KULT
A Rovatból

53 éve él a halál torkában a világ egyik legviccesebb színésze, aki Julia Robertset is félelemből dobta - Elolvastuk Matthew Perry memoárját

Ehhez kell humor. Halálközeli élmény, kóma, rettegés a magánytól. Gyerekkorától tartó függőség titkait rejtegette évtizedeken át.


Az, hogy Matthew Perry-nek van humora, körülbelül ugyanolyan alapvetés, mint az, hogy az Eiffel-torony magas. Mára az is az, hogy Matthew Perry függő. Azt azonban, hogy részletekbe menően milyen eszeveszett küzdelmei voltak, és hányszor kockáztatta az életét, és a hozzá hasonlóan súlyos, kevésbé szerencsés függőkhöz képest - mint például a túl korán heroin-túladagolásban elhunyt színész zseni, Philip Seymour Hoffman - szerencsés volt és mindig megmenekült a halál torkából, nem biztos, hogy mindenki tudja. 

Matthew Perry Jóbarátok, szerelmek és az a Rettenet címmel írt egy életrajzi könyvet. Ezzel a mottóval az első oldalon: 

"Minden szenvedőnek. Aki átélte, érti." A könyv a címében sem árul zsákbamacskát. Nem arról szól Matthew Perry memoárja, hogy milyen remek poénokat gyártott a Jóbarátok forgatásán, és mennyi improvizációját hagyták a végső vágatban tíz évadon át, noha olykor ilyesmiről is szó esik.

Nem arról szól a könyv, hogy Matthew Perry miként lett a világ egyik legviccesebb embere, de egy kicsit erről is. Ugyanakkor Matthew Perry pontosan tudja és ezt nem is rejti álszerényen véka alá, hogy ő a ma élő egyik legpontosabban időzítő, legintuitívabb és legintellektuálisabb humorral rendelkező, improvizatív tehetségű komikus zseni. Minden sorából kiderül, hogy tudja, ő kicsoda, és azt is, nem véletlenül került a csúcsok csúcsára szakmailag.

Nem volt még olyan színész például rajta kívül, akinek egyszerre játszotta a televízió a legsikeresebb sorozatát hétről hétre, és ugyanakkor mutatták be a legnagyobb kasszasikerét is a moziban például (Ez volt a Bérgyilkos a szomszédom).

Mindennél a könyv sokkal mélyebbre megy. Elmeséli, miként vált függővé, súlyos alkoholistává és gyógyszerfüggővé az a sorozatsztár, aki a világ máig legsikeresebb és legnépszerűbb sitcomjának, a Jóbarátoknak a főszerepéért végül heti egymillió dollárt kapott öt társával együtt. A könyv lebilincselő.

Nem is kérdés, hogy nem szellemíró, hanem maga Matthew Perry írta. Minden sora Chandler, bocsánat, Perry öniróniájával, szellemességével, saját gyarlóságait lazán bevalló intellektusával és pontosan időzített poénjaival van tele. Csak ott, ahol helye van a humornak? Szerinte mindenütt helye van, néha a legfeketébb pillanatokban, de olykor egészen meghatóan és lemeztelenedetten őszintén drámai a stílusa. Például akkor, amikor

elmeséli, hogy egy életmentő operáció és egy kóma után kolosztómiás zacskót kapott - ebbe vezetik ki a székletet olykor egy komoly bélműtét után -, amely gyakran kiszakadt, és, hogy Matthew Perry szavaival éljünk, a színész sokszor a saját szarában fekve ébredt.

Ez kellett hozzá, hogy talán kellőképp megijedjen és visszavegyen. De Perry maga is elárulja: ő egy időzített bomba. 

Nem rejti véka alá az életrajzi részleteket, könnyű összerakni a puzzle-t: még majdnem gyermek, fiatal anyától született, a szülei korán elváltak - de nem elég korán ahhoz, hogy ez ne okozzon benne tudatos sebet -, és mivel nagyon sírós baba volt, a szülei elkövették azt a hibát, amit a hatvanas években sok amerikai szülő, ha sokat sírt a gyerek, mert ezt tanácsolta a gyerekorvos: gyógyszert adtak neki.

A legkomolyabban függővé tevő gyógyszert kapta, ami nyolc hónapos babaként teljesen leszedálta. Ez meglátása szerint olyan érzékenységet hozott létre az idegrendszerében, ami innentől kezdve egész életében arra ítélte, hogy csak akkor tudjon megnyugodni és akkor érezze fizikailag jól magát, ha szó szerint be van állva.

Igen, gyerekként is. Tizennégy évesen ivott először, és azt érezte, ez a mennyország. Mi ebből egy jó ideig semmit nem tudtunk. A Jóbarátok élő közönség előtt zajlott forgatásainak több évadján keresztül Matthew Perry ittas vagy komolyan bedrogozott állapotban dolgozott, és brillírozott, ontotta magából a poénokat. Bevallása szerint így működik az agya. Vagy alkoholista, vagy épp komoly gyógyszerfüggő volt, főleg a kettő egyszerre. Elmeséli, melyik évadban milyen szertől függött éppen.

Ha belenézünk abba az évadba, amelyben karaktere Monicával kimondja a boldogító igent, egy elvonóról kimentett embert látunk, akit súlyos állapotban szállítottak a forgatása, majd vissza az intézetbe.

Perry minden jóbarátnak hálás azért, hogy végigcsinálták vele a tíz évet, ami alatt egy idő után már tudták, hogy súlyosan beteg és kockáztatja a sorozat sikerét az állapota. Volt olyan, hogy meg kellett bökni a forgatáson, és csak a mellette ülő színésztársa tudta, hogy az előző pillanatban még aludt. Majd elmondta a szöveget a kamera előtt hibátlanul. A kamera és a közönség előtt Perry mindig hibátlan volt.

A Jóbarátok reunionon nem véletlenül sírt és volt sokak szerint aggasztó állapotban: azok az emlékek árasztották el, ami az egész életét jellemzi, de élete legjobb tíz évében, amit a Jóbarátok óriási szakmai sikere övezett, Perry a jelent sem tudta rendesen élvezni, csakis a pozitív nézői visszajelzések nyugtatták meg pillanatokra, pedig ő volt a show egyik nagy komikus sztárja, aki mára remek vígjátékíróvá vált, és egy ronccsá, mondja ő maga is, legalábbis egy jó időre biztosan, aki egyvalamit tud: éppen a falig ment el, mert a heroin már megölte volna. Szeret élni, és retteg a haláltól. Akármennyire is töltött sokak számára elképzelhetetlen mennyiségű alkoholt és gyógyszert magába úgy, hogy szinte semmi nem látszott rajta, az egészsége tönkrement, és közben pontosan tudta, mit tesz magával. 

Ez az egyik legütősebb, legszomorúbb és egyszerre legviccesebb memoár, amit valaha olvastam. Szeretettel ajánlom, és érezhető, hogy ő maga is szeretettel írta, mert érezni rajta, hogy ma már nemcsak a művészet, hanem a drogprevencióban való segítés az egyik legfontosabb feladata. Álljon itt pár gondolat tőle a könyvből:

"Szükségem van a szeretetre, de nem bízom benne. Ha ledobom a szerepemet, Chandler jelmezét és megmutatom neked, ki vagyok valójában, talán felfigyelsz rám. De ami ennél is rosszabb, talán észre sem veszel, és faképnél hagysz. És azt (...) nem élem túl. Atomjaimra hullok és megsemmisülök. Inkább én hagylak el téged, Bemesélem magamnak, hogy veled van a baj, és végül el is hiszem. És lelépek. Mi a közös nevező? Ezek a hegek a hasamon. A félresiklott párkapcsolataim. Máig eszembe jut, amikor hajnali négykor ébren fekszem." (Perry gyerekkora óta nem tud négy óránál hosszabb ideig aludni).

Írja ezt az a férfi, aki karrierje csúcspontján még Julia Robertsszel is járt, és vallomása szerint ő szakított a színésznővel, mert annyira félt, hogy őt hagyják el. Perry úgynevezett "kísérő nélküli kiskorú" volt,

akit ötévesen ültettek először a Kanadában egymástól távol élő szülei repülőre. Ez a jelzős szerkezet végig jelen van a motívumok közt, a kísérő nélküli kiskorú, aki inkább magányos marad, és váltja egymás után az ingatlanokat, mint hogy jó ideig szembenézzen azzal, mit csinált magával.

Chandler vagyok, és ha zavarban vagyok, a humort használom védekezésképp, mondta Chandler a Jóbarátokban, és mostanra az olvasó is sejtheti, hogy Chandler maga Matthew Perry, az őszinte, sérült, vicces srác, aki humorizál, ha bajban van. 

"A Pereld a nőt! forgatása közben egyszer csak az az ötletem támadt, hogy egy kis válium talán segíthet a gondomon. Egy külön erre kijelölt orvos hozta ki a kétágyas hotelszobámba. (...) Egy egész kanna vodkát nyomtam be. Amikor az orvos körülnézett a  hotelszobámban, és meglátta az üveget, ideges hangon csak annyit kérdezett:- Az egészet maga itta meg?- Igen - válaszoltam. - Megoldható, hogy ne hat-, hanem négyóránként szedjem a váliumot? Ezt hallván az orvos sarkon fordult, leszáguldott a csigalépcsőn, és kimenekült a szállodából. Valószínűleg nem akarta megvárni, hogy Matthew Perry az ő jelenlétében dobja fel a bakancsát."

A könyv a Könyvmolyképző Kiadó gondozásában jelent meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Egyszer újra kellett éleszteni, majd hat napot jósoltak neki 2001-ben, végül a családjáért a józanságot választotta – Slash 60 éves
Göndör fürtök, cilinder, napszemüveg: először a BMX kerékpár virtuóza volt, majd a Guns N’ Rosesban minden idők egyik legjobb szólógitárosa lett.


Slash 1965. július 23-án született Saul Hudson néven a londoni Hampsteadben, és a staffordshire-i Stoke-On-Trentben nőtt fel. Az édesanyja, Ola Oliver afroamerikai volt, édesapja, Anthony Hudson pedig brit. Mindketten a szórakoztatóiparban dolgoztak: Ola ruhatervezőként, többek között David Bowie néhány felejthetetlen jelmezét is ő tervezte, Anthony pedig a zeneiparban művészeti rendezőként, Neil Young és Joni Mitchell is az ügyfelei voltak.

11 éves korában Slash az édesanyjával Los Angelesbe költözött, az apja pedig Angliában maradt. A kis Saulnak nehéz volt a konzervatív Dél-Kaliforniába való beilleszkedés. A hosszú haj, a farmer és a pólók, amiket akkoriban viselt, nem igazán illettek a többi gyerekhez. Az iskolában kívülálló volt, otthon pedig bohém életet élt.

A szülei művész barátainak körében megszokta a zenei világ hangulatát és annak excentrikus szereplőit. A Hudson család gyakori vendégei között volt Joni Mitchell, David Geffen, David Bowie, Ron Wood és Iggy Pop is.

Slash szerint pedig ez a környezet készítette fel őt a zeneiparral járó stresszre, illetve a művészet és az üzlet közötti konfliktusokra. A Slash becenevet egyébként a színész Seymour Cassel (1935-2019) adta neki, mert mindig mindenhova sietett, és egyik dologról a másikra ugrált.

Az 1970-es évek közepén a szülei elváltak, Slash pedig, amíg rendeződött az otthoni helyzet, a szeretett nagymamájához költözött. Ekkoriban fedezte fel a BMX-et, és csatlakozott egy csapat gyerekhez, akikkel szenvedélyesen kerékpározott. Profi BMX-es lett, a gyorsaságával és a trükkjeivel különféle díjakat és nem kevés pénzt is nyert.

Bringáról gitárra

Középiskolás korában, kb. 15 évesen a nagymamája adta neki az első gitárját. Állítólag csak egyetlen húr volt rajta, Slash mégis megtanult rajta játszani. Akkoriban a legnagyobb zenei hatást a Led Zeppelin, Eric Clapton, a Rolling Stones, az Aerosmith, Jimi Hendrix, Jeff Beck és Neil Young gyakorolták rá. Az Aerosmith 1976-os Rocks című albumát tartja élete fordulópontjának.

Hamarosan félretette a biciklit, és naponta legalább 12 órát gitározott. Az iskolai tanulmányai természetesen megsínylették, hogy egész nap a lelátón ült, és pengetett, ahelyett, hogy órákra járt volna. S bár a tanulmányaival megszenvedett, a társasági élete azonban sokat javult. A többi gyerek most már menőnek tartotta őt, és többé már nem volt kitaszított.

Slash nem sokkal később csatlakozott egy zenekarhoz, majd egy másikhoz, és hozzá hasonló fiatal zenészekkel jamelt. Végül úgy döntött, abbahagyja a sulit, a tizenegyedik osztályban ott is hagyta a gimit. Másfajta oktatás várt rá a Los Angeles-i zenei színtéren. Megismerkedett Steven Adlerrel, majd megalakította a Road Crew nevű zenekart, és amikor énekest keresetek, akkor találkozott Izzy Stradlinnel, aki lejátszott neki egy kazettát, amin egy bizonyos W. Axl Rose énekelt. Slash elment megnézni Axlt, és azonnal el akarta csábítani őt Izzytől. A két indianai származású fiú gyorsan barátságot kötött. A basszusgitárosukat, Duff McKagant azután találták meg, miután Slash feladott egy hirdetést egy újságban. Így állt össze 1985-re a Guns N'Roses, amely később óriási nemzetközi sikert aratott.

Mellékprojektek

A Use Your Illusions-turnék (1991-1993) után a Guns N'Roses megérdemelt szünetet tartott, Slash pedig közben amerikai állampolgár lett. S mivel folyton nyugtalan volt, körülbelül ebben az időben úgy döntött, hogy a GNR-rel párhuzamos mellékprojektként új zenekart alapít. Matt Sorummal, Gilby Clarke-kal, Mike Inezzel és Eric Doverrel létrehozta a Slash's Snakepit nevű bandát, és felvették az It’s Five O’Clock Somewhere című albumot.

Majd 1996 nyarán meghívták őt egy blues koncertre, Budapestre, amihez összeszedett néhány zenészt, és elindult Európába. Ebből a kezdetből alakult a Slash's Blues Ball zenekar, akikkel bár soha nem vett fel albumot, a promóterek és a rajongók nagy érdeklődést mutattak iránta.

Mindeközben Slash arra várt, hogy Axl Rose újra összehozza a Guns N' Rosest, bár nagyon nem értettek egyet az irányvonalban. Slash rockzenekarként látta a GNR-t, míg Axl inkább a techno/industrial irányba akart menni vele. Sok-sok találkozó és heves vita után Slash végül 1996 októberében kilépett a Guns N’ Rosesból, Axl pedig megtartotta a zenekar nevéhez fűződő jogokat.

Slash persze nem ült otthon továbbra sem, akkoriban leginkább a Blues Ball-lal volt elfoglalva.

Ahogy ígérte, később visszahozta a Snakepitet, amivel nagy sikerrel turnéztak a Távol-Keleten és Európában is. 2000-ben kihozták második albumukat, az Ain’t Life Grandet, majd 2001 februárjában klubkoncertsorozatot indítottak az Egyesült Államokban. A turné nagyon jól sikerült, de március 11-én Slash influenzás lett, ami tüdőgyulladásba torkollott, így a turné hátralévő részét le kellett mondani. A Snakepit végül 2001 júliusában adta utolsó koncertjét, valamivel később pedig Slash nyilvánosan bejelentette, hogy a zenekar feloszlik. Inkább a saját szólóprojektjén akart dolgozni.

A halál lehelete

Slash élete egyébként egykor a rockandrollos dekadencia szimbólumának tűnt, de azóta szerencsére lecsillapodtak a kedélyek. Ehhez azonban kellett egy óriási ijedtség! 2001-ben, 35 éves korában Slash-nél kardiomiopátiát, a pangásos szívelégtelenség egy formáját diagnosztizálták, amelyet a sokéves alkohol- és drogfogyasztása (heroinfüggő volt) okozott. Annyira súlyos volt a helyzet, hogy az orvosok eredetileg hat nap és hat hét közötti élettartamot jósoltak neki… Szerencsére azonban Slash máig köztünk van, mivel anno sikerült túlélnie a súlyos szívproblémáját fizikoterápiával és egy defibrillátor beültetésével.

De korábban is kacérkodott már a halállal, egyszer egy hotelben kábítószer-túladagolás miatt leállt a szíve, az orvosoknak azonban sikerült újraélszteni őt adrenalin injekcióval. 2006 óta egyébként tiszta és józan, amit akkori feleségének, Perla Ferrarnak köszönhet. Miután pedig 2009 júniusában az édesanyja, Ola elhunyt tüdőrákban, felhagyott a dohányzással is.

Három nagy Ő

Az első nagy változás akkor történt az életében, amikor szerelmes lett Renee Suranba. 1992. október 10-én házasodtak össze a kaliforniai Marina Del Rayben. Renee távol maradt a rockzene reflektorfényétől, és inkább a saját karrierjét építette modellként és színésznőként. Renee és Slash azért időnként feltűntek együtt is itt-ott, például mindketten szerepeltek Howard Stern filmjében, az 1997-es Intim részekben. Nem sokkal a film bemutatását követően azonban szakítottak, majd elváltak, ám jó barátok maradtak.

A válás után Slash Las Vegasban találkozott egy fiatal nővel, akit már évek óta ismert. Perla Ferrernek hívták, és hamarosan ő lett az új szerelme. Össze is költöztek, a rajongók pedig elkezdték egyre többször látni Perlát a Snakepit turnéin, klubokban és a tévében egyaránt. 2000-ben el is jegyezték egymást, Perla gyönyörű, csillogó gyémántgyűrűjét Slash maga tervezte. Október 15-én aztán Mauiban, egy ünnepélyes vallási szertartás keretében házasságot kötöttek. Utána visszatértek Los Angelesbe, ahol új házat vásároltak.

A boldogságuk ugyanakkor még nagyobb lett, amikor 2002 februárjában bejelentették, hogy az első gyermeküket várják, 2002. augusztus 28-án pedig megszületett a kis London Hudson!

Ahogy a gyerkőc 2004-ben közeledett a második születésnapjához, a Hudson család bejelentette, hogy április végén világra jön a második csemete is, április 22-én pedig Perla a Cash Anthony Hudson nevű egészséges kisfiúnak adott életet.

Slash életmódja a családos évek során alaposan megváltozott, a vad rockerből tisztes férj és szerető édesapa lett. Az idill még néhány éven át tartott, majd 2010 augusztusában beadták a válókeresetet Ferrarral, két hónappal később azonban kibékültek. Még négy éven át voltak együtt, s végül 2014 decemberében jött a következő válókeresetet, ezt már nem vonták vissza.

Slash fia, London egyébként szintén zenész lett, 2020 végén debütált Suspect208 nevű zenekarával, amelyben a metallicás Robert Trujillo fia, Tye Trujillo basszusgitározik, Scott Weiland (Stone Temple Pilots) fia, Noah Weiland pedig az énekes.

Slash az újabb válása után, 2015-ben összejött az egyik régi exével, Meegan Hodgesszal (még 1989-ben jártak egy rövid ideig), akivel máig, vagyis már 10 éve együtt vannak.

Fegyverek és rózsák újra

Slash persze továbbra is aktív, 2009 óta zenél a Miles Kennedy and the Conspirators nevű bandával, illetve lassan 10 évvel ezelőtt visszatért a Guns N’ Rosesba is. 2016. január 4-én jelentették be hivatalosan, hogy a GNR lesz a Coachella fesztivál fő fellépője, amelyben Axl újra együtt zenél majd Slash-sel és Duff McKagannel is.

Slash 23 év után először lépett fel a Guns N' Rosesszal a zenekar titkos bemelegítő koncertjén a Los Angeles-i Troubadourban, 2016. április 1-jén. A zenekar ezután elindította a Not in This Lifetime... turnét, amely hatalmas sikert aratott, és 2019-es befejezéséig több mint 584 millió dolláros bevételt hozott.

2023-ban a GNR aztán újra turnéra indult, és fellépett többek között az angliai Glastonbury Fesztiválon, emellett pedig kiadtak egy új kislemezt is Perhaps címmel.

Majd 2025-re újabb világkörüli turnét jelentettek be Because What You Want & What You Get Are Two Completely Different Things címmel, amelynek egyik állomása Budapest volt július 15-én a Puskás Arénában, a zajos siker pedig ezúttal sem maradt el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Ozzy Osbourne
A Black Sabbath legendás énekese 76 éves volt. Családja közölte a szomorú hírt. A közlemény szerint kedden reggel hunyt el.


76 éves korában meghalt Ozzy Osbourne, a Black Sabbath legendás énekese. A hírt a családja jelentette be, írja a BBC.

Közleményükben ezt írták:

„Szavakkal nehezen kifejezhető fájdalommal tudatjuk, hogy szeretett Ozzy Osbourne-ünk ma reggel elhunyt. A családja körében, szeretetben ment el. Kérjük, hogy ebben a nehéz időszakban mindenki tartsa tiszteletben a magánéletünket.”

Ozzy Osbourne a zenetörténelem egyik ikonja volt. 1968-ban alapító tagként és énekesként tűnt fel a Black Sabbath zenekarban.

A Black Sabbath a heavy metal egyik úttörője lett. Olyan dalokat írtak, mint a Paranoid, a War Pigs vagy az Iron Man.

1979-ben Ozzy Osbourne kilépett a zenekarból, mert egyre nagyobb feszültség alakult ki közte és a többiek között. Ezután szólókarrierbe kezdett, és több mint egy tucat albumot adott ki. Az első szólódala, a Crazy Train 1980-ban jelent meg, és sokan ezt tartják az egyik legismertebb számának.

Ozzy Osbourne a nyugat-angliai West Midlands régióban született. Híres volt energikus és gyakran botrányos fellépéseiről. 1982-ben például véletlenül leharapta egy denevér fejét a színpadon, mert azt hitte, hogy gumiból van.

A 2000-es évek elején Osbourne és családja valóságshow-szereplők lettek. Elindították a The Osbournes című műsort, amelyben bemutatták a Los Angelesben élő család hétköznapjait. A műsorban szerepelt a felesége, Sharon, valamint a lányuk, Kelly és a fiuk, Jack is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Botrány a Szigeten: mindenképp fellép az északír banda, hiába tiltakozik a fél magyar közélet az antiszemitizmusuk miatt
A fesztiválszervezők közleményben jelezték: nem hátrálnak meg, jön a Kneecap. A döntés sokaknál kiverte a biztosítékot – politikusok és művészek is tiltakoznak.


Kádár Tamás, a Sziget főszervezője közleményben reagált a Kneecap nevű ír raptrió fellépése körül kialakult vitára. A HVG-nek azt írta: a koncertet megtartják, mert a fesztivál a művészi szabadság pártján áll.

A zenekar fellépése az izraeli-palesztin konfliktus miatt került a középpontba. Kádár szerint a Kneecap nemcsak zenét, hanem saját világképet is hoz a Szigetre. A zenekar színpadi megjelenésében szerepet kap a palesztinokkal való szolidaritás is. A főszervező úgy fogalmazott: a zenekar „kvázi sorsközösséget és párhuzamot von” az írek és a palesztinok között.

A zenekar 2022-ben már fellépett a fesztiválon. A mostani koncertjük ellen több mint száz ismert magyar művész és zenész tiltakozott petícióban. Az aláírók között szerepel többek között Dés László, Presser Gábor és Spiró György is. De a Magyar Nemzeti Táncegyüttes is jelezte: nem lépnek fel a Szigeten, ha jön a Kneecap.

Kádár Tamás szerint egyre többen foglalnak nyíltan állást, és a Kneecap is ezt az utat választotta. Mint írta: „A Kneecap támogatja a palesztin ügyet, és ezt a támogatást a maguk provokatív módján teszik.” Hozzátette: „nem véletlen, hogy sokan – köztük rengeteg általam mélyen tisztelt művész és magánember – úgy érezték: a Sziget azzal, hogy nem tiltja le a fellépésüket, maga is politikai állásfoglalást tesz egy olyan kérdésben, amely mélyen megosztja a közvéleményt, Magyarországon is”.

A fesztivál korábban úgy fogalmazott, hogy „a cancel culture és a kulturális bojkott nem megoldása a problémáknak”. A főszervező most azt írta: „egyre világosabb, hogy ebben a kérdésben nincs jó válasz, és talán ez a legőszintébb felismerés, amit tehetünk”.

Kádár kitért arra is, hogy a világban újra erősödik az antiszemitizmus, és sokan emiatt is kritizálják a zenekart. Úgy látja: „a Kneecap támogatása egyesek olvasatában beleillik ebbe a képletbe – akár szándékosan, akár akaratlanul. Mások viszont úgy látják: a palesztin nép szenvedésének kimondása nem antiszemitizmus, hanem humanitárius kötelesség. A két értelmezés párhuzamosan létezik – és kibékíthetetlenek.”

A főszervező szerint bármilyen döntést hoztak volna, az valakit biztosan sért.

„Ha lemondtuk volna a fellépést, az cenzúraként hatott volna, és megerősítette volna azt az érzést, hogy a palesztin szolidaritásnak nincs helye a nyilvánosságban, adott esetben egy újabb antiszemita hullámot elindítva. Ha megtartjuk (és megtartjuk), akkor pedig azok érzik elárulva magukat, akik szerint a Kneecap nem a békét, hanem az egyik oldalt képviseli – egy olyan konfliktusban, amely már így is elviselhetetlenül polarizált.”

Az ügy miatt Bóka János európai ügyekért felelős miniszter is írt a szervezőknek, majd személyesen is tárgyalt Kádár Tamással. Gulyás Gergely a kormányinfón azt mondta: várják a Sziget válaszát. Óbuda-Békásmegyer önkormányzata és a kerület polgármestere, dr. Kiss László közölte, hogy nem látják szívesen a Kneecapet a fesztiválon, és támogatják a petíció aláíróit.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az AppleTV+ sorozata visszatért: mestermű vagy látványos katasztrófa az Alapítvány harmadik évada?
Az Alapítvány legújabb szezonja minden eddiginél grandiózusabb, de vajon túléli-e a sorozat a saját monumentális káoszát? Az Asimov-rajongók továbbra is fanyalognak, de vajon akad valami szórakoztató nekik is?
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. július 20.



Isaac Asimov nevét minden sci-fi rajongó ismeri, hiszen ő volt az, aki a tudományos fantasztikumot a filozófia, a történelem és a tudomány határmezsgyéjére helyezte. Az Alapítvány és a Robot-történetei nélkül ma nem létezne a műfaj, legalábbis nem abban a formában, ahogyan megszoktuk.

Éppen ezért sokan kétkedve fogadták, amikor 2021-ben elindult az AppleTV+ Alapítvány-sorozata David S. Goyer producerpápa irányításával.

A harmadik évad nyitóepizódja alapján továbbra is kijelenthető: bár ez a sorozat nem Asimov műveinek hű adaptációja, önálló alkotásként látványos, magával ragadó és sokszor kifejezetten szórakoztató.

Már az első évadban nyilvánvalóvá vált, hogy a készítők teljesen kiforgatták az eredeti karaktereket, hogy sorozat-kompatibilis narratívát építhessenek köréjük. Nem véletlenül, hiszen korábban is sokan állították, hogy az Alapítvány megfilmesíthetetlen. A könyvekben nincs klasszikus értelemben vett főszereplő, az időben való ugrások akár több száz évesek, a cselekmény inkább társadalmi esszé, mint történet, és nincs hagyományos átívelő szál sem. Goyer és Josh Friedman író/alkotópáros azonban mégis létrehozott egy közel koherens, sorozatformátumra szabott narratívát, bár nagyon sokat kellett hozzáadni.

Az első évad legnagyobb húzása kétségtelenül a Cleon-dinasztia bemutatása: a Birodalom örök uralkodói klónok formájában élnek tovább, mindig hárman egyszerre, egy fiatal, egy középkorú és egy idős.

Ők alkotják a stabilitás magját, biztosítva, hogy az államgépezet soha ne szakadjon meg. Ennek a dinasztiának a bukását jósolja meg Hari Seldon (Jared Harris), akit Gaal Dornick (Lou Llobell) kíséretében száműznek a Birodalomból. Viszont a Cleonok engedélyezik a tudósoknak, hogy a Terminus bolygón létrehozzák az álmukat, a tökéletes társadalmat: az Alapítványt. A tudás és stabilitás zálogát a galaxis jövőjére nézve.

Az első évad tempója és struktúrája felvillantotta, hogy mire számíthatunk a későbbiekben: időugrások, halhatatlan vagy lassan öregedő szereplők, körülöttük folyamatosan változó történelmi díszletek, miközben a központi narratíva, a Birodalom lassú hanyatlásnak indul. A második évad tovább bonyolította a szálakat, új szereplőket vezetett be, és a politikai intrikáknak köszönhetően egyre inkább egy Star Trek-be oltott Trónok harcává vált.

Bár sokszor kissé kaotikusnak érződött, a látvány és az ambíció mindenkit kárpótol.

A lezárás kifejezetten zavaros, de a felépítés során mindig akadtak erős jelenetek, gondolok itt Lady Damerzel (Laura Birn) örökkévaló robotjának eredettörténetére, vagy a Cleon-dinasztia bukásának lépéseire. A „mentalisták szigetén” játszódó Gaal-történetszál a második évadban kifejezetten fárasztó, és Lou Llobell játéka sosem volt eléggé meggyőző, remélem, a folytatásra megugorja az elvárt szintet a brit színésznő.

Innen indul a harmadik etap, amely rögtön az Alapítvány legújabb válságával nyit. Ez a krízis már nem feltétlenül kiszámítható a pszichohistória segítségével, ahogy azt Hari Seldon hitte. A Birodalom egyre gyorsabban közelít bukása felé, miközben a második Alapítvány is épül-szépül. Az évadnyitó egyik legnagyobb dobása az igazi átívelő főellenség, The Mule színre lépése. Ő egy olyan mutáns, aki képes mások elméjét irányítani pusztán a szavaival, és első ránézésre túlontúl erősnek tűnik. Kérdés, hogyan tudják majd a cselekménybe illeszteni anélkül, hogy minden más feszültséget kiölne a történetből.

A sorozat hangulata egyre inkább kezd a Dűnére hajazni: génmódosítások, titokzatos mutánsok, nagyívű politikai machinációk, melyekben sokszor elvész a tudományos magyarázatok realitása.

A pszichohistória itt szinte csak parasztvakítás, egy gép pontokból előrejelzéseket ad, négydimenziós tárgyakról beszélnek háromdimenziós térben, mindezt anélkül, hogy valódi tudományos alapot éreznénk mögötte. Inkább csak el kell fogadnunk, amit mondanak, anélkül, hogy megértenénk a miérteket és a hogyanokat. Ez nem feltétlenül hátrány, hiszen az Alapítvány sorozat soha nem akart klasszikus sci-fi lenni ebben a formájában, sokkal inkább grandiózus űropera, ami a látvánnyal és a politikai drámával hat a nézőre. A probléma abból adódik, ha valaki nem ezt szerette volna egy Alapítvány adaptációtól…

A színészek továbbra is elsőrangúak. Jared Harrist még akkor is öröm nézni, amikor áltudományos monológokat kell mondania, a Cleon-klónokat alakító Lee Pace, Terrence Mann és Cassian Bilton hármasa pedig most is a sorozat egyik legerősebb tartópillérének tűnik. Különösen izgalmas látni, ahogy Pace karaktere készül a visszavonulásra, Mann, az idős klón, az elmúlás küszöbén egzisztenciális válsággal küzd, míg Bilton fiatal klónja belép a galaktikus politikai játszmákba. Ez a triumvirátus mind cselekmény szinten, mind színészileg briliáns, és még az Asimov-rajongók számára is élvezhető vonulat lehet, annak ellenére, hogy az alapműben nem létezik ilyen formában a Birodalom.

A sorozatban viszont rendre feltűnnek a Trónok harca egykori színészei, ami külön érdekesség: Doran Martell, Sylvio Forel, Euron Greyjoy, Hasítottajkú Dagmer – mintha a teljes mellékszereplő gárda átállt volna Asimov világába.

A The Mule-szál valószínűleg át fogja írni az eddigi Birodalom vs. Alapítvány narratívát, hiszen a karakter már most komoly fenyegetésként tűnik fel. Az viszont személyes csalódás, hogy a svéd Mikael Persbrandtot lecserélték a dán Pilou Asbækra. Persbrandt visszafogott, baljós jelenléte sokkal fenyegetőbbnek hatott a második évadban. Asbæk általában túljátssza a szerepeit, ám itt, a sorozatban eddig sem volt szükség túlzott gesztusokra – elég a monumentális, fenyegető jelenlét.

A sorozat erőssége továbbra is a látványvilág. Az Apple láthatóan nem spórolt semmin, minden díszlet, CGI, kosztüm és kameramozgás moziba kívánkozik. Az akciójelenetek – bár ritkák – lenyűgözőek és feszesek, jellemzően az évad elejére és végére szokták a nagyobb összecsapásokat időzíteni, és ez várhatóan most sem lesz másként.

Összességében a harmadik évadnyitány megerősítette bennem, hogy David S. Goyer élete formájában van.

Az Alapítvány sorozata egy monumentális, grandiózus, néhol kaotikus, de mégis lenyűgöző űropera. Lehet, hogy el is távolodott Asimov eredeti filozófiai sci-fijétől, de önmagában is teljes értékű, izgalmas, szórakoztató alkotás. Minden hibája ellenére nézeti magát, a látvány lenyűgöző, a színészek erősek, a történet pedig folyamatosan mozgásban tartja a nézőt, még ha néha csak kapkodjuk is a fejünket a rengeteg új szereplő és időugrás miatt. Az biztos, hogy amíg a Cleon-klónok vannak, én boldogan vissza fogok ülni a képernyő elé minden héten.


Link másolása
KÖVESS MINKET: