KULT
A Rovatból

Alvás közben írta a Yesterdayt és máig John Lennonnal álmodik – Paul McCartney 81 éves

Tudtad, hogy Oscar díja is van? Számos tragédia és fordulat árnyalja az életét a dalszerző zenésznek, akinek a Hey Jude-ot, a Yesterdayt és részben a The Beatlest köszönhetjük.

Link másolása

1942. június 18-án született Liverpoolban James Paul McCartney, aki több okból is megérdemli, hogy ne csak kerek szülinapját ünnepeljük meg, hanem a 81.-et is. Felsorolunk pár érdekességet a The Beatles legendás zeneszerző-énekes-gitáros tagjáról, aki joggal írta be magát a (zene)történelembe.

Rekordtartó

Sokszorosan - stílusosan - rekorder Sir Paul McCartney, mint énekes, zeneszerző, költő, író, művész, humanitárius, és több mint háromezer (!) szerzői jog birtokosa. A legtöbb eladott lemez, minden idők legtöbbször megosztott és legtöbbször feldolgozott dala, a Yesterday a Guinness Világrekordok Könyvében is szerepel. Mi több, őt hallgatta minden idők legnagyobb fizetett közönsége szólókoncerten, több mint 350 000 ember, 1989-ben Brazíliában.

Őt tartják minden idők egyik legsikeresebb előadóművészének.

A tragédiát zeneszerzés követte

Pault 14 éves korában érte élete első, és sajnos egy gyermek számára a lehető legnagyobb traumája: édesanyja hirtelen halála (mellrákos volt) rázta meg. Nem sokkal később megírta első dalát. Aztán 1957 júliusában esett meg a történelmi pillanat: találkozott John Lennonnal a helyi templomi ünnepen, ahol mindketten zenéltek. Mint kiderült, mindketten korán veszítették el az édesanyjukat, és a zenében találták meg a menedéket. Aztán a közös zenélésben a legnagyobb flowt.

Gyerekkorától képezte magát

McCartney lenyűgözte Lennont, mert a legkülönfélébb stílusokban énekelt és játszott virtuóz módon már egész fiatalon.

Paul egyébként a zeneileg legképzettebb Beatle, több mind 40 hangszeren játszik.

Noha a The Beatles mind a négy tagja karizmatikus személyiség volt, George Harrison és Ringo Starr kissé introvertáltabb volt, és a Lennon-McCartney duóhoz képest a háttérben maradtak. Ők ketten, Paul és John jegyzik a legtöbb dalt szerzőként és szólóénekesként. Paul már gyermekkorában klasszikus zenét (zongorázni és gitározni is oktatási keretek között) tanult. Multiinstrumentalista: dalszerzés mellett Paul McCartney basszusgitáron, akusztikus és elektromos gitáron, zongorán és billentyűs hangszereken, valamint több mint 40 egyéb hangszeren játszik.

A legsikeresebb dalszerző

A The Beatles tagjai közül McCartney írta a legtöbb gigaslágert. Néhány példa: Yesterday, Let It Be, Hey Jude, Blackbird, Eleanor Rigby, Birthday, Get Back, Carry That Weight, Helter Skelter, When I'm 64, Lady Madonna, "Ob-La-Di, Ob-La-Da," Long And Winding Road, Rocky Raccoon, Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, The Fool on the Hill, You Never Give Me Your Money, Your Mother Should Know, Yellow Submarine. A Yesterdayt tartják a világ legtöbbet feldolgozott dalának. Több mind háromezer verziója van, világszerte számos művész adta elő a saját változatát. Még egy Richard Curtis-filmet is megihletett.

Itt mutatja meg Paul Ringónak a Carry That Weight című dalát:

...ami végül ilyen lett (A Golden Slumbers-szel, utána a You Never Give Me Your Money, ez az albumon is így szerepel):

Itt a nagy slágere, a csodaszép Blackbird, tíz órán keresztül hallgatható:

Love of my Life by McCartney

Nemcsak Freddie Mercurynak volt bevallottan élete szerelme, Paulnak is Linda McCartney jelentette a világot, egészen 1998-ig.

A kapcsolatot tragédia szakította meg: 1998 áprilisában 65 évesen mellrákban meghalt Linda, négy gyermekük édesanyja, aki a zenész mellett állt a munkában is állandó partnerként. McCartney ezután súlyos depresszióban szenvedett, orvosi kezelés alatt is állt, majd kihagyott egy évet. Ezalatt az idő nagy részét távol töltötte a nyilvánosságtól, csak azért tűnt fel, hogy néhai felesége nevében kampányoljon az állatok jogaiért és a vegetáriánus ügyekért.

Máig álmodik Johnnal

Stephen Colbertnek mesélte el McCartney az alább látható interjúban, hogy a mai napig álmodik legendás, korán elhunyt zenésztársával és barátjával. Lennon leggyakrabban úgy tűnik fel az álmaiban, hogy együtt zenélnek. Azt is elmondta, hogy a Yesterday is álmában született: reggel egy dallamra ébredt és először Lennont kérdezte meg, mi lehet ez a dal, hol hallhatta: „Ez a tiéd?” - „Nem”, válaszolta Lennon és miután McCartney körbekérdezett minden lehetséges érintettet, nem az ő daluk-e véletlenül, amit megálmodott - azaz maga a Yesterday - , pár hét múlva úgy döntött, hogy akkor ezt tényleg ő szerezte álmában.

Van egy Oscarja

2002-ben McCartney megkapta a Filmakadémia aranyszobrát a Vanília égbolt főcímdaláért. Ebben az évben indult újabb koncertkörútra és házasodott újra (Heather Millsszel kötött házassága aztán négy év múlva véget ért). Egy lányuk született.

Végül itt van pár szám a Beatlestől, melyet ő szerzett.

The Long and Winding Road

Sokan az egyik legszebb szerelmes dalnak tartják McCartney ezen szerzeményét. Tény, hogy a Lindával eltöltött időszakban születtek a legérzelmesebb dalai.

Hey Jude

A dal eredetileg a Hey Jules címet kapta, s McCartney egyetlen, pár órás kocsiút alatt szerezte. Julian Lennon, John Lennon fia szerepelt a címben, akit édesanyjával együtt vigasztalni akart a dallal Paul, mivel ekkoriban vált el első feleségétől John Lennon, hogy Yoko Ono oldalán folytassa az életét.

Eleanor Rigby

McCartney azt mesélte erről a dalról, hogy egy idős hölggyel való több találkozása ihlette, akinek fiatal korában bevásárolt és segített, a vele való beszélgetések nagy hatással voltak rá.

Penny Lane

Let It Be

Ezt a dalt is egy álom sugallatára írta, melyben elhunyt édesanyja jelent meg neki.

Maybe I'm Amazed

A Maybe I'm Amazed akkor született, amikor a The Beatles feloszlott, s az ezt követő időszakban Linda McCartney volt Paul támasza, ő pedig az ezzel kapcsolatos érzéseit öntötte dalba.

Come On To Me

A dal pár éve született, James Corden carpool kareoke-jában is elénekelte McCartney a kocsibana showmannel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: