KULT
A Rovatból

Az anyja elrabolta őt, 12 évesen prostit játszott, és félreértésből hívta a férjére, Josh Brolinra a rendőröket – Diane Lane 60 éves

Számos sikerrel a háta mögött elgondolkodott azon, hogy neki való-e a színészet, vagy csak az apja erőltette rá az egészet. Végül a visszatérés mellett döntött, és generációjának egyik legismertebb sztárja lett.


Diane Lane 1965. január 22-én született New Yorkban. Édesanyja, Colleen Leigh Farrington egy éjszakai klub énekesnője volt, illetve a Hónap Playmate-je a Playboy magazin 1957. októberi számában. Apja, Burton Eugene Lane drámatanárként dolgozott, a színész-rendező John Cassavetesszel közösen vezetett egy színészi műhelyt, de taxisofőrködött is, később pedig humán tudományokat tanított a New York-i City College-ban.

Diane mindössze 13 napos volt, amikor a szülei elváltak. Colleené volt az elsődleges felügyeleti jog, így vele volt egészen hatéves koráig. Az anyja ezután Georgiába költözött, a kislány azonban New Yorkban maradt az apjával. Jó ideig különböző New York-i szállodákban éltek, és Burt gyakran vitte magával a kicsit dolgozni a taxijában.

Lane-t már egészen kislánykora óta foglalkoztatta a színészkedés, amit az apja is szorgalmazott. Miután Burt észrevette egy színházi társulat hirdetését, amelyben fiatal lányt kerestek, elvitte Diane-t a meghallgatásra, s ő el is nyerte a szerepet.

Burt Lane ezután sok éven át a lánya menedzsereként tevékenykedett, aki 1971-ben szerepelt a Medea című produkcióban, amelyet görögül adtak elő. Lane végül a La Mama társulat tagja lett, és minden nyáron külföldre utazott turnézni. Az ilyen nyári munkák mellett persze továbbra is színpadra lépett New Yorkban. „Egyáltalán nem voltam sztár hatévesen. A sztárság nagyon káros lehet egy fiatal számára. Én szerencsére áldott voltam, amiért az apám a koromat meghaladóan beszélgetett velem mindenről, és arra ösztönzött, hogy ne érezzem magam soha egy darab húsnak, ez pedig nagyszerű volt” – nyilatkozta erről az időszakról.

16 évesen lelépett

Lane színpadi karrierje az 1970-es évek végére leáldozóban volt. Egyik utolsó jelentős színházi szerepét 1977-ben kapta, a Runaways című darabban egy fiatal prostituáltat alakított 12 évesen. A produkciót később Tony-díjra jelölték.

Amikor tinédzser lett, modell akart lenni. Ezt az álmát azonban feladta, amikor Eileen Ford, a híres Ford Modellügynökség feje közölte vele, hogy a nyaka nem elég hosszú a modellkedéshez. Így Lane a filmekre összpontosította a figyelmét. 13 évesen kapta az első munkáját, ami rögtön főszerep lett, ráadásul egy olyan nagynevű rendező filmjében, mint George Roy Hill (Butch Cassidy és a Sundance kölyök, A nagy balhé): ez volt az két Oscar-díjra is jelölt, 1979-es Egy kis romantika. Egy fiatal amerikai lányt alakított, aki a szüleivel Európában nyaral, és beleszeret egy francia srácba. A lány megszökik egy piti bűnöző segítségével, akit Laurence Olivier játszott. Lane elismerő kritikákat kapott az alakításáért, ugyanebben az évben pedig már a Time magazin címlapján szerepelt, amely feltörekvő hollywoodi sztárként emlegette.

Amikor 16 éves lett, kiharcolta a bíróságon a függetlenségét az apjától, és egy hétre Los Angelesbe repült a barátjával, Christopher Atkins színésszel, akivel együtt játszott az 1981-es Child Bride of Short Creek című tévéfilmben. „Meggondolatlan viselkedés volt, ami abból fakadt, hogy túl fiatalon túl sok függetlenséget kaptam” – nyilatkozta később erről. Amikor visszatért New Yorkba, egy barátja családjához költözött, nekik fizetett lakbért. 1981-ben beiratkozott a középiskola levelező tagozatára. Az anyja azonban felkereste, és arra kényszerítette, hogy menjen el vele Georgiába (kvázi elrabolta). Lane és az apja ezért feljelentették Colleent, hat héttel később a lány így újra New Yorkban volt. A következő három évben nem is beszélt az anyjával, de végül kibékültek.

Az első sikerek

Lane színészi karrierje az 1980-as évek elején tovább virágzott. Feltűnt például több, Francis Ford Coppola által rendezett filmben is: A kívülállókban (1983) és a Rablóhalban (1983) is ő volt a női főszereplő, és már ismertebb volt, mint a férfi partnerei (többek között Tom Cruise, Patrick Swayze, Matt Dillon, Rob Lowe, Emilio Estevez, C. Thomas Howell, Ralph Macchio, Mickey Rourke, Nicolas Cage).

A harmadik Coppola-filmje az 1984-es Gengszterek klubja volt, ami kudarcot vallott a kasszáknál és a kritikusoknál is. A legtöbben úgy vélték, Lane nem volt megfelelő a szerepre, hiszen csupán 18 évesen kellett az akkor 35 éves Richard Gere által alakított gengszter barátnőjét játszania.

A Gengszterek klubja elhasalása annyira rosszul esett Lane-nek, hogy néhány évre abbahagyta a színészkedést. Persze akkor már megtehette ezt, mivel többszörös milliomos volt. Abban az időben épp a feltörekvő rockzenésszel, Jon Bon Jovival járt, így inkább elkísérte őt a turnéira, közben pedig elgondolkodott a színészi jövőjén. Későbbi elmondása szerint úgy érezte akkor, hogy csak az apja kényszerítette erre a pályára, és nem volt biztos benne, hogy ő ebben szeretne kiteljesedni. Végül azonban úgy döntött, hogy mégis ez az ő útja, és elkezdett azon dolgozni, hogy újra felépítse a karrierjét.

Küszködés, házasság

Az 1980-as évek vége és az 1990-es évek eleje kemény volt Lane számára. Bár viszonylag folyamatosan dolgozott, a szerepválasztásai sokszor félrementek. Az olyan filmekben játszott szerepek, mint a Lady Beware (1987), a Chicago Blues – A nagyváros (1987), a Love Dream (1988) vagy a Vital Signs (1990) szintén nem a legjobb formáját mutatták. A szakmai nehézségek ellenére legalább a magánélete javult. 1988 októberében hozzáment Christopher Lamberthez, akitől megszületett Eleanor nevű lánya 1993-ban, Lamberttel pedig együtt játszottak a Gyilkosság lólépésben (1992) című krimiben.

Lane ebben az időszakban aztán hozott néhány jó színészi döntést is. Például volt egy mellékszerepe az 1992-es, Robert Downey Jr.-féle Chaplinben, illetve feltűnt az 1993-as Indián nyárban is.

Lane filmes karrierje a kilencvenes évek közepén-végén továbbra is küzdelmekkel volt teli, de az elmondható, hogy egyre nagyobb feltűnést keltő produkciókban játszott. Szerepelt például az 1995-ös Dredd bíróban Sylvester Stallone oldalán. Később elismerte, hogy ez sem volt egy jó döntés. „Az ügynökeim vettek rá, hogy csináljam meg azt a filmet. Azzal hitegettek, hogy nagy ismertséget biztosítana nekem. Én meg erre azt mondtam nekik: »Nézzétek meg Stallone utolsó nyolc filmjét! Mi lett azokkal a nőkkel, akikkel együtt dolgozott?«. Később kirúgta az ügynökeit.

Negyven fölött a csúcson

Ezután szerencsére a felívelés időszaka következett: Lane újra rábólintott egy Francis Ford Coppola-filmre (a negyedikre), az 1996-os Jackre, ami egy kisebb siker lett: a Robin Williams által alakított, gyorsan öregedő kisfiú édesanyját játszotta. Majd szerepet kapott a Gyilkosság a Fehér Házban (1997) című akció-krimiben is Wesley Snipes mellett. Ezután jött 1999-ben a Séta a Holdon című romantikus dráma Viggo Mortensennel és Liev Schreiberrel, amiért már remek kritikákat kapott, s az akkor 34 éves Lane pályája újra egyenesbe állt. 2000-ben szerepelt az év egyik legnagyobb sikerfilmjében, a Viharzónában George Clooney-val és Mark Wahlberggel, 2001-ben pedig Keanu Reeves oldalán tűnt fel az Aranytartalékban.

>Aztán jött a 2002-es év és A hűtlen című erotikus drámája, amelyet Adrian Lyne (Flashdance, 9 és ½ hét, Végzetes vonzerő, Jákob lajtorjája, Tisztességtelen ajánlat, Lolita) rendezett. A karaktere, Connie Sumner egy tehetős, férjezett (újra Richard Gere volt a párja) édesanya, aki egy nap minden különösebb ok nélkül mindent elsöprő viszonyba kezd egy fiatalabb francia férfival (Olivier Martinez).

Lane-t több, prominens díjra is jelölték az alakításáért, többek között megkapta élete első (és eddig egyetlen) Oscar-jelölését is 2003-ban. A hűtlen rendesen feltornázta az ázsióját.

Utána olyan filmekben tűnt fel, mint a Napsütötte Toszkána (2003), a Hollywoodland (2006), a Gyilkosság online (2008), a Hipervándor (2008) vagy (megint csak Gere-rel) az Éjjel a parton (2008).

Megverték, vagy nem verték meg?

S bár Lane karrierje ismét a csúcsra ért, nem félt az üzleti életben is keményen játszani, ha kellett. 2003-ban például több millió dollárra perelte be az Intermedia Film Equities USA-t, amikor a cég szerződést kötött vele a Me Again című film főszerepére, amely azonban soha nem készült el. A kontraktus szerint ugyanis a film elkészülésétől függetlenül ki kellett volna fizetni őt. Az ügyet később peren kívül rendezték.

Ráadásul a magánélete is virágzott ekkoriban. Már majdnem egy évtizede volt egyedülálló anya, miután 1994-ben elvált Christopher Lamberttől, amikor másodszor is férjhez ment (közben csak a rendező Danny Cannonnal járt kb. egy évig, akivel a Dredd bíró forgatásán jött össze). A színész Josh Brolin már évek óta ismerte, majd két év randevúzás után, 2004 augusztusában hozzá is ment feleségül. Ugyanazon év december 20-án Lane kihívta a közös otthonukba a rendőrséget, miután csúnyán összeveszett Brolinnal. A színészt akkor le is tartóztatták családon belüli erőszak vádjával. Diane azonban végül nem emelt vádat, a pár szóvivője pedig csupán egy „félreértésnek” nevezte az esetet. S tán ezt támasztja alá az is, hogy Lane és Brolin ezután több mint nyolc éven egy vérbeli hollywoodi álompárt alkottak. Kb. 11 éve voltak együtt, ebből pedig nyolc és felet házasságban, amikor 2013 januárjában a szakítás mellett döntöttek. A válásukat még ugyanazon év novemberében mondták ki hivatalosan. Közös gyermekük nem született, így Lane-nek megmaradt (a most 31 éves) Eleanor az egyetlen csemetéjének. Illetve egyetlen vér szerintinek, mivel a Brolinnal való házassága alatt örökbe fogadta annak előző frigyéből (Alice Adairrel) származó lányát, Edent.

A Josh Brolinnal való válása óta, vagyis már több mint 11 éve nem nagyon hallani semmit Lane magánéletéről: nemhogy nem ment újra férjhez, még párkapcsolatba sem bonyolódott, legalábbis nem tudni ilyesmiről. Vagyis azóta hivatalosan egyedülálló.

Hatvan fölött is kell

S bár a szerelemben elbukott, a karrierje a 2010-es években, immár 45 év fölött új lendületet kapott. Főként a 2013-as kasszasikerrel, Az acélemberrel, amelyben Superman nevelőanyját, Martha Kentet alakította, s amely révén a DC mozis képregényuniverzum további filmjeiben is feltűnhetett, így a Batman Superman ellen: Az igazság hajnalában (2016), vagy Az Igazság Ligája mozis (2017) és rendezői (2021) verziójában. Persze emellett kisebb, elismert filmek is kötődtek a nevéhez, például a Trumbo (2015), a Mélytorok: A Watergate-sztori (2017), a Pszichoanyu (2018) vagy A vér földje (2020), amelyben a DC-filmek után ismét Kevin Costner játszotta a párját. Ez utóbbi egyébként Lane utolsó egész estés filmje mostanáig, 2021-ben ugyanis átpártolt a sorozatokhoz: olyan szériákban tűnt fel, mint az Extrapolációk, a Viszály vagy legutóbb a tavalyi Talpig férfi. Nem mellesleg pedig ő szinkronizálta Riley anyukáját a két Agymanók-filmben és a nemrég streamingre került Álom Stúdió című sorozatos spin-offjában.

Vagyis elmondható, hogy Diane Lane a hatvanas éveibe lépve is keresett színésznő. Sőt, visszatért a filmekhez, mivel legközelebb az Oscar-jelölt Corpus Christi című lengyel film rendezője, Jan Komasa új thrillerjében, az Anniversaryban lesz látható Kyle Chandler, Zoey Deutch, Dylan O’Brien, Phoebe Dynevor és Mckenna Grace oldalán. Várjuk!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Futni mentem: megdőlt a rekord, a rendszerváltás óta nem voltak még ennyien kíváncsiak egy magyar mozifilmre
A miniszter félrelép nézőcsúcsát vasárnap délután döntötte meg Herendi Gábor romantikus vígjátéka. A filmet hamarosan bemutatják a Netflixen is.


A Futni mentem vasárnap megdöntötte A miniszter félrelép rekordját, derült ki a film Facebook-oldalának posztjából.

„Ha szabad nagy szavakat használnunk: az elmúlt bő két és fél hónapban történelmet írtunk veletek. Bár mindig is bíztunk a FUTNI MENTEM sikerében – különben nem is tettünk volna meg érte mindent az elmúlt négy évben –, még pár hete is álomnak tűnt, ami ma valósággá vált” - olvasható a bejegyzésben.

„Délután köszönthettük a 662 964. nézőnket, ami azt jelenti, hogy Herendi Gábor új romantikus vígjátéka lett a legnézettebb magyar mozifilm 1989 óta!”

– írják a bejegyzésben a készítők, akik ennek örömére Budapesten lepték meg az egyik előadás nézőit.

„A Cinema City Westendben Herendi Gábor rendező, Ember Márk, Csányi Sándor, Tenki Réka és Trokán Péter színészek, valamint Berta Balázs és Kárpáti György producerek lepték meg a közönséget” - tették hozzá. A posztból az is kiderül, hogy a stáb tagjai nem érkeztek üres kézzel a filmtörténeti vetítésre, és ajándékcsomagokkal lepték meg a nézőket.

A filmet még mindig el lehet csípni a mozikban, azonban napokon belül már a Netlflixen is megjelenik:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Sajnos eléggé aggasztóak a róla érkező hírek” - Megszólalt a szexuális zaklatással vádolt világhírű író magyar kiadója
Neil Gaimant nyolc nő vádolja szexuális zaklatással. Külföldön már több kiadó is kihátrált az Amerikai istenek és a Csillagpor szerzője mögül.


Korábban mi is megírtuk, hogy nyolc nő vádolja szexuális zaklatással Neil Gaimnat. A botrány kirobbanása óta a világhírű író több kiadója is közölte, hogy nem kívánnak együtt dolgozni a jövőben az Amerikai istenek és a Csillagpor szerzőjével.

Az Index megkereste az író magyarországi kiadóját. Velkei Zoltánt, az Agave Kiadó vezetőjét először arról kérdezték, hogy mennyire tartja meglepőnek a külföldi kiadók kihátrálását Gaiman mögül.

„Rendkívül elkeserítőnek találjuk, ha tényleg igaz, amit állítanak vele kapcsolatban. Azért érezzük magunkat nehéz helyzetben, hogy érdemi választ adjunk, mert mi nem tudjuk, hogy pontosan hány kiadó hátrált ki eddig, valamint hogy ők tudnak-e bármit, ami esetleg nem került még a széles körű nyilvánosság elé. Mi egyelőre csak abból tudunk tájékozódni, amit olvastunk a médiában, nem vagyunk pluszinformációk birtokában” – mondta a lapnak Velkei Zoltán, akit ezután arról kérdeztek: hogyan befolyásolja a botrány a szerző és az Agave Kiadó további együttműködését.

„Sajnos eléggé aggasztóak a róla érkező hírek, de nem szeretnénk döntést hozni érdemi tájékoztatás és bírósági ítélet nélkül. Viszont amíg ez nem történik meg, nem tervezünk joghosszabbításokat”

– mondta a kiadóvezető az itthon is egyre népszerűbb szerző ügyéről.

Neil Gaiman ellen korábban nyolc nő tett szexuális visszaéléssel kapcsolatos állításokat – négyen közülük már júliusban nyilvánosság elé léptek történetükkel. Az amerikai írót szexuális erőszakkal vádolták, és 2023 januárjában feljelentést is tettek ellene az új-zélandi hatóságoknál. A rendőrség azonban végül megszüntette a nyomozást.

Scarlett Pavlovich elmondása szerint 22 éves volt, amikor megismerkedett Gaiman akkori feleségével, és a család bébiszittere lett. A nő állítása szerint az első találkozásuk alkalmával az író megkérte, hogy fürödjön meg a kerti medencében, majd maga is meztelenül csatlakozott hozzá. Pavlovich szerint Gaiman hozzádörgölőzött, és arra kérte, hogy „mesternek” szólítsa.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Végre kiderült: ezért nem kapott állami pénzt a Futni mentem című sikerfilm
Az Nemzeti Filmintézet vezetője, Káel Csaba szerint csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült, mint állami támogatású.


Konkol Máté évek óta kutatja a magyarországi független filmezést, véleménye szerint tavaly másfélszer annyi filmet mutattak be az alternatív finanszírozásból dolgozó alkotócsapatok, mint az állami szerv, a Nemzeti Filmintézet (NFI). 2024-ben az NFI hat, a független producerek tíz filmmel rukkoltak elő, előbbieket az új év első napjáig 561 277 néző, utóbbiakat 589 145 ember látta, tehát nézettségben is előny mutatható ki – írta Konkol a Facebook-posztjában.

„A hergelésre kétségtelenül alkalmasak az ilyen megállapítások, kár, hogy általában tele vannak részigazságokkal és csúsztatásokkal” – reagált a leírtakra Káel Csaba. Az NFI elnöke szerint „a nálunk forgó produkciók, a hazaiak és a külföldiek egyaránt, közvetett állami támogatásként, adó-visszatérítés formájában visszaigényelhetik a gyártási költségeik harminc százalékát. A többség él is ezzel a lehetőséggel, az elenyésző kisebbség nem; ha szigorúan vesszük, csak utóbbiak tartoznak a független kategóriába.”

Káel az állami finanszírozáson kívül készült Futni mentem (képünkön) sikerére is reagált. Herendi Gábor filmjének a produkció posztja szerint január 27-ig 615 000 nézője volt.

„A filmintézet több körben is támogatta a forgatókönyv fejlesztését, de az a forgatókönyv-verzió, amelyből végül elkészült a Futni mentem, nem járt nála. Mivel ez egy cseh film újragondolása, úgy véltük, inkább a piacra bíznánk a támogatását. Egy állami fenntartású szervezetnek ugyanis nem az ilyen típusú alkotások létrejöttének segítése az elsődleges feladata”

fogalmazott az NFI vezetője a Mandinernek, majd hozzátette: a Demjén slágerekre épülő Hogyan tudnék élni nélküled című zenés film viszont beleesik ebbe a kategóriába, és a nézettsége már meghaladta az 500 ezer főt. Káel szerint a Demjén-film esetében az “eredetiség” volt a döntő érv az állami finanszírozás mellett.

Káel Rákay Philip több mint 7 milliárd forintból készült Petőfi-filmjéről azt mondta: a produkciónak sokat ártott, hogy már a bemutatója előtt átpolitizálódott. Ugyanakkor a Most vagy soha iránt komoly érdeklődés mutatkozik Kínából – mondta az NFI vezetője.

via hvg.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Remek hír: hamarosan Netflixen is láthatjuk minden idők egyik legnépszerűbb magyar filmjét
A Futni mentem még mindig nagyon jó számokat produkál a mozikban, de már csak néhány nap, és a nappaliból is nézhető lesz a sikerfilm.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. február 01.



Hatalmas siker lett Herendi Gábor új filmje, a számos sztárt felvonultató Futni mentem. A mozikban még az alkotókat is meglepő nézőszámokat produkál a vígjáték, két hónappal a bemutatója után is. Ennek ellenére most bejelentették:

nem kell sokat várni a netflixes megjelenésre sem, hiszen február 13-án a film felkerül a streamingszolgáltató kínálatába.

A sikerfilmet nagyvásznon már több mint 600 ezren látták, ezzel az elmúlt 25 év legnépszerűbb magyar filmjévé lépett elő. Minden idők valaha volt legnézettebb magyar mozifilmje A miniszter félrelép volt az 1990-es években, de a Futni mentem nincs messze már annak 662 ezer feletti mozis nézőszámától sem.

Néhány napja a Nemzeti Filmintézet vezetője, Káel Csaba megmagyarázta, miért nem támogatták a film elkészültét. Mint mondta: „Mivel ez egy cseh film újragondolása, úgy véltük, inkább a piacra bíznánk a támogatását. Egy állami fenntartású szervezetnek ugyanis nem az ilyen típusú alkotások létrejöttének segítése az elsődleges feladata”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: