KULT
A Rovatból

Csobot Adélnak ilyen mentortársak mellett nincs szüksége ellenségekre – X-Faktor Mentorház, 1. rész

A fiúk mezőnye nem hozott nagy meglepetést, Alex azokat vitte az élő showba, akikre számíthattunk. Adélnak viszont volt érdekes húzása.

Link másolása

Alex csapatával, a fiúkkal kezdődött a Mentorház első adása. Őszintén szólva, azok után, hogy a tábor után Alex azonnal kiposztolta Alee és Marci első klipjét, nagyon meglepett volna, ha ők nem kerülnek be az élő showba.

De menjünk szép sorjában.

Az első fellépő Roland volt, aki különleges hangszínével elvarázsolta a mentorokat, viszont hibázott is. Peti odáig ment, hogy azt mondta, szerinte két embert benéztek: Rolandot és Patrikot.

Roland a Tábor után érthetően bizonyítani szeretett volna. Nekem tetszett az éneklése, a mentorok szerint voltak hamiskás hangjai, de, bár Peti és Adél bizonytalan volt, Alexet, úgy tűnt, meggyőzte.

„Ezt a hangot kerestem. Bizonyított” – közöle a mentor.

Varga Norbi már érkezése előtt megosztotta a mentorokat. Laci és Adél úgy érezte, a Táborban csak nagyon eltalálta a dalt, de valójában nem olyan jó érdekes. Alex viszont igazi pop énekest látott benne.

Bari Lacika dalával érkezett, amiben a legjobb az volt, hogy rákerestem és megdöbbentem, mennyire megnőtt Lacika. Maga a dal egy közhelygyűjtemény. Gáspár Laci szerint Norbi ízléstelenül énekelte, de nem tudom, hogy lehet egy ilyen dalt ízlésesen előadni. Adél egyetértett. (Nem velem, Lacival.)

Patrik következett. Vele kapcsolatban nekem már a táborban erős kételyeim voltak. Lehet, hogy élőben van egyfajta kisugárzása, de a tévé előtt ülve nem éreztem.

Nincs rossz hangja, de igazán kiemelkedő sem, és bár feltűnő jelenség, nincs magával ragadó egyénisége.

A Mentorházban persze nem lehetett nem figyelni rá, mert beavatott minket egy eddig nem ismert, megrázó részletre az életéből: volt egy nővére, aki „nem lehetett az, aki” és öngyilkos lett.

Ezért határozta el, hogy ő kiáll magáért, vállal minden negatív kritikát, és ezért választotta Lesley Gore-tól a „You Don’t Own Me”-t.

Persze egy ilyen vallomás után nehéz objektívnek maradni. Adélt és Lacit megvette kilóra. Alex viszont unalmasnak találta és Peti is azt mondta, simán kiejtené.

Úgy érzem, Patrik hangja nem elég sokrétű azokhoz a dalokhoz, amiket választott. Egyszerűbb, de tartalmas nóták, például Bob Dylan slágerek jobban állnának neki.

Szajkó Attila Úgy fáj című saját dalát hozta,

és nem csapott be, tényleg úgy fájt.

Nem akarom bántani, mert még fiatal, de azért tény ami tény, olyan nagyröptű sorok röpködtek, mint „Nélküled nem kék már az ég” vagy „Én vártam rád, de te nem jöttél”.

Rátonyi Róbertnek volt régen egy darabja a Rádiókabaréban, amiben azt akarta demonstrálni, milyen könnyű slágereket írni, ezért a közönség által bekiabált szavakból rögtönzött egy dalocskát. Na, az például ennél jobb volt.

Alex „Manuel kopinak” titulálta, így Zoli annak ellenére nem győzte meg a mentorokat, hogy romantikus története is volt: apukája Szlovákiában egy hasonló műsorban már bejutott a 12 közé.

Menninger Marcell az egyik személyes favoritom. Adél, Peti és Alex egyetértett abban a produkció előtt és után is, hogy Maci a legjobb, Lacinak azonban nem tetszett.

 

Pozitívum, hogy kiderült, Alex egész jól tudja utánozni Lacit.

Alee a másik, akiben biztos voltam, hogy a döntőbe jut. Mint elmondta, számított rá, hogy eljut a Mentorházig, de félt, hogy fogadják a dalát, ami egy régi, nyers de őszinte alkotás.

Meglepő módon Adél és Laci sírt – mármint ez önmagában nem meglepő, mert ők ketten sírnak, ha kell, ha nem, de hogy egy rap szám váltotta ezt ki belőlük, az figyelemre méltó. Ugyanakkor Alexnek nem tetszett annyira.

Végül, ahogy várható volt, Alex Marcit és Alee-t vitte az élő showba. Zolit és Norbit hazaküldte. Zoli aranyosan fogadta a dolgot, Norbiból viszont kijött az önérzet, nem értett egyet Alex döntésével.

Roland és Patrik közül a többi mentornak kellett kiválasztania a fiú kategória harmadik versenyzőjét. Laci egyértelműen Rolandra szavazott, Adél Patrikra. Peti lett a mérleg nyelve, és hosszas vívódás után Roland mellett tette le a voksot. Ez azt jelenti, hogy Patrik számára is véget ért az X-Faktor.

Következtek a csapatok.

A DD Night tagjai szemmel láthatóan "aznaposan" érkeztek a Mentorházba. Mint emlékezetes, a táborban a dobosukat nagyon lehúzták a mentorok. Ezt a nevezett úriember most így kommentálta:

– Ennek két oka volt, rettenetesen be voltam …szva, és 6 napig nem gyakoroltam.

Nem tudom, miért gondolta, hogy ebből bármelyik is enyhítő körülmény.

A Beatles tagjai például betépve világslágereket írtak.

Bár elég magabiztosan léptek színpadra a srácok, gyakorlatilag megölték Elvis Presley Hound Dogját. Nem meglepő módon mehettek is haza.

A Crush felébresztette Adél anyai ösztöneit, a Carson Coma Én még sohasem című dalát hozták. Peti még a válogatón mondta, hogy a zenekar legtöbb tagját ismeri a Rocksuli című színházi produkcióból, és bármennyire megkedveltem a formációt, azért van még bennük valami Rocksulis.

Szerintem ha együtt maradnak és kitartanak, néhány éven belül nagyon jó banda lesz belőlük, de még kell érniük, „koszosodniuk”.

A Kultúrkör volt az a csapat, akit Adél merő dacból hozott el a Mentorházig. A mentortársak kevés dologban értettek egyet annyira, mint abban, hogy már a Táborból haza kellett volna menniük, és most is az volt a legjobb, amit el tudtak mondani róluk, hogy nem volt ciki.

Adél is belátta, hogy nincsenek élő show szinten, hazaküldte őket.

A Harmonies lánytrió (made by X-Faktor) az előző körben óriásit énekelt. Most Britney Spears Toxicjával érkeztek,

ennek ellenére nagyon jók voltak.

De érdekes módon Alexet és Petit nem varázsolták el. A lényeg, hogy Adélt igen, aki vitte is őket tovább.

Akárcsak a The Palace-t. Biztos bennem van a hiba, de ezekben a srácokban nem látom azt, amit a mentorok. Mondanivalós dal ide vagy oda.

A Beneath My Skin lépett színpadra utoljára a kategóriában. Mindenki – Adél is – elismerte, mennyire profik, és az énekes a mezőny egyik legjobb énekese – de Adél mégsem akarta tovább vinni őket, mert nem érezte, hogy mit adhatna ő hozzá az egészhez.

Végül őket és a Crusht a fiúkra bírta, abban bízva, hogy a gyerekek lesznek a befutók. De mentortársai Alex érvei előtt meghajolva inkább szakmai alapon döntöttek, és Adélt kihívás elé állítva a Beneath My Skint adták neki a Crush helyett.

Adél jó képet vágott a dologhoz, de nem volt őszinte a mosolya.

Talán arra gondolt, „minek nekem ellenség, ha ilyen mentortársaim vannak”?

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk