Balázs János: Nagyon nehéz megugorni a szintet, amikor már a szakma és a közönség is elismeri a fiatal művészt
- Éppen a közelmúltban ért véget az Ön által életre keltett Cziffra György-fesztivál, ahol olyan sztárok léptek fel, mint José Cura, Miklósa Erika vagy Lajkó Félix. A Kossuth-díj indoklásában is kiemelték a Cziffra György emlékének ápolásáért tett fáradozásait. Balázs János számára miért emelkedik ki Cziffra György a többiek közül?
- Ő olyan zongorista volt, akinek a játéka az első hang leütésétől egyértelműen felismerhető, és van benne valami olyan misztikus, megmagyarázhatatlan, ami tulajdonképpen a zene esszenciája. Bár én sosem találkoztam a mesterrel, nagyapám együtt zenélt vele, jó kapcsolatot ápoltak, mondhatom, hogy a családunk barátja volt. 3-4 évesen az ő felvételeit hallgatva fogott meg a klasszikus zene, majd később ennek a hatásnak köszönhetően döntöttem úgy, hogy komolyzenével szeretnék foglalkozni. Tinédzser koromban elolvastam Ágyúk és virágok című önéletrajzi könyvét, és nem értettem, hogy miért van Magyarországon ennyire elfeledve ez a világszerte nagy megbecsülésnek örvendő művész. Azóta szerencsére ez már változott.
- A Cziffra Fesztiválon idén először tartottak Cigányprímás Mesterkurzust is. Ha van terület, ahol általában mindenki elismeri a romák tehetségét, az a zene. Azt is tudjuk sajnos, hogy a szegregáció és az előítéletek miatt általában a világban a roma fiatalok hátrányból indulnak. A zene világában könnyebb érvényesülniük, mint az élet más területein, vagy azért itt is meg kell küzdeniük az előítéletekkel?
- Elterjedt az a sztereotípia, hogy a romáknak „a zene a vérükben van”. A zenei pályán talán valóban kiemelkedőbbek, de a tehetség az egy veleszületett dolog, a belefektetett munka nélkül egyszerűen nem lehet hosszútávon érvényesülni. Az otthon elvégzett műhelymunka nem kihagyható. Úgy gondolom, hogy származástól függetlenül mindenkinek meg kell küzdenie a sikerért mindenféle szempontból, főleg a zene világában igaz ez nagyon. Itt vissza kell utalnom arra a mondatomra, hogy zenei szempontból mindig is a világ élvonalába tartoztunk. Ez azt jelenti, hogy nagyon magasan van az a bizonyos „léc”. Tehát attól függetlenül, hogy valaki roma származású vagy sem, nagyon nehéz megugorni azt a szintet, amikor már a szakma és a közönség is egyaránt elismeri a fiatal művészt.
Egyébként az tény, hogy rendkívül büszkék lehetünk azokra a roma muzsikusainkra, akik a magyar zenekultúrát páratlan szinten képviselik az egész világon, ezzel öregbítve hazánk jó hírnevét.



- Talán nem mindenki tudja, hogy Cziffra György sokáig bárokban, éttermekben játszott.
- Igen, ott játszott többek között a nagypapámmal, aki maga is bárzenészként muzsikált. Cziffra is oda kényszerült, sajnos a második világháború utáni időszakban nem elsősorban a tehetség határozta meg, hogy ki zenélhetett a pódiumon. De Cziffra György példája, emberi tartása fantasztikus üzenet mindenki számára. Tulajdonképpen annál tragikusabb és kilátástalanabb élethelyzet nem sokaknak adatott, mint neki a háború után. 56-ban hagyta el Magyarországot, és már 57-ben befutott világsztárként ünnepelték, ami valami egészen fantasztikus. Egy programfüzet dokumentációjából tudható, hogy 1957 októberében már a legnagyobb fesztiválokon lépett fel a korszak vezető karmestereinek társaságában. Épp ezért mindenkinek példakép lehet, és reményt adhat, hogy igenis, bármilyen helyzetből ki lehet törni.
Persze nem sikerülhet mindenkinek, mert kitartás, szorgalom és szerencse nélkül nem megy.
- A zenészek között kétféle szélsőséges nézet tapasztalható. Ez néha a Virtuózok zsűrijének vitáiban is visszaköszön. Az egyik tábor azt vallja, hogy mindennél fontosabb a kottahű, precíz játék, és amennyire csak lehetséges, vissza kell adni a szerző szándékait. A másik szélsőség, aki szerint a legfontosabb a művészi beleélés, az érzések és ezek közvetítése. Ön hol áll ebben a kérdésben?
- Ez egy nagyon összetett, komplex kérdés. Kicsit szét kell választani. Vannak olyan zeneszerzők, akiknek a fantasztikus műveik kötöttségeket rejtenek. Ilyen például a barokk muzsika, vagy a bécsi klasszikusok, Beethoven és Mozart szonátái. Ott természetesen nem lehet szélsőséges dolgokat csinálni. De egy romantikus darabnál, ahol a szerző sem követelte meg annyira precízen a darab ritmusát, a metrumát, ott nyugodtan megmutatkozhat a művész. Hiszen gondoljunk bele, ha minden művész mindent egyformán játszana, akkor miért lenne fontos, hogy elmenjünk valakinek a koncertjére? Nem csak a zeneművet szeretnénk meghallgatni, hanem azt a látásmódot is, amit az előadóművész visz bele. Hiszen ez az, ami által megújulhat, reveláció lehet egy olyan darab, amit 30-40-50 éve hallgatunk. Hallgassuk meg azokat az előadókat, akik vitán felül állnak a zongoraművészetben. Cziffra György, Vlagyimir Horowitz, Szjatoszlav Richter vagy Glenn Gould előadásában ugyanazok a darabok merőben eltérőek, és mégis, a maga szintjén mindegyik zseniális.
Természetesen nem az a cél, hogy valaki olyan szélsőségeket vigyen bele, ami már kicsit a giccs határát súrolja.
Hisz nagyon lavírozni kell, megtalálni azt az egyensúlyt, ahol visszaadom a szerző gondolatát, természetesen azokkal a hangokkal, de beleteszek egy olyan szuggesztív előadásmódot, amivel belátást engedek a közönségnek abba, hogy én mit gondolok a darabról. Ennek az összességét hívják talán előadó művészetnek.
- Számtalan díjat kapott már, úgy tűnik, nagyon fiatalon, 30 éves korára megnyert mindent, amit lehet. Nincs az emberben ilyenkor kicsit az az érzés, hogy mi lesz ezután?
- Rendkívül megtisztelő, hogy az elmúlt 6-8 évben észrevették azt a sok munkát, a hitet, amit érzek a zene iránt, és ami talán a társadalom javát szolgálja. De egyébként sosem vágytam sok, vagy több díjra, az ember nem ezért dolgozik. Most a legfontosabb életperiódusomban vagyok. Abban a korban, amikor a legaktívabb egy művész, 30 éves korától 50-55 éves koráig. Úgy szokták ezt nevezni, hogy a „fénykor”. Most szeretnék a zeneművészet terén valami olyasmit megvalósítani, amelyben kicsit a saját hangomat meg tudom találni.
A közönség szeretete, a nemzetközi siker, vagy amikor a hangverseny után csillogó szemmel és hálásan megköszönik idegenek, hogy játszottam, ezek minden egyes koncert után egy-egy különdíjat jelentenek.
Ezekért érdemes élni, dolgozni, az egész életemet feláldozni a zene oltárán. Így érhetem el, hogy majd 70-80 éves koromban, ha visszanézek a pályámra, akkor azt mondhassam, megérte – és nem csak a kitüntetésekért.
- A közeljövőben holt láthatjuk, hallhatjuk?
- Rendkívül aktív szezonnak nézek elébe. Áprilisban a Nemzeti Filharmonikus zenekarral és Hamar Zsolt karmesterrel Kínában turnézok, majd Moszkvában a Csajkovszkij konzervatóriumban játszom a moszkvai szimfonikus zenekarral. Nem rég jöttem meg Olaszországból, azután Izraelben fogok turnézni a Győri Balett társulatával. Ott Liszt Ferenc műveket fogok játszani. Ami budapesti vonatkozás: április 23-án egy számomra nagyon kedves kollégával, Miklósa Erikával fogok színpadra állni a Zeneakadémia Nagytermében a ZongOpera elnevezésű hangversenyen, ahol zongorára készült opera átiratokat fogunk előadni.
- Gondolom, hamarosan folytatódik a Virtuózok is.
- Igen, hamarosan indul a Kamara Virtuózok, ahol ezúttal nem egyéni versenyzőket hallhatunk majd, hanem formációkat. Ez is egy kicsit üzenet a fiataloknak, hogy próbáljanak együtt zenélni, hiszen a zenében olyan barátságok kötődnek, amelyek segítenek abban, hogy ne érezzük magunkat egyedül.
A kamarazenélés legnagyobb öröme, amikor együtt sikerül elérni valamit.
Fotó: Kleb Attila és Teknős Miklós