KULT
A Rovatból

Összművészeti és együttgondolkodó fesztivál – itt a Bánkitó teljes idei programja

A Bánkitó idén a szokásosnál kisebb fesztiválként jelentkezik a csodaszép tó partjáról, ahol a már bejelentett zenei programok mellett idén is szép számmal lesznek színházi, civil-kulturális és képzőművészeti programok.

Link másolása

Teljessé vált a Bánkitó Fesztivál 2021-es sokszínű programkínálata.

A Bánkitó Fesztivál 2021-ben egy óriás Hungaroterápiába fog, hogy a nagy karanténolások után közösen keresse a válaszokat arra, hogy mitől magyar a magyar. A korábbi évekhez hasonlóan a kérdések boncolgatására egy sokszínű és izgalmas programsorozatot raktak össze a szervezők, hogy a képzőművészet, színházi társulatok, a civil szféra, a kulturális szcéna szereplői mellett közszereplők is megmutassák a saját értelmezésüket.

A Bánkitó tudományos és közéleti ismeretterjesztő programsorozata, a Szájensz Szeánsz, izgalmas beszélgetéseket ígér. Érkezik Orbán Balázs, miniszterhelyettes és Schiffer András akik arról értekeznek, hogy a nyugat és kelet határán vajon létezik-e a magyar út a politikában. A Tabumentes Ország egy kerekasztal során arra keresi majd a választ, hogy milyen pénzügyi lehetőségek és veszélyek leselkednek a magyar emberekre a koronavírus leköszöntével. Ebben Dr. Győrffy Dóra és Dr. Bod Péter Ákos fog segíteni.

Érkezik a Polémia Intézet “Ezeket meg ki választotta meg?” beszélgetése és interaktív workshopja, ahol az intézet munkatársai a legfrissebb kutatási eredmények alapján mutatják meg, hogy milyen szavazóbázisa van a pártoknak 2021-ben. Réz Anna előadásában arról lesz szó, hogy mi a célunk, amikor önmagunkat erkölcsileg fényezzük és hogy miért van tele erkölcsi önfényezéssel a közösségi média.

Prof. dr. Szummer Csaba abban fog segíteni, hogy hogyan értelmezhetjük a pszichedelikus élményt tárgyilagosan, a józan ész, a filozófia, a pszichofarmakológia vagy a kulturális antropológia eszközeivel.

A Bánkitón is bebizonyosodik, hogy a színház a jég hátán is megél, aminek a szárnyalásához egyetlen dolog kell: a közösség. Az alkotók és befogadók közössége. Az idei program fő jelszavai a közösségi és kísérleti színház, amelyek jól rezonálnak az idei fesztivál arcához, így nem is a színházi térben kell a produkciókat keresni, hanem a fesztivál különböző helyszínein.

A három nap esti sávjában érkezik a FreeSZFE Egyesület kötelékéből a Morzsabál, a most végzős színész-osztály és a másodéves dramaturg-osztály közös munkája, igazi kollaboratív munka, terápiás, közösségi feldolgozás jelleggel. A legnehezebb szó című előadás és a hozzá kapcsolódó workshop a Független Színház programja, amely az állampolgári engedetlenség kérdését érinti és a cselekvés lehetőségeit keresi elnyomó helyzetekben. Esti előadást hoz az Andaxínház Alkotócsoport az Arcból arcba - Petri György versek címmel, hiszen Petrinél jobban talán senki nem csapott arcon bennünket a magyarságunkkal.

Performansz projekttel érkezik idén a Pro Progressione, a Secret Hotel és a Triage Live Art Collective Méhek című előadásukkal, ami egy igazi közösségi színház élmény lesz a nézőknek, míg a TÁP Színház egyperces előadásai lebontani készülnek a műfaj negyedik falát meghökkentéssel, megnevettetéssel és kizökkentéssel. Végül, egy kanyargós-szürreális beszélgetésfolyam szentanúi lehetnek a nézők a FAQ Színház Gyakran ismételt kérdések - interjúszínházában.

A fesztivál főtámogatója idén is az Erste. A pénzintézet Social Banking területének elsődleges küldetése ugyanaz, mint a Bánkitó Fesztiválé: a civil szféra támogatása. Ők repítik egészen a Tószínpadra a Superar kórust: nagyon kedves és lelkes gyerekeket, akik büszkén mutatják meg a Bánkitó közösségének, hogy milyen egy motivációra és megerősítésre épülő oktatási program. Az örömzenélésen túl komoly témák feszegetésének is nekiállunk együtt.

Az idei év egyik legelgondolkodtatóbb cikkét Horváth Bence 444-es újságíró vetette képernyőre „Fiatal felnőttek, akiknél a kiégés az alapállapot” címmel. A cikk szerzője és Kósa Krisztina, az Erste Bank Ügyfélélmény és Szegmensmenedzsment vezetője egy Szájensz Szeánsz beszélgetés keretében keresik majd, hogy hogyan áll a millenniumi generáció a pénzhez és a munkához. Az Erstés programokban is van játék, mégpedig egy pénzügyi tabu óriás társasjáték, amely a pénzügyi alapfogalmakat segít mindennapi nyelven megfogalmazni, a kimondhatatlant is kimondhatóvá tenni.

A nagy magyarságos öndefiníciós projektben a közösség megtartó ereje is kulcs kérdéssé válik. Hova tud eljutni az egyén, mi mindent tud megtenni az ember, ha összefogunk egymással? Az idei civil-kulturális program cselekvésre ösztönöz, megértésre és közös alkotásra invitál, hogy megtanuljunk újra együtt értéket teremteni és a meglévőket megtartani. E vezérfonal mentén érkeznek az újragondolt néphagyományokra építkező programok, mint a tarsolykészítő Kamay Ko workshop, a Repityke lányok ruha-műhelye, ahol alkotásainkra még a nagyi is büszke lenne, valamint a Kísérleti Fonó programjai, akik 21. századi köntösbe csavarják majd a klasszikus “fonós” tevékenységeket, mint a népdaléneklés és a történetmesélés.

A nagy szeretetben lesz közös reggelizés, de együttszorongás is Oláh Norbert, festőművész, workshopján. Grecsó Zoltán táncművésszel testtudatot lehet tanulni, míg az AdniJógával napüdvözölni a Bánki-tó partján.

A Nők Egymásért Mozgalom izgalmas együttgondolkodásra hívja a napon érlelt fesztiválozókat, mégpedig pornó és szexuális visszaélés témakörben. A sokszínű programkavalkádban lesz játék is, mint az Auróra nemzeti számháborúja vagy a Cortex pszicho/film/klub identitás feszegető programja, ahol kinevethetjük a sztereotípiákat, amelyek gyakran közösségérzetünk alapjaiként szolgálnak.

Lesz látnivaló is, mégpedig a #freeszfe mozgalomhoz kapcsolódó Autonómia Vára, ami júliusban felépül Bánkon is, míg az Építész Szakkollégiumnak hála saját Trinanon emlékműve is lesz a fesztiválnak, hogy mielőtt még mélyebbre süllyedünk az emlékezés ingoványos talaján újraértelmezzük, hogy mit üzen nekünk a múlt. Vetíteni való is akadt a programba, amit a Malter Vándor Filmfesztivál sugároz majd. Egy biztos: az év legizgalmasabb rövidfilmjeiből válogattak, így friss lesz és ropogós. Exkluzív vetítés is lesz, mégpedig Hajdu Szabolcs Békeidő című filmje, amely egy igazi karanténprojekt, bemutatva életünk egy pillanatképét.

A már bejelentett zenei program mellett lesz még elhivatott csellózás Friderikusz Pétertől és Kertész Endrétől, valamint a Szabad Tér helyszínen feltörekvő zenekarok, a Kereplő, a Szikra by Viso Reacto és Keret házban pedig hajnalig tartó mulatozás várja majd a bánkitósokat. A napi bontás elérhető a fesztivál weboldalán.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: