KULT
A Rovatból

Brad Pitt 60 éves lett – így jutott el a sztriptíztáncosnők fuvarozásától a csúcsig, majd küzdött meg démonaival

Többek között Quentin Tarantino is azt mondta róla, hogy Brad Pitt a tökéletes, klasszikus értelemben vett filmsztár, akiből nem sok marad mostanra. Kétségtelen, hogy Brad végigment a sztárság minden fokán, fel a csúcsra és le a mélybe egyaránt.


A december 18-án 60. életévét betöltött William Bradley Pitt egy oklahomai kisvárosban, Shawnee-ban született 1963-ban. Édesapja, William Alvin Pitt teherszállítással foglalkozott, míg édesanyja, Jane tanárnő volt. Brad Missouriban nőtt fel, amelyet Mark Twain és Jesse James földjeként ír le, a rengeteg domb és még több tó vidékeként. Emellett elmondása szerint gyerekkorának minden szabadidejét „fantasztikus barlangokban” töltötte. Az újságírók épp ezért Huckleberry Finnhez hasonlították. Brad az iskolában sokat sportolt: teniszezett, golfozott, úszott, és minden vasárnap templomba járt. Az érettségi után pedig beiratkozott a Missouri Egyetem újságíró szakára, ugyanis újságíró vagy publicista akart lenni, emellett reklámszakmát is tanult. Már csupán két vizsgát kellett volna teljesítenie a diploma megszerzéséig, amikor úgy döntött, otthagyja a karát, majd bepattant egy Datsun 200SX-be, amit az apjától kapott, és nyugatra hajtott: egyenesen Kaliforniába, Los Angelesbe, Hollywoodba.

Az első napok Hollywoodban

Brad akkor szeretett bele a filmekbe, amikor gyerekkorában megnézte a The War of the Gargantuas című 1960-as japán szörnyfilmet. Ezután rengeteg időt töltött a mozikban, egyszer egymás után öt A majmok bolygója-filmet ült végig. Hollywoodban azonban nem volt könnyű dolga.

A feltűnő megjelenésének köszönhetően kisebb szerepeket kapott tévéműsorokban, amikor pedig épp nem dolgozott, egy büfét reklámozott azzal, hogy csirkejelmezbe öltözött, illetve sztriptíztáncosnőket szállított partik után limuzinnal.

Ebben az időszakban (1987 körül járunk) olyan filmekben és sorozatokban statisztált, mint a Jó pasi, a Kevin Costner-féle Nincs kiút, a Porsche-tolvajok vagy a Fagypont alatt. Majd négy epizód erejéig feltűnt a Dallasban Randyként és a 21 Jump Street egyik részében Peterként. Az első jelentős játékfilmes főszerepét A hold fia (1988) című jugoszláv filmben játszotta, amelyben egy fiatal amerikaiként tűnt fel, aki nem bírta a napfényt, és az ultraibolya sugárzás hatására sebek és hegek keletkeztek rajta. Jugoszlávián kívül azonban ez a film kevés figyelmet kapott.

Ekkor jött Thelma és Louise

A hold fia után sem jött a várva várt siker, ennek beindulására még három évet kellett várnia. A Ridley Scott által rendezett Thelma és Louise (1991) volt az a film, ami tényleges változást hozott a karrierjében.

George Clooney-t, aki akkoriban szintén ismeretlen volt, ötször is meghallgatták a Geena Davis karakterét elcsábító, majd őt meglopó fiatal gazember, J.D. szerepére, de Ridley Scott végül Pittet választotta.

Ezt a filmet követően vált szinte azonnal szexszimbólummá, főként, miután Robert Redford is lecsapott rá: a Folyó szeli ketté (1992) című filmjében való szereplése után már színészként is elismerték. Pitt bevallotta, hogy az 1990-es évek végén elég sok kannabiszt fogyasztott, hogy megbirkózzon a növekvő hírnevével.

Ettől kezdve ugyanis a lesifotósok is vadásztak rá, ami eleinte megrémítette, és bujkált előlük. A kilencvenes évek nagyjából róla szólt, az évtized egyik legnagyobb sztárja lett olyan filmjeivel, mint az Interjú a vámpírral (1994), a Szenvedélyek viharában (1994), a Hetedik (1995), a 12 majom (1995), Az ördög maga (1997), a Hét év Tibetben (1997), a Ha eljön Joe Black (1998) vagy a Harcosok klubja (1999). Az új évezred elejére pedig már az egyik vezető hollywoodi sztár volt. „Már csak úgy lehet népszerűbb, ha meghal" – jegyezte meg akkoriban egy újságíró. Kétszer is elnyerte a Legszexibb élő férfi címet a People magazintól, erre Brad a kiadványt a "világegyetem leghülyébb magazinjának" nyilvánította. Soha többé nem ismerték el a világ legszexibbjeként.

Brad és a viharos szerelmek

Brad Pitt barátnői többnyire színésznők voltak. Kezdetben ott volt Robin Givens (Bumeráng) és Jill Schoelen (A mostohaapa), akiknek a neve nem hagyott maradandó nyomot a filmtörténetben. Aztán jött Juliette Lewis, akivel együtt játszott a Too Young to Die? (1990) című tévéfilmben és a Kalifornia: A halál nem utazik egyedülben (1993). Majd a Hetedik után Gwyneth Paltrow következett, akivel szenvedélyes románcot kezdett, például abban is megállapodtak, hogy két hétnél tovább soha nem lesznek külön. Brad egy eljegyzési gyűrűt is ajándékozott neki, amely egy hatalmas és három kisebb gyémántot tartalmazott.

„Az ő angyalának, élete szerelmének” nevezte Gwyneth-et, amikor 1996-ban megnyerte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Golden Globe-ot a 12 majomért. Gwyneth pedig egy csomó szerepet visszautasított, hogy több időt tölthessen a vőlegényével.

Végül minden összeomlott. Sok évvel később Paltrow azt állította, hogy 22 évesen egyszerűen túl fiatal volt a szerelmükhöz: „Akkor még gyerek voltam, ő pedig túl jó volt hozzám!”

1997-ben szakítottak, a következő évben pedig Pitt megismerkedett Jennifer Anistonnal, a Jóbarátok című szitkom sztárjával. 2000-ben házasodtak össze egy grandiózus esküvői ceremónia keretében, Malibuban. Ők voltak Hollywood egyik legnagyobb sztárpárja, Brad még a Jóbarátokban is elvállalt egy vendégszerepet. Aniston azt nyilatkozta, mindenki folyton azt kérdezi tőle, hogy boldogok-e együtt. „Két éve vagyunk házasok, hollywoodi években ez egy örökkévalóság!” – nyilatkozta akkor viccelődve. Ezt végül megduplázták, a házasságuk négy évig tartott, mivel Brad 2004-ben a Mr. és Mrs. Smith forgatásán ismerkedett meg Angelina Jolie-val. Az év végére pedig világossá vált, hogy Brad és Aniston már nincsenek együtt, a színész és Jolie viszont kijelentették, hogy nem történt házasságtörés, mivel a viszonyuk csak azután kezdődött, hogy Brad és Jennifer teljesen véget vetettek a kapcsolatuknak. Sokak szerint a szakításuk egyik fő oka Aniston vonakodása volt attól, hogy anya legyen.

Végül azonban kialakult a Brangelina-jelenség. A média talán Elizabeth Taylor és Richard Burton óta nem foglalkozott ilyen mélyrehatóan egy hollywoodi kapcsolattal. Jolie és Pitt közel egy évtizeden át boldogok voltak együtt. Három vér szerinti és három örökbefogadott gyermekük lett, és különféle humanitárius vállalkozásokban voltak érdekeltek.

2016-ban azonban a színésznő beadta a válópert, ami sokként érte a világot, hiszen addig úgy tűnt, minden rendben van köztük. A sztori egy kicsit később látott napvilágot: 2016 szeptemberében az FBI és a Los Angeles-i Gyermek- és Családvédelmi Szolgálat vizsgálatot folytatott Pitt ellen gyermekbántalmazás miatt egy repülőn történt incidenst követően. Pittet egy névtelen személy azzal vádolta, hogy verbálisan és fizikailag is bántalmazta az egyik gyermekét. A színészt végül felmentették a vádak alól, ám a repülős incidens végett vetett a házasságuknak. Ezután indult a sok éves harc a gyermekeik felügyeleti jogáért: Jolie-nak 2021 májusáig teljes felügyeleti joga volt, ám akkor Pitt megkapta a közös felügyeletet, több mint négy és fél évvel az eljárás kezdete után.

Összeszedte magát

Szerencsére az incidensben senki sem sérült meg komolyan, Brad pedig utána megpróbált megváltozni. Például abbahagyta az ivást, még az Anonim Alkoholisták találkozóira is eljárt, és egy bűnbánó interjút is adott, amelyben katasztrofális alkoholfüggőségéről beszélt. Azt állította, hogy egy oroszt is képes volt az asztal alá inni vodkával. De elmondta, hogy nem kíván többé így élni, mivel eljutott egy pontra, ahonnan nem kíván tovább menni. Az alkoholt így áfonyalével és szikvízzel helyettesítette.

Pitt 2022-ben azt is megosztotta a nyilvánossággal: éveken át küzdött azzal, hogy felismerje az emberek arcát a prozopagnózia, más néven arcvakság miatt. Állítása szerint az emberek arcának felismerésére való képtelensége egy időben annyira elfajult, hogy gyakran ki sem akart mozdulni otthonról. Hivatalosan egyébként nem diagnosztizálták nála a prozopagnóziát.

Mostanában az újságcikkekben főként kedves emberként ábrázolják Bradet. Az kétségtelen, hogy sosem esett ki szakmailag az A-ligából, és bár voltak kevésbé sikeres vagy jó filmjei, mindvégig a legnagyobb sztárok között maradt, egy Brad Pitt-film ma is eseménynek számít. Z világháború, 12 év rabszolgaság, A jogász, Harag, A nagy dobás, Szövetségesek, Volt egyszer egy… Hollywood, Ad Astra – Út a csillagokba, Az elveszett város, A gyilkos járat, Babylon, csupán az elmúlt 10 év címei, köztük ráadásul élete első Oscar-díjával, amit a Volt egyszer egy… Hollywood legjobb mellékszereplőjeként vehetett a kezébe.

Ráadásul a jövőben is több, jónak tűnő szerepe van, köztük a hamarosan megjelenő Wolves című pszichológiai thrillerrel, amelyben George Clooney oldalán fog szerepelni, és egy még nem véglegesített, versenyautósokról szóló drámával, amelyben Javier Bardem lesz a partnere. Ez utóbbiért Pitt 30 millió dollárt kap… S úgy tűnik, a magánélete is rendben van, ugyanis boldogok jelenlegi barátnőjével, a nála 29 évvel fiatalabb ékszertervezővel, Ines de Ramonnal. Mostanában pedig kerámiákat és szobrokat is készít, 2022-2023-ban kilenc szobrát állították ki a tamperei Sara Hildén Művészeti Múzeumban. Vissza a helyes útra!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Váratlan műsorváltozás a TV2-n: meglepődtek a nézők, visszatért egy népszerű műsor
Elindultak a Kincsvadászok új részei, emiatt borult az eddigi műsorrend. A Házasság első látásra korábban kezdődik, a Legyen Ön is Milliomos! pedig később.
DKA – Fotó: TV2 - szmo.hu
2025. november 18.



Hétfő estétől új műsorrenddel jelentkezik a TV2, a változás a csatorna teljes hétköznap esti sávját érinti.

A Házasság első látásra a korábbi 19:45-ös kezdés helyett már 19:20-kor képernyőre kerül, ezt követően 20:40-től a Kincsvadászok vadonatúj részei láthatók, az estét pedig 22:00-tól a Legyen Ön is Milliomos! zárja.

Az eddigi műsorrend a népszerű műtárgy-kereskedő show visszatérése miatt borult, a változás viszont sok nézőt váratlanul ért. A TV2 közösségi oldalain számos értetlenkedő hozzászólás jelent meg.

„Kedves TV2, most mi ez? A Házassâg első látásra 21:20-ig van írva. Akkor most, hogy van ez?” – kérdezte egy kommentelő.

„Hogy került a Kincsvadászok ide?” – írta egy másik.

A Kincsvadászok stábja nem változott: a műsorvezető Till Attila, a műtárgyszakértők Kelen Anna és Megyesi Balázs, a kereskedői székben pedig dr. Katona Szandra, Fertőszögi Péter, Fejes Tamás, Nagyházi Lőrinc és Molnár Viktor foglalnak helyet. A műsorban civil eladók hoznak be különleges tárgyakat a stúdióba, ahol azokat szakértők értékelik, majd a kereskedők licitálnak rájuk. A műsor sikerét a tárgyak mögötti történetek, az értékbecslés és az alku izgalma adja, a csatorna a mostani évadban a szokatlan darabokra és a már ismert, stabil szereplőgárdára épít.

A Palik László nevével fémjelzett Legyen Ön is Milliomos! 2025-ben több új etappal tért vissza, és ismét a TV2 egyik rendszeres esti műsorává vált.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Jani, nem jön a vonat!” – a Bankrupt új dala a MÁV-ot állítja célkeresztbe
Alig néhány hónappal azután, hogy megénekelték „Repülős Petit”, újra támad az utóbbi évek talán legtöbb politikai-közéleti dalát szállító zenekar. Premier!
L.D. - szmo.hu
2025. november 19.



„Ez a szám egy rendőrautóban fogant, útban a veszprémi vasútállomás felé, ahová a járőrnek kellett négyesével bevinnie a sztrádán lerohadt vonatpótló busz utasait. Amióta a Batidai Vámpír kezében a MÁV, bárki gazdagodhat hasonló élményekkel, ha kénytelen igénybe venni a vasúti szolgáltatást, így nem lesz nehéz azonosulni a dalszöveggel.”

A Bankrupt frontembere, Sarkadi Balázs a fenti szavakkal mutatja be a zenekar legújabb dalát, ami egyben a zenekar idei termését összefoglaló új négyszámos EP címadója is.

Nem jön a vonat:

No Train’s Coming:

Spotify-ra és a többi streaming platformra november 28-án érkezik, a lemezbemutató koncert pedig november 29-én az Instantban lesz, ahol a legmenőbb osztrák punk rock zenekar, a DeeCracks lesz a vendégünk. Ezen kívül számos vidéki városban is lesz alkalmunk bemutatni a Fish! és a Kozmosz zenekarokkal már javában zajló turnén. A felvétel ezúttal is a Grenma Stúdióban készült Botlik Mátyással, a borítógrafika pedig ismét Vass Richárd alkotása.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Nem készültél fel rá, mennyire be fog rántani: A bennem lakozó fenevad az év egyik legfeszültebb meglepetése!
Claire Danes és Matthew Rhys párosa olyan feszültséget teremt, amitől még a kanapén is kiegyenesedsz. A bennem lakozó fenevad első pillanattól kezdve beszippant, és az évadzáró után is a nézővel marad.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. november 17.



A bennem lakozó fenevad már a legelső jelenetével érzékelteti, hogy valami egészen nyugtalanító történetbe csöppenünk: a cold openben történik valami szörnyű, amit még nem értünk teljesen, de azonnal odaragaszt a képernyő elé. Gabe Rotter, aki az X-akták rebootja óta nem rukkolt elő komolyabb projekttel, most visszatér, és nagyon úgy tűnik, hogy nem aprózta el.

A sorozat nem csupán egy jól összerakott pszichothriller, hanem a Netflix egyik legkellemesebb meglepetése is idén.

Ez leginkább az egészen kiváló színészgárdának köszönhető: Claire Danes, Matthew Rhys, Natalie Morales és Brittany Snow ezek nem kis nevek egy sorozathoz képest, némelyik egyedül is képes lenne eladni egy sorozatot.

A történet középpontjában Agatha Wiggs áll, akit Claire Danes a tőle megszokott intenzitással formál meg. Aggie sikeres írónőként próbál boldogulni, vagyis inkább csak próbálna, mert jelenleg egy makacs alkotói válság gyötri. Hiába a karrier, hiába a hírnév, a Pulitzer-díj, az ihlet makacsul kerüli őt, az anyagi helyzet pedig egyre feszültebbé válik.

Az okokra hamar fény derül: Aggie és párja súlyos tragédián mentek keresztül, elvesztették a gyermeküket.

Ez a veszteség olyan mélyen beette magát a nő tudatába, hogy szinte minden döntését, minden rezdülését befolyásolja. A sorozat ezt a lelki törést nem túlmagyarázva, mégis rendkívüli érzékenységgel mutatja be, miközben lassan, de határozottan építi fel Aggie mentális instabilitását.

A helyzetet tovább bonyolítja, amikor a szomszédságba beköltözik egy titokzatos, módos üzletember, Nile Jarvis. Matthew Rhys játéka egyszerre visszafogott és dermesztő, már az első jeleneteiben érezni rajta azt a fajta sötét vibrálást, ami végig ott lüktet a karakterében.

Nem csoda, hogy Aggie figyelmét hamar felkelti, pláne akkor, amikor megtudják a nézők, hogy Jarvis első felesége rejtélyes körülmények között eltűnt.

Mindenki Jarvist gyanúsította, de olcsón megúszta. Most egy új környékre költözött, ám a lakók egyre hangosabban suttognak arról, hogy talán gyilkosság történhetett, Aggie képzelete pedig már ettől is lángra kap. A sorozat ügyesen meglovagolja ezt a kettősséget: vajon tényleg valami szörnyűség történt, vagy ez csupán egy gonosz pletyka. Maradjunk annyiban, hogy nem véletlenül érezzük furának a pszichésen megtört író és a hírhedt üzletember kapcsolatát.

A készítők nem húzzák az időt, nem játszanak felesleges találgatósdit: hamar elhintik a fontos információkat, mégis minden epizód után marad bennünk egy kis feszültség, egy apró kérdőjel, amitől muszáj tovább néznünk.

A hangulat szinte kézzel tapintható, szinte már hitchcocki megoldásokkal él: lassan építkező feszültség, groteszkül hétköznapi pillanatok és mentális instabilitás.

Claire Danes alakítása ebben kulcsfontosságú. Pontosan azt a törékeny, mégis elszánt, a saját bűntudatával küzdő karaktert hozza, amitől nemcsak megértjük Agatha motivációit, de együtt is élünk vele. Matthew Rhys pedig pazar kontraszt: egyszerre megnyerő és ijesztő, mintha minden mosolya mögött bújna egy második, sötétebb jelentés. Rhysnek igazi jutalomjáték Danes mellett gonoszkodni.

Kettejük dinamikája annyira feszült és kiszámíthatatlan, hogy már a második részre teljesen odabilincseli a nézőt. A két karakter között kibontakozó verbális párbajok és sejtelmes félmondatok a sorozat legerősebb pillanatai közé tartoznak.

A Homeland színésznője és a Foglalkozásuk: amerikai színésze nagyon jó párosnak bizonyul.

Az is remek húzás, hogy Jarvis gyakorlatilag „könyörög” Aggie-nek, hogy írjon róla, ez egyszerre abszurd, nyugtalanító és fenyegető, mintha egy ragadozó kedvesen invitálná magához az áldozatát.

A széria végig lendületes marad, nincs üresjárat, a cselekmény pedig kellően izgalmas ahhoz, hogy ne csak egy újabb rejtélysorozatnak érezzük. A dráma kellően mély, emiatt sokkal többet kapunk.

Ez egy olyan történet, amely folyamatosan arra késztet, hogy megkérdőjelezzük a szereplők szándékait, és néha még a saját ítéletünket is.

Bár a finálé talán nem üt akkorát, mint amilyet a felvezetés ígér, ez a kisebb súlytalanság korántsem rontja el az összképet. Ez egy jó sorozat volt, nem bántam meg, hogy megnéztem.

A bennem lakozó fenevad azok közé a szériák közé tartozik, amelyeket jólesik végignézni, majd utána is kicsit elidőzni rajtuk.

Egy feszült, hangulatos thriller, amelynek két főszereplője annyira erős jelenlétet hoz, hogy képes önmagában működtetni az egész sztorit.

Nem sajnáltam érte egyetlen percet sem, és bár biztos akad több apróbb hibája, összességében kifejezetten ajánlott darab mindenkinek, aki szereti a lélektani, lassan kibontakozó, mégis folyamatosan pulzáló sorozatokat. Gratula a Netflixnek, néha megérdemlik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Gerendai Károly a Sziget megmentéséről: A politikusok azt a játékot játszották, hogy ki rántja el előbb a kormányt
Az üzletember szerint a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.


Gerendai Károly volt a Della, a 24.hu gazdasági podcastjának vendége, melyben többek között arról beszélt, hogy miért és hogyan vette vissza a Sziget Fesztivált.

Az üzletember azt mondja, nem tervezte, hogy újra „szigetezni” fog, egyszerűen azzal a ténnyel szembesült, hogy az eddigi tulajdonosi kör kivonul a magyar piacról és nem folytatják tovább a fesztivált sem. Amikor felkínálták neki a lehetőséget, hogy a helyükre lépve megmentheti a Szigetet, akkor szembesült ezzel a kihívással.

Az interjú rögzítésekor még nem volt végleges döntés a Fővárosi Közgyűlés részéről a közterület-használati szerződésről, ami a fesztivál megrendezésének kulcsa. Gerendai Károly elmondta, bizonytalansági tényező még van, de bizakodó, mert a frakciók jelezték, hogy a legutóbbi kérelmüket már támogatni fogja a többség. A közgyűlésben zajló vitákat egyenesen pejoratív jelzővel illette.

„Tudom, hogy milyen jó szó erre, ez a tényleg cirkusz, kutyakomédia, nem tudom micsoda, mert nekem tényleg egyszerűen abszurd volt, hogy miközben mindenki arról beszél, hogy legyen Sziget, meg kell menteni a Szigetet, a végén gyakorlatilag az volt az érzésem, hogy azt a játékot játsszák, mint amikor két autó megy egymással szembe és kirántja el előbb a kormányt, és a végén ugye egyik se rántotta el a kormányt, aminek az lett a vége, hogy majdnem nem lett Sziget”

– fogalmazott. Szerinte végül utólag történt egyfajta „kormány elrántás”, ami oda vezetett, hogy újra be tudták adni a kérelmüket.

Gerendai elmondása szerint a szavazás másnapján találkozott Magyar Péterrel, ahol megegyeztek azokról a feltételekről, amelyekkel a TISZA Párt frakciója is támogatni tudja az előterjesztést. Arra a kérdésre, hogy Magyar Péter politikai haszon reményében járt-e el, Gerendai úgy felelt:

„Én inkább úgy fogalmaznék, hogy szerintem ő nem politikai haszonszerzés, hanem politikai kármentés reményében tette ezt a lépést szerintem.”

Úgy véli, a politikai szereplők akkor szembesültek a helyzet súlyával, amikor a Sziget elmaradása valós veszéllyé vált, és ez komoly indulatokat korbácsolt.

„És valószínűleg ez volt az a pont, ahol ők is azt felmérték, hogy ez rájuk éghet ez a helyzet, hogy akkor a végén esetleg a Tisza-szavazók egy része azt gondolja, hogy ez mégse szimpatikus ez a politikai formáció számára, hogyha egy ilyen kérdésben nem álltak ki és elkaszálják”

– mondta, hozzátéve, hogy a TISZA és a Fidesz-frakció is tartózkodott, ami majdnem a Sziget végét jelentette.

Állítása szerint a közgyűlésen egyedül Karácsony Gergely főpolgármester, illetve az ő emberei kérdezték meg arról, hogy mit gondol a pártok által benyújtott módosító indítványokról. Ezek között szerinte egészen furcsák is voltak, például hogy a Sziget vegyen buszokat vagy adjon aranyrészvényt a fővárosnak.

„Abszolút azt éreztem, hogy itt majd zajlik a kampány, és egyszerűen mindenki elfelejtkezik arról, hogy hát közben ott a sok bába között mi lesz a gyerekkel”

– jellemezte a helyzetet.

A jobboldali médiában megjelent narratíváról, miszerint egy ukránokat pénzelő amerikai tőkealaptól veszi vissza a Szigetet, Gerendai azt mondta, ez a „ne sírjak vagy nevessek” kategória. „Tényleg egyszerűen abszurd, hogy milyen ötleteket tudnak egyáltalán kitalálni” – jelentette ki. Hozzátette, elkeserítőnek tartja, hogy nehéz elképzelni, hogy valaki egyszerűen csak meg akarja menteni a fesztivált, ami szerinte a főváros, az ország, a fiatalok, a kultúra és a turizmus közös érdeke.

A korábbi, saját időszakát érő kritikákra is reagált, miszerint a Sziget nulla közeli eredményt hozott, a pénzt pedig a járulékos vállalkozásokon keresztül vették ki. Gerendai szerint ez egy „klassz összeesküvési elmélet”. Állítása szerint visszanézve a 17. Szigetig, kilenc nyereséges, négy nullszaldós és négy veszteséges évük volt. Feltette a kérdést:

„Mi értelme van, hogy kilopjam a saját cégemből egy másik cégembe a pénzt? Így is úgy is adót kell fizetni utána.”

Elmagyarázta a sokat kritizált nagykereskedelmi modelljüket is: eszerint a nagyker árrésébe építették be a vendéglátósok által fizetendő díjat, ami így a forgalomtól függött. Ez egyfajta kockázatmegosztás volt, és a bevétel a Sziget kasszájába folyt be.

Gerendai kritikusan beszélt a korábbi külföldi tulajdonosok stratégiájáról. Szerinte a probléma az volt, hogy egy kaptafára próbálták működtetni a nyolcvanvalahány fesztiváljukat. A Sziget esetében ez a stratégia, ami a sztárfellépőkre (line-up) épült, nem működött.

„Ez egy kis lélekszámú, nem annyira fizetőképes piac, ahol nagyon nehéz lesz csak napijegyekből sokat eladni a fellépők neveire”

– magyarázta.

Rámutatott, hogy a külföldi látogatókat nem lehet csak a fellépőkkel becsábítani.

„Hogyha valaki csak azt tudja, hogy ki lép fel egy fesztiválon, akkor azért mondjuk egy angol fiatal föl fog ülni egy repülőre, hogy egy angol zenekart nézzen meg, hát azt otthon is megkapja.”

Ezzel szemben ők korábban a Sziget egyediségét, a sokszínűséget és Budapest vonzerejét kommunikálták.

A stratégiaváltás hatását számokkal is alátámasztotta. „Még mondjuk a 2010-es évek vége felé, tehát még az utolsó években, amikor még mi is részt vettünk, akkorról tudom a számokat, akkor nagyságrendileg 50-60 ezer bérletet adtunk a szigetre, és ennek a 85%-át külföldön. Most 22.800 bérlet volt már az utolsó évben eladva, és már ennek is csak a 70%-a külföldön.” Szerinte a magyar látogatók száma nem esett vissza, a külföldieké viszont jelentősen. Ennek egyik konkrét okaként a 26 országban működő képviselői hálózatuk leépítését nevezte meg, ami szerinte „életveszélyes döntés” volt.

A jövőbeli tervekről elmondta, mindenképpen meg akarják erősíteni a fesztivál kulturális kínálatának egyéb lábait, és nemcsak a programokra, hanem a szolgáltatásokra, a kommunikációra és a látványvilágra is több forrást szánnak. Célja, hogy a fesztiválélményt erősítsék, mert a legnagyobb előadók már kevésbé preferálják a fesztiválokat.

„Nekünk abban a modellben kell újra visszakormányozni a szigetet, amilyen régen is volt, tehát hogy mi 60-70%-át úgy adtuk el a jegyeknek, hogy még nem hirdettünk programot”

– vázolta fel a célt. Emellett szeretnének nyitni a régebbi, 30-40-es korosztály felé is, nem csak a Z-generációra fókuszálni.

Az üzleti háttérről elmondta, a Sziget Zrt.-t visszavásárolták, de a Sziget brand a korábbi tulajdonosnál maradt, amiért licencdíjat fizetnek. A fesztiválszervező csapat megmarad, Gerendai elsősorban a stratégiai irányok meghatározásában vesz részt. Heti két napot tervez a Sziget-irodában tölteni, ami miatt leginkább az utazásairól kell lemondania, de a vendéglátós érdekeltségeinek napi működését egy felépített menedzsmentcsapat viszi tovább. Az új projektek indítását azonban újra kell gondolnia.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk