KULT
A Rovatból

Az élet féktelen élvezetére csábítottak ezek a plakátok

Nézd meg velünk a Nemzeti Galéria új kiállítását, ahol a különleges art deco plakátok, bútorok és öltözékek elrepítenek a két világháború közötti modern Budapestre.
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 28.


Link másolása

Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) címmel nyílt nagyszabású kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. A tárlat középpontjában a magyar art deco művészet áll, ezen belül kiemelten a plakátművészet és a modern nagyvárosi élet.

A Chicago és A nagy Gatsby filmekből ismert csillogó, dekadens korszak az egyik kedvencem. Ezért izgalmas volt megismerni a kiállításon, hogyan is nézett ki Budapesten a 20-as, 30-as évek sok változást hozó, izgalmas időszaka. Mi már megnéztük a kiállítást, mutatjuk a legkülönlegesebb plakátokat.

Az első világháború traumája és a spanyolnáthajárvány szörnyűségei után a húszas évek második felében féktelen vágy jelent meg az élet élvezete iránt. Ez volt az egyik meghatározó eleme az art deco ízlésvilágának.

Az art deco stílusirányzat nehezen körülhatárolható. Tulajdonképpen egy ízlés, a 20-as, 30-as évek modernségre és nyugat felé nyitott nagypolgári középosztály ízlése. A többi stílusirányzattal szemben nem a képzőművészetben, hanem az iparművészetben jellemző, és a mindennapi tárgyi világban jelent meg: magazinokban, plakátokon.

Az art deco plakátok lehengerlő hatásra törekedtek, amelynek eszköze lehetett a szemkápráztató látványosság, az elegancia csillogása, az erotika csábítása, az egzotikum varázsa, a sebesség mámora.

A plakátok mellett a kiállításon számos art deco stílusú használati tárgyat, teás- és likőröskészletet, könyvborítót, ruhát, de még egy fésülködőasztalt is megcsodálhattunk.

A tárlat szekcióiban az intimszférától haladtunk a nyilvános felé. Az első teremben megismerhettük a modern nő testkultúráját. Az első világháború után a nők is gyakrabban vállaltak munkát, és az aktívabb életmód miatt a női divat is átalakult. Eltűnt a fűző, a modern nő diétákkal és sporttal küzdött a karcsúságért. A strand- és fürdőkultúra hozzátartozott az egészséges életmódhoz, ami legitimmé tette a szinte meztelen testek megmutatását - plakátokon is.

A két világháború között a “gyarmatáruk”, azaz egzotikus luxuscikkek - csokoládé, tea, kávé, likőr, dohányáru - fogyasztása szélesebb körben terjedhetett el. Reklámplakátjaikon jól megfigyelhettük miként fonódik össze a fogyasztás öröme a modern életérzéssel.

Az art deco ízlés a modern polgárság lakberendezési szokásaiban is teret hódított. A bútorok a funkció jegyében egyszerűbb körvonalat kaptak, kényelmesebbek, könnyebbek és variálhatók lettek. Magyarországon azonban nem volt jellemző a francia vagy amerikai art deco elegáns luxusa. A drága anyagú berendezési tárgyaknak itthon nem volt elég széles vásárlóközönsége.

A nagyvárosi élet egyik szimbolikus helyszíne az áruház volt. Az áruház szórakozássá tette a vásárlást, így a fogyasztás öröme az életmód része lett. Az 1926-ban megnyílt Corvin azzal tűnt ki a budapesti áruházak közül, hogy az art deco elemekkel díszített épületben a külföldi nagyáruházak szolgáltatásait nyújtotta, látványos plakátok hirdették a szezonokat, és a marketing része volt az arculatot tükröző bevásárlózacskó is.

A kiállítás plakátjai tükrözik a kor olyan újdonságait is, mint a hangosfilm, az autó vagy a rádió, és láthattunk egy igazi Orion zeneszekrényt is. A legnépszerűbb szórakozást, a moziba járást pedig filmplakátok és színészekről, táncosokról készült fotók, filmrészletek idézik meg.

A kiállítás legjobb része az volt, ahol az art deco plakátok erdejében a két világháború közti fővárosról vetítettek archív felvételeket, miközben jazz szólt a hangszórókból. Itt tényleg egy kicsit a 20-as évek budapesti utcáin érezhettük magunkat. Jó lett volna a tárlat többi részén is átélni ez a több érzékszervre ható hangulatot.

Budapest ebben az időszakban az éjszakai életéről is híres volt. A Nagymező utcában a Moulin Rouge és vele szemben az Arizona Mulató képviselte a kánkánok és revük előkelő világát. 1928-ban igazi szenzáció volt, amikor a kor szupersztárja, Josephin Bakert is fellépett Budapesten.

A kiállított ruhákon megfigyelhettük, hogy alakították át az új táncok a báli viseletet is. Az alig térdig érő charleston ruhákat gyöngyökkel, flitterekkel és rojtokkal díszítették, amiket jól kiemelt a gyors mozgás. A test vonalát követő hosszú estélyik csak a 30-as években tértek vissza - kiegészítve drámai hatású szőrmékkel és bundákkal.

A magyar idegenforgalmat bemutató teremben megtudtuk, hogy az ország Trianon után elég rossz helyzetből indult a turistákért folyó versenyben is. Az idegenforgalmi célpontok jelentős része ugyanis az új harátokon kívülre került. Ettől kezdve a nemzetközi turizmus elsősorban a főváros és a Balaton felé irányult.

A kiállításon érdekes volt szembesülni azzal is, hogy a főváros már akkor felhőkarcoló-lázban égett. Az Amerika-rajongás hatására nem csak a filmekben és plakátokon jelentek meg ezek a magas épületek, hanem számos valódi tervet álmodtak meg budapesti felhőkarcolókról.

A tárlaton több mint 130 plakát, valamint számtalan plakátterv vár, amelyeket olyan fontosabb tervezők készítettek, mint Berény Róbert, Bottlik József, Irsai István, Kozma Lajos, Lukáts Kató, Mallász Gitta, Réz Diamant Tibor.

Art deco Budapest kiállítást augusztus 28-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Galéria honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: