KULT
A Rovatból

TÁP Színház: A függetlenek jobban csinálnák

A független társulatok életének nehézségeiről és szépségeiről is beszélt Vajdai Vilmos, a TÁP Színház vezetője.


- Közel harminc éve a Katona József Színház tagja, ugyanakkor már a kezdetektől részt vesz a TÁP Színházban is. Sosem érezte úgy, hogy egyensúlyoznia kell a kőszínházi és független társulati lét között?

- De, eszmeileg is és minden szempontból. De mindkettőt szeretem. Korábban nem volt ennyi független társulat, nem is vették őket, minket annyira komolyan, talán engem, mint katonás színészt sem… Hadd kísérletezgessenek, mondták, pénz nélkül, senkit nem zavar. Most már nekem is több energiát kell fektetnem a társulat működtetésébe, átgondoltabban kell tennünk a dolgunkat, de ez a mára kialakult néhány fős, stabil irányító csapattal könnyebb.

vajdai_vilmos_portre

Fotó: Trokán Nóra/Katona József Színház

- Amikor tavaly eldöntötték, hogy hivatalosan is társulattá alakulnak, azt mondta: azért tartja ideálisnak ezt az időszakot társulatalapításra, mert a színházi struktúrák felbomlóban vannak. Miért van ez a felbomlás, miben nyilvánul meg?

- Már eleve régen elindult, de szerintem egy hosszabb folyamat lesz. Az a helyzet, hogy van néhány vezető színház, amelyek jól működnek és van értelme is a működésüknek – ilyennek tartom például a saját anyaszínházamat, a Katonát, az Örkényt, a Radnótit és még néhányat. De látható, hogyan eszi meg ezeket a politika, a pénztelenség – vagy inkább a csökkenő pénzmennyiség, hiszen a kőszínházaknak magasan több a támogatása, mint az amúgy sokkal többet és sokkal progresszívabban dolgozó független társulatoknak. Ami egy jó színház esetében indokolt is, de egy rosszul működő, csak önmagáért létező, pusztán a szórakoztatásra alapozott színház esetében egyáltalán nem jogos. De ez most egy ilyen világ, a hivatalosan számon tartott értékek kicsit mások, mint a valóság.

Csibeszek4

Elkapott pillanat a Lö Csibészek című előadásból. Fotó: Nagy György

tápszínház2tápszínház1

- Nem hangzik túl rózsásan. Mit gondol, hova fog vezetni ez a tendencia?

- Oda, hogy egészen jó kulturális élet alakul ki. A kultúra idővel maga bontja le szépen azt a rendet, ami nem engedi a maga természetes útján-módján haladni.

- Milyen ma a kapcsolat, a kommunikáció a kőszínházi és a független társulatok között?

- Rossz, annak ellenére, hogy mégiscsak van egyfajta párbeszéd. Sokan azt mondogatják, hogy nincs is szükség a függetlenekre, be kell őket olvasztani a kőszínházakba, de én pont fordítva gondolom. A kőszínházakat kellene a jól működő függetlenekhez integrálni, és akkor a jövő felé haladnánk. Jobb lenne a magyar színház. Másként, fordítva ez csak arról szólna, hogy a nagy hal megeszi a kis halat, legalábbis anyagi értelemben mindenképp. Ahogy látom,

némely kőszínházak féltékenyek is a függetlenekre a rájuk irányuló figyelem miatt, és mert kitűnik, hogy ha ők kerülnének olyan domináns helyzetbe, mint a kőszínházak, sokkal jobban tudnák csinálni.

Amikor a függetlenek bajban vannak, nem igazán védik meg őket. A közönségen pedig azt veszem észre, hogy egyre kevésbé különítik el ezt a két pólust, egyszerűen oda mennek, ahol jó előadást kapnak.

- Függetlenként mi okozza az önök számára a legtöbb nehézséget?

- Most már az anyagiak. Korábban, a Jurányi nélkül, a játszóhely-kereséssel volt újra és újra probléma. Hosszú időbe telt, amíg megtaláltuk azokat a helyeket – kocsmákat –, amelyek este, éjszaka éltek, azon kívül szabad próbatereink lehettek. Jelenleg az a fő gondunk, hogy nem tudjuk játszani az előadásainkat. Tavaly még hét darabunk volt repertoáron, idén már csak a legújabbakat játsszuk, mert még teltház mellett is veszteségesek. Probléma az is, hogy, mivel nagy az átjárás a kőszínházi és más független társulatok között, rettenetesen nehéz az egyeztetés. A TÁP tagjainak egy része folyamatosan cserélődik, mert bizonyos értelemben ugródeszka is vagyunk, amit nem is bánok. Most kialakult egy mag, akikre igazán lehet számítani. És bár eltartani nem tudjuk őket, de játszatni, foglalkoztatni igen.

Csibeszek1

Fotó: Nagy György

- Van példa rá, hogy egy-egy előadást anyagi okokból akár évekig is játszanak. Nem érzik úgy belül, hogy elavul eközben? Nem fásulnak bele?

- Nem, sőt, egyre élőbb lesz. Én kifejezetten szeretem is, ha jut rá bőven idő, nem mintha nem csináltam volna előadást egy hónap alatt is, ami legalább annyira érvényes és sikeres volt, mint a három évig készülő. A hosszú idő nagyobb rálátást ad, és ebben az esetben is érvényes az, amit az előbb is mondtam: a kényszernek vannak pozitív hozadékai. Kényszerből dolgozunk, kényszerből fejlődünk.

- Szinte minden előadásukba bevonják valamilyen módon a közönséget, interakciót teremtenek velük. Miért fontos ez?

- Hogy élő maradjon a színház. Hogy

ne csak pihengetni jöjjenek, hanem dolgozzanak ők is, hiszen a színház a színészek és a nézők közös munkája.

Ez a közönségcentrikusabb jelleg egyébként már az elejétől fogva jellemző ránk, merthogy kocsmából indultunk és valahogy evidens volt, hogy tartsuk a kontaktust a nézőkkel. Mi közvetlen színházat csinálunk, nem választjuk el élesen a határvonalat, hogy itt ülnek ők, itt meg a színpad, de bántani vagy piszkálni se akarjuk a közönséget. Bár a Minden rossz varietében azért erősen meg voltak dolgoztatva, ott direkt azzal mozgattuk az egészet – amellett, hogy meg is szólítottuk őket néha vagy közel mentünk hozzájuk –, hogy ők is kínosan érezzék magukat, úgy, mint fönt a szereplők.

Az a legjobb fajta kínosság, ami valamit megmozgat bennünk. Szembesít a magunk kínosságával, hogy ezek a helyzetek emberi személyiségünk, az életünk részei. Ha erre rálátunk, valamennyire fel is tudjuk magunkat szabadítani. Ezt ma már inkább színészpedagógiai eszközként használom. Jól is működik, de az a korszak lezárult a helyek bezárásával és sok minden mással. Színészgyakorlathoz, kabaréhoz, a közönség megnevettetéséhez ugyanakkor tökéletes. Így születnek a különleges pillanatok, amilyeneket még nem láttunk vagy – részünkről – amilyen helyzetbe még nem kerültünk színpadon.

- A felszabadításra visszatérve: sok kőszínházi színésztől hallani, hogy felszabadítja őket, ha függetleneknél is vendégszerepelnek. Mi alól? És miért?

- Azért, mert amit csinálnak, annak nincs pénzhez, politikához való kötöttsége. Szabad emberek dolgoznak azon, amit szeretnének, kényszer nélkül. És hát pénz nélkül. Marad a fantáziájuk, ami viszont határtalan. A kőszínházban meg köti őket a társulati lét, a havi fizetés, a hierarchia, igazodás.

- Nemrég mutatták be a Jean Paul Sartre nyomán készült Lö Csibészek című előadást. Milyen érzés volt végre színpadon látni azt a darabot, ami már fiatalon is megfogta önt?

- Jó érzés volt, hogy elkészült. Mózsik Imrével kezdtünk el dolgozni rajta, kicsit a magunk képére, kicsit a szereplőkére íródott át. Mai nyelvre, egy furcsa nyelvre. A felénél megakadtunk úgy három évvel ezelőtt, de most végre sikerült befejeznünk. Mivel nincs kifejezett cselekmény vagy fordulat benne, inkább egy eszmét képvisel, nagyon erősen kellett koncentrálnunk a nyelvre, a makroszituációkra, hogy mégis oda jusson el végül, ahova az eredeti darab is. Hogy a Pokol a többiek, a másik ember.

- Az előadást a Hátsó Kapuban játsszák. Miért éppen egy kocsmába vitték ki? Hiszen egyébként a Jurányiban működnek...

- Igen, ott van jelenleg is a próbatermünk. A Hátsó Kapu elsősorban anyagi megfontolások miatt jutott eszünkbe, de ez nem panasz, mert a kényszerek sokszor hoztak már jó megoldásokat, inspirációt a TÁP Színház életébe. A Hátsó Kapu nem pusztán egy szórakozóhely, hanem különleges közösségi tér a belváros közepén, ahol be lehet indítani a kulturális élet pezsgését. De játszottunk már a Mika Tivadar Mulatóban is és hamarosan lesz majd egy performanszunk a Kockában. Az lenne az igazi, ha zenével, színházzal, irodalommal, képzőművészettel, a kultúra mindenféle megjelenési formáival telne meg ez a negyed.

tapszinhaz3

- Egy-két évvel ezelőtti interjújában arra a kérdésre, hogy mit töltött le legutóbb a netről, azt válaszolta: legszívesebben a jelenlegi kormányt töltené le egy lefolyón, majd jól bedugaszolná, nehogy valahogy vissza tudjanak mászni. Változott valami azóta?

Valamivel árnyaltabb lett, igen. Várj, keresek egy költői képet… De nem akarok politizálni, nem tudok olyan értelmetlenségeket mondani, mint a politikusok, hagyjuk is inkább. Csak amikor azt látom, hogy

"
a kultúrát, ami egy társadalom alapja, így szétverik, az bántó.

Vagy az oktatást, ami meg a jövő alapja, az egyenesen megbocsáthatatlan. Szóval, visszatérve a kérdésre: nem tudnám letölteni őket a lefolyón, letöltötték már saját magukat. Most kellene egy olyan dugó, amitől nem tud kijönni a seggükből a maradék agyuk. Tessék a költői kép! És még értelmetlen is! Lehet, hogy ha nagy baj lesz, politikusnak állok!

Ha tetszett az interjú, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: