KULT
A Rovatból

A zsűri állva tapsolt, Gáspár Laci zokogott az X-Faktor első élő show-jában

ByeAlex szerint az egyik produkció kiégette a cukiságfaktort: az Oscar-díjas Mindenki betétdala csendült fel.

Link másolása

Szombaton is volt X-Faktor, most már élő show-val, amibe a műsort hét közben feladó Nagy Krisztián helyére Bereznay Dánielt hívták vissza. A műsor közös dallal indult, aminek kissé Village People hangulata volt a rappelő napközis tanárral, az estélyibe bújtatott operaénekessel, a tetovált kopasz lánnyal és a többiekkel, de legalább érdekes az idei felhozatal.

Elsőként a szempilla stylist, Berta Dániel állt színpadra, aki egy Punnany Massif rockabilly átdolgozással készült. Habár az ember fejében folyamatosan az pörgött, hogy ez az egész vajon hogyan jutott eszébe, ennek ellenére teljesen szórakoztató volt. Jó ötlet volt valami különlegeset hozni, ami még emészthető mindenki számára, és külön érdekesség, hogy a rockabilly-éneklést is nagyon jól vette le a versenyző. Gigi szerint Dani most nem mutatta meg, hogyan tud énekelni, Peti úgy gondolta, hogy tökéletesen indult vele a show.

Petinek szerintem teljesen igaza volt, ki kell végre szakadni abból a hozzáállásból, hogy minden egyes versenyzőnek minden alkalommal hatalmas Beyoncé-balladákat kell tolni a győzelem érdekében.

Nem csak technikás énekesekre van szükség, hanem bizony olyanokra is, akik képesek újragondolni egy nótát.

berta

Hallgasd meg a produkciót ide kattintva!

Másodikként ByeAlex mutatta be Tóth Bettinát, aki Magyarország első számú énekversenyén felcsendült produkciójában egyetlen hangot sem énekelt. Ettől függetlenül a lány félelmetes és cuki is egyszerre, ami érdekessé teszi, és nyilván nem kizárt hogy rapperként lesz közönsége. Ám ez egyértelműen inkább Csillag Születik-produkció volt. A Faktort néző nyugdíjas nénik szerintem egyszerűen nem értik, hogy ez meg vajon mi lehetetett, és azon lamentálhatnak, hogy fáj-e szegény kislánynak a torka, vagy miért nem énekel, de ne legyen igazam.

Gigi rettenetesen lelkes volt, szerinte a lány lerappelte a közönség fejét. Gigi amúgy két és fél perccel korábban azon akadt fenn, hogy az első énekes dala nem mutatta meg teljes egészében Dániel hangi adottságait.

Szerencsére 3 perc alatt „nagyot fordult vele a világ”, így egy olyan produkció és kiváló tudott lenni, amiben egy nyiffanásnyi énekhang el sem hangzott el.rap

Hallgasd meg a produkciót ide kattintva!

Gáspár Laci első zenekara, a London Kids zenélt harmadikként, és bár a produkció magabiztos és trendi volt, az énekes a mélyeknél bizonytalankodott, a fejhangokat pedig sajnos egyszerűen elrontotta. Azokat külön ki kell gyakorolni és nem lehet gitározás meg mozgás közben lazán odavetni, mert bár jól néz ki, de nem lesz élvezhető. 
Olyan szempontból jó volt a dalválasztás, hogy nagyon sokat megmutatott az énekes hangjából, ám sajnos ezúttal ugyanez volt a hátránya is. A banda ráadásul nemigen működött együttesként,

inkább tűnt úgy, mintha a szemüveges srác mögött néhány, aznap délután beugrott session-zenész maszatolna magányosan.

Sajnos semmi kommunikáció nem volt a csapattagok között és semmiféle kapcsolat sem. Bár tisztességesen megcsinálták, de nem lehetett azt érezni, hogy ők is élvezik a zenélést, akkor viszont tőlünk, közönségtől meg hogyan várhatnák el ugye... Remélhetőleg ennek csak az izgalom volt az oka, és a jövő héten már jóval összeszokottabbnak tűnik majd a csapat.

Alex szerint ízléssel játszottak, Puskás Peti azt hangsúlyozta, hogy a frontember legyen főnök, Gigi hallotta a fejlődést az énekes hangjában és a zenekarban is. Gáspár Laci szimpatikus abból a szempontból, hogy nem fényezi halálra jelöltjeit. Most is közölte, hogy a fiú korábban rettenetesen hamis volt és Lackó szerint ez megszűnt. (Nem.)

Radics Gigi mentoráltja következett, Mézes Norbert, aki szintén egy hangsúlyos karakter és kisfilmjében szembesült azzal, hogy mentora első produkciója során egész egyszerűen kinevette. Később volt alkalmuk megbeszélni a ciki jelenetet, amit Gigi elegánsan annyival rendezett le, hogy az a reakció természetes és később is meg fogja kapni az énekespalánta. Ez laza volt… Norbert előadásában hozta a tőle megszokott magas, fura hangot, neki a Bodzavirág című dalt választották és annál kedvesebb, karakteresebb, önironikusabb dalt nem is kaphatott volna, egyszerűen tökéletes választás volt.zsuri

Hallgasd meg a zsűri értékelését ide kattintva!

Az előadás hatásos volt, feledtette az alulintonált hangokat is. Puskás Peti kritikájában úgy fogalmazott: „te egy üzenet vagy”. Alex véleménye szerint „kiégették a cukiságfaktort” a produkcióval, Gáspár Laci csodálatosként jellemezte a dalt és előadóját.

Bereznay Dániel énekelt a folytatásban, akinek mindössze néhány napja volt felkészülni. Ekkora mákot és szerencsétlenséget ritkán produkál így egyben az élet, de Dani nem jött zavarba. A végtelenül szimpatikus versenyző tiszta hanggal vitte végig a nótát, de sajnos annak hallgatása közben nem tűnt karizmatikus előadónak. Lehet, hogy azért, mert a dalválasztás nem volt az igazi, de lehet, hogy a hangszerelés volt kevés. Az egygitáros kíséret sem volt valami jó ötlet, mert a hangszerek sokat tudtak volna dobni a produkció ívén, ami így kissé lapos maradt. Whitney Houstonnak elég volt egy gitár, vagy egy zongora, Bereznay Daninak még luxus kihagyni azt a segítséget, amit egy tisztességes hangszerelés hozzáadhat az előadásához.

„Rájöttél, hogy Londonból hogyan lehet hazacsábítani a fiatalokat Magyarországra”

- mondta szellemesen Puskás Péter Giginek, majd közölte, hogy a versenyzőnek ott a helye az X-Faktorban. ByeAlex, aki a válogatók során ezt a produkciót valószínűleg unalmasnak nevezte volna, most csupán az angol kiejtést kifogásolta.


Ezek után Gáspár Laci konferálta fel Riccot és Claudiát, akik kiváló színpadkép mellett énekeltek, a tőlük megszokott, egészen kiváló minőségben. Ez az átdolgozás nekem nem tetszett, mert az énekdallam megváltoztatása inkább akkor lenne indokolt, ha jobb lesz tőle a nóta az eredetinél, de ők annyira jók hogy, igazából teljesen mindegy, mit énekelnek. Minden mentor egyöntetűen imádta az előadást.

ByeAlex tetovált mentoráltja, Erdős Viola énekelt a folytatásban egy Kispál-átdolgozást, amit valamiért pongyolában adott elő. Fura volt a dalválasztás, így klasszul illett a lányhoz, ám kissé unalmas feldolgozás lett belőle. Bele lehetett volna húzni zeneileg, hogy építkezzen a produkció valamicskét. Gigi azt mondta: szeretné látni a lány további fejlődését, Laci viszont nem tudott elmenni amellett, hogy sokszor hamis volt az énekes.

Az operaénekes Abaházi Nagy Lívia volt a következő énekes, aki tökéletesen hozta a tőle eddig megszokott stabil hangot és profi produkciót. Ehhez ráadásul egy különleges színpadképet is kapott.

Előadása után Gáspár Laci zokogott, a zsűri állva tapsolt, nem is kell ennél nagyobb elismerés.9

Nézd meg a produkciót ide kattintva!

A műsor utolsó előtti blokkjában a Radio Mobster állt színpadra. Velük kapcsolatban az volt a legfontosabb kérdés, hogy a korábbi, jól sikerült Nancy Sinatra dalt és azt a vonalat vajon milyen irányba viszik tovább, és még inkább: milyen minőségben. Úgy tűnt, egészen másfelé mentek és velük kapcsolatban is az volt az érzése az embernek, hogy más színpadon talán nagyobb sikereket arathattak volna.

Az X-Faktor közönsége talán inkább a populáris zenékhez és átdolgozásokhoz van szokva, amikhez kell és lehet is kreatívan hozzáállni, ám ha valaki átlépi az emészthetőség határait, azzal a szavazatai kockáztatja.

ByeAlex észrevétele szerint az énekes egy kicsit túlordította a produkciót, de Gáspár Laci rövidre zárta a vitát azzal, hogy ő egyszerűen hangnemben rikácsol, így nincs semmi probléma. Puskás Peti egyenesen az elmúlt két év kedvenc zenekarának nevezte az együttest.



Az extracuki Gulyás Roland produkciója előtt épp akartam írni, hogy a kisfilmek szerintem túl hosszúak, ráadásul sokan csak nyávognak benne és a gyengeségeiket hangsúlyozzák, amit szintén nem kéne. Roland filmjét látva vissza kell, hogy vonjam ezt. Nagyon vicces volt a kisfilmje, mert végig nem lehetett rájönni, hogy mikor poénkodik és mikor beszél komolyan. Olyanokról beszélt, hogy sohasem volt barátnője és hogy ő egyáltalán nem macsó, tetszik neki Radics Gigi, ám hiányzik neki énektanára hangja, majd révedezve relaxált kicsit a Barátok Közt zenéjére. Szerintem össze-vissza szívat mindenkit ezekkel a szövegekkel, de tény, hogy kiválóan érzi, mit kell a kisfilmekben mondani.

A produkció akár nehéz is lehetett volna, mert Ed Sheeran gyönyörű éneklést mutat be ebben a dalban. Ezt nyilván nehéz überelni, de Gulyás Rolandnak szerencsére teljesen más a hangszíne, így tudott valami újat is hozni a előadásba, ami így egész patent lett végül.

Gáspár Laci szerint világszínvonalú volt, de elvárta volna, hogy a dalt jobban építse a versenyző és még többet adjon bele. Nehezen értelmezhető kritika volt, amit a zsűritagok közül sem mindenki értett. Valószínűleg arról van szó, hogy Laci azt várja el - egyébként teljesen jogosan -, hogy Roland egyszerűen ne nyugodjon bele a jó hangú, jóképű fiú szerepébe, adjon bele több tehetséget. Ha a közönségnek már bőven elég, hogy jól néz ki, neki ne legyen az. Szerintem nagyon fontos kritikája volt ez a műsornak. Később Lackó hozzátette azt is, hogy a frazírt hiányolta... Neki legyen mondva. Szerintem a frazír az éneklés vegetája, nekem egyáltlán nem hiányzott.

Később az is kiderült, hogy Gulyás Roland MILF-mániás, amit ezennel hivatalosan a hét legjobb hírének könyvelek el.

ByeAlex utolsó versenyzője, Serena Rigacci állt színpadra a folytatásban, aki Miley Cyrus egyik dalát választotta. Teljesen jól elénekelte, jó a külső, szép az énekhang. A jövőben inkább azon kell gondolkodnia mentorával, hogy a többszörösen túltelített magyar poppiacra vajon milyen egyedi karakterrel fog tudni beilleszkedni. Gigi szerint lehengerlő volt, Gáspár Laci szerint szuper, hogy a dal folyamatosan építkezett, Alex pedig nagyon bírja versenyzőt.miley

Nézd meg a produkciót ide kattintva!

Végül a napközis nevelő rapper, Péter bácsi állt színpadra, amit nem azért volt végtelenül szomorú látni, mert a versenyző ne lenne kifejezetten szimpatikus, vagy ne lenne time-ban a produkciója. Inkább azért, mert úgy érzi az ember, hogy egyszerűen nem itt van az ő sikerének helye. Ez a vicces rap egy kulturális seregszemlén a hatodikosok és a hetedikesek produkciója között kiválóan megállná a helyét, és biztos, hogy óriási sikert aratna. Minden egyes diák egy ilyen napközis tanárt akarna utána és őszinte lenne vastaps, ami a Faktor színpadán inkább csak egy rutinos tapsoltatónak volt köszönhető.

De csak szerintem, a zsűri másképp gondolta: Gigi szerint élvezhető volt, Péter szerint csodás volt, Alex nem hitte el, hogy mi történik a színpadon, Gáspár Laci nem is sejtette, hogy ennyire jó lesz a rapper. A szavazás később lezárult, és a szokásos paráztatás, majd párbaj után végül a Radio Mobster és Hegedűs Péter esett ki.

A jövő héten folytatódik a show, addig is vasárnap, vagyis csigaleves, rántott szelet és krumplipüré.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Botrány az Eurovízión: Rögtön eltörte a trófeáját, majd az egyik ujját is a győztes
A svájci győztes, Nemo olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.

Link másolása

Korábban mi is megírtuk, hogy az idei évben egy svájci előadó vehette át az Eurovíziós Dalfesztivál trófeáját. Nem sokkal később azonban nemhogy a trófeát törte el az énekes, de elmondása szerint még az ujját is.

Május 11-én, szombaton tartották a 2024-es Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjét a svédországi Malmőben, ahol összesen 25 ország képviseltethette magát, ugyanis Hollandiát korábban kizárták a versenyből, erről itt írtunk.

Az idei Eurovíziós Dalfesztivált az összpontszám (591 pont) alapján végül a svájci Nemo nyerte meg. Miután a magát nembinárisnak valló – s ezzel a dalfesztivál történelmének első nembináris győzteseként – 24 éves svájci énekes-dalszerző átvette a trófeát, katasztrófa történt a színpadon.

Nemo teljesen meghatódott, azonban olyan nagy hévvel rázta a győzelmi ereklyéjét, hogy túl nagy erővel csapta a földhöz, így az üvegből készült trófea eltörött.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sikerült megfejtenie a Mona Lisa rejtélyét – állítja egy olasz geológus-művészettörténész
Megtalálta a tájat, ami előtt Leonardo megfestette a művészettörténet leghíresebb portréját.

Link másolása

Meglepő magyarázattal állt elő egy geológus a Mona Lisa eredetéről. Leonardo Da Vinci festménye régóta foglalkoztatja az embereket, sokan szerették volna már megfejteni, hogy hol készült a sejtelmesen mosolygó nő portréja. Vitáztak már arról, hogy valódi-a háttér, vagy csak egy képzeletbeli táj?

Az olasz geológus, aki egyben művészettörténész is, azt állítja, hogy megoldotta az évszázados rejtélyt - írja a The Guardian.

Ann Pizzorusso hosszú kutatás után arra jutott, hogy a festő a Comói-tó partján lévő, lombardiai Lecco városának számos felismerhető vonását felhasználta. Szerinte beazonosította:

- a hidat (a 14. századi Azzone Visconti-híd),

- a tavat (a Comói-tó mellett található Lago di Garlate)

- a hegyvonulatot (az Alpok dél-nyugati része, amely a Garlate-tó fölé magasodik).

Azt dokumentumok is igazolják, hogy Leonardo járt ezen a vidéken.

Voltak már hasonló elméletek arról, hogy a képen látható táj az észak-olaszországi kisváros, Bobbio környékét ábrázolja. Egy másik szerint a toszkán település, Arezzo hídja látható rajta.

A geológus szerint azonban nem elég a hidat figyelembe venni, mert sok hasonló épült abban az időszakban Európában.

"Mindenki a hídról beszél, de senki nem hozza szóba a földrajzot. A geológusok nem nézegetnek képeket, a művészettörténészek pedig nem foglalkoznak a geológiával. A művészettörténészek mindig azt mondják, hogy Leonardo a képzelőerejét használta, de ha odaadod ezt a képet a világ bármelyik geológusának, ugyanazt fogja mondani, amit én is mondtam Leccóról. Már azok is látják a hasonlóságot, akik nem földrajtudósok"

– mondta a szakértő.

Szerinte most már minden kétséget kizáróan sikerült bizonyítania, hogy megtalálta a helyszínt, ami Mona Lisa mögött látható.

Az ArtWatch UK szervezet igazgatója, Michael Daley szerint sok spekuláció hallható, de Pizzorusso állításai meggyőzőek. A Louvre egyik tanácsadója szerint is Pizzorusso tökéletesen birtokában van a táj beazonosításához szükséges tudományos ismereteknek.

A geológus a napokban mutatja be a bizonyítékokat egy konferencián.

Forrás: 24.hu

A festmény már többször próbálták megrongálni, legutóbb levest öntöttek az üvegére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Egy tanára brutálisan bánt vele, idősek otthonában volt ápoló, és jó ideig nincstelenként tengődött – Cate Blanchett 55 éves
Csak a főiskola alatt döbbent rá, hogy jól tud színészkedni, és érdekli is ez a világ, azóta pedig nagyjából mindent elért, amit egy színésznő elérhet. Cate Blanchett karrier- és életútja sok feltörekvő szakmabeli számára adhat reményt és motivációt.

Link másolása

Cate Blanchett karrierjében a hollywoodi A-listás színésznőként szerzett hírnév és a sokkal csendesebb színpadi munka ötvöződik. Hatalmas szakmai sikerei és sok-sok éve töretlen népszerűsége azonban nem törölték el annak az emlékét, hogy egykor nincstelen színésznő volt, aki a megélhetésért küzdött. Blanchett mindig is ügyelt arra, hogy megfizesse a tartozását azoknak a színházi közösségeknek, amelyek elindították a karrierjét, és végül világsztárrá tették.

„Szeretem az idős embereket”

Catherine Elise Blanchett 1969. május 14-én született az ausztráliai Melbourne-ben. Édesanyja, June ausztrál volt, tanárként és ingatlanfejlesztőként dolgozott, s akkor találkozott Cate apjával, Roberttel, az amerikai haditengerészet tisztjével, amikor a férfi hajója Melbourne-ben lerobbant. Két hetet töltöttek együtt, majd három éven át szerelmesleveleket váltottak, mielőtt Robert végre visszatérhetett Ausztráliába, ahol ő és June összeházasodtak. Három gyermekük született: Bob, Catherine és Genevieve, ebben a sorrendben.

Cate korai gyermekkora eseménytelenül telt, egészen 10 éves koráig, amikor az apja szívrohamban meghalt, így June-nak egyedül kellett felnevelnie a gyerekeket.

Cate már többször is nyilatkozta, hogy nincs sok emléke a gyerekkoráról, de alkalmanként leírta a család körülményeit Robert halála után: „Apám meghalt, amikor még kicsi voltam, és utána anyámnak elég nehéz dolga volt. Fontos volt számára, hogy minden gyermeke jó oktatásban részesüljön, ezért rengeteget dolgozott, sőt, adósságba is verte magát, hogy ezt ki tudja fizetni.”

A színésznő is igyekezett segíteni a család anyagi terheinek enyhítésében. 14 évesen szélsőséges lépéseket tett annak érdekében, hogy megszerezze első állását: ápolóként dolgozott egy idősek otthonában: „Hazudtam a korommal kapcsolatban, mert jogilag túl fiatal voltam még hozzá. Az általános iskola után mentem oda. A szakács már korábban elkészítette az ételt, én pedig felmelegítettem, felszolgáltam, majd leültem beszélgetni a bentlakókkal, aztán feltakarítottam, elmosogattam, és hazamentem. Igazából élveztem ezt a munkát, és az idős embereket is szeretem. Miután apám meghalt, a nagymamám beköltözött hozzánk, és mindig is hihetetlen kiváltságnak tartottam, hogy egy olyan házban élhettem, ahol három generáció lakott együtt.

Sok embert megrémít az öregség, az, hogy olyan emberek között van, akik alapvetően a végüket járják. Engem viszont ez lenyűgöz.

Csodálatos dolog olyasvalaki körül lenni, aki jól éli az életét.” Cate-nek pedig annyira tetszett ez a munka, hogy még a húszas éveiben is az idősek otthonában dolgozott.

„Nem kerestem pénzt”

Noha a fentiek tükrében a tinédzser Blanchett eléggé komolynak, kiegyensúlyozottnak és józannak tűnik, a személyiségének azért volt egy lázadóbb oldala is. Például megvolt a maga goth és punk korszaka: 15 évesen leborotválta a fejét, ami miatt majdnem kirúgták az idősek otthonából. Cate már sokszor félig extrovertáltként, félig nyárfalevéként jellemezte magát, de a színészet iránti szenvedélye csak főiskolásként jött elő. A Melbourne-i Egyetemre iratkozott be művészettörténet-szakra, ahol aztán elkezdett diákdarabokban szerepelni. Az egyik előadáson a húga a nézőtéren ült, és később azt mondta neki: „Már nem látlak téged a színpadon, csak a karaktert látom." Ez pedig arra késztette Cate-et, hogy fontolóra vegye a színészi karriert.

Végül otthagyta az egyetemet, hogy utazgasson, és éppen Egyiptomban volt egy fitying nélkül, amikor megkapta első mozgóképes szerepét statisztaként a Kaboria című, bokszolókról szóló, 1990-ben bemutatott egyiptomi musical egyik táncjelenetében (elmondása szerint falafelt ígértek neki a szereplésért, szóval elmondhatja magáról, hogy falafelért dolgozott). Ausztráliába visszatérve Sydney-be költözött, és beiratkozott a tekintélyes National Institute of Dramatic Art iskolába. Mint később elmondta, az anyagi helyzete továbbra is bizonytalan maradt: „Sydney nagyon drága város, és amikor kijöttem a színművészeti suliból, egy albérletben laktam, ahol a szobám... nos, volt ugyan ablak, de az egy téglafalra nézett. Nem dolgoztam, nem kerestem pénzt, így amim volt, azt úgy kellett beosztanom, hogy minden második nap meg tudjak inni egy kávét egy kávézóban."

„Brutálisan bánt velem egy rendező”

Ez az állapot azonban hamarosan megváltozott. Miután 1992-ben lediplomázott, Cate végre elkezdett szerepeket kapni, kezdve egy rangos produkcióban Ausztrália egyik legelismertebb színésze, Geoffrey Rush partnereként: David Mamet Oleanna című színdarabjának sydney-i előadásában. Ezzel egy ötéves színházi időszak vette kezdetét sok népszerű darabbal, valamint alkalmi televíziós munkákhoz is hívták őt. Ez a pár év elmondása szerint időnként kifejezetten kemény volt a számára: „Amikor azt látjuk, hogy a fiatal élsportolók a végsőkig feszítik a testük kapacitását, hogy erősebbek és gyorsabbak legyenek, azt valahogy megértjük, sőt, tiszteljük ezt a folyamatot. És sokan nem fogadták még el, hogy ennek a kreatív művészetekben is meg kell történnie, ha át akarjuk lépni a korlátokat.

És igen, ez egy nagyon is kemény, véraláfutásos élmény lehet. Én magam is átéltem ezt. A karrierem elején volt, hogy brutálisan bánt velem egy rendező a próbateremben.

Mégis hatalmas áttörést értem el emiatt. Hogy őszinte legyek, nem lennék most itt, ha nem történt volna velem ilyesmi.”

A megterhelő tanulási időszak azonban meghozta gyümölcsét: Cate 1997-ben játszotta első nagyobb filmszerepét Bruce Beresford (Az Úr kegyelméből, Miss Daisy sofőrje, Afrika koktél, Az utolsó tánc) Láger az édenkertben című filmjében, egy évre rá pedig már az Oscar-gálán is feltűnhetett, hiszen az 1998-as Elizabeth című történelmi drámában nyújtott alakításáért a legjobb színésznőnek járó díjra jelölték (ebben szintén feltűnt régi színházi partnere, Geoffrey Rush). Az Elizabeth után pedig nem volt megállás.

Bár Blanchett talán leginkább A Gyűrűk Ura-trilógia Galadrieljeként nyújtott éteri alakításáról ismert, eddigi két Oscar-díja (a 2004-es Aviátorért és a 2013-as Blue Jasmine-ért), valamint további hat jelölése (Elizabeth, Egy botrány részletei, I’m Not There: Bob Dylan életei, Elizabeth: Az aranykor, Carol, Tár) az ausztrál Oscar-történelem legsikeresebb színésznőjévé teszi.

Ami azonban ennél is figyelemre méltóbb, az a színház iránti töretlen elkötelezettsége. Cate és férje, a drámaíró Andrew Upton 2008-ban a Sydney Theatre Company művészeti vezetői lettek, és egy időre Hollywoodtól is eltávolodtak, hogy csakis a színpadra koncentrálhassanak.

Ez közvetlenül azután történt, hogy Blanchett elérte azt a szakmai bravúrt, hogy ugyanabban az évben két színészi Oscar-díjra is jelölték két különböző filmért (a legjobb női mellékszereplőként az I’m Not There: Bob Dylan életeiért, valamint a legjobb női főszereplőként az Elizabeth: Az aranykorért) ez pedig a díjátadó 96 éves története során mindössze 10 másik színésznek sikerült. A 2008-as Oscar-gála idején már leforgatta az Indiana Jones negyedik részét és a Benjamin Button különös életét, majd közel három évig nem lehetett őt látni mozgóképben, mivel a színi társulatával turnézott a Ványa bácsi és A vágy villamosa című előadásokkal.

„Eltávolítottuk az íróasztalt”

A színházi évek kapcsán pedig Blanchett elárulta, a férjével próbáltak nem szokványos módon hozzáállni a munkához: „Amikor megosztottam a Sydney Theatre Company vezetését Andrew-val, az első dolog, amit tettünk, hogy eltávolítottuk az íróasztalt az irodánkból. Andrew azt mondta: »Ez nem lehet olyan cég, ahol a főnök egy íróasztal mögött ül.« Azért tettük, mert fontosnak tartottuk a szimbólumok erejét. Rájöttünk, hogy ha a fiatal vagy feltörekvő színészek belépnek a terembe, és azt látják, hogy a művészeti vezetők egy íróasztal mögött ülnek, akkor megfélemlítve érezhetik magukat, és ez akadályozza a mély és őszinte beszélgetéseket.”

Csak 2010-ben láthattuk legközelebb Blanchettet a mozikban, méghozzá Ridley Scott Robin Hoodjában, majd jött a Hannah: Gyilkos természet (2011), A hobbit-trilógia első része (2012), majd Woody Allen Blue Jasmine-je, amelyért 2014-ben megkapta a második Oscar-díját, ezúttal már a legjobb női főszerepért, (Az első díját az Aviátor női mellékszerepéért érdemelte ki). A streaming előretörésével a 2020-as években pedig kipróbálta magát tévésorozatokban is a Bevándorlók Ausztráliábannal és a Mrs. Americával, utóbbiért többek között Emmy- és Golden Globe-jelölés is járt neki.

Cate azonban mindemellett méltán híres emberbarátként, humanitáriusként és aktivistaként is. Leginkább az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának jószolgálati nagyköveteként tevékenykedik, de számos társadalmi kérdésben is nyilvánosan szót kért, sőt, Hollywood eredendő szexizmusát is kikezdte már: a nemek közötti egyenlőtlenséget, illetve a színésznők családi és szakmai élete összeegyeztetésének nehézségeit hangosan bíráló kritikáival.

Családi idill

A színésznő és a férje, Andrew Upton egyébként Ausztráliában ismerkedtek meg az 1990-es évek közepén, és 1997. december 29-én álltak az oltár elé, vagyis idén ünneplik majd a 27. házassági évfordulójukat. Három vér szerinti fiuk (2001: Dashiell, 2004: Roman, 2008: Ignatius) és egy 2015-ben adoptált lányuk (Edith) van. Blanchett elmondta, hogy a férjével már első fiuk születése óta örökbe akartak fogadni, és végül sikerült ezt a vágyukat is valóra váltani.

Miután közel 10 évig az angliai Brighton volt a család fő otthona, 2006-ban visszatértek a szülőföldjükre, Ausztráliába. Blanchett azzal magyarázta a költözést, hogy állandó otthont szerettek volna a gyerekeiknek, és közelebb akartak lenni a családjukhoz.

Sydney Hunters Hill nevű külvárosában éltek, 2007-ben pedig alaposan felújították az otthonukat, hogy környezetbarátabb legyen. 2015-ben adták el a házukat, majd a következő év elején vásároltak egy 9000 négyzetméteres patinás ingatlant az angliai Crowborough-ban, Kelet-Sussexben, ahol azóta is élnek.

A csapból is ő folyik majd

S hogy miben láthatjuk a közeljövőben az 55. életévébe lépett színésznőt? Szerencsére továbbra is sok mindenben. Idén például a régóta várt, Borderlands című sci-fi-akciófilmben, ami egy népszerű videójáték adaptációja lesz Eli Roth rendezésében, ez augusztus 8-án érkezik majd a hazai mozikba. Még ezelőtt, most májusban, Cannes-ban debütál a Rumours című komédiája, amelyben Blanchett többek között Alicia Vikanderrel és Charles Dance-szel játszik együtt, és ami arról szól, hogy hét gazdag demokrácia vezetője eltéved az erdőben, miközben egy globális válságról szóló nyilatkozatot fogalmaznak meg, majd veszélybe kerülnek, miközben megpróbálják megtalálni a kiutat.

Szintén 2024-ben érkezik az Apple TV+ felületére Alfonso Cuarón (Az ember gyermeke, Gravitáció) Disclaimer című sorozata, amiben Blanchett játssza Catherine Ravenscroftot, a televíziós dokumentumfilmes újságírót, akinek a munkája arra épül, hogy feltárja régóta elismert intézmények . A szereplőtársai között lesz egy Oscar-díjas és három Oscar-jelölt színész: Kevin Kline (A hal neve: Wanda), Sacha Baron Cohen (A chicagói 7-ek tárgyalása), Kodi-Smit McPhee (A kutya karmai közt) és Lesley Manville (Fantomszál) is. Illetve szintén túl van már Jim Jarmusch új filmje, a Father, Mother, Sister, Brother felvételein is, amelynek története még nem ismert, de azt már tudni, hogy Blanchetten kívül feltűnik még benne Charlotte Rampling és Vicky Krieps is.

Link másolása
KÖVESS MINKET: