KULT
A Rovatból

Dobó Enikő: „Ehhez a zenei anyaghoz fel kellett nőnöm hangban”

A legnagyobb magyar operettszerző, Kálmán Imre egyik legnépszerűbb darabja, a Cirkuszhercegnő kel életre a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon. Ennek kapcsán beszélgettünk Dobó Enikővel, aki az egyik főszerepet játssza.


A Cirkuszhercegnő a 80. születésnapját ünneplő Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tér vissza a színház nyári repertoárjába. A cirkusz tarka és fordulatos világa keveredik az operettek szenvedélyével és ezúttal először a színpadon mi is láthatjuk mi is zajlik a porondon. A nagyszabású operett bemutatója július 20-án lesz a Margitszigeten, ahol Dobó Enikő és Miller Zoltán játsszák a főszerepet, másnap pedig Eperjesi Erika és Szőcs Artúr alakítják a főhősöket. A darab kapcsán Dobó Enikővel beszélgettünk, akit számos operettszerep után – köztük Kálmán Imre másik klasszikusa, a Csárdáskirálynő -, most Fedora Palinskaként láthatunk viszont.

- Miben más operettre felkészülni, mint mondjuk egy prózai darabra?

- Más operettre, más musicalre és prózára készülni. Ez azért sokkal összetettebb műfaj, itt egyszerre kell énekelni, táncolni és nyilván a prózában lévő jeleneteket is ugyanúgy kell eljátszani, mint egy drámát vagy bármilyen más prózai darabot, nem lehet ezeket kikönnyíteni. Attól lesz igazán szép és szenvedélyes, átélhető a közönség számára, ha mi azt teljes mértékben megéljük.

Amikor a prózai jelenet a csúcsra ért, akkor szólal meg a dal, hiszen a puszta szavaknál dallamokkal még színesebben lehet árnyalni az érzelmeket.

- Hogy kerültél a Cirkuszhercegnőbe?

- Szilveszterkor hívott fel Szabó Máté. Épp Szente Vajkkal próbáltuk a Függöny fel című bohózatot és a főpróbánk előtt tíz perccel csörrent meg a telefon, hogy arra gondolt, tök jó lenne, ha én szerepelnék a Cirkuszhercegnőben. Mondtam neki, hogy ez szuper, de én ősszel el fogok menni az El Caminora, - végre összejött ez az életemben, ez egy egy hónapos utazás - és hogyha ez akadály, akkor nagyon sajnálom, de nemet kell mondanom.

Ez nagy mérföldkő volt az életemben, hogy azt tudtam mondani, hogy én is ott vagyok a történetben. Önzőnek is tűnhet, de véleményem szerint ezt fontos megtanulni ebben a szakmában, mert hatalmas alázattal dolgozunk és rengeteg áldozatot hozunk, néha nem árt magunkra is odafigyelni. De a válasz szerencsére az volt, hogy semmi probléma, mert kettőzve leszünk Eperjesi Erikával, úgyhogy így megoldódott.

- Tulajdonképpen ősszel az első hónapban akkor te nem leszel, de utána visszaállsz játszani a Miskolci Nemzeti Színházba?

- Szeptember végén van a bemutató Miskolcon, én október elején érkezem meg, tehát az ottani premiert Erika fogja csinálni, a Margitszigetet pedig mi nyitjuk Zolival.

- A Cirkuszhercegnőben ezúttal nem maradnak rejtve a közönség számára sem a cirkuszi mutatványok, hanem ezek a színpadon meg is valósulnak. Ez hogy fog kinézni és egyáltalán hogy lehet összehangolni egy ilyen próbát, ahol rajtatok kívül ott vannak az akrobaták is?

- Igazából nem sokat tudtunk még közösen próbálni, de nem volt akadály. A kutyák pl. hátul a takarásban vártak, az artisták is többnyire nézték az előadást, amíg nem léptek színre, de nem ott próbáltak. A táncosoknak a trapézon való játékait külön próbákon gyakorolták. Az egész előadás egy forgószínpadon van, ami bizonyos helyeken nyitott és ahogy forog a színpad, olykor láthatjuk a manézst teljesen megnyitva, majd ahogy tovább forog, bizonyos járatokon keresztül láthatjuk azt is zajlik a pódiumon, míg mennek az egyes prózai jelenetek. Például Mister X belépője közben elindul a forgószínpad és a néző látja, hogy eközben a porondon megy a cirkuszi show.

- Milyen a közös munka Miller Zoltánnal, dolgoztatok már együtt korábban?

- Szinkronstúdióban találkoztunk előtte párszor, de még nem dolgoztunk együtt. Nyitott, közvetlen, humoros, segítőkész partner. Azt gondolom, hogy jó barátom lett, mert mind a ketten szorgalmasak és maximalisták vagyunk. Ebből a szempontból rögtön egymásra találtunk és nem volt kérdés, hogy nyáron hetente eljárjunk az Operett Színházba korrepetíciókra. Számomra ez egy jó találkozás volt, de nem szeretnék különbséget tenni, ugyanis Artúrral is csodálatos volt próbálni, de egy idő után már muszáj volt kettéválnunk, hogy mindenki azzal próbáljon, aki a Margitszigeten a partnere lesz.

- Mennyi idő, mire összeáll egy ilyen grandiózus darab ennyi tánccal, prózával, énekkel?

- Igazából a próbaidő mindenhol változó. Itt másfél, bő egy hónapunk volt talán, hogy mindent elsajátítsuk, ami nagyon kevés időnek számít, de többnyire Kecskeméten is ennyi időt kapunk. Annyi, hogy most másfél hónapra eltettük a kis fiókunkba, hogy pihenjen a bepróbált előadás és a margitszigeti bemutató előtt lesz egy egyhetes felújító próba.

Ez nekem személy szerint jót tesz, mert ilyenkor kicsit érnek a fejemben a szerepről-darabról alkotott gondolataim.

- Mi az ami a Cirkuszhercegnőben leginkább tetszik vagy kihívásként élsz meg?

- A zenei anyag igazán komoly kihívás, össze kellett kapnom magam és eljárnom heti rendszerességgel énektanárhoz már a próbafolyamat elejétől Pesten. Ezenkívül az volt még izgalmakkal teli, hogy új társulatba csöppentem. Az operett, mint műfaj nem volt idegen számomra. A zenei anyaghoz viszont fel kellett nőnöm és remélem, hogy ez a célom is sikerült.

- Mi a következő szereped a Cirkuszhercegnő után?

- .A következő szerepem Goldoni A nyaralás című komédiájában lesz, Rusznyák Gábor rendezésében látható, amit novemberben mutatunk be, Kecskeméten, a Katona József Színházban. Amint visszajövök az El Caminoról kezdem a próbákat, a Cirkuszhercegnő pedig az egész jövő évadban menni fog a Miskolci Nemzeti Színházban, ahogy a Kecskeméten látható Csárdáskirálynő is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: