KULT
A Rovatból

A száguldás tette világsztárrá, a száguldás ölte meg – Paul Walker 50 éves lenne

Pelenkás korától a képernyőkön csillogott, majd a filmtörténelem egyik legsikeresebb franchise-ának főhőse lett. A halál pedig épp akkor ragadta el, amikor a karrierje és a magánélete is végre sínen volt. Lassan 10 éve hiányoljuk Paul Walkert.


Paul William Walker IV színészi útja a kíváncsiságtól és a színészmesterség iránti mély szenvedélytől áthatott gyermekkorával kezdődött. Walker 1973. szeptember 12-én született a kaliforniai Glendale-ben, és egy olyan családban cseperedett fel, amely támogatta abban, hogy a kreatívitását kifejezhesse. Édesanyja, Cheryl modell volt, édesapja, Paul William Walker III pedig vállalkozó, korábban amatőr bokszoló, kétszeres Golden Gloves-bajnok. William nevű apai nagyapja "Ír" Billy Walker néven rövid életű bokszkarriert futott be, a másik nagypapi pedig a Ford gyári autóival versenyzett az 1960-as években. Ez utóbbi szenvedélyét örökölte Paul is. Már fiatalkorában megmutatkozott benne az előadóművészethez való veleszületett tehetség, amelyet tovább táplált a kalandok és a történetmesélés iránti szeretete.

Paulnak négy fiatalabb testvére volt: Aimee, Ashlie, Caleb és Cody, akikkel az Utolsó Napok Szentjeinek Jézus Krisztus Egyháza tagjaiként nevelkedtek. Korai életének nagy részét Los Angeles Sunland nevű városrészében töltötte, ahol 1991-ben érettségizett. Walker ezt követően több dél-kaliforniai főiskolára is járt, végül tengerbiológia-szakon végzett.

A színészi álmainak megvalósítása felé egészen korán elindult. Sőt, már kétévesen szerepelt egy Pampers-reklámban!

Ekkor startolt a modell- és színészi karrier: különféle reklámokban, magazinokban tűnt fel, majd első tévés szerepét az 1985 és 1986 között sugárzott Út a mennyországba három epizódjában, első filmszerepét pedig az 1986-os Monster in the Closet című horrorvígjátékban játszotta 13 évesen. Az első főszerepet a Throb című szitkomban (1986-1988) kapta, következő nagyobb dobása pedig a Nyughatatlan fiatalok című, 1978 óta sugárzott sorozat volt, amelynek 32 epizódjában játszotta Brandont.

Majd visszatért a mozifilmekhez, 1998-ban kiválasztották első nagyjátékfilmes főszerepére az Ökörikrek című, nem túl jól sikerült vígjátékban. Bár ez kereskedelmi és kritikai szempontból jókorát bukott, mégis ennek köszönhetően kaphatott Walker fontosabb mellékszerepeket olyan filmekben, mint a Pleasantville (1998), a Prérifarkas Blues (1999), A csaj nem jár egyedül (1999) vagy a Koponyák (2000).

Egy franchise mind fölött

Paul Walker karrierjéről természetesen nem lehet beszélni anélkül, hogy ne emelnénk ki a világszerte bombasikernek bizonyuló Halálos iramban-franchise-t, illetve az abban játszott szerepét, Brian O'Connert. A képzett és vakmerő beépített zsarut, akiből utcai versenyző, majd körözött bűnöző és egyben valódi hős lett: Walker az autós akciószéria DNS-ének szerves részévé vált, aki simán tudott érvényesülni Vin Diesel mindenre rátelepedő karizmája mellett is. Az első rész 2001-ben került a mozikba, és rögtön sikert aratott, a 38 millió dollárból leforgatott akciófilm világszerte 207,5 milliót kaszált. A 2003-as második részt ráadásul Diesel már nem vállalta be, így Walker lett az abszolút főhős, és nem is bukott bele, a Halálosabb iramban is szépen termelt a mozipénztáraknál. A 2006-os harmadik epizód azonban már neki is sok volt, más típusú munkákra vágyott, így a következő években olyan, változatos műfajú filmekben tűnt fel, mint pl. az Idővonal (2003), A tenger vadjai (2005), a Halálos hajsza (2006), a Kutyahideg (2006), A dicsőség zászlaja (2006) vagy A Lazarus-terv (2008).

És bár akadt köztük jól sikerült darab is, az újabb kasszasiker nem jött össze neki, ezért Vin Diesellel együtt ő is visszatért az aszfaltszántó kocsikhoz a franchise 2009-es negyedik részében.

Ami pedig a sorozat addigi legsikeresebb darabja lett, és jelentősen meghatározta Walker életének utolsó négy évét. 2013-ig bezárólag ugyanis leforgatta az ötödik (2011), a hatodik (2013) és a hetedik részt is (2015). Illetve az utóbbinak csak a nagy részét…

Állítólag Clark Kent, vagyis Superman szerepét is felajánlották neki a 2006-os Superman visszatérben, ő azonban nemet mondott rá, mert nem akarta, hogy a „karakter átka” őt is elérje, hiszen jellemző volt odáig, hogy a kryptoni hőst alakító színészek sosem tudtak kikerülni a skatulyából. És bizony igaza is lett, hiszen a Superman visszatérre végül kiválasztott Brandon Routh sem tudott később A-kategóriás sztárként érvényesülni.

A korán jött csemete

Paul egyszer járt jegyben, de sosem házasodott meg, gyermeke azonban született. 20 évesen állítólag egy rövid ideig együtt volt az akkor 22 éves Denise Richardsszal, első nagyobb szerelme viszont a tanárként dolgozó és katonaként is szolgáló Rebecca McBrain Soteros volt. Bár a kapcsolatuk nem tartott sokáig, 1998 januárjától csupán egy évig voltak együtt, Rebecca mégis meghatározó ember lett Walker életében, hiszen már a kapcsolatuk legelején teherbe esett, majd 1998 novemberében, Hawaiin megszületett a közös lányuk, Meadow, akit sajnos együtt nevelni már nem tudtak. Miután Rebecca állapotos lett, arra gondolt, hogy összeházasodik Paullal, a színész azonban 24 évesen úgy gondolta, még nem áll készen egy ilyen nagy elköteleződésre. Mivel mást akartak az élettől, végül különváltak. Rebecca a szülőföldjére, Hawaiira költözött Meadow-val, aki ott is élt majdnem 13 évig.

Ebben az időszakban az édesanyja nevelte, de Paul is jelen volt az életében, bár a nagy távolság miatt csak a nyaralások alkalmával tudta meglátogatni őt. Hogy ezeket emlékezetesebbé tegye, gyakran elvitte Meadow-t a filmforgatásaira, így a lány egyre jobban kötődött az apjához, sőt, még a showbiznisz iránt is érdeklődni kezdett.

Amikor Meadow 12 éves lett, megkérdezte az apját, nem költözhetne-e Kaliforniába, hogy vele éljen. Sokan voltak kíváncsiak arra, mi késztette őt erre. Egyesek úgy gondolták, a költözéssel kapcsolatos döntésének köze lehet édesanyja alkoholproblémáihoz, mások pedig úgy vélték, egyszerűen csak több időt akart tölteni az apjával. Végül 2011-ben Meadow az apjához költözött, aki nagyon örült ennek az új élethelyzetnek. „Egész életében az anyjával élt, és szeretne kapcsolatot az apjával. Most minden nagyon jól alakul” – nyilatkozta akkoriban Paul. Sajnos végül csak valamivel több mint két évig élvezhették egymás társaságát…

Az utolsó száguldás

2013. november 30-ának reggelén Paul még szépen elköltötte a reggelit a lányával, sőt, már arról beszélgettek, hogy mikor vesznek karácsonyfát, és mi mindennel díszítik majd fel azt. Délután 15:30 körül Paul és jó barátja, a 38 éves Roger Rodas épp távoztak a színész jótékonysági szervezete, a Reach Out Worldwide egyik rendezvényéről a Rodas vezette vörös színű 2005-ös Porsche Carrera GT-vel. A kaliforniai Santa Clarita Valencia nevű városrészében, a Hercules Streeten repesztettek (a megengedett 70 km/h óra helyett kb. 130-150 km/h-val), amikor az autó kisodródott, és egy beton lámpaoszlopnak, valamint két fának is nekiütközött, majd kigyulladt. Rodas már az ütközéseket sem élte túl, Walker pedig a csapódások és az égési sérülések együttes hatásaiba halt bele. Mindkettejük teste a felismerhetetlenségig megégett.

Egyikük szervezetében sem találtak alkoholt vagy kábítószert, és úgy tűnt, sem mechanikai hiba, sem az útviszonyok nem játszottak szerepet a szerencsétlenségben. A rendőrség nem talált utcai versenyzésre utaló nyomokat sem. A vizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a baleset elsődleges oka az autó sebessége és a gumiabroncsok kora volt. Paul Walker 40 éves volt.

Mivel a színész halálakor épp a Halálos iramban 7 forgatásának kellős közepén tartottak, a gyártó Universal stúdió bejelentette, hogy határozatlan időre szünetelteti a produkciót.

Végül a filmet majdnem másfél évvel később, 2015. április 3-án mutatták be, és kolosszális kasszasiker lett, máig a franchise legsikeresebb darabja a világszerte megkeresett 1,5 milliárd dolláros bevételével.

Paul Walker holttestét elhamvasztották, hamvait pedig egy felekezeten kívüli szertartás keretében temették el a Los Angeles-i Forest Lawn Memorial Parkban.

A színész 25 millió dolláros vagyonát egyetlen lányára, Meadow-ra hagyta, aki 2015-ben, 17 évesen megalapította a Paul Walker Alapítványt. A szervezet a fiatalok megsegítését és környezetük fellendítését tűzte ki célul, hogy az emberek képzettebbek és felkészültebbek legyenek a holnap kihívásainak kezeléséhez. Épp, ahogy Paul akarta volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Itt még a TikTok-generáció is figyel – Rendhagyó irodalomórán jártunk a New York Kávéházban
Juhász Anna irodalmár órái 2017-es indulása óta hatalmas népszerűségnek örvendenek. Azóta több mint száz alkalommal tartott olyan órákat, ahol a diákok személyesen is megismerkedhetnek a kávéházi irodalom különleges világával.


Nyüzsgő diákhangok, izgatott tekintetek lepik el a New York Kávéház Vörös-termét, ahol most éppen egy taksonyi iskola nyolcadik osztályos diákjai várják Juhász Anna irodalmár és kulturális menedzser nem mindennapi tanóráját. A program 2017-es indulása óta Anna több mint száz ilyen rendhagyó irodalomórát tartott már a New York Kávéházról a helyszínen, programja pedig hatalmas népszerűségnek örvend.

Egy-egy tanév elején a program meghirdetésekor annyian jelentkeznek, hogy beosztani is nehéz az iskolákat. Közöttük vannak vidéki és fővárosi intézmények egyaránt, sokan több száz kilométert is utaznak ezért a lehetőségért. Ilyenkor Annáék a tanárokkal közösen gondolkodva kitalálják, hogy milyen programokkal lehetne egybekötni még az alkalmat, milyen helyszínre tudnak még átmenni, ami izgalmas lehet irodalmilag. Az ékkő viszont, ahogy Anna fogalmaz, mindig az, hogy

a gyerekek el tudnak jutni a New York Kávéházba, és egy picit közelebbről megismerhetik azoknak a műveknek a hátterét, amelyek itt születtek.

Elhangzik Kosztolányi és Karinthy neve, akik a Kávéház előtt ismerkedtek meg, és megtudjuk, hogy sok híres lap szerkesztősége volt az épületben. Anna változatos történetekkel, érdekes legendákkal fűszerezi az órát, miközben nemcsak a Vörös Szalonban ülünk, hanem elsétálunk a Hotel lobbyjába - a New York Palota egykori legendás aulájába - és a Kávéház patinás belsejébe is.

A rendhagyó irodalomórákra mindenféle korosztályú iskolai csoportok jönnek.

A tizenkettedikes diákoknak például a kávéházi irodalomról szóló érettségi tétel miatt lehet érdekes egy ilyen alkalom.

„Sokan emiatt az érettségi előttre időzítik a látogatást a kávéházban, hogy valami pluszt, valami történeti adalékot kapjanak, és így minél inkább élményszerűen tudják majd az érettségin ezt a tudást visszaadni” – mondja Anna, aki mindig változatosan tartja meg az órákat.

Van, amikor több történetre, több felolvasásra van szükség, ez attól függően változik, hogy az alap műveken felül, mint például A New York-tól a Hungáriáig című kötet, milyen könyveket visz az adott órára.

„Volt olyan osztály, aki eléggé vizuális volt, úgyhogy olyan versek kerültek elő, amik nagyon vizuálisan mutatják be Budapestet. Vagy például Babits Mihály feleségének, Török Sophie-nak azaz Tanner Ilonának a fotográfiáin keresztül is szemléltettem már a mondandómat.” Kissé tehát mindig változik a felépítés, de vannak törzsanyagok, törzsszereplők, akik nemcsak egykoron a New York Kávéházban, hanem egy irodalomórán is törzsvendégnek számítanak. Heltai Jenő, Osvát Ernő, Böhm Aranka vagy Molnár Ferenc minden beszélgetésben fókuszba kerül.

A Kávéház és Anna is nagyon szeretik, és szívükön viselik a programot.

Ez már valami olyan misszió, ami által a magyar diákoknak, fiataloknak is vissza tudjuk adni azt a kávéházi élményt, amelyen keresztül a tankönyveikben szereplő művek és szerzők felélednek.”

– teszi hozzá Anna, aki szerint az órák által kicsit azt érezheti mindenki, hogy ez tényleg több mint egy helyszín. „Ma már úgy hívjuk ezeket, hogy offline terek, miközben régen egy ilyen kávéház volt az élet közepe, és minden, ami itt történt.”

És hogy hogyan élik meg mindezt a diákok?

Egy ilyen rendhagyó irodalomóra átlendülés tud lenni. Sokan el szokták mondani, hogy mennyire tetszett nekik egyáltalán az, hogy bejöttek egy olyan térbe, ahová korábban nem is gondolták volna, hogy be lehet jutni. A diákok így közelebb érzik magukat a századfordulós szerzőkhöz, és így ők is meg tudnak nyílni.

Gyakran előfordul, hogy az órák után a közösségi oldalán keresik fel Annát, és küldik el neki a verseiket, naplórészleteiket.

„Sok diákkal van ezért élő kapcsolatom. Ez egy nagy dolog, hogy egy számukra vadidegen embernek elküldik a verseiket és tanácsot kérnek tizenévesen” – véli Anna. Szerinte még jó helyen van a világ, mert nagyon sokan írnak, és fejezik ki magukat még mindig, nem csak emojikkal, hanem rendes szavakkal. „Ahogy Juhász Gyulától tudjuk: „szavak, szavak csodálatos szavak”, amik tényleg békítenek, és mindent helyre tudnak hozni. Szóval van remény, és ezt nagyon sok ilyen irodalomórán tapasztaljuk.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Őrületes siker: Ilyen volt a Csurran-cseppen Majkától a Papp László Sportarénában
A Papp László Sportarénában adott látványos koncertet a rapper, ahol persze megszólalt a Csurran, cseppen is. A bulin szó szerint pénz hullott az égből.


Péntek este a Papp László Sportarénában adott nagyszabású koncertet Majka. A buliból természetesen nem maradhatott ki a rapper legutóbbi slágere, a Csurran, cseppen se.

A koncerten nem is aprózták el a dolgot:

Majka egy platformon ereszkedett le a közönség elé, egy ponton pedig újra a magasba emelkedett és pénzt szórt a zsebéből a közönség közé.

Mindez egészen pontosan így nézett ki:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
14 évesen nem akart Richard Gere-rel játszani, és sokak szerint megcsalta híres rendező szerelmét Daniel Craiggel – Rachel Weisz 55 éves
A magyar származású színésznő kétségbeesetten kerüli a hasonló szerepeket, mivel attól retteg a legjobban, hogy beskatulyázzák.


Rachel Hannah Weisz 1970. március 7-én született a londoni Westminsterben, és Hampstead Garden Suburbben nőtt fel. Apja, Weisz György magyar zsidó gépészmérnök volt, édesanyja, Edith Ruth Teich pedig tanárból lett pszichoterapeuta, aki eredetileg Bécsből származott. A tudós és társadalmi aktivista James Parkes segített az édesanyja családjának abban, hogy elhagyják Ausztriát, és Angliába költözzenek. Edith katolikus neveltetésben részesült, majd a Györggyel kötött házassága után hivatalosan is áttért a zsidóságra.

A szülők 1938 körül, még a II. világháború kitörése előtt, kisgyermekként vándoroltak ki az Egyesült Királyságba, hogy elmeneküljenek a náci fenyegetés elől. György és Edith egyébként mindig nagyra értékelték a művészeteket, a családi beszélgetéseik, vitáik során pedig bátorították a gyermekeiket (Rachelnek van egy 3 évvel fiatalabb, Minnie nevű húga, aki neves fényképész lett), hogy alakítsanak ki saját véleményt. „Mindig is érdekelt a színészet” – emlékezett vissza Weisz a The Guardiannek adott interjújában. „Nagyon fiatal koromtól kezdve lenyűgözött az ötlet, hogy különböző személyiségű emberek bőrébe bújjak, hogy egy másik világba meneküljek. Nem arról szólt ez nálam, hogy híres akarok lenni, hanem inkább arról, hogy szerettem valaki mást játszani.”

Weisz 14 éves korában kezdett el modellkedni, majd gyorsan ráaggatták az „angol rózsa” elnevezést (az angol kultúrában így hívják az Angliából származó természetes szépségeket).

Ekkor, 1984-ben hívta fel magára először a figyelmet, amikor visszautasított egy ajánlatot, Richard Gere mellett szerepelt volna a Dávid király című Bruce Beresford-filmben. Vagyis akkor még passzolta a rivaldafényt.

Bár álmai között szerepelt a hivatásos színészet, kezdetben inkább a Cambridge-i Egyetem Trinity Hall angol irodalom szakát választotta. Úgy gondolta, hogy a hagyományosabb tudományos pálya stabilitást nyújtana neki, de még Cambridge-ben sem tudott ellenállni a színház vonzásának.

„Az egyetemen jöttem rá, hogy kétfelé húz a szívem. Irodalmat tanultam, amit imádtam, de folyamatosan éreztem a színészet vonzását. Végül nem tudtam tovább figyelmen kívül hagyni. Ezt az utat kellett követnem” – nyilatkozta erről 2019-ben.

Az egyetemi évei alatt többek között Sacha Baron Cohen, Sue Perkins, Richard Osman és Ben Miller (akivel egy rövid ideig randizott is) voltak többek között az évfolyamtársai. Ekkor már különböző iskolai színjátszó előadásokban is szerepelt, s társalapítója volt a Cambridge Talking Tongues nevű diákszínjátszó csoportnak. A társulat elnyerte a Guardian Student Drama Awardot az 1991-es Edinburgh Festival Fringe-en egy improvizált darabért, amelyet Weisz maga írt Slight Possession címmel.

Áttörés a színpadon

Miután megszerezte a diplomáját, Weisz úgy döntött, hogy a színészetre koncentrál, ebben pedig a barátai és a mentorai is támogatták. Színházi karrierjét a Royal National Theatre és a Royal Court Theatre-ben, vagyis London két legnevesebb színházi társulatában kezdte. Az áttörését az 1994-es év hozta meg, amikor megkapta Tennessee Williams Múlt nyáron, hirtelen című darabjának egyik szerepét a Royal Court Theatre-ben, amivel sikerült felhívnia magára a figyelmet. A színházban Weisz megtanult kapcsolatot teremteni a közönséggel, és hiteles, többdimenziós alakításokat nyújtani.

„Mindig is szerettem a színpadot” – mondta a The New York Timesnak adott interjújában. „Van valami az élő színházban, amitől a színészi játék azonnali és elektromos érzéssé válik. Nemcsak szavakat mondasz egy forgatókönyvből, hanem párbeszédet folytatsz a közönséggel, ami hihetetlenül kifizetődő.”

Weisz tehetsége pedig nem maradt észrevétlen, s hamarosan számos szerepet ajánlottak neki a színházban és a televízióban egyaránt. Első tévés szerepét a The Advocates című sorozat egyik 1992-es epizódjában játszotta, majd feltűnt a Morse felügyelő, a Trópusi hőség (Kenya Campbell álnéven!!) vagy a Vörös és fekete című sorozatokban. De nem telt el sok idő addig sem, mire sikerült felpattannia a mozivásznakra.

Oscarral a csúcsra

Első kisebb mozifilmes szerepét az 1994-es Gyilkológép című akció-hororrban kapta, de még neve sem volt a karakterének, szóval mondhatjuk, hogy a mozis karrierje 1996-ban indult, ekkor tűnt fel ugyanis Bernardo Bertolucci Lopott szépség című filmjében, valamint a Láncreakció női főszerepében Keanu Reeves és Morgan Freeman mellett. S noha a filmért nem voltak oda a kritikusok, Weisz alakítását többségében méltatták. Ezután pedig, bár folyamatosan kapta a szerepeket, a nagy hollywoodi áttörés csak 1999-ben következett be, amikor a Stephen Sommers által rendezett A múmia című kasszasikernek bizonyuló kalandfilmben játszott. Evelyn Carnahan, az okos, találékony könyvtáros és kalandor szerepében Weisz a nemzetközi reflektorfénybe került.

„A múmia hatalmas változást hozott az életembe. Az intimebb, karakterközpontú filmekből egy hatalmas akciófranchise-ba kerültem. Hihetetlen tanulási tapasztalat volt, és még mindig büszke vagyok rá. Ez a film is része volt annak a hozzáállásomnak, hogy olyan filmeket csináljak, amelyek nagyobb kihívást jelentenek számomra és a közönség számára is” – mesélte egy interjúban.

Az akciófilmekben elért sikerei ellenére Weisz azonban eltökélte, hogy a karrierjét olyan szerepekkel egyensúlyozza ki, amelyek lehetővé teszik számára, hogy összetettebb, árnyaltabb karakterekben mutathassa meg magát. A múmia után olyan filmekben tűnt fel, mint a Szabó István által rendezett A napfény íze (1999), az Ellenség a kapuknál (2001) vagy az Egy fiúról (2002), amelyekben bebizonyította, hogy a műfajok széles skálájával képes megbirkózni.

A Fernando Meirelles (Isten városa, 360) által rendezett Az elszánt diplomata (2005) című filmben nyújtott alakítása pedig meghatározó volt a karrierje szempontjából. Ő játszotta Tessa Quayle-t, egy szenvedélyes aktivistát, aki egy gyógyszergyár összeesküvését leplezi le.

A játékát a kritikusok széleskörű elismeréssel fogadták, és a filmben nyújtott munkájáért elnyerte többek között a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscar-díjat 2006. március 5-én, mindössze két nappal a 36. szülinapja előtt.

„Az elszánt diplomata meghatározó pillanat volt a karrieremben. Ez egy olyan szerep volt, amely érzelmileg mindent megkövetelt tőlem. Tessa egy olyan idealista nő, aki kénytelen szembesülni a nagyon kemény valósággal. Egyszerre volt szívszorító és felemelő őt játszani. Az Oscar-díj elnyerése váratlan bónusz volt, nem ezért vállaltam el a szerepet. Egyszerűen csak egy fontos történetet akartam elmesélni” – tette hozzá.

Egyensúly mindenekfelett

Az Oscar-díj után Weisz kedvére válogathatott a szerepekből, s ő megpróbált továbbra is azon az úton maradni, ahol megmutathatta színésznői sokoldalúságát. Feltűnt A forrás (2006) című filmben, ahol Hugh Jackman oldalán játszott a szerelem, a halandóság és az örök élet keresésének témái között; illetve elvállalt olyan kisebb, karakterközpontú filmeket is, mint a Szélhámos fivérek (2008), a Hallatlan igazság (2010) vagy az Örvény (2011), miközben a szélesebb közönségtől sem próbált eltávolodni: pl. Constantine: A démonvadász (2005), Télbratyó (2007), Mindenképpen talán (2008), Agora (2009), Komfortos mennyország (2009), A Bourne-hagyaték (2012), Óz, a hatalmas (2013).

A 2010-es évek második felére már nagyobb hangsúlyt fektetett a szerzői filmekre, drámákra, Oscar-matériákra. Ebben az időszakban készült A homár (2015), az Ifjúság (2015), a Fény az óceán felett (2017), A rabbi meg a lánya (2017), nem utolsósorban pedig a 2018-as A kedvenc, Yorgos Lanthimos filmje (akárcsak A homár), amelyért Weisz újabb Oscar-jelölést kapott a legjobb női mellékszereplő kategóriájában (akkor Regina Kingé lett a díj a Ha a Beale utca mesélni tudnáért).

„Mindig próbára teszem magam. Akár egy olyan történelmi személyiséget kell játszanom, mint A kedvencben Lady Sarah, akár egy olyan nőt, aki személyes küzdelmekkel néz szembe, olyan szerepek után kutatok, amelyek kihívást jelentenek számomra. Nem szeretném, ha beskatulyáznának egyféle karaktertípusba. Szeretek olyan nőket játszani, akik bonyolultak és akik nehéz döntéseket hoznak” – nyilatkozta.

Az utóbbi években Rachel Weisz egy kicsit hátrébb lépett a szakmától. A kedvenc óta például csak egyetlen mozifilmben, a 2021-es Fekete Özvegyben láthattuk, amellyel hosszú idő után próbált ismét kapcsolatot teremteni a szélesebb közönséggel. Azóta azonban, vagyis az utóbbi négy évben hiába kerestük a mozik vásznain. Csupán a tévék képernyőin találkozhattunk vele egyszer, a 2023-as Két test, egy lélek című minisorozat főszerepében, amelyért Golden Globe-díjra is jelölték. De nem kell félni, nincs szándékában felhagyni a színészettel. Már két projektje is előkészületi fázisban van, az egyik a Vladimir című vicces-könnyes sorozat lesz, a másik pedig a Tomas Alfredson (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém) rendezésében készülő Seance on a Wet Afternoon című dráma, amely Mark McShane azonos című könyvéből készül.

Megcsalás, nem ámítás

Weisz magánélete ritkán került a bulvárlapok célkersztjébe (talán csak egy ízben), mivel próbált nem adni rá alkalmat. A filmes karrierje elején randizott néhány színésszel, pl. Alessandro Nivolával 1997-ben, Neil Morrissey-vel pedig 1998 és 2000 között, az első nagyobb kapcsolatát azonban az amerikai filmrendező és producerrel, Darren Aronofskyval (Rekviem egy álomért, A pankrátor, Fekete hattyú, A bálna) élte meg, akivel a londoni Almeida Színház színpadán találkozott 2001-ben, ahol a színésznő a Faragjunk férfit! című Neil LaBute-színdarabban játszott (amelyből 2003-ban filmet is forgatott LaBute-tal). Weisz a következő évben New Yorkba költözött Aronofskyval, 2005-ben pedig eljegyezték egymást, esküvőre azonban végül nem került sor. Fiuk, Henry 2006 májusában született New Yorkban, egyébként a manhattani East Village-ben laktak. Közös munkájuk is volt, a 2006-os A forrást együtt forgatták. Az idill azonban csak 2010-ig tartott, az év novemberében ugyanis Weisz és Aronofsky bejelentették, hogy már hónapok óta külön élnek, de továbbra is közeli barátok maradtak, és elkötelezték magukat amellett, hogy együtt nevelik a fiukat New Yorkban.

Rachel és Daniel Craig akkor már kb. 16 éve ismerték egymást, és jó ideje barátok is voltak, majd közös filmjük, az Álmok otthona (2011) 2010-es forgatásán közelebb kerültek egymáshoz.

A hivatalos álláspont szerint 2010 decemberében kezdtek el randizni, ám sokak szerint már a közös munka során kialakult köztük valami, vagyis Weisz megcsalta Aronofskyt Daniel Craiggel (ahogy a színész is az akkori barátnőjét, Satsuki Mitchellt). Akárhogy is, 2011 júniusában ők ketten már össze is házasodtak egy zártkörű New York-i ceremónia keretében, amelyen összesen négy vendég vett részt, köztük Weisz fia, Henry és Craig lánya, Ella. A sztárpár 2018. szeptember 1-jén jelentette be, hogy hét év házasság után megszületett azt első közös gyermekük, egy kislány, akinek annyira védik a magánéletét azóta is, hogy még a nevét sem osztották meg a nyilvánossággal, pedig idén már a hetedik életévét tölti be a sztárcsemete.

Minden személyes

Rachel Weisz színészi megközelítése mindig is mélyen személyes volt. Gyakran beszélt arról, hogy a munkája lehetővé teszi számára, hogy olyan részeit fedezze fel önmagának, amelyekhez egyébként talán nem férne hozzá. „A színészet bizonyos értelemben olyan, mint egy terápia” – magyarázta a Vanity Fairnek adott interjújában. „Általa különböző érzelmeket és tapasztalatokat fedezhetek fel, és ezáltal jobban megérthetem magamat és a körülöttem lévő világot.”

Emellett Weisz arról is beszélt, hogy mennyire fontos a tehetséges filmkészítőkkel való együttműködés, például Yorgos Lanthimosszal vagy Fernando Meirellesszel, akik arra bátorították, hogy vállaljon szokatlan, kihívást jelentő szerepeket. „A legjobb rendezők azok, akik megengedik, hogy belevihesd a saját értelmezésedet a karakteredbe. Nem mondják meg, hogyan kell játszani, hanem olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi, hogy mélyebben beleássuk magunkat a szerepbe.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Fotók: Először szólalt meg élőben a Csurran, cseppen – ilyen volt Majka arénás koncertje
Elképesztő látványvilággal készültek a koncertre, ahol a rapper kormánykritikus slágere is megszólalt. Szombat este jön a második buli.


Látványos koncertet adott Majka péntek este a Papp László Sportarénában, ami zsúfolásig megtelt rajongókkal. A rapper és csapata valóban nem viccelt:

futurisztikus látványvilággal és fesztiválokra illő lézershow-val készültek a bulira.

Azonban nemcsak a látványvilág volt különleges, a meglévő dalokat is újragondolva adták elő.

Persze a legnagyobb várakozás Majka legutóbbi, kormánykritikus slágerét előzte meg: a Csurran, cseppen ugyanis először szólalt meg élőben. A rapper eléggé oda is tette magát, a dal elején egy platformról ereszkedett le, majd a nóta közben újra a közönség fölé emelkedett és a magasból pénzt szórt a rajongók közé.

Szombat este a rapper újra színpadra áll majd az arénában este 8 órától.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk