az volt még izgalmakkal teli, hogy új társulatba csöppentem. Az operett, mint műfaj nem volt idegen számomra. A zenei anyaghoz viszont fel kellett nőnöm és remélem, hogy ez a célom is sikerült.
- Mi a következő szereped a Cirkuszhercegnő után?
- .A következő szerepem Goldoni A nyaralás című komédiájában lesz, Rusznyák Gábor rendezésében látható, amit novemberben mutatunk be, Kecskeméten, a Katona József Színházban. Amint visszajövök az El Caminoról kezdem a próbákat, a Cirkuszhercegnő pedig az egész jövő évadban menni fog a Miskolci Nemzeti Színházban, ahogy a Kecskeméten látható Csárdáskirálynő is.