KULT
A Rovatból

Blues-gitáros magyar népzenei gyökerekkel - interjú a Kossuth-díjas Tátrai Tiborral

Tibusz - ahogy a zenésztársadalom és a közönség ismeri - több mint fél évszázada áll színpadon, és még mai legszívesebben farmernadrágban és pólóban lép fel, egyetlen imázsa a piros gitár.


Tibusz – így ismeri őt a zenésztársadalom és a közönség egyaránt. Több mint fél évszázada áll a színpadon, olyan zenekarokat fémjelzett gitárjátéka, mint a Syrius, a Generál, a Hobo Blues Band, a Magyar Atom és a Tátrai Band. Tátrai Tibort március 15-én Kossuth-díjjal tüntették ki, ebből az alkalomból beszélgettünk.

Régóta ismerjük egymást, most a „helyzet” miatt – ráadásul mindketten két oltás között vagyunk – csak telefonon értekezhettünk, de Tibusz hangjához, őszinte stílusához, nevetéseihez hozzá tudtam képzelni sajátos mimikáját is.

- A Zene számodra maga az élet.

- A legnagyobb boldogság számomra, hogy olyasmit csinálok, amit a legjobban szeretek. Mekkora szerencse, hogy ez biztosítja a megélhetésemet, miközben ki tudom magam vele fejezni, ki tudom adni a bennem lévő energiát és ez más embereket megfog, meghat. Ez a hatás nem tervezhető, nem működik parancsra, hanem csak úgy él, hogy én adom, te pedig veszed.

- Számtalan műfajban kipróbáltad magad a jazz-rock-tól a latinig, de azon gitárosok közé tartozol, akinek a „hangját” azonnal meg lehet ismerni, akár nagyobb szólóról, akár finom háttérfutamokról van szó. Hogyan alakult ki a „Tátrai-sound”?

- Kamaszkorom óta bennem van, hogy legjobban önmagamnak akarok megfelelni. Nálam ez a sporttal, a boksszal kezdődött. Emlékszem arra az időre, amikor feltűnt Eddie Van Halen a „tappinges” gitárjátékával, amivel iskolát teremtett. Úgy éreztem, hogy erre én is képes lennék, csak gyakorlás kérdése az egész, de ezzel elveszteném a kapcsolatomat a zenével, és az alkalmazott technikák felhasználásával egy trendet követve próbálnék a rengeteg hasonló gitáros közé emelkedni. Nálunk is szinte minden gitáros Van Halen stílusában kezdett akkoriban játszani. Én pedig ezt eldobtam, elkezdtem vonalban, teljesen tiszta hangon, ujjal gitározni. Nem új technikát akartam bevezetni, csak eltávolodni ettől a tömegpszichózistól, hogy minél gyorsabban, minél telítettebben kell játszani. Nem mondom, lenyűgöző az ilyen gitárosokat hallgatni, de csak éppen ez a stílus nem vezet sehová. Hogy nézne ki például, ha a Tátrai Bandben úgy játszanék, mint Yngwie Malmsteen? Szerencsére nagyon korán kezdtem a gitározást, és hamar megtelítődtem azzal, aminek kötelezően be kell épülnie az ember lelkébe. A Jóisten áldja meg Miles Davist, aki kimondta: „Minden blues”. Ezt nagyon magamra vettem, mert ez volt, ami belőlem kidőlt.

Még a latinban is blues-gitározom. De el kell mondanom, hogy gyerekkoromban csak magyar nótát hallgattam. Amikor aztán felcseperedtem, Orszáczky Jackie-ékkel, Lakatos Bögöly Bélával gyakran jártunk népi zenekarokat hallgatni, és amikor például Jackie hazajött Ausztráliából, elvitt olyan fiatal roma zenészekhez, hogy a gatyám lecsúszott...

De itt van most a Swing á la Django, akik A Dalban szerepeltek, ők képviselik a legújabb generációt. Elképesztő, hogy milyen szinten muzsikálnak! A lényeg, hogy a blues nagyon közel áll a népzenéhez, de én nem úgy játszom, ahogy Muddy Waters, hanem úgy, ahogy a pentatont hallottam a népzenészektől. Talán ezért is szeretnek itthon, mert ez tudat alatt megjelenik a gitározásomban.

- Valósággal hozzád nőtt a piros gitár látványa.

- Valamikor az ősidőkben kint voltam egy frankfurti hangszerkiállításon, ahol ki volt állítva B.B. King fekete Lucille gitárja és Jimi Hendrix fehér Stratocastere. Kivilágított ketrecekben voltak és mindenki ezeket bámulta. Nekem viszont piros kellett. Pedig a kiváló hangszerkészítő, Bíró Ádám, mindenképpen egy rikító sárgát akart, mert eszméletlenül szép erezete volt a fának, és a sárga ezt még jobban kidobta volna. Én azonban a Shadows-ban piros gitárt láttam Hank Marvinnél és számomra azóta a gitár színe piros. És ezt pillanatok alatt mindenki befogadta. Azóta is minden gitárom piros, egy Stratocastert kivéve.

Sosem törekedtem az imázsteremtésre, ma is legszívesebben farmernadrágban, pólóban lépek fel, a piros gitár imázsa azonban bejött!

- Lemezek tucatjait készítetted különböző formációkkal a hőskortól napjainkig.

- Olyan utat jártam be a lemezstúdiókban, hogy megteremtsek egy hangot a gitáron, hogy azt a mai fiatalok el sem tudják képzelni. A Rottenbiller utcai stúdióban egy négy, azaz négysávos magnóra kellett egy komplett zenekari felvételt feljátszani. Amikor megszólalt a torzítós gitárom, a hangmérnök közölte, hogy ez a hang nem jó a zöld „varázsszem” szerint – nem füllel hallgatta meg. Ha előzőleg meghallgatott volna egy Eric Claptont, vagy Jimi Hendrixet akkor képben is lett volna. Ez volt a kezdet. Először akkor lett rendes gitárhangom, amikor az Omega stúdióban vettünk fel egy Hobo Blues Band-lemezt – az Oly sokáig voltunk lent, és Póka Egonnal kevergettük a hangszíneket. Onnantól kezdve már jobban ráláttam és azt tudtam kiemelni a végtelen lehetőségekből, ami az én játékomhoz ideális volt.

- Volt-e olyan lemez, amellyel maradéktalanul meg voltál elégedve, gitárosként vagy szerzőként?

Nálam minden lemez teljes erőbedobással készül. Olyan nem volt, hogy „na, dobjuk össze.” Aztán vannak lemezek, amiket az ember úgy enged el a stúdióban, hogy „jó”, van, ami csak „megfelelő”, de van, amikor megtörténik a varázslat, és jobb lesz, mint amit elképzeltünk. Az a nagy dolog!

A 66-os úton című HBB-lemezen volt néhány olyan darab, amiről úgy gondolom, hogy a gitárhangom elérte a „kiváló lövész érdemérmet”. De szeretem azokat is, amikor lágyan, melegen szól a hangszer. Zeneszerzőként is rengeteg feladatom volt. Pálvölgyi Gézával csináltam két instrumentális lemezt, Totyával (Szűcs Antal Gábor) a Latin Duóval négyet és készítettem még egy “Tibusz 4” néven futó lemezt a Mendelssohn Kamarazenekarral muzsikáltunk együtt, egyet pedig a Tátrai Trenddel. Ezeknél egészen más a kihívás, mint az énekes lemezeknél.

– Melyek voltak életed legmeghatározóbb találkozásai?

- Mindenekelőtt Orszáczky Miklós! Nálam idősebb, műveltebb, elképesztően érzékeny ember volt, tele szeretettel, karmával, tehetséggel. És nekem akkora szerencsém volt, hogy engem felcsípett a Syriusba. Miután elment Ausztráliába, a kapcsolatunk, a baráti viszonyunk, ha lehet, még inkább elmélyült. Készült is ebből egy lemez, a Deserted Downtown, amely nálam a csúcsot jelenti. Ausztrál és új-zélandi zenészekkel játszunk, mindenkinek ajánlom, nem magam miatt, hanem azért, ami ott történik.

- Aztán eljött a pillanat, amikor egy színpadon játszottál B.B. Kinggel.

- Köszönöm a sorsnak, hogy ez összejött, és így több mint 20 évre visszatekintve is hihetetlen, hogy ezt a közönség milyen nyílt szívvel fogadta be, és hogy mennyire érződik az oda-vissza szeretet. B.B. Kinggel sok világsztár lépett fel, mindegyik tolta magát, B.B. King meghallgatta őket, aztán köszönte, lépett tovább. Én pedig úgy gondoltam, hogy ha felmegyek a színpadra ebbe a társaságba, megpróbálok a lehető legmélyebben beépülni ebbe a hangulatba, amit onnan kapok. Pontosan emlékszem, hogy történt: amikor az első két harmónia leszaladt, én behúztam egy zittyet, ránéztem a Hammondosra, aki rámpillantott és ő is húzott egyet. Akkor tudtam, hogy abban a pillanatban összeolvadtunk és már egy zenekar vagyunk. Magyarul: bevettek. Az öreg megváltoztatta a műsort, egy nagy jam-session lett belőle, amit ő is élvezett.

- Ott voltam azon a koncerten, és ez pontosan lejött a nézőtérre is.

– Igen, elég egy villanás, de anélkül nem megy.

- Hűséges, családszerető ember hírében állsz.

- Immár nyolc unokám van, a 008-as számú három és fél éves. Tavalyelőtt lehettünk utoljára mind együtt karácsonykor, egyszerre volt szívet melengető látvány és őrült buli.

- Mindannyian várjuk már a pillanatot, amikor újra mehetünk koncertre. Nálunk jobban csak ti, zenészek várjátok ezt.

- Jelenleg csak azoknak van munkájuk, akik valamilyen gépen keresztül tudnak zenélni. Ma már persze van némi kultúrája az otthonmuzsikálásnak, de

az az élmény, hogy én gitározok neked, te pedig nézed és meghallgatod, nagyon hiányzik.

De van egy tervem. Sydney-ben láttam Orszáczky Miklósnak egy formációját, amely egy törzshelyen minden kedden az alapzenekarral kezdett, aztán jöttek fúvósok, énekesek, gitárosok, mindenféle zenészek és indult a jam-session. Én egy hagyományos blues-bandára gondoltam, amelyben megjelenhetnének a fiatalok, hogy együtt érezzük a zene által adott bensőséges kapcsolatot.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Itt még a TikTok-generáció is figyel – Rendhagyó irodalomórán jártunk a New York Kávéházban
Juhász Anna irodalmár órái 2017-es indulása óta hatalmas népszerűségnek örvendenek. Azóta több mint száz alkalommal tartott olyan órákat, ahol a diákok személyesen is megismerkedhetnek a kávéházi irodalom különleges világával.


Nyüzsgő diákhangok, izgatott tekintetek lepik el a New York Kávéház Vörös-termét, ahol most éppen egy taksonyi iskola nyolcadik osztályos diákjai várják Juhász Anna irodalmár és kulturális menedzser nem mindennapi tanóráját. A program 2017-es indulása óta Anna több mint száz ilyen rendhagyó irodalomórát tartott már a New York Kávéházról a helyszínen, programja pedig hatalmas népszerűségnek örvend.

Egy-egy tanév elején a program meghirdetésekor annyian jelentkeznek, hogy beosztani is nehéz az iskolákat. Közöttük vannak vidéki és fővárosi intézmények egyaránt, sokan több száz kilométert is utaznak ezért a lehetőségért. Ilyenkor Annáék a tanárokkal közösen gondolkodva kitalálják, hogy milyen programokkal lehetne egybekötni még az alkalmat, milyen helyszínre tudnak még átmenni, ami izgalmas lehet irodalmilag. Az ékkő viszont, ahogy Anna fogalmaz, mindig az, hogy

a gyerekek el tudnak jutni a New York Kávéházba, és egy picit közelebbről megismerhetik azoknak a műveknek a hátterét, amelyek itt születtek.

Elhangzik Kosztolányi és Karinthy neve, akik a Kávéház előtt ismerkedtek meg, és megtudjuk, hogy sok híres lap szerkesztősége volt az épületben. Anna változatos történetekkel, érdekes legendákkal fűszerezi az órát, miközben nemcsak a Vörös Szalonban ülünk, hanem elsétálunk a Hotel lobbyjába - a New York Palota egykori legendás aulájába - és a Kávéház patinás belsejébe is.

A rendhagyó irodalomórákra mindenféle korosztályú iskolai csoportok jönnek.

A tizenkettedikes diákoknak például a kávéházi irodalomról szóló érettségi tétel miatt lehet érdekes egy ilyen alkalom.

„Sokan emiatt az érettségi előttre időzítik a látogatást a kávéházban, hogy valami pluszt, valami történeti adalékot kapjanak, és így minél inkább élményszerűen tudják majd az érettségin ezt a tudást visszaadni” – mondja Anna, aki mindig változatosan tartja meg az órákat.

Van, amikor több történetre, több felolvasásra van szükség, ez attól függően változik, hogy az alap műveken felül, mint például A New York-tól a Hungáriáig című kötet, milyen könyveket visz az adott órára.

„Volt olyan osztály, aki eléggé vizuális volt, úgyhogy olyan versek kerültek elő, amik nagyon vizuálisan mutatják be Budapestet. Vagy például Babits Mihály feleségének, Török Sophie-nak azaz Tanner Ilonának a fotográfiáin keresztül is szemléltettem már a mondandómat.” Kissé tehát mindig változik a felépítés, de vannak törzsanyagok, törzsszereplők, akik nemcsak egykoron a New York Kávéházban, hanem egy irodalomórán is törzsvendégnek számítanak. Heltai Jenő, Osvát Ernő, Böhm Aranka vagy Molnár Ferenc minden beszélgetésben fókuszba kerül.

A Kávéház és Anna is nagyon szeretik, és szívükön viselik a programot.

Ez már valami olyan misszió, ami által a magyar diákoknak, fiataloknak is vissza tudjuk adni azt a kávéházi élményt, amelyen keresztül a tankönyveikben szereplő művek és szerzők felélednek.”

– teszi hozzá Anna, aki szerint az órák által kicsit azt érezheti mindenki, hogy ez tényleg több mint egy helyszín. „Ma már úgy hívjuk ezeket, hogy offline terek, miközben régen egy ilyen kávéház volt az élet közepe, és minden, ami itt történt.”

És hogy hogyan élik meg mindezt a diákok?

Egy ilyen rendhagyó irodalomóra átlendülés tud lenni. Sokan el szokták mondani, hogy mennyire tetszett nekik egyáltalán az, hogy bejöttek egy olyan térbe, ahová korábban nem is gondolták volna, hogy be lehet jutni. A diákok így közelebb érzik magukat a századfordulós szerzőkhöz, és így ők is meg tudnak nyílni.

Gyakran előfordul, hogy az órák után a közösségi oldalán keresik fel Annát, és küldik el neki a verseiket, naplórészleteiket.

„Sok diákkal van ezért élő kapcsolatom. Ez egy nagy dolog, hogy egy számukra vadidegen embernek elküldik a verseiket és tanácsot kérnek tizenévesen” – véli Anna. Szerinte még jó helyen van a világ, mert nagyon sokan írnak, és fejezik ki magukat még mindig, nem csak emojikkal, hanem rendes szavakkal. „Ahogy Juhász Gyulától tudjuk: „szavak, szavak csodálatos szavak”, amik tényleg békítenek, és mindent helyre tudnak hozni. Szóval van remény, és ezt nagyon sok ilyen irodalomórán tapasztaljuk.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Őrületes siker: Ilyen volt a Csurran-cseppen Majkától a Papp László Sportarénában
A Papp László Sportarénában adott látványos koncertet a rapper, ahol persze megszólalt a Csurran, cseppen is. A bulin szó szerint pénz hullott az égből.


Péntek este a Papp László Sportarénában adott nagyszabású koncertet Majka. A buliból természetesen nem maradhatott ki a rapper legutóbbi slágere, a Csurran, cseppen se.

A koncerten nem is aprózták el a dolgot:

Majka egy platformon ereszkedett le a közönség elé, egy ponton pedig újra a magasba emelkedett és pénzt szórt a zsebéből a közönség közé.

Mindez egészen pontosan így nézett ki:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Fotók: Először szólalt meg élőben a Csurran, cseppen – ilyen volt Majka arénás koncertje
Elképesztő látványvilággal készültek a koncertre, ahol a rapper kormánykritikus slágere is megszólalt. Szombat este jön a második buli.


Látványos koncertet adott Majka péntek este a Papp László Sportarénában, ami zsúfolásig megtelt rajongókkal. A rapper és csapata valóban nem viccelt:

futurisztikus látványvilággal és fesztiválokra illő lézershow-val készültek a bulira.

Azonban nemcsak a látványvilág volt különleges, a meglévő dalokat is újragondolva adták elő.

Persze a legnagyobb várakozás Majka legutóbbi, kormánykritikus slágerét előzte meg: a Csurran, cseppen ugyanis először szólalt meg élőben. A rapper eléggé oda is tette magát, a dal elején egy platformról ereszkedett le, majd a nóta közben újra a közönség fölé emelkedett és a magasból pénzt szórt a rajongók közé.

Szombat este a rapper újra színpadra áll majd az arénában este 8 órától.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
14 évesen nem akart Richard Gere-rel játszani, és sokak szerint megcsalta híres rendező szerelmét Daniel Craiggel – Rachel Weisz 55 éves
A magyar származású színésznő kétségbeesetten kerüli a hasonló szerepeket, mivel attól retteg a legjobban, hogy beskatulyázzák.


Rachel Hannah Weisz 1970. március 7-én született a londoni Westminsterben, és Hampstead Garden Suburbben nőtt fel. Apja, Weisz György magyar zsidó gépészmérnök volt, édesanyja, Edith Ruth Teich pedig tanárból lett pszichoterapeuta, aki eredetileg Bécsből származott. A tudós és társadalmi aktivista James Parkes segített az édesanyja családjának abban, hogy elhagyják Ausztriát, és Angliába költözzenek. Edith katolikus neveltetésben részesült, majd a Györggyel kötött házassága után hivatalosan is áttért a zsidóságra.

A szülők 1938 körül, még a II. világháború kitörése előtt, kisgyermekként vándoroltak ki az Egyesült Királyságba, hogy elmeneküljenek a náci fenyegetés elől. György és Edith egyébként mindig nagyra értékelték a művészeteket, a családi beszélgetéseik, vitáik során pedig bátorították a gyermekeiket (Rachelnek van egy 3 évvel fiatalabb, Minnie nevű húga, aki neves fényképész lett), hogy alakítsanak ki saját véleményt. „Mindig is érdekelt a színészet” – emlékezett vissza Weisz a The Guardiannek adott interjújában. „Nagyon fiatal koromtól kezdve lenyűgözött az ötlet, hogy különböző személyiségű emberek bőrébe bújjak, hogy egy másik világba meneküljek. Nem arról szólt ez nálam, hogy híres akarok lenni, hanem inkább arról, hogy szerettem valaki mást játszani.”

Weisz 14 éves korában kezdett el modellkedni, majd gyorsan ráaggatták az „angol rózsa” elnevezést (az angol kultúrában így hívják az Angliából származó természetes szépségeket).

Ekkor, 1984-ben hívta fel magára először a figyelmet, amikor visszautasított egy ajánlatot, Richard Gere mellett szerepelt volna a Dávid király című Bruce Beresford-filmben. Vagyis akkor még passzolta a rivaldafényt.

Bár álmai között szerepelt a hivatásos színészet, kezdetben inkább a Cambridge-i Egyetem Trinity Hall angol irodalom szakát választotta. Úgy gondolta, hogy a hagyományosabb tudományos pálya stabilitást nyújtana neki, de még Cambridge-ben sem tudott ellenállni a színház vonzásának.

„Az egyetemen jöttem rá, hogy kétfelé húz a szívem. Irodalmat tanultam, amit imádtam, de folyamatosan éreztem a színészet vonzását. Végül nem tudtam tovább figyelmen kívül hagyni. Ezt az utat kellett követnem” – nyilatkozta erről 2019-ben.

Az egyetemi évei alatt többek között Sacha Baron Cohen, Sue Perkins, Richard Osman és Ben Miller (akivel egy rövid ideig randizott is) voltak többek között az évfolyamtársai. Ekkor már különböző iskolai színjátszó előadásokban is szerepelt, s társalapítója volt a Cambridge Talking Tongues nevű diákszínjátszó csoportnak. A társulat elnyerte a Guardian Student Drama Awardot az 1991-es Edinburgh Festival Fringe-en egy improvizált darabért, amelyet Weisz maga írt Slight Possession címmel.

Áttörés a színpadon

Miután megszerezte a diplomáját, Weisz úgy döntött, hogy a színészetre koncentrál, ebben pedig a barátai és a mentorai is támogatták. Színházi karrierjét a Royal National Theatre és a Royal Court Theatre-ben, vagyis London két legnevesebb színházi társulatában kezdte. Az áttörését az 1994-es év hozta meg, amikor megkapta Tennessee Williams Múlt nyáron, hirtelen című darabjának egyik szerepét a Royal Court Theatre-ben, amivel sikerült felhívnia magára a figyelmet. A színházban Weisz megtanult kapcsolatot teremteni a közönséggel, és hiteles, többdimenziós alakításokat nyújtani.

„Mindig is szerettem a színpadot” – mondta a The New York Timesnak adott interjújában. „Van valami az élő színházban, amitől a színészi játék azonnali és elektromos érzéssé válik. Nemcsak szavakat mondasz egy forgatókönyvből, hanem párbeszédet folytatsz a közönséggel, ami hihetetlenül kifizetődő.”

Weisz tehetsége pedig nem maradt észrevétlen, s hamarosan számos szerepet ajánlottak neki a színházban és a televízióban egyaránt. Első tévés szerepét a The Advocates című sorozat egyik 1992-es epizódjában játszotta, majd feltűnt a Morse felügyelő, a Trópusi hőség (Kenya Campbell álnéven!!) vagy a Vörös és fekete című sorozatokban. De nem telt el sok idő addig sem, mire sikerült felpattannia a mozivásznakra.

Oscarral a csúcsra

Első kisebb mozifilmes szerepét az 1994-es Gyilkológép című akció-hororrban kapta, de még neve sem volt a karakterének, szóval mondhatjuk, hogy a mozis karrierje 1996-ban indult, ekkor tűnt fel ugyanis Bernardo Bertolucci Lopott szépség című filmjében, valamint a Láncreakció női főszerepében Keanu Reeves és Morgan Freeman mellett. S noha a filmért nem voltak oda a kritikusok, Weisz alakítását többségében méltatták. Ezután pedig, bár folyamatosan kapta a szerepeket, a nagy hollywoodi áttörés csak 1999-ben következett be, amikor a Stephen Sommers által rendezett A múmia című kasszasikernek bizonyuló kalandfilmben játszott. Evelyn Carnahan, az okos, találékony könyvtáros és kalandor szerepében Weisz a nemzetközi reflektorfénybe került.

„A múmia hatalmas változást hozott az életembe. Az intimebb, karakterközpontú filmekből egy hatalmas akciófranchise-ba kerültem. Hihetetlen tanulási tapasztalat volt, és még mindig büszke vagyok rá. Ez a film is része volt annak a hozzáállásomnak, hogy olyan filmeket csináljak, amelyek nagyobb kihívást jelentenek számomra és a közönség számára is” – mesélte egy interjúban.

Az akciófilmekben elért sikerei ellenére Weisz azonban eltökélte, hogy a karrierjét olyan szerepekkel egyensúlyozza ki, amelyek lehetővé teszik számára, hogy összetettebb, árnyaltabb karakterekben mutathassa meg magát. A múmia után olyan filmekben tűnt fel, mint a Szabó István által rendezett A napfény íze (1999), az Ellenség a kapuknál (2001) vagy az Egy fiúról (2002), amelyekben bebizonyította, hogy a műfajok széles skálájával képes megbirkózni.

A Fernando Meirelles (Isten városa, 360) által rendezett Az elszánt diplomata (2005) című filmben nyújtott alakítása pedig meghatározó volt a karrierje szempontjából. Ő játszotta Tessa Quayle-t, egy szenvedélyes aktivistát, aki egy gyógyszergyár összeesküvését leplezi le.

A játékát a kritikusok széleskörű elismeréssel fogadták, és a filmben nyújtott munkájáért elnyerte többek között a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat 2006. március 5-én, mindössze két nappal a 36. szülinapja előtt.

„Az elszánt diplomata meghatározó pillanat volt a karrieremben. Ez egy olyan szerep volt, amely érzelmileg mindent megkövetelt tőlem. Tessa egy olyan idealista nő, aki kénytelen szembesülni a nagyon kemény valósággal. Egyszerre volt szívszorító és felemelő őt játszani. Az Oscar-díj elnyerése váratlan bónusz volt, nem ezért vállaltam el a szerepet. Egyszerűen csak egy fontos történetet akartam elmesélni” – tette hozzá.

Egyensúly mindenekfelett

Az Oscar-díj után Weisz kedvére válogathatott a szerepekből, s ő megpróbált továbbra is azon az úton maradni, ahol megmutathatta színésznői sokoldalúságát. Feltűnt A forrás (2006) című filmben, ahol Hugh Jackman oldalán játszott a szerelem, a halandóság és az örök élet keresésének témái között; illetve elvállalt olyan kisebb, karakterközpontú filmeket is, mint a Szélhámos fivérek (2008), a Hallatlan igazság (2010) vagy az Örvény (2011), miközben a szélesebb közönségtől sem próbált eltávolodni: pl. Constantine: A démonvadász (2005), Télbratyó (2007), Mindenképpen talán (2008), Agora (2009), Komfortos mennyország (2009), A Bourne-hagyaték (2012), Óz, a hatalmas (2013).

A 2010-es évek második felére már nagyobb hangsúlyt fektetett a szerzői filmekre, drámákra, Oscar-matériákra. Ebben az időszakban készült A homár (2015), az Ifjúság (2015), a Fény az óceán felett (2017), A rabbi meg a lánya (2017), nem utolsósorban pedig a 2018-as A kedvenc, Yorgos Lanthimos filmje (akárcsak A homár), amelyért Weisz újabb Oscar-jelölést kapott a legjobb női mellékszereplő kategóriájában (akkor Regina Kingé lett a díj a Ha a Beale utca mesélni tudnáért).

„Mindig próbára teszem magam. Akár egy olyan történelmi személyiséget kell játszanom, mint A kedvencben Lady Sarah, akár egy olyan nőt, aki személyes küzdelmekkel néz szembe, olyan szerepek után kutatok, amelyek kihívást jelentenek számomra. Nem szeretném, ha beskatulyáznának egyféle karaktertípusba. Szeretek olyan nőket játszani, akik bonyolultak és akik nehéz döntéseket hoznak” – nyilatkozta.

Az utóbbi években Rachel Weisz egy kicsit hátrébb lépett a szakmától. A kedvenc óta például csak egyetlen mozifilmben, a 2021-es Fekete Özvegyben láthattuk, amellyel hosszú idő után próbált ismét kapcsolatot teremteni a szélesebb közönséggel. Azóta azonban, vagyis az utóbbi négy évben hiába kerestük a mozik vásznain. Csupán a tévék képernyőin találkozhattunk vele egyszer, a 2023-as Két test, egy lélek című minisorozat főszerepében, amelyért Golden Globe-díjra is jelölték. De nem kell félni, nincs szándékában felhagyni a színészettel. Már két projektje is előkészületi fázisban van, az egyik a Vladimir című vicces-könnyes sorozat lesz, a másik pedig a Tomas Alfredson (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém) rendezésében készülő Seance on a Wet Afternoon című dráma, amely Mark McShane azonos című könyvéből készül.

Megcsalás, nem ámítás

Weisz magánélete ritkán került a bulvárlapok célkersztjébe (talán csak egy ízben), mivel próbált nem adni rá alkalmat. A filmes karrierje elején randizott néhány színésszel, pl. Alessandro Nivolával 1997-ben, Neil Morrissey-vel pedig 1998 és 2000 között, az első nagyobb kapcsolatát azonban az amerikai filmrendező és producerrel, Darren Aronofskyval (Rekviem egy álomért, A pankrátor, Fekete hattyú, A bálna) élte meg, akivel a londoni Almeida Színház színpadán találkozott 2001-ben, ahol a színésznő a Faragjunk férfit! című Neil LaBute-színdarabban játszott (amelyből 2003-ban filmet is forgatott LaBute-tal). Weisz a következő évben New Yorkba költözött Aronofskyval, 2005-ben pedig eljegyezték egymást, esküvőre azonban végül nem került sor. Fiuk, Henry 2006 májusában született New Yorkban, egyébként a manhattani East Village-ben laktak. Közös munkájuk is volt, a 2006-os A forrást együtt forgatták. Az idill azonban csak 2010-ig tartott, az év novemberében ugyanis Weisz és Aronofsky bejelentették, hogy már hónapok óta külön élnek, de továbbra is közeli barátok maradtak, és elkötelezték magukat amellett, hogy együtt nevelik a fiukat New Yorkban.

Rachel és Daniel Craig akkor már kb. 16 éve ismerték egymást, és jó ideje barátok is voltak, majd közös filmjük, az Álmok otthona (2011) 2010-es forgatásán közelebb kerültek egymáshoz.

A hivatalos álláspont szerint 2010 decemberében kezdtek el randizni, ám sokak szerint már a közös munka során kialakult köztük valami, vagyis Weisz megcsalta Aronofskyt Daniel Craiggel (ahogy a színész is az akkori barátnőjét, Satsuki Mitchellt). Akárhogy is, 2011 júniusában ők ketten már össze is házasodtak egy zártkörű New York-i ceremónia keretében, amelyen összesen négy vendég vett részt, köztük Weisz fia, Henry és Craig lánya, Ella. A sztárpár 2018. szeptember 1-jén jelentette be, hogy hét év házasság után megszületett azt első közös gyermekük, egy kislány, akinek annyira védik a magánéletét azóta is, hogy még a nevét sem osztották meg a nyilvánossággal, pedig idén már a hetedik életévét tölti be a sztárcsemete.

Minden személyes

Rachel Weisz színészi megközelítése mindig is mélyen személyes volt. Gyakran beszélt arról, hogy a munkája lehetővé teszi számára, hogy olyan részeit fedezze fel önmagának, amelyekhez egyébként talán nem férne hozzá. „A színészet bizonyos értelemben olyan, mint egy terápia” – magyarázta a Vanity Fairnek adott interjújában. „Általa különböző érzelmeket és tapasztalatokat fedezhetek fel, és ezáltal jobban megérthetem magamat és a körülöttem lévő világot.”

Emellett Weisz arról is beszélt, hogy mennyire fontos a tehetséges filmkészítőkkel való együttműködés, például Yorgos Lanthimosszal vagy Fernando Meirellesszel, akik arra bátorították, hogy vállaljon szokatlan, kihívást jelentő szerepeket. „A legjobb rendezők azok, akik megengedik, hogy belevihesd a saját értelmezésedet a karakteredbe. Nem mondják meg, hogyan kell játszani, hanem olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi, hogy mélyebben beleássuk magunkat a szerepbe.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: