KULT
A Rovatból

A férfi, aki csukott szemmel is látott a kaszinóban és milliomos lett – Ki az a titokzatos Henry Sugar?

A Netflixen elérhető ez az alig egy órányi csoda Wes Anderson rendezőtől, mi pedig utánajártunk, a titokzatos Henry Sugar kicsoda valójában, és egyáltalán létezett-e.

Link másolása

Henry Sugar 41 éves volt, nőtlen és gazdag - kezdi a mesélő. Nemrég került fel a streamingcsatorna kínálatába ez a remekmű, ami Wes Anderson rendező életművének, már most kijelenthetjük, hogy kiemelkedő darabja. Középpontjában egy bizonyos Henry Sugar (Benedict Cumberbatch) áll, aki egy napon egy rejtélyes könyvre bukkan.

A könyv egy Imdad Khan nevű férfi történetét meséli el, aki egy komoly meditációs technikának köszönhetően képes volt évek alatt kifejleszteni egy olyan képességet, mely segítségével csukott szemmel is képes volt látni. Például ránézni egy könyvre, és kinyitás nélkül elolvasni.

Sugar ekkor, mint mániákus pénzgyűjtő, maga is elsajátítja a technikát, ráadásul nem évtizedek, hanem „csak” évek alatt, majd kaszinózni kezd,

hatalmas vagyont halmoz fel, mivel képes egy kártya hátoldalára ráfókuszálva meglátni, milyen lap van előtte az asztalon.

A történet azonban váratlan, mégis logikus fordulatot vesz: a pénzhajhász férfi jógikhoz hasonló tudása átprogramozza az elméje működését is, így az értékrendje is megváltozik. 

Ahogy azt Andersontól megszoktuk, ezúttal is sztárparádéval dolgozott: Cumberbatch mellett Dev Patel, Ben Kingsley és Ralph Fiennes is játszik a filmben, ami se nem rövidfilm, se nem nagyjátékfilm, és nemcsak idejét, hanem formáját tekintve is experimentális. Vagy legalábbis az andersoni stílus kedvelőinek igazi csemege. Alapjául Roald Dahl írása szolgál, ami szó szerint hangzik el a filmben, a narrációt a szereplők szájából halljuk, míg pörög a szemünk előtt a különleges díszletekben és vizualitással megrajzolt tanmese. Olyan, mintha Anderson kapott volna egy „kis” zsebpénzt karácsonyra, és az ajándékhoz azt csatolták volna, hogy azt csináljon belőle, amihez csak kedve szottyan, ő pedig bátran elszállt.

Dahl novellájában utal arra, hogy Henry Sugar valós személy, aki hatvanas éveiben meghalt - nemcsak a kártyalapokat látta, hanem élete végén azt is, hogy milyen betegsége van, így megbékélt az állapotával -, de a valóságban a novella szerint nem így hívták. A jövőben kiderülhet a neve, mert egy híres és gazdag család sarja, addig azonban titok övezi igazi identitását.

Az őt megihlető iromány főszereplője, a Ben Kingsley által alakított Imdad Khan pedig egy misztikus, valóban élt személy volt: a pakisztáni Kuda Bux, akit csak a röntgenszemű emberként emlegettek kortársai.

Henry Sugar létezett? - ezt a kérdést a Google keresőbe is sokszor beírták az utóbbi pár napban, amióta a film kikerült a Netflixre. Úgy tűnik, nem. Sugar a brit író, Roald Dahl novellájának központi karaktere, egy gazdag, unatkozó férfi, aki megtanulja a telekinézis (tárgyak gondolati manipulálása és az azokon való átlátás, stb.) képességét.

Története mégis tanulságos, Dahl, aki egyébként a gyermekirodalom fontos alakja is, a Henry Sugarral egy fabulát írt, amiből a huszonegyedik század embere is sok tanulnivalót hazavihet magának. Nem csodálkoznék, ha Anderson a meditáció és az agy működésének mára tudományosan is igazolt eredményeit didaxis nélkül szerette volna egy mesébe szőni. És sikerült is neki: a film csodavilága, technikai megoldásai, ritmusa és különleges elbeszélői módszere révén igazi jó szórakozás, mert humor és leleményesség van benne bőven.

Ami pedig a történet végén megmarad, mert nem direkt sulykolja az AGYunkba Anderson: milyen végtelen lehetőségekkel bír az emberi elme, és milyen komoly erkölcsi és egyéb metamorfózis történhet, ha helyesen használjuk azt. Aztán közben lehet, hogy kiderül, hogy volt egy ilyen Henry Sugar, akivel egészen hasonló dolgok történtek.

Kingsley pedig, aki anno már Gandhit is eljátszotta, igazi kincs a filmben. Az ő figurájának ihletője, Kuda Bux híres indiai szellemgyógyító volt, aki a 20. század közepén vált ismertté világszerte. Bux valós neve Kurdoo Singh volt, 1905-ben született Indiában. Állítólag különleges képességekkel rendelkezett, és azt állította, hogy képes fizikai, tudományos oldalról megmagyarázhatatlan módon gyógyítani és öngyógyítani. Állítólag képes volt meghajlítani fém tárgyakat is pusztán gondolati erővel. Híres indiai szellemgyógyítóvá vált, aki a 20. század közepén vált világszerte is ismertté. A tudományos oldal máig vitatja képességeinek hitelességét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: