A Rovatból

Bárdos Deák Ági: "Annak, hogy mi szétkoncerteztük magunkat, semmi nyoma nem maradt, legfeljebb a plakátgyűjtőknél"

Június 1-én a Kobuci Kertben, a II. Világegyetemista Bálon lép fel a Sziámi Andfriends zenekar. A koncert egyik vendégfellépőjével, a Kontroll Csoport és az Ági és a fiúk alapító énekesnőjével beszélgettünk.


- A könnyűzene más műfajaival szemben az alternatív rockban nagyon kevés hölgyet láttunk-látunk. Nehéz nőként érvényesülni ebben a világban?

- Kevesebb nőnek fordul meg a zenészkarrier komolyan a fejében, szerintem. Egyébként voltak az alternatív szcénában is rajtam kívül nők, az Aurórában, a Kampec Doloresben, a Trottelben, Új Nemben.... És vannak újabbak is, Rutkai Bori, Péterfy Bori, Anesz, Odett, sorolhatnám. De a nőknek ez mindenképp nehezített pálya. Egy zenekar fenntartása, hogy legyenek folyamatosan próbák, fellépések, az nagyon melós, és nagyon sok emberhez kell alkalmazkodnia a frontembernek. A zenészek jobbára több zenekarban is játszanak. Nem akarok általánosítani, de csakis annak tudom be, hogy kevesebben vagyunk nők a rock színpadon. Idehaza legalábbis, mivel hagyományosan a legtöbb nő nem a családjától távol képzeli el az élete fősodrát.

A zenekarozás mellett nem marad idő a gyerekekre, a háztartásra, bla-bla-bla.

Ez nem megy úgy, hogy megvárjuk, amíg a kisbaba 10 éves lesz, és majd utána elkezdünk megint zenélni.

Én például 8 hónapig szoptattam a gyermekemet, és amikor már jobban el lehetett menni otthonról, elkezdtünk próbálni. Melyik nőnek magától értetődő ez így? Valamint, szerintem a rock-zenészek, legyenek férfiak vagy nők, alapjáraton a saját függetlenségük bajnokai. De visszatérve a nőkre, szerintem többségüknek még mindig az a minta, hogy anyák legyenek és menedzseljék a családot, a gyerekeket, szervezzék a hátteret a férj, az apa, a férfi karrierjéhez. Ilyen szempontból igen, sokkal nehezebb egy nőnek érvényesülnie ezen a pályán.

- Tulajdonképpen előbb hallgattam Ági és fiúkat, mint akár Sziámit, akár Európa Kiadót...

- Jaj de jó!

- ...Koncertre viszont sosem jutottam el, mert valahányszor próbáltam - 3-4 alkalomról beszélek -, mindig elmaradt. Volt olyan, hogy már álltunk sorba a jegyért az aznap esti koncertre, amikor jött a telefon, hogy mégsem léptek fel. A 90-es évek elején-közepén járunk. Máig nem tudom, hogy én hoztam rátok balszerencsét, vagy pont egy zűrös időszakot fogtam ki...

- Szerintem pont abban a „pillanatban” történt, amiről mesélsz, amikor még nem indult be a kapitalizmus, épp csak megjelentek a „maszek” programszervezők. Addig kiszámíthatatlanul működött az alternatív, azaz a tűrtek és tiltottak szcénája. '89 előtt mi sosem voltunk leszerződve az ORI-val, az Országos Rendező Irodával, sem a Kontroll Csoport, sem az Ági és a fiúk. Akik leszerződtek velük, Illés, Máté Péter és a többi kis és nagy sztár, talán még nyugdíjat is kapnak.

Annak, hogy mi szétkoncerteztük magunkat fantasztikus kis művházakban, klubokban országszerte, annak semmi nyoma nem maradt, legfeljebb a plakátgyűjtőknél.

Nem fizetett utánunk senki TB-t, gondolom. Ez volt a nyolcvanas évek "szürkezónája" a piaci viszonyokat, adózást, bejelentett munkákat illetően. Végül is nem titok, hogy 62 éves vagyok, és azon röhögök – már ha Koncz Zsuzsának vagy Sztevanovity Zoránnak is munkának számít, hogy koncerteztek –, hogy mennyit melóztunk, de annak semmi nyoma.

- Az, hogy az ORI nem foglalkoztatott titeket, a ti döntésetek volt, vagy ők mondták, hogy nem fér bele?

- Tulajdonképpen mi nem léteztünk a szakma számára, még a zenekaroknak sem voltunk a látóterében. Azokra gondolok, akiket az ORI közvetített ki - vagy az OSZK – országszerte, meg külföldre. 1981-ben volt egy konferencia Tatán, ahová Tóth Dezső miniszterhelyettes kürtölte össze a zenészeket, hogy felszólítsa őket arra, hogy tagadjanak meg minket, a punkokat, vagy a Kontrollhoz hasonlóan tűrt, tiltott zenekarokat. Ezt Szőnyei Tamás dokumentálta, a Nyilvántartottak című könyvben is szerepel, hogy ez

a politikus volt olyan kedves, és egymásnak uszította a szakmát, a támogatottakat a tűrtek és tiltottak ellen.

Volt, aki úgy csúszott ki a szorításból, hogy azt mondta: ezek nem is igazi zenészek. Nem álltak ki mellettünk, mert azt mondták, nincs ki mellett kiállni – ha nem is vagyunk igazi zenészek, stb. Ettől persze még lehetett lázadó az Illés szövege, mint ahogy az is volt. Ha jól tudom, Hobó volt az egyetlen, aki felállt és kiment, vagy talán mondott néhány keresetlen szót.

- Ezért nem volt lemezetek sem?

- Volt egyszer az Egyetemi Színpadon egy Anna Frank emlékest, ami egy Spions zenekar-remake volt. Akkor már Müller Péter Sziámi is a Kontrollban volt, és erre a koncertre meghívta Bors Jenőt és/ vagy Erdős Pétert, a magyar lemezkiadás két nagymogulját, megmondóemberét, hogy nézzenek meg minket. Ismered az Anna Frank című számot? „Anna Frank, sikíts, te állat” - van egy ilyen sora is a dalnak. Mivel remake volt, ahogy a hajdani Spions koncerten Molnár Gergely feleségéről, Eörsi Katiról, úgy rólam Müller Péter (akkor még nem Sziámi) levagdosta borotvával a ruhát. Na, ennél a számnál felálltak, és kimentek. Csak úgy csattant utánuk a felhajtható szék. Tehát szó se lehetett arról, hogy minket jó szemmel nézzenek a lemezgyárban.

Egyébként Wilpert Imre (könnyűzenei főszerkesztő – KMG), aki fiatal, velünk korú emberként rajongónk is volt, kijárt nekünk egy demó felvételt, valahol Kispesten vettük fel egy klassz kis stúdióban, a Főnixben. Az anyag nem ment át, mondanom sem kell. Ma már legendának tűnhet, de tényleg így történt: az Ismeretlen Katona egy sorát, azt, hogy „a halál az állam szolgálatában áll”, át kellett volna írni. Ekkor nyilvánvaló lett, hogy besétáltunk a csapdájukba, mivel ők is tudták, hogy nem köphetjük szembe sem magunkat, sem a közönséget. Így aztán nem lett lemezünk.

De ennek az időszaknak vége lett 89’ után, és

jött a kapitalizmus, ami tényleg arról szólt, hogy fel lehet-e még építeni a régi kedvenceket a korszakváltás megkövetelte branddé.

A Kontroll Csoportot soha többé nem lehetett – mivel feloszlottunk. Menyhárt Jenő viszont nem hagyta abba az Európa Kiadót, ráadásul ő már a nyolcvanas években is csinált a lemezgyárral lemezt, plusz volt is egy nagyon menő menedzserük, Besnyő Laci, ő turnéztatta őket ország-világ szerte. Külföldre is eljutottak.

Müller Péter zenekarának, a Sziáminak is töretlenül ment tovább a karrierje. Az ő országos, máig tartó népszerűségük tény. Ha Péter lemezt ad ki, akkor azt el lehet adni, mert van egy óriási rajongóbázisa, ami ugyanúgy vevő a régi dalokra, mint a Sziámi and Friendsben született újakra.

Az Ági és a fiúk nagyon nehezen élte túl a 90-es éveket. Életem legnehezebb korszaka volt. Gyerek, koncertezés, megélhetés, durva volt az egész. Mindenféle brutál fizikai munkát végeztem. Az egyik legkeményebb az volt, mikor egy Kinder tojás kampányban, a hátizsákomban több ezer szórólappal jártam a várost. Minden iskolába ki kellett vinnem azt a több mázsa papírt. Majd leszakadt a hátam. De volt, hogy főztem a Hajtás pajtás, a Sziget, a Bahia néhány emberének. Reggel mentem a Bosnyák térre, azután megfőztem ennek a 8-10 embernek. Mindig háromfogásos ebédet csináltam, volt külön vega is, azután elindultam a 7-es busszal, nagy batyukkal megpakolva. Szóval próbáltam megélni. De a zenélést soha nem adtam fel. Erdély Miklós mondta egy interjúban, hogy

ott kell lennünk, ahol a saját adottságainkból tudunk dolgozni. Nekem ez a „hely” a zenélés volt.

Viszont a zenekar mindeközben többször felőrlődött. A fesztiválszervezők bujkáltak a menedzserünk, Gallasz Józsi elől, akik hitt bennünk – de egyre inkább botrányba fulladtak a koncertjeink.

Aztán amikor 2002-ben abbahagytam az ivást, akkor nagy nehezen nekiláttam újraépíteni magamat és a zenekart. Idén elkészült a legújabb lemez is.

Utoljára 94’-ben volt olyan lemezem, amit én írtam a zenész társaimmal. Tehát vadonatúj lemez, amit egy régi címmel képzeltem, de végül az egyik új szám után Villámrandi lesz a lemezborítón.

Két, a Sziámi-sziámi korszakból datálódó Ági és fiúk dal is van rajta az őskorból, a Pavlov kutya és a Ma reggel.

- Az új dalokból énekelsz a Kobuci Kertben?

- Nem, hisz ott csak vendég leszek. A június 1-i Kobuci Kert úgy jött, hogy meghívtuk Pétert az előző Kontroll-dalok koncertre, az Ellátóházba, aki úgy jött fel a színpadra, miután én elénekeltem a magam 5-6 számát egyedül, mint aki megmámorosodott attól, amit addig hallott. Azt mondta, Ági olyan fantasztikus, hogy most itt, mindenki előtt meghívom június 1-ére a Kobuci Kertbe. Meghatódtam, én a Sziámi and Friendsben még soha nem voltam szóló vendég, max vokalista a Nem én vagyok Kontroll-slágeremet éneklő Stefanovits Angi mögött, vagy a Bon-Bon-Si-Bonban.

- Mikor hallhatjuk az új lemezed anyagát?

Kapolcsra elkészül a lemez, ott már árulni fogjuk. Az Ági 60 óta mindig megyünk Kapolcsra. Van egy alapfelállás, Farkas Zoli basszusgitárossal az Ági és fiúk zenekar tagjai és én. A Kontroll Csoport dalait adjuk elő, egy kis Ági és fiúk mixszel. Ha tehetjük, vendégeket hívunk, hol Kistamás Laci jön, hol Péter, hol Hajnóczy Csaba, de volt már, hogy mindhárman, együtt a színpadra álltak. Ez a projekt azért szép, mert a közönség örülhet a régi dalokon túl annak is, hogy a Kontroll Csoportból mindazok, akik még élünk, szeretjük egymást.

Nem ugrunk egymásnak, boldogan elmegyünk egymás koncertjére, ha hívnak minket.

Müller Péter Sziámi AndFriends

II. Világegyetemista Bál

Kobuci Kert

(Budapest, III. Fő tér 1.)

Június 1., péntek, 19.30

A Müller Péter Sziámi AndFriends zenekar erre a koncertre különleges vendégeket is hívott: Bárdos Deák Ági, Kiss Llaci, Másik János és Pajor Tamás Óbudára várnak minden világegyetemistát – azokat, akik már az első Szigeten is ott voltak, és azokat is, akik még kósza gondolat sem voltak 25 évvel ezelőtt…

A zenekar erre az önálló, nyárindító koncertre rengeteg meglepetéssel készül, elővettek sok régi Sziámi dalt, valamint a legjobb URH és Kontroll Csoport dalokat is előadják.

De ez az este nem csak múltidézés, hanem a legújabb, Nevess magadra! című lemez bemutatója is egyben.

Jegyelővétel ITT, Facebook esemény: KATT IDE


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Műbalhé, alpáriság, szexizmus és egymásnak beszólogató zsűri – ilyen volt a Megasztár első adása
A TV2 tehetségkutatója idén minden eddiginél jobban a nézők alantas ösztöneit kívánja kiszolgálni, és a legkülönfélébb bántalmazói magatartásokat relativizálja.


Amikor néztem az X-Faktor idei első adását, csodálkoztam, hogy hová tűntek a hülyék, mert alig volt belőlük. De végül meglett a válasz:

idén mind a Megasztárba ment.

Amennyire pozitív csalódás volt az RTL műsora, annyira traumatikus élményt nyújtott a Megasztár.

Volt itt műbalhé, alpáriság, szexizmus, kolléganő lekurvázása, és ez még csak Curtis.

De ne szaladjunk így előre!

Annak idején a Megasztár volt az első modern tehetségkutató műsor a honi médiában. A Ki mit tud?-ok művházszagú vérszegénységén szocializálódott országnak valóságos kulturális sokkot jelentett, és

már akkor is sokat vitatkoztak róla, mennyire korrekt abból műsort csinálni, hogy a világ tele van önképzavaros szerencsétlenekkel, akik épp oly tehetségtelenek, mint amilyen önérzetesek.

Persze nem hibáztatom őket, első kézből tudom, milyen nehéz ez. Én például már főiskolás voltam, és még mindig meg voltam győződve róla, hogy tudok énekelni, mert amikor a bulikon zenéltünk – és itt most a zenélés szót nagyon tág értelemben használom –, és énekeltem, nem vertek meg. Az sosem tűnt fel valahogy, hogy ezeken a bulikon a közönségből úgy kábé senki sem józan.

Szóval a Megasztár megítélése már akkor sem volt egységes, de azért ott ült a zsűriben egy Presser, egy Bakács, egy Pély Barna, még az excentrikus Soma is konzit végzett.

Azóta eltelt több mint húsz év, de a TV2 megragadt a múltban. Míg az X-Faktorban idén az tűnt fel, a megszokotthoz képest mennyire kevés volt a kínos pillanat, a Megasztár úgy döntött gazember, pontosabban trash reality lesz, rosszkedvünk tele pedig le van ejtve. Az agyzsibbasztóan hosszú, reklámok nélkül is két és fél órás adásnak kb. a feléig kellett eljutni, hogy megjöjjön az első (!) értékelhető énekes. És míg 10-15 percet kapott a Tóth Gabinak a 8 általánosa miatt beszóló néni (akit ráadásul a következő adásba is visszahoznak, hogy rúgjanak bele még párat, így áldozva fel a nézettség oltárán), a továbbjutók jelentős része alig kapott egy-két percet.

Már a zsűri összetételéből is látszik, hogy a műsorkészítők a balhéfaktorra mennek rá. Tóth Gabi a Sztárban sztár leszek zsűrijében is kemény csörtéket vívott Majkával, főállású megsértődő.

Curtis az ügyeletes keménycsávó a bulvármédiában, aki tévesen vagányságnak képzeli a bunkóságot. Nyilván nem én vagyok hívatott megítélni, mennyi szakmai tudása van, mi teszi alkalmassá arra, hogy fiatal tehetségeket karoljon fel, de vannak kételyeim. Legdurvább megnyilvánulásában gyakorlatilag lekurvázta Herceg Erikát. Éppen a Tik-Tok-sztár Ildikó néni bitorolta a színpadot, aki bíztatta a mestereket, hogy kövessék be. Ekkor került sor a következő párbeszédre:

Curtis: Én csak pornósztárokat és prostituáltakat követek.

Erika: Atti, engem is követsz...

Curtis (sokat mondó hangsúllyal): Hát…

Később le is hülyézte – azért legalább bocsánatot kért.

Marics Peti hibátlanul hozza a néha bicskanyitogatóan szemtelen, mégis szerethető ficsúr imidzset, de éppen ezért nehéz komolyan venni a mester szerepében. Legszívesebben leültetnéd egy pohár bor mellé, hogy atyaian eligazítsad kicsit az élet fontos dolgaiban.

Ráadásul amilyen lekezelően bánt Erikával a műsor első harmadában, legszívesebben adtam volna neki egy tockost.

Mindehhez ott van még Herceg Erika, aki az X-Faktorban már megmutatta, hogy képes átmenni anyatigrisbe, ha feldühítik, és most is sikerült többször kiakasztani. Igaz, ő sem megy a szomszédba egy kis passzívagresszióért.

Félreértés ne essék, Erika, Gabi és Peti zenei munkásságával nincs bajom, még ha nem is feltétlenül az én stílusom, amit képviselnek. Curtis is biztos nagyon jó rapper, vele más problémáim vannak. De ebben a műsorban az eddig látottak alapján a szakmaiság teljesen zárójelbe került.

Tóth Gabi egyébként abszolút hazaért, hiszen a Megasztárban indult a karrierje, és innen nézve sokkal inkább helyén van itt, mint anno az X-Faktorban, ahol éveken keresztül váltották egymást az ex-megasztárosok a zsűriben, hogy aztán a sokadik évadban Csobot Adél majd Tóth Andi személyében végre saját nevelésű sztár is kerüljön a zsűribe. Persze a Megasztár is a konkurenciától merít, hiszen Tóth Gabi mellett Herceg Erika és Curtis is az RTL-en veszítette el a zsűriszűzességét.

Történt némi változás a műsorvezetői posztokon, és ez sem a minőségjavítás jegyeit hordozza. Félreértés ne essék, Ördög Nórával nincs különösebb bajom, profi tévés, hozza, amit kell. De Tillát lecserélni Szépréthy Rolandra az körülbelül olyan, mint Ronaldót leküldeni a pályáról Dzsudzsák kedvéért. Értem én, hogy figyelemfelkeltő, és vannak rajongói, de egészen más ligában játszik. (Nem mellesleg a két műsorvezető szintén megfordult korábban az X-Faktorban.)

A cringe-faktort erősítették az olyan beszólások is, mint amikor egy nagyon rossz, gyorsan eltanácsolt versenyzőről Marics Peti megjegyezte:

„De az X-Faktorban elmenne a döntőig.”

Finoman szólva nem elegáns így beszólni a konkurens műsornak.

A jobb pillanatok közé tartozott, amikor Peti és Erika egymást szívatva csak azért juttattak tovább versenyzőket, hogy a másik nyakába varrják őket. Eleinte szórakoztató volt, de aztán sikerült valahogy ezt is véres drámázásba átvinni.

Kérdéseket vet fel a plus size-os öltáncos is, aki Marilyn Monroe dalára vonaglott először Marics Petin és Curtisen. Marics hiába fejezte ki folyamatosan, hogy rosszul érzi magát a szituációban, a rámenős hölgy számára a "nem" nem azt jelenti, hogy "nem", mert neki a műsorkészítők megígérték, hogy Peti „bevállalja”.

Ambivalens érzéseket váltott ki belőlem az anyuka története, aki látássérült, beteg lányával érkezett. Az ilyen műsorok kimondatlan szabály, hogy a nehézsorsú versenyzők életében csak akkor vájkálnak, ha a sztori vége happy end, vagyis a szerencsétlen jelentkező énekel egy nagyot, és meg sem áll a döntőig. Itt nagyon hamar kiderült, hogy az amúgy valóban minden tiszteletet megérdemlő anyuka énekelni nem tud.

Az egész arra volt jó, hogy láthassuk Tóth Gabit, „a zembert”, aki beszállt duettezni, és összeölelgette a beteg kislányt.

Hogy pozitívumot is mondjak, azt el kell ismerni, hogy ez a zsűri sokkal jobban működik a tavalyinál. A Rúzsa Magdi által vezetett csapat tagjai között jóformán semmi kémia nem volt. Az biztos, hogy az idei mesterek legalább kiváltanak valamit a nézőből, még ha nem is feltétlenül örömöt és tiszteletet.

Szórakoztató színt vitt a műsorba Szarka László "Bikicsunáj", aki a Megasztár 5. évadában az Alphaville Big In Japan című slágerét fordította hunglisra, és ezzel bevonult a magyar mémtörténelembe. Ezúttal a Flames of Love című dalt énekelte el úgy, hogy angolul azóta sem tanult meg. Azt kell mondjam, ezen az estén nem ő volt a legvitathatóbb továbbjutó.

A műsor végére maradt még egy meglepő fordulat: jött Krasznai Tünde, aki még 2013-ban Geszti Péter mentoráltjaként harmadik lett az X-Faktorban, de szerepelt a Celeb vagyok, ments ki innen! című műsorban is, emlékezetes pillanat volt, amikor a dzsungel közepén Fördős Zével ült egy kádban. Már akkoriban is sokat lehetett hallani zűrös (többek között úgymond "felnőttfilmes") múltjáról, és állítólag utána sem volt könnyű élete.

Az sosem volt kérdés, hogy Tünde jól énekel, így nem meglepő, hogy tovább jutott. Az már megkérdőjelezhető, hogy Tóth Gabi, aki majd elolvadt az empátiától és a szeretettől, Tünde távozása után a mestereknek – és a több ezer tévénézőnek – azért elmondta az összes sötét foltot Tünde múltjából, mert hát mi van, ha valaki nem tudja, és elfelejt csámcsogni.

Összességében a Megasztárban történt személyi változásoktól a műsor érdekesebb lett, de nem a minőség irányába léptek el, hanem az alantas ösztönök kiszolgálása felé.

Az első adásban a bántalmazás számos változatát láthattuk relativizálva, vagy egyenesen viccesnek beállítva, és ezért az sem kárpótol, hogy akadt néhány tehetség is a jelentkezők közül.

Abban reménykedem, hogy a válogatók után, amikor élesbe fordul a verseny, a negatív sallangok lenyesődnek. Bár a mesterek akkor is ugyanazok lesznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Biztonsági okok miatt Budapesten forgatják a Fauda következő évadát
Az ötödik évad eredetileg Marseille-ben készült volna, de a készítők túl kockázatosnak ítélték a helyszínt. Az új részekben a Hamász támadásai és a háború eseményei is helyet kapnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. szeptember 05.



A Fauda ötödik évadát eredetileg Marseille-ben forgatták volna, de a készítők végül biztonsági okok miatt Budapestre hozták a produkciót – írja a Jerusalem Post az N12 izraeli csatorna alapján.

A világszerte ismert sorozat főszereplője Lior Raz, aki Avi Issacharoffal közösen alkotta meg a történetet. A legújabb évadban a Tarantino-féle Becstelen brigantykban feltűnt Mélanie Laurent is fontos szerepet kapott volna, ezért is terveztek sok jelenetet Franciaországban.

A 2023. október 7-i események után azonban Raz és Issacharoff átírták a forgatókönyvet, hogy a Hamász támadása és a háború is megjelenjen az új részekben.

A sorozat egyik sztárja, Idan Amedi, aki énekesként is ismert, a harcok kitörése után önként jelentkezett a hadseregbe. Néhány hónappal később, 2024 elején súlyos sérülésekkel került kórházba.

A Fauda új évada 2026-ban debütál az izraeli Yes csatornán, ezt követően pedig a Netflixen is látható lesz világszerte.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Elmaradnak a Budaörsi Latinovits Színház előadásai Koós Boglárka halála miatt
A színház 27 éves művésznője vasárnap hunyt el. Az előadásokat érintő további változásokról a későbbiekben értesítik a nézőket.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, 27 éves korában elhunyt Koós Boglára, a Budaörsi Latinovits Színház színésznője. A teátrum most közölte: a váratlan tragédia miatt komoly lépésre szánták el magukat.

„Ezekben a pillanatokban gördülne fel a függöny 2025/26-os évadunkban első alkalommal, de a ma estére és a következő napokra tervezett előadásaink elmaradnak”

– írják Facebook-oldalukon.

Hozzáteszik: „Fájdalmunk és megrendültségünk elmondhatatlan.” Tájékoztatásul azt is közlik, hogy a színház műsorát érintő változásokról nézőinket a szokásos csatornákon hamarosan értesítik. Emellett a színház profilképét is az elhunyt művész fekete-fehér képére cserélték.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Összesen hat díjat nyert a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmje
A film a legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díj mellett öt független zsűri díját is elnyerte. Az Arany Oroszlánt Jim Jarmusch nyerte a Father Mother Sister Brother című filmjével.


A legígéretesebb fiatal, feltörekvő színésznek járó Marcello Mastroianni-díjat nyerte el a 82. Velencei Filmfesztiválon Enyedi Ildikó Csendes barát című filmjének szereplője, Luna Wedler svájci színésző.

A szombat esti zárógálán Luna Wedler Enyedi Ildikónak is megköszönte a díjat, hozzátéve, hogy nagy megtiszteltetés volt vele dolgozni.

"Hihetetlen nő vagy, inspirálsz engem nőként és rendezőként is"

- fogalmazott.

A film a díj mellett öt független zsűri díját is elnyert. A FIPRESCI, az INTERFILM, a diákzsűri díját, az Edipo fenntarthatósági díjat és a Green Drop-díjat is. A Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége, a FIPRESCI azzel indokolta a díjat:

„A film megrendítően tárja fel az egyetemes kapcsolatokat és a kimondatlan határokat, amelyek az életformákat összekötik. Merész történetmesélésével, árnyalt alakításaival és merész rendezésével mélyen megérintett minket. A filmművészet hatalmas teljesítménye, amely átlépi a nyelvi és kulturális határokat.”

A Nemzeti Filmintézet (NFI) szombat esti közleményében azt írták, Luna Wedler 1999-ben született Zürichben, majd az Amatőr tinik című filmben debütált 2015-ben. 2018-ban a zürichi filmszínésziskolában szerzett diplomát és ugyanabban az évben a Berlinálén elnyerte a European Shooting Star-díjat. A Netflix 2020-as Biohackerek című sorozatának főszerepével tett szert népszerűségre. Enyedi Ildikóval immár másodszor dolgozott együtt, hisz korábban már játszott A feleségem története című alkotásban is.

Enyedi megjegyezte, alkotása lírai, de ha a nézők ráéreznek a humorára, akkor megértik a film legmélyét.

"A humor fontos: egy nevetés tulajdonképpen olyan pillanat, amikor az ember nem aprólékos logikával, hanem hirtelen megért valamit. Rácsodálkozik az újra és meglepőre, abban öröme telik, és ennek az örömének hangot ad önkéntelenül. A nevetés a megértés pillanata. A társas kommunikáció közel hozza egymáshoz az embereket, ha együtt tudnak nevetni valamin"

- fejtette ki a rendezőnő.

A díjazottak listája:

Arany Oroszlán: Jim Jarmusch: Father Mother Sister Brother

A zsűri nagydíja: Kaouther Ben Hania: The Voice of Hind Rajab

Ezüst Oroszlán a legjobb rendezőnek: Benny Safdie (The Smashing Machine)

A zsűri különdíja: Gianfranco Rossi: Below the Clouds

Legjobb forgatókönyv: Valérie Donzelli és Gilles Marchand (À pied d’œuvre)

Volpi kupa a legjobb színésznőnek: Xin Zhilei (The Sun Rises on Us All)

Volpi kupa a legjobb színésznek: Toni Servillo (La Grazia)

Marcello Mastroianni-Díj a legjobb fiatal színésznek: Luna Wedler (Csendes barát)

Armani Beauty Közönségdíj: Maryam Touzani: Calle Malaga

Luigi De Laurentis Díj a legjobb elsőfilmnek: Nastia Korkia: Short Summer

Horizontok-szekció:

Legjobb film: David Pablos: En el camino

Legjobb rendezés: Anuparna Roy: Songs of Forgotten Trees


Link másolása
KÖVESS MINKET: