KULT
A Rovatból

A strici, a drogdíler és a szajha beslattyog a Netflixre – Tyrone klónja kritika

Amennyire spoileresnek tűnik a filmcím, annyira meglepő, hogy ebből mit hozott ki a Netflix. Végre nem egy buta, egyötletes tucatfilm a Tyrone klónja. Kimondottan okos, színes-szagos, sci-fi zsánerbe öltöztetett társadalomkritika.

Link másolása

Hiába árul el sok mindent filmünk címe, én nagyon nem erre számítottam. Amit Fontaine-éktől kaptam, az

sokkal több, intelligensebb és mélyebb volt, mint amire egy béna netflixes sci-fi vígjáték esetében számítana az ember.

Miért írtam Fontaine-éket és nem Tyrone-ékat? Ez is egy zseniális húzás és hatalmas fricska, az író-rendező Juel Taylortól, amit a film legvégén fogunk megérteni.

Főszereplőnk Fontaine (John Boyega) egy piti drogdíler, aki bár nagyon erős és akaratos, sokszor túlfeszíti a húrt, és az egyik ilyen alkalommal ez vissza is üt: megölik. Majd másnap felébred, mintha mi se történt volna. Üzlettársa, aki foglalkozását tekintve strici,

Slick Charles (Jamie Foxx) nem hisz a szemének, hogy „kedvenc” drogfutárja életben van, miután látta, hogy hatszor mellkason lőtték.

Fontaine, Charles és Charles egyik nagyra becsült prostituáltja, Yo-Yo (Teyonah Parris) egy olyan kormányösszeesküvésbe keverednek bele, ami sokkal komolyabb annál, minthogy a helyi drogdílert - akinek a neve nem is Tyrone - klónozták.

Nagyon összetett mű Juel Taylor első rendezése. Egyszerre érezni benne Spike Lee stílusjegyeit és dumáit, valamint Jordan Peele humorát és társadalom-kritikáját. Miközben nevetünk a pergős poénokon, a párbeszédek sokszor nagyon komoly kérdésköröket érintenek. Az afroamerikai kultúra, a rasszizmus, az erőszak és a gyász feldolgozásának tematikáit kiemelten körbejárják, miközben a mű zsánere egy konteós, erősen szarkasztikus sci-fi paródia.

Akkora az ellentét az előadásmód és a téma között, hogy akarva-akaratlanul is hangosan felnevetünk az elsőre képtelennek tűnő, de aztán belegondolva teljesen logikus cselekményen.

A világkép, amit a Tyrone klónja lerajzol, hiába tűnik tudományos fantasztikumnak, sokak fejében közelebb van a valósághoz, mint azt gondolnánk. Illetve sokaknak vonzó eredménnyel járna a film csavarja.

Akkor rasszista vagyok, mert nevettem az afroamerikai poénokon és gegeken? Mivel a film célja az, hogy egyszerre mutassa be ezeket a zsánerkliséket és társadalmi problémákat, így nem gondolnám, hogy ez rasszizmus kérdésköre. Juel Taylor alkotása nem csak a színesbőrűeknek szól, hanem mindenkinek. Minél több emberhez el akarja juttatni az üzenetet, hogy sok konfliktus erősen mesterséges, valamint legtöbb esetben sokkal mélyebbről gyökerezik, mint azt akárki gondolná.

A kíméletlen témát kellemes humorral oldja fel. A kiváló társadalomkritika, szatíra, önreflexió és egzisztenciális kérdések mind-mind megérnek egy misét.

Ahogy elkapják a fekete kultúra klisés és sokszor rasszista ékköveit, és kiforgatják azokat a sci-fi történethez, az szinte páratlan: a hiphop zenét, a különleges hajszeszeket, a tradicionális üdítőket és a sültcsirke-kultuszt.

Mindeközben felteszik a kérdéseket: az asszimiláció tényleg jobb, mint a pusztulás? Vajon melyik kultúra tényleges pusztulásáról van szó? Egyáltalán megéri-e küzdeni a gépezet ellen? A legszebb az egészben, hogy úgy érzem válaszol is mindegyikre, ha mással nem is, egy vicces beszólással biztos.

A főszereplők zseniálisak, különösen Jamie Foxx lubickol szerepében. A harsány, extravagáns Slick Charles minden pillanata kincs. John Boyega egyszerre sajnálatra méltó és félelmetes a csendes, ámde erőszakos drogdíler szerepében. De a legnagyobb meglepetés számomra Teyonah Parris, Yo-Yo szerepe. Hihetetlenül talpraesett, okos, erős női karakter, akit nem kell megmenteni, mindent meg tud oldani önmaga. Mindezt úgy, hogy közben nem tolja a néző arcába a „woman powert”.

Egy logikusan, hihetően és szerethetően megírt igazi női hős, ritka az ilyen.

Az egyik főgonosz kilétét nem fogom lelőni, mert a Nixon nevű karaktert játszó színész elég egy meglepetéshez és a marketinganyagokban se hangsúlyozták agyon. Elég róla annyi, hogy olyan orgánummal rendelkezik, akit több mint 24 órán át tudnék hallgatni.

De nem csak a színészek voltak tökéletesek. A város Glenn, ahol játszódik a film erősen emlékeztet A drót című HBO sorozat Baltimore-jára. Sikátorok, bűnözők, koszos lakónegyedekben még koszosabb kis házak,

csak úgy csöpög az atmoszféra a képekről.

Azt sem tudjuk pontosan behatárolni, hogy mikor játszódik a történetünk. Erősen hajaznak itt is a 2000-es évek elejére, a technológiával, kosztümdizájnnal és díszlettel. A zenére se lehet panasz, az is millenárisan nosztalgikus, egy-egy újabb slágerrel megspékelve.

A Tyrone klónja egy meglepően mély, kerek, vicces és szórakoztató „fekete brazíliai fiúk”. Tehát minden helyén van egy jó esti filmhez? Egyértelműen. Elsőre nem mertem ajánlani mindenkinek a Netflix legújabb premierjét, mivel eléggé rétegfilmnek tűnik, ugyanakkor

annyira jól szórakoztam rajta, hogy nem tudok mást, mint buzdítani rá, hogy leüljön a képernyő elé, és elindítsa.

Bátran megnézheti akárki, még akkor is érdemes, ha csak nevetgélni szeretnénk. Úgy érzem Juel Taylor nevével még fogunk találkozni jó pár film stáblistáján. Teljesen megérdemelten, teszem hozzá.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: