KULT
A Rovatból

X-Faktor döntő: Somló Tamás csak egy volt

Nem az nyert, akinek drukkoltam, de legalább idéztem Boncz Gézát, úgyhogy már csak ezért is érdemes elolvasni az utolsó X-Faktor kritikámat.

Link másolása

Elérkezett a 2019-es X-Faktor döntője, ami azt is jelenti, hogy ez idén az utolsó kritikám a műsorról. Ezért kellő komolyságot kérek.

A döntőben annyiban változott a szabály, hogy a mentorok csak véleményezhettek, és mint Ramitól megtudtuk, két vendég fellépő is lesz: Radics Gigi és a tavaly győztes USNK.

Alexnek idén is két versenyzője jutott a döntőbe, szemben Gáspár Laci egyetlen versenyzőjével. Tavaly Alex mentoráltjai győztek, két éve Lacié.

Gáspár Laci úgy érezte, jó esélye van győztes mentorrá válni, bár Ruszó Tibit is kicsit a sajátjának tekinti. Elmondta: ő azt szeretné, hogy a verseny az éneklésről szóljon. Hozzáteszem, ennyi évad után végre valóban itt lenne az ideje.

Bogi megköszönte, hogy mentortársai befogadták. Rami gonoszul meg is jegyezte: főleg Peti. Puskás Peti szerint pedig a három legjobb énekes van a döntőben.

Még mielőtt bárki énekelt volna, megtudhattuk, melyik versenyző léphet fel a 2020-as Sziget Fesztiválon. Ez már az élő adások elején eldőlt, Manuel örülhetett.

Elsőként Ruszó Tibi állt színpadra egy „baromi nehéz dallal”, ahogy Alex fogalmazott. Ez a Szerelmi történet volt, ami valamikor réges-régen, az Üveghegyen innen, de Nyári Károlyon túl Sárosi Katalin slágere volt, amúgy a Love Story betétdalának magyar változata.

Gáspár Laci teológiai síkra vitte az értékelést:

„Nagyon szépen énekeltél. Vajon mit akarhat Isten? Tudom, hogy terve van veled… Féltelek, 16 éves vagy.”

Alex némileg eretnek módon jelezte, hogy Isten mellett azért a nézőknek is lesz beleszólása a dologba. Amúgy még azt is megtudhattuk, hogy még Alex ételfutárja is Tibinek drukkol.

Következett Zdroba Patrik. Talán emlékeztek, Laci a műsorfolyam legelején lebeszélte Patrikot arról, hogy Celin Diont énekeljen, most azonban megengedte neki, mert mint mondta, most már Patrikosan fogja énekelni.

Ezután következett a hazai X-Faktor történetének legszürreálisabb produkciója.

Laci Deadpoolnak öltözve végig balettozta Patrik produkcióját.

Először azt hittem, Laci megőrült, de állítólag ez Patrik ötlete volt. A mentoroknak nagyon bejött, nekem kicsit zavaró volt, a táncprodukció mellett nehéz volt Patrikra figyelni, de állítólag jól énekelt. Az mindenképpen becsülendő, hogy nem röhögte el magát.

Andor nagy kedvencemtől, az LGT-től hozott dalt. Az Álomarcú lányt üzembiztosan énekelte, de nekem kicsit unalmasnak tűnt. Persze, lehet, csak az a baj, hogy Somló Tamás nincs több.

Petinek nagyon bejött, de Gáspár Laci hozzám hasonlóan kicsit sterilnek érezte.

Alex szerint Andor kockáztatott a legtöbbet adásról adásra, mindig kimozdult a komfortzónájából.

Jött a verseny második köre, ahol mindenki saját dalt énekelt, és aminek tétje is volt, hiszen tudtuk, utána az egyik versenyző búcsúzni fog.

Ruszó Tibinek Romhányi Áron és Mórocz Tamás írta első saját dalát Túl az álmokon címmel – de persze Alex is segített. Bogi szerint a dal tökéletes találkozás az előadóval. Laci pedig így bíztatta Tibit: Nagyon nagy győztes vagy már most. Alex az ország egyik legjobb zenei producere.

Jött ismét személyes kedvencem, Patrik. Az ő nótáját Puskás Dani és Mórocz Tamás szerezték – még nem tudjuk, honnan. Laci nem kevesebbet ígért, mint hogy teljesen új stílust alkottak.

Puskás Peti megköszönte Lacinak, hogy neki hála a héten nem látta az öccsét, és kicsit sajnálkozott, hogy a Kevés a szó nem a The Biebersé. A dalnak már a klipje is látható a neten.

Vanek Andor saját dalának a címe Még nem, és ebben a körben nekem ez jött be legkevésbé, főleg a szövege miatt. Az azonban vitathatatlan, hogy Andor hozta, amit vártunk tőle.

Bogi egyenesen odáig ment, hogy azt mondta: Igazi sztár lettél, brutálisan jó saját dallal.

Következett a szavazatok összeszámlálása, ami alatt Gigi: Life of the Party című új slágerét hallgathattuk.

Ezen a ponton az volt a tippem, hogy Vanek Andor esik ki elsőként, és Ruszó Tibi lesz a győztes. Sajnos rögtön kiderült, hogy tévedtem: Patrik számára ért véget a műsort. Amit azért is sajnálok, mert a következő körben a mentoráltak mentorukkal léptek színpadra.

És bármilyen tehetséges zenei producer ByeAlex, egy este kétszer színpadon látni több, mint amire hitelesítve vagyok.

Egy dolog viszont már ekkor biztos volt: tavaly után idén is az X-Faktor Malcom McLarenje lesz a győztes mentor.

Ruszó Tibi és ByeAlex A szívem udvarábant adta elő, ami nekem valahogy Kurt Weillt idézte, és rögtön kiviláglott belőle, hogy Alex bármennyire is jó arc és showman, Tibi azért sokkal jobban énekel.

Vanek Andor következett, és ByeAlex ezúttal a Sleppet is magával hozta, és elénekelték a Még mindig rólad írok dalt.

Alex a dupla produkció után azt sem tudta, hol van, már az is meglepte, hogy neki kéne felkonferálni a következő produkciót, majd Andort akarta bejelenteni Tibi helyett. De ifjú mentoráltja sem volt a helyzet magaslatán. Kedveset akart mondani mentoráról, de véletlenül azt csúszott ki a száján:

„Úgy érzem, mintha az öcsém lenne”

Gáspár Laci az értékelésnél kicsit megsértődött, mert úgy érezte, Tibi neki köszönheti, hogy itt van, de nagy bánatára mentortársai, Bogi és Peti is kértek a dicsőségből, amiért Tibit választották Alex két jelöltje közül.

Andor is elénekelte ismét a Never Enough-t, hiszen ebben a körben azt énekelték a srácok, amivel a válogatón szerepeltek.

Peti nem emlékezett, hogy lett volna ilyen színvonalas döntő, Bogi elsírta magát, és kis híján Alex is, akinek volt egy vészjósló – vagy ízlés szerint reménykeltő – mondata:

„Ha úgy alakul, hogy nem lesz több évadom, szeretném megköszönni.”

Újabb sztárvendégek következtek. A USNK –nek hogy-hogy nem pont most jelent meg három dalos EP-je.

Nem maradt más hátra, mint az eredményhirdetés. Az ilyenkor szokásos idegtépő időhúzás után Ramóna bejelentette, hogy a 2019-es X-Faktor győztese Ruszó Tibi lett.

X-Faktor lesz 2020-ban is, már lehet rá jelentkezni. Ahogy Alex, én sem vagyok biztos benne, hogy lesz több évadom, úgyhogy ezúton köszönöm mindenkinek, aki követte a kritikáimat erről a műsorról, amely, akárcsak Boncz Géza takarítónője, olykor az őrület határát súrolta.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: