Az extravagáns festő női modelljeinek titkai
Rippl-Rónait a posztimpresszionista és szecessziós törekvések legjobb magyarországi képviselőjeként tartják számon. Ugyanakkor a divatos nőalakok festőjének is nevezik, nem véletlenül. Rendkívül modernnek számító festményeit a szecesszió nőideáljának legdivatosabb nőalakjai ihlették.
Ezen a napon, 1927 november 25-én 88 éve hunyt el Rippl-Rónai József magyar festőművész és iparművész.
A szecesszió művészeinek kedvenc itala a hallucinogén hatású abszint volt. A bohém művészek rendszeresen átmulatták az éjszakákat, reggel pedig általában szörnyű másnapossággal ébredtek. Nem meglepő hát, hogy a korabeli festészetnek és irodalomnak gyakori témája volt a magányos, tönkrement abszintivó. Rippl is gyakran jelenítette meg vásznán a másnaposság témáját. Sőt gyakran múzsáiban is ezt a folyton fáradt-másnapos életérzést kereste.
Fekete fátyolos hölgy
Rippl Fekete fátyolos hölgy című festménye az egyik legjobb példa a szecesszió nőideáljára: fáradt tekintet, karikás szemek, szinte süt a képből a másnaposság. Érdekes tény azonban, hogy a képhez modellt ülő Mademoiselle Maset - mivel a kor divatos ideáljaként akart megjelenni
direkt sminkelt ilyen karikás szemeket a kép hatása kedvéért.
Rippl-Rónai az 1900-as évek elején finom pasztell technikájú képeket festett. A áttetsző alakok bőre szinte foszforeszkáló sápadtsággal világít ki a kép sötétebb tónusokból. Akárcsak a Kalitkás nő esetében is, ahol a különös sugárzás szinte éteri szépséget ad a modellt álló elegáns, nagyvilági nőnek.
A hirdetés fölött látható a Kalitkás nő képe.
Az érdekes izzást egy családi portréban, Margit Piátsek portréjában is megfigyelhetitek. Rippl kisméretű pasztellképen örökítette meg sógornőjét egy exkluzív fejfedőben. Ez volt az egyetlen alkalom, amikor a nő e különc kiegészítőt viselte.
Margit Piátsek portréja
Rippl öccse esküvőjére hazautazott Kaposvárra, és sógornőjének, Piátsek Margitnak egy zöld tüllel díszített extravagáns párizsi kalapot vitt ajándékba. A festő megkérte Margitot, hogy ebben a kalapban sétáljon vele végig a város főutcáján és figyeljék a járókelők reakcióit.
A kalap azonban annyira feltűnő volt, hogy a nő először nem is akarta felvenni,
nemhogy kimenni benne a kaposvári Fő utcára. Hosszas rábeszélés után, csak akkor egyezett bele, amikor Rippl már másra akarta ráadni a kalapot. A hatás persze nem maradt el: korzózás közben mindenki Margit után fordult. Margit ez után soha többé nem vette fel a zöld tüllös kalapot.
Rippl egyik leghíresebb képe a Nő fehér pettyes ruhában. Tagadhatatlan, hogy a korabeli divat szerint öltözött fiatal nőről készült festmény ízig-vérig modern volt. A festmény szokatlanul bizonytalan háttere és részletgazdag pettyezés a karikaturistákat is megihlette. A paródia-képen
a pettyek megállíthatatlanul továbbterjedtek a modell arcára is.
Nő fehér pettyes ruhában (balra) és karikatúrája (jobbra)
Forrás: Magyar Nemzeti Galéria, mek.oszk.hu, kieselbach.hu, Wikipédia
Képek forráa: Wikipédia, Pinterest
Ha tetszett a cikk, nyomj egy lájkot!