KULT
A Rovatból

Brad Pitt 60 éves lett – így jutott el a sztriptíztáncosnők fuvarozásától a csúcsig, majd küzdött meg démonaival

Többek között Quentin Tarantino is azt mondta róla, hogy Brad Pitt a tökéletes, klasszikus értelemben vett filmsztár, akiből nem sok marad mostanra. Kétségtelen, hogy Brad végigment a sztárság minden fokán, fel a csúcsra és le a mélybe egyaránt.

Link másolása

A december 18-án 60. életévét betöltött William Bradley Pitt egy oklahomai kisvárosban, Shawnee-ban született 1963-ban. Édesapja, William Alvin Pitt teherszállítással foglalkozott, míg édesanyja, Jane tanárnő volt. Brad Missouriban nőtt fel, amelyet Mark Twain és Jesse James földjeként ír le, a rengeteg domb és még több tó vidékeként. Emellett elmondása szerint gyerekkorának minden szabadidejét „fantasztikus barlangokban” töltötte. Az újságírók épp ezért Huckleberry Finnhez hasonlították. Brad az iskolában sokat sportolt: teniszezett, golfozott, úszott, és minden vasárnap templomba járt. Az érettségi után pedig beiratkozott a Missouri Egyetem újságíró szakára, ugyanis újságíró vagy publicista akart lenni, emellett reklámszakmát is tanult. Már csupán két vizsgát kellett volna teljesítenie a diploma megszerzéséig, amikor úgy döntött, otthagyja a karát, majd bepattant egy Datsun 200SX-be, amit az apjától kapott, és nyugatra hajtott: egyenesen Kaliforniába, Los Angelesbe, Hollywoodba.

Az első napok Hollywoodban

Brad akkor szeretett bele a filmekbe, amikor gyerekkorában megnézte a The War of the Gargantuas című 1960-as japán szörnyfilmet. Ezután rengeteg időt töltött a mozikban, egyszer egymás után öt A majmok bolygója-filmet ült végig. Hollywoodban azonban nem volt könnyű dolga.

A feltűnő megjelenésének köszönhetően kisebb szerepeket kapott tévéműsorokban, amikor pedig épp nem dolgozott, egy büfét reklámozott azzal, hogy csirkejelmezbe öltözött, illetve sztriptíztáncosnőket szállított partik után limuzinnal.

Ebben az időszakban (1987 körül járunk) olyan filmekben és sorozatokban statisztált, mint a Jó pasi, a Kevin Costner-féle Nincs kiút, a Porsche-tolvajok vagy a Fagypont alatt. Majd négy epizód erejéig feltűnt a Dallasban Randyként és a 21 Jump Street egyik részében Peterként. Az első jelentős játékfilmes főszerepét A hold fia (1988) című jugoszláv filmben játszotta, amelyben egy fiatal amerikaiként tűnt fel, aki nem bírta a napfényt, és az ultraibolya sugárzás hatására sebek és hegek keletkeztek rajta. Jugoszlávián kívül azonban ez a film kevés figyelmet kapott.

Ekkor jött Thelma és Louise

A hold fia után sem jött a várva várt siker, ennek beindulására még három évet kellett várnia. A Ridley Scott által rendezett Thelma és Louise (1991) volt az a film, ami tényleges változást hozott a karrierjében.

George Clooney-t, aki akkoriban szintén ismeretlen volt, ötször is meghallgatták a Geena Davis karakterét elcsábító, majd őt meglopó fiatal gazember, J.D. szerepére, de Ridley Scott végül Pittet választotta.

Ezt a filmet követően vált szinte azonnal szexszimbólummá, főként, miután Robert Redford is lecsapott rá: a Folyó szeli ketté (1992) című filmjében való szereplése után már színészként is elismerték. Pitt bevallotta, hogy az 1990-es évek végén elég sok kannabiszt fogyasztott, hogy megbirkózzon a növekvő hírnevével.

Ettől kezdve ugyanis a lesifotósok is vadásztak rá, ami eleinte megrémítette, és bujkált előlük. A kilencvenes évek nagyjából róla szólt, az évtized egyik legnagyobb sztárja lett olyan filmjeivel, mint az Interjú a vámpírral (1994), a Szenvedélyek viharában (1994), a Hetedik (1995), a 12 majom (1995), Az ördög maga (1997), a Hét év Tibetben (1997), a Ha eljön Joe Black (1998) vagy a Harcosok klubja (1999). Az új évezred elejére pedig már az egyik vezető hollywoodi sztár volt. „Már csak úgy lehet népszerűbb, ha meghal" – jegyezte meg akkoriban egy újságíró. Kétszer is elnyerte a Legszexibb élő férfi címet a People magazintól, erre Brad a kiadványt a "világegyetem leghülyébb magazinjának" nyilvánította. Soha többé nem ismerték el a világ legszexibbjeként.

Brad és a viharos szerelmek

Brad Pitt barátnői többnyire színésznők voltak. Kezdetben ott volt Robin Givens (Bumeráng) és Jill Schoelen (A mostohaapa), akiknek a neve nem hagyott maradandó nyomot a filmtörténetben. Aztán jött Juliette Lewis, akivel együtt játszott a Too Young to Die? (1990) című tévéfilmben és a Kalifornia: A halál nem utazik egyedülben (1993). Majd a Hetedik után Gwyneth Paltrow következett, akivel szenvedélyes románcot kezdett, például abban is megállapodtak, hogy két hétnél tovább soha nem lesznek külön. Brad egy eljegyzési gyűrűt is ajándékozott neki, amely egy hatalmas és három kisebb gyémántot tartalmazott.

„Az ő angyalának, élete szerelmének” nevezte Gwyneth-et, amikor 1996-ban megnyerte a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Golden Globe-ot a 12 majomért. Gwyneth pedig egy csomó szerepet visszautasított, hogy több időt tölthessen a vőlegényével.

Végül minden összeomlott. Sok évvel később Paltrow azt állította, hogy 22 évesen egyszerűen túl fiatal volt a szerelmükhöz: „Akkor még gyerek voltam, ő pedig túl jó volt hozzám!”

1997-ben szakítottak, a következő évben pedig Pitt megismerkedett Jennifer Anistonnal, a Jóbarátok című szitkom sztárjával. 2000-ben házasodtak össze egy grandiózus esküvői ceremónia keretében, Malibuban. Ők voltak Hollywood egyik legnagyobb sztárpárja, Brad még a Jóbarátokban is elvállalt egy vendégszerepet. Aniston azt nyilatkozta, mindenki folyton azt kérdezi tőle, hogy boldogok-e együtt. „Két éve vagyunk házasok, hollywoodi években ez egy örökkévalóság!” – nyilatkozta akkor viccelődve. Ezt végül megduplázták, a házasságuk négy évig tartott, mivel Brad 2004-ben a Mr. és Mrs. Smith forgatásán ismerkedett meg Angelina Jolie-val. Az év végére pedig világossá vált, hogy Brad és Aniston már nincsenek együtt, a színész és Jolie viszont kijelentették, hogy nem történt házasságtörés, mivel a viszonyuk csak azután kezdődött, hogy Brad és Jennifer teljesen véget vetettek a kapcsolatuknak. Sokak szerint a szakításuk egyik fő oka Aniston vonakodása volt attól, hogy anya legyen.

Végül azonban kialakult a Brangelina-jelenség. A média talán Elizabeth Taylor és Richard Burton óta nem foglalkozott ilyen mélyrehatóan egy hollywoodi kapcsolattal. Jolie és Pitt közel egy évtizeden át boldogok voltak együtt. Három vér szerinti és három örökbefogadott gyermekük lett, és különféle humanitárius vállalkozásokban voltak érdekeltek.

2016-ban azonban a színésznő beadta a válópert, ami sokként érte a világot, hiszen addig úgy tűnt, minden rendben van köztük. A sztori egy kicsit később látott napvilágot: 2016 szeptemberében az FBI és a Los Angeles-i Gyermek- és Családvédelmi Szolgálat vizsgálatot folytatott Pitt ellen gyermekbántalmazás miatt egy repülőn történt incidenst követően. Pittet egy névtelen személy azzal vádolta, hogy verbálisan és fizikailag is bántalmazta az egyik gyermekét. A színészt végül felmentették a vádak alól, ám a repülős incidens végett vetett a házasságuknak. Ezután indult a sok éves harc a gyermekeik felügyeleti jogáért: Jolie-nak 2021 májusáig teljes felügyeleti joga volt, ám akkor Pitt megkapta a közös felügyeletet, több mint négy és fél évvel az eljárás kezdete után.

Összeszedte magát

Szerencsére az incidensben senki sem sérült meg komolyan, Brad pedig utána megpróbált megváltozni. Például abbahagyta az ivást, még az Anonim Alkoholisták találkozóira is eljárt, és egy bűnbánó interjút is adott, amelyben katasztrofális alkoholfüggőségéről beszélt. Azt állította, hogy egy oroszt is képes volt az asztal alá inni vodkával. De elmondta, hogy nem kíván többé így élni, mivel eljutott egy pontra, ahonnan nem kíván tovább menni. Az alkoholt így áfonyalével és szikvízzel helyettesítette.

Pitt 2022-ben azt is megosztotta a nyilvánossággal: éveken át küzdött azzal, hogy felismerje az emberek arcát a prozopagnózia, más néven arcvakság miatt. Állítása szerint az emberek arcának felismerésére való képtelensége egy időben annyira elfajult, hogy gyakran ki sem akart mozdulni otthonról. Hivatalosan egyébként nem diagnosztizálták nála a prozopagnóziát.

Mostanában az újságcikkekben főként kedves emberként ábrázolják Bradet. Az kétségtelen, hogy sosem esett ki szakmailag az A-ligából, és bár voltak kevésbé sikeres vagy jó filmjei, mindvégig a legnagyobb sztárok között maradt, egy Brad Pitt-film ma is eseménynek számít. Z világháború, 12 év rabszolgaság, A jogász, Harag, A nagy dobás, Szövetségesek, Volt egyszer egy… Hollywood, Ad Astra – Út a csillagokba, Az elveszett város, A gyilkos járat, Babylon, csupán az elmúlt 10 év címei, köztük ráadásul élete első Oscar-díjával, amit a Volt egyszer egy… Hollywood legjobb mellékszereplőjeként vehetett a kezébe.

Ráadásul a jövőben is több, jónak tűnő szerepe van, köztük a hamarosan megjelenő Wolves című pszichológiai thrillerrel, amelyben George Clooney oldalán fog szerepelni, és egy még nem véglegesített, versenyautósokról szóló drámával, amelyben Javier Bardem lesz a partnere. Ez utóbbiért Pitt 30 millió dollárt kap… S úgy tűnik, a magánélete is rendben van, ugyanis boldogok jelenlegi barátnőjével, a nála 29 évvel fiatalabb ékszertervezővel, Ines de Ramonnal. Mostanában pedig kerámiákat és szobrokat is készít, 2022-2023-ban kilenc szobrát állították ki a tamperei Sara Hildén Művészeti Múzeumban. Vissza a helyes útra!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: