KULT
A Rovatból

S eljő a pokol – Hellraiser, egy zavarba ejtő látványvilággal megáldott thriller

Végre egy méltó folytatás érkezett az 1987-es kultuszfilmhez. A 2022-es remake újjáéleszti a Hellraisert. Kritika.

Link másolása

Clive Barker egy megkerülhetetlen horrorikon. Bátran ki lehet jelenteni, hogy Stephen King mellett ő is nagy hatással volt a popkultúrára a ’80-as évek óta. Számtalan regénye jelent meg, sok filmadaptáció készül belőlük, némelyiket még ő is rendezte, sőt számítógépes játékok terén is akadt keresnivalója, a Clive Barker’s Undying egy örök klasszikus horrorjáték, vagy a méltánytalanul elfeledett Clive Barker’s Jericho is.

Vitathatatlanul az egyik leghíresebb műve az 1986-os Pokolkeltő magyar címre keresztelt könyv volt, amit 1987-ben ő maga írt és rendezett meg Hellraiser címen.

A film alacsony költségvetéseknek köszönhetően hatalmas sikernek minősült és sok folytatást érhetett meg. Ehhez az is kellett persze, hogy az amúgy viszonylag átlagos horrortörténetet Barker megtöltse egy olyan képi világgal, amellyel akkoriban nem találkozhatott az átlagnéző.

A Hellraiser világa kegyetlen. Legfontosabb szereplői a cenobite-ok, akiket egy másik dimenzióból származó irtózatos erejű istenség teremtett. Ezek a cenobiták nem érzik a különbséget a fájdalom és a gyönyör között, ezért testük teljesen el van deformálva. Ők viszik véghez istenük akaratát, hogy megkínozzák az embereket – értelemszerűen nekik ez nem kínzás, hanem gyönyörnek minősül. Az eredeti történet cenobitáit bőrbe öltözött BDSM-figurákként mutatták be 1987-ben, hatásos sminkkel és jellegzetes kinézettel.

2022-ben az alkotók ezt kicsit átgondolták és a 18 év feletti közönségre koncentrálva megálmodták a szereplők ruháit, mely a saját bőrükből és a filmben szereplő puzzle kockadarabjaiból álltak össze rendkívül hatásosan.

Hihetetlenül zavarba ejtő az új szörnyek megjelenítése, feltépett ajkakkal, saját bőrükből hajtogatott ruháikkal.

A film története mellékes, csakúgy, mint az eredeti alkotásban. Főszereplőnk, Riley (Odessa A’zion) nem egy jó ember, sőt, kimondottan problémás átlagállampolgár. Alkoholista és szenvedélyének köszönhetően minden barátját és családtagját csak bajba sodorja. Az ő kezébe kerül a már említett puzzlekocka, amit ha megfejt valaki, az a cenobiták áldozata lesz. De Riley okosabb, mint az átlagos horrorszereplők, ezért a szörnyek nem őt, hanem véletlenül a bátyját viszik el helyette.

A film célja, hogy Riley visszahozza a pokolból a bátyját és megakadályozza, hogy több ember veszélybe kerüljön a kocka által.

Van persze jó pár csavar a történetben, de nem nevezhető lebilincselően kreatívnak. Az egész filmet gyakorlatilag a látványvilág és az atmoszféra viszi el a hátán.

Amikor megjelennek a film antagonistái, megfagy a levegő, szürreális módon megváltozik a díszlet és undorító rémségek jelennek meg, akik hidegrázó realitással kivégzik áldozataikat.

Az új film továbbra is erősen 18-as kategória, egy-egy képsorait csak erős idegzetűeknek ajánlom.

A cenobiták főpapjának a szerepét a klasszikus filmben Doug Bradley alakította és beírta Pinhead nevét a horror történelmébe. Pinhead kinézete a mai napig legendás, ezért volt nagy szó, hogy az új filmben ezt a szerepet egy hölgy kapta.

Jamie Clayton pedig jött, látott és győzött a horrorfőpap szerepében.

Az alapanyagban is úgy írta Barker, hogy a cenobiták már szinte nemtelen lények, annyira torzultak, hogy nem lehet eldönteni senki nemét. Így a rajongók még örültek is a castingnak, egy az alapműhöz közelebbi Pinheadet kapva. Jamie Clayton a főpap szerepében egyszerre ijesztő, zavarba ejtő és nem tudom levenni a szemem róla.

A filmről egyértelműen el lehet mondani, hogy méltó az első részhez és a legjobb Hellraiser-film azóta. David Bruckner rendezése letisztult és hatásos, az ijesztgetések a helyükön vannak, Bruckner tapasztalt horrorrendező, jó pár ismert cím van a neve mellett az IMDb-n: a nyomasztó Éjszaka a házban, a V/H/S-antalógia egyik része, vagy a netflixes remek, A rítus is. A Hellraiser se marad el minőségben az említettektől. A casting jó, bár sok a viszonylag ismeretlen név, nem az emberi karakterek lesznek azok, akikre majd visszagondolunk a stáblista legördülése után. A forgatókönyvet hárman írták: Ben Collins, Luke Piotrowski és David S. Goyer, akik

nagyon ráfeküdtek a háttértörténetre, elképesztő mennyiségű infót megtudunk a pokoli világról, a szürreális események mozgatórugóiról és szabályrendszeréről.

Számomra nagyon érdekesek voltak ezek a részek, de akik csak egy kis ijesztegetésre vágytak, azoknak unalmassá válhat. Alapjában véve a Hellraiser inkább egy zavarba ejtő látványvilággal megáldott thriller, mint egy jumpscare-ekkel teletűzdelt slasher.

Nem teljesen értem a nemzetközi visszajelzéseket, mindenhonnan közepes filmként tekintenek a Hellraiserre, pedig szerintem

hűen adja vissza Barker világának atmoszféráját és látványvilágát, még ha filmként kicsit közepes is, élményként páratlannak tartom a 2022-es feldolgozást.

Én nagyon értékelem az alkotók próbálkozását és drukkolok, hogy láthassuk még a közeljövőben Pinheadéket akció közben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: