A Rovatból

Nahát, ez egy kórház, és mosolyognak rám!

Nemcsak pénzkérdés, hogy a magyar egészségügy Európa legrosszabbjai között van. A betegek elégedettsége sokszor nem is a tárgyi felszereltségen vagy a várakozási időn múlik, hanem azon, hogy milyen személyes bánásmódot kapnak.
Szurovecz Illés írása az Abcúgon, fotó: Pixabay - szmo.hu
2018. szeptember 02.



Nemcsak pénzkérdés, hogy a magyar egészségügy Európa legrosszabbjai között van. A betegek elégedettsége sokszor nem is a tárgyi felszereltségen vagy a várakozási időn múlik, hanem azon, hogy milyen személyes bánásmódot kapnak. Ha a beteg nem érzi, hogy csak púp a kórház hátán, hanem mosolyognak rá, és még néhány biztató szót is kap, az a nehézségeket is elfeledteti. Ahol ez jobban működik, ott komolyan veszik a betegek véleményét, és az orvosok is rosszul járnak, ha panasz érkezik rájuk.

“Soha korábban nem voltam mentőautóban, pláne nem külföldön. Minden adott volt ahhoz, hogy roppant kiszolgáltatottnak érezzem magam: egy darab merülő mobiltelefonnal, fürdőruhában és papucsban vittek kettőnket egy városba, aminek még a nevét sem hallottam sohasem, és ahol egy napot töltöttünk el. Mégsem éreztem magam kiszolgáltatottnak, mégpedig azért, mert mindenki mindent megtett, hogy ne így legyen, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mikor és miért mi történik”.

Így kezdődik az a beszámoló, amely néhány hete jelent meg a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) blogján. A cikkben a szervezet szakmai igazgatója, Szabó Máté Dániel mondta el, milyen élményeket szerzett olaszországi nyaralása során, amikor egy baleset miatt kórházba kellett mennie. Legnagyobb meglepetésére csupa olyan dolog történt vele, amit itthon nehezen tudna elképzelni: a személyzet felvilágosította a jogairól, nyitottak voltak a kérdéseire, türelmesek voltak vele, és egyszer sem oktatták ki, vagy szóltak be neki.

Kíváncsiak voltunk, hogy mások milyen tapasztalatokat szereztek nyugat-európai vagy amerikai utazásaik során, ezért beszéltünk néhány emberrel, akik kapcsolatba kerültek már egy másik ország egészségügyi rendszerével. Kiderült, hogy a beteg elégedettsége sokszor egyáltalán nem pénzben mérhető dolgokon múlik. Sokkal inkább azon, hogy kap-e valakitől néhány biztató szót, és érzi-e, hogy tényleg segíteni akarnak rajta.

Hátul kullogunk

A fent idézett példa azért is fontos, mert az olasz mentősök, nővérek és orvosok úgy keltettek jó benyomást egy lányáért aggódó turistában, hogy közben az egészségügyi rendszerük távolról sincs a világ tetején. A Health Consumer Powerhouse (HCP) nevű szervezet Európa-szerte figyeli a különböző országok egészségügyi ellátásának teljesítményét. A várólisták hosszától a vesetranszplantációk számán át a betegek jogainak érvényesüléséig egy sor statisztikai mutatót vesznek figyelembe, így minden országnál kijön egy szám, ami minél magasabb, annál jobb. (A legutóbbi, 2017-es elemzést itt olvashatja el angolul).

2017-ben Olaszország inkább az európai mezőny második felébe tartozott, bár így is bőven Magyarország előtt végzett. Mi csak a litvánokat, a görögöket, a bolgárokat és a románokat előztük meg.

Ez volt az összesített kép, de lássuk, hogyan teljesítenek a különböző országok egészségügyi rendszerei, ha csak a betegjogok és a betegek számára elérhető információk alapján ítéljük meg őket! A HCP itt olyan szempontokat vesz figyelembe, mint hogy bevonják-e a pácienst a döntéshozatalba, megkapja-e az orvosi kartonját, tájékoztatják-e arról, hogy mikor, mi fog vele történni, vagy foglalhat-e online időpontot. Magyarország ebben is eléggé hátul kullog: 2017-ben a maximális 125-ből 79 pontot kapott, a leggyengébb Görögország 58-at, a legerősebb Hollandia és Norvégia pedig 125-öt.

Biztosan megnyugodtál?

“Amikor Magyarországon elkísértem valakit az ügyeletre, egy napig vártunk, hogy végül az orvos felírjon egy receptet. Pedig még protekciónk is volt” – mesélte Anna, aki több mint egy éve él a hollandiai Utrechtben. “Nemrég meglátogatott egy barátnőm, akkor öthónapos terhes volt. Most várja az első gyerekét, és nagyon megijedt, amikor elkezdett vérezni pisilés közben, és mivel sehogy sem akart elmúlni, megkért, hogy keressünk egy orvost”.

Annának addig nem volt dolga hollandiai kórházban, ezért azt sem tudta, merre kellene elindulni. Találomra kiválasztottak egyet az interneten, majd beültek egy taxiba. “Amikor bemondtuk a címet, a sofőr ránézett a terhes barátnőmre, és azt mondta, hogy a helyünkben egy másik kórházba menne. Szerintem nem is volt holland, inkább horvát vagy szerb lehetett, mindenesetre nagyon együttérző volt, rengeteget segített nekünk. Kíváncsi volt, hogy mi a probléma, még a váróba is bejött, és segített tolmácsolni. Így még azzal sem kellett szenvednünk, hogy angolul elmagyarázzuk a helyzetet az ügyeletes nőnek”.

Anna és barátnője, Krisztina ezután túljutottak a betegfelvételen, majd egy váróba kísérték őket, ahol néhányan már várakoztak előttük. “Nem úgy nézett ki, mint egy magyar ügyelet, ahol zsúfoltak a folyosók, összevissza rohangálnak az emberek, és kitolt ágyakon fekszenek a vérző, törött karú emberek. Teljesen barátságos volt a légkör” – mondta Anna. Ekkor már tudták, hogy Krisztinát nem szakorvos fogja megvizsgálni, viszont a kórház az ügyelet közvetlen szomszédságában volt, így nagy baj esetén rögtön át tudták volna szállítani.

Krisztina egyedül ment be a rendelőbe, ahol tolmácsra sem volt szükség, mert angolul is elboldogultak. A vizeletvizsgálat után az orvos igyekezett megnyugtatni, hogy semmi baja a babának, egyszerű hólyaghurutról van szó. “Szerettem volna, ha megvizsgálják a babát is, de ragaszkodott hozzá, hogy erre nincs szükség. Szerintem úgy érezte, hogy egy kicsit túlreagálom a helyzetet” – mesélte Krisztina, aki hiába próbálta elérni, hogy nézzék meg a szívhangot.

“Ez idegesített, jobban örültem volna, ha megvizsgálják. Úgy éreztem, hogy ez így nem elég alapos”. Ennek ellenére mégsem érezte úgy, hogy az orvos hanyagságból nem akarna mélyebben foglalkozni vele, hiszen sok energiát fektetett abba, hogy megnyugtassa őt. “Többször elmondta, hogy minden rendben van, ő tudja, mi a helyzet, és nem kell félnem. Amikor már elindultunk volna, újra megkérdezte, hogy biztosan megnyugodtam-e, teljesen partneri viszony volt köztünk”. Ezzel szemben itthon épp az ellenkezőjét látja, néha éppen, hogy ráijesztenek az emberre, és rögtön gyógyszereket írnak fel.

Krisztina úgy tapasztalta, hogy a holland orvoshoz hasonlóan Magyarországon is sokszor igyekeznek éreztetni az emberrel, hogy “az orvos az, aki tudja a tutit”, de itthon ez egészen más hangulatban zajlik. “Nekem nagyon jó nőgyógyászom van, de van, aki úgy kezel, mintha egy kisállat lennél. Nem mondja el, hogy mi van veled, elég, ha ő tudja. Szerintem megvan ez az alá-fölérendeltség”. A hazautazás után a biztonság kedvéért egy magyar ügyeletre is elment, ahol nagyon el voltak havazva, és továbbküldték az urológiára. Ott kiderült, hogy tényleg hólyaghurutja volt.

Húsz percig magyarázta, mi bajom

Orsolya néhány évvel korábban, a szintén hollandiai Maastrichtban ment orvoshoz nőgyógyászati problémák matt. “Felhívtam a legközelebbi rendelőt, ahol úgy fogadtak, hogy nem voltam beregisztrálva Maastrichtba. Kaptam egy időpontot, vártam tizenöt percet, és már mehettem is. A rendelő inkább egy nagyon menő irodára hasonlított, ennek a hátsó részében volt egy olyan rész, ami tényleg úgy nézett ki, mint egy rendelő. Megvizsgált, és nagyjából 15-20 percig magyarázta, hogy mi a bajom, és mit kell rá szednem. Nagyon tetszett, hogy az egész ilyen gyorsan zajlott, ennyire kedvesek voltak, és így elmagyarázták a diagnózist”.

Melinda Németországban járt háziorvosnál, amikor egy fél évet erasmusos diákként töltött Regensburgban. “Elég rosszul éreztem magam, lázas voltam, úgyhogy keresgélni kezdtem az egyetem oldalán, hátha van háziorvosuk. Kiderült, hogy ilyen nincs, azt ajánlották, hívjam fel a legközelebbi háziorvost”.

“Az asszisztens nagyon kedves volt a telefonban, 2-3 óra múlva már mehettem is. Húsz percet kellett várnom, az orvos nagyon érdeklődő volt, még azt is megkérdezte, mit tanulok, miért jöttem Regensburgba. Elég alapos és körültekintő volt, nemcsak fél szemmel pillantott rám”. Ez különösen jó élmény volt Melindának, aki itthon olykor úgy érzi, csak “futószalagon megy a beteg”, néha még a háziorvosához is nehezen jut be. Egyedül az adminisztráció zavarta kicsit. “Mivel új beteg voltam, ki kellett töltenem egy 2-3 oldalas nyomtatványt”.

Hol kérdezik meg a beteget, elégedett volt-e?

Hegedűs Zsolt, a Rezidensek és Szakorvosok Szakszervezetének alelnöke évekig dolgozott Angliában, ahová ma is havi rendszerességgel jár ki. “Eleinte nagyon furcsa volt, ott teljesen más a beteg-orvos kapcsolat. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy mennyi időt tudok egy betegre szánni. Ha itthon naponta 60-80 pácienst fogadok, nehéz alaposan megvizsgálni, illetve korrekten tájékoztatni őket. Angliában a legfontosabb, hogy aki bejön egy műtét előtti konzultációra, arra legalább 25 percet szánunk, egy kontrollvizsgálatra pedig 10-15-öt. Így biztosított a minőségi munkavégzéshez az idő”.

Amikor az angol kórházi menedzsment szűkíteni akarta ezt az időkeretet, az orvosok ellenálltak, mondván hogy ha így lesz, növekedni fog a panaszok száma. Ez nyomós érvnek számított, mivel ott nem csak kikérik, de tényleg adnak is a betegek véleményére, mivel azok publikusak is. “Ha itthon elmegy egy ambulanciára vagy egy sürgősségire, hol kérdezik meg a beteget, hogy elégedett volt-e az ellátással? Illetve hol publikálják azt? Abban az angol kórházban, ahol dolgozom, minden sarokban van egy doboz papírral és tollal együtt, hogy az emberek visszajelzést adhassanak, bátorítjuk is őket erre. Ezek a visszajelzések lehetnek teljesen anonimak, azt sem látjuk, melyik beteg, melyik dobozt használja”.

Ezek a papírok aztán nem a süllyesztőben landolnak, hanem fontos szerepet játszanak az orvosok és a kórház megítélésében. “Évente van egy szakmai felülvizsgálat, amikor fel kell mutatnom, hogy milyen visszajelzéseket kaptam a betegektől. Ha kapok egy thank you lettert, vagyis egy köszönőlevelet, azt is el kell tennem”. Az orvosok ezen kívül havonta visszajelzést kapnak róla, érkezett-e rájuk panasz, és ha igen, arról a kollégák is értesülnek, hogy tanuljanak mások vagy a rendszer hibájából. “Így ösztönöznek minket. Senki sem akar kikerülni a szégyenfalra”.

Ráadásul Angliában bárki megnézheti az interneten, hogy a betegek milyen véleménnyel vannak a különböző kórházakról. “Ha valaki látja, hogy ezer betegből ötszáz nem jó véleménnyel volt a tisztaságról, nem fog odamenni, inkább keres egy másikat. Ez a fajta átláthatóság nagyon fontos ösztönző az egészségügyben”.

Hegedűs szerint a magyar kórházak egy részének is van elégedettségi kérdőíve, “de azt vagy nem használják a mindennapi gyakorlatban, vagy a betegek nagyon kis százaléka ad visszajelzést, a kérdőívek eredményei pedig nem publikusak”. Ugyanígy “a központilag elrendelt elégedettségi mérések átláthatósága, publikálása is nagyon kérdéses”. (Ez itt például a Bács-kiskun Megyei Kórház kérdőíve).

Itthon a 2010-ben megszüntetett Egészségbiztosítási Felügyelet működtetett nyilvános, bárki számára elérhető és kereshető kórházi indikátorrendszert, amely betegbarát intézkedéseket is vizsgált. “Ilyen volt például, hogy a szülészeten van-e lehetőség alternatív szülési módokra, az újszülött édesanyjával való együttes elhelyezésre, mennyire támogatják az apás szülést, de néztük azt is, hogy a szakrendelő felkereshető-e munkaidőn kívül, be lehet-e jelentkezni telefonon, interneten” – mondta Kovácsy Zsombor egészségügyi szakjogász, a szervezet korábbi elnöke.

Szerinte “túlzás volna azt állítani, hogy mindez mélyreható szemléletváltást eredményezett akkor, a többség teherként élte meg az adatszolgáltatást, de voltak a szakmebeliek között jó néhányan, akik örültek a felmérésnek, a betegek tájékozottságát pedig nagyban növelte”. Ez a nyilvános, kereshető rendszer aztán a felügyelettel együtt megszűnt.

Honey

Júlia néhány hónapja az Egyesült Államokban, egy sivatag közepén szenvedett autóbalesetet. “Las Vegas volt a legközelebbi város, de így is túl messze volt, ezért először valahonnan közelebbről jöttek ki önkéntes mentősök. Látszott rajtuk, hogy nem nagyon találkoznak súlyos esetekkel, ezért ők is eléggé megijedtek”. Végül egy darabig ők szállították Júliát, majd félúton átvették a Las Vegas-i mentősök, és bevitték a sürgősségire.

“Ott volt egy kis fennakadás, mert nem volt elég ember, de akik odajöttek hozzám, mindg nagyon kedvesek voltak. Akkor se voltak türelmetlenek, amikor összehánytam a sürgősségi padlóját, csak mondogatták, hogy nincs semmi baj, ez mindenkivel megesik. Utána elkerültem egy szobába, ahol másfél napot töltöttem, majd átköltöztettek egy másikba. Összesen négy napig feküdtem bent”.

Szerinte a nővérek végig “szuper aranyosak” voltak vele, és “honey”-nak, vagyis drágámnak szólították őt. “Látszott, hogy rengeteg dolguk van, de nagyon megnyugtató atmoszférát teremtettek. Mindig mosolyogva jöttek be, és bármit kértem, nagyon gyorsan próbálták teljesíteni. Az első napokban például annyira rosszul voltam, hogy egy falatot sem bírtam enni, de a harmadik nap végén sikerült letuszkolnom a torkomon egy kenyérbucit”. Bár az ebéd többi részét még mindig nem tudta megenni, a nővér rögtön elrohant még két kenyérért, és nagyon örült, hogy végre evett valamit. “Ezek apróságok, de nagyon fontosak voltak”.

Miután kiengedték a kórházból, Júlia még egy hónapig járt orvosokhoz vizsgálatokra, akkor már nem ebbe a kórházba, hanem különböző rendelőintézetekbe. “Az orvosokkal sem volt gond, válaszoltak a kérdéseimre, és jófejek voltak, de itt is a nővérek tettek hozzá sokat. Bár Amerikában is sok beteg türelmetlenkedik, mégsem láttam senkit morcosnak vagy feszültnek. Nagyon rugalmasak voltak, a recepción még egy papírt is segítettek kinyomtatni, amit be kellett vinnem az orvoshoz, de nekem csak e-mailben volt meg”.

Egyedül a biztosítással kapcsolatban merültek fel gondok. “Semmit sem tudtam az amerikai egészségügyi rendszerről, nem tudtam, hogyan működik a biztosításom, és nem találtam embert, aki ebben igazán segíteni tudott volna. Az elején volt egy ember, aki felvette az adataimat, de akkor nem volt nálam a biztosítási kártyám, fejből pedig nem tudtam megmondani a biztosító társaság címét. Később aztán gond is volt belőle, mert először nekem küldték a számlát a teljes összeggel, és ezerszer kellett hívnom a kórházat, hogy ne nekem küldjék, hanem a biztosítónak”.

Szerinte nem voltak felkészülve arra, hogy egy beteg tényleg semmit sem fog tudni a rendszerről, bár “az amerikaiak nagy részének sincs fogalma erről. Persze próbáltak válaszolgatni, de minden biztosító társaság egy kicsit más, nem volt világos, hogy az enyém mit fedez, és mit nem. De ez inkább a rendszer hiányossága, nem emberi mulasztás”.

Elnézést, hogy nem tudok magyarul

László sem ismerte jobban az amerikai egészségügyi rendszert, amikor Maine államban gyerekeket táboroztatott, és benőtt a körme a jobb lábán. Korábban is történt már vele ilyen, és tudta, hogy ha így marad, le kell mondania a kéthónaposra tervezett túrájáról. Szerencséjére a tábori nővér egyeztetett a biztosítóval és a két és fél órányi autótra fekvő kórházzal is, ami László szerint inkább hasonlított egy rendelőintézetre.

“Amikor megérkeztem, két recepciós fogadott. Rögtön a lényegre tértek, adtak egy kétoldalas nyomtatványt, majd fapofával közölték, hogy nem fognak ellátni, mert nem érvényes a biztosításom. Próbáltam érvelni, hogy telefonban elvileg mindent előre elintéztünk, de hajthatatlan volt. Sajnos nem egy amerikai, hanem egy magyar munkatársam kísért el, úgyhogy nem voltunk elég felkészültek ahhoz, hogy megoldjuk a helyzetet. Végül felhívtuk a biztosítót, ahol azt kérték, adjam oda a telefont egy alkalmazottnak. Szerencsére a recepción hajlandóak voltak erre, és nagyjából három perc múlva minden rendben is volt”.

Bár a recepción nem kértek elnézést Lászlótól, szerinte “a nővér ezt nem valami személyes csata elveszétesként élte meg, ahogy itthon előfordul”, egyszerűen arról lehetett szó, hogy azon a környéken kevés külföldi jár, és nem nagyon fordulnak meg ott ennek a biztosítónak az ügyfelei. Rövid várakozás után aztán bement a vizsgálóba, ahol egy mosolygós nővér várta. “Azzal viccelődött, hogy olyan az akcentusom, mintha brit lennék, kérdezgetett Európáról, közben végigmentünk a kórelőzményemen, megmérte a vérnyomásomat, és vízzel kínált”.

Pár perc múlva aztán megérkezett az orvos, aki elnézést kért, hogy magyarul nem tudja elmagyarázni a helyzetet, de szívesen megpróbálja németül. “Mondtam, hogy nyugodtan maradhatunk az angolnál. Ezután biztosított róla, hogy tényleg vágni kell, de igyekszik úgy csinálni, hogy kiélvezhessem a nyarat az országukban. Visszakérdezett, hogy biztosan mindent értettem-e, aztán a beavatkozás közben azzal szórakoztatott, hogy németül énekelt nekem, és sajnálkozott, hogy magyarul nem képes erre”.

Az átláthatóság az első lépés

Hegedűs Zsolt szerint akkor javulhatnának az ilyen, nem pénzben mérhető dolgok az egészségügyben, ha Angliához hasonlóan itthon is megkérdeznék a betegek véleményét, és kórházakra lebontva nyilvánosságra hoznák az eredményeket. “Az orvost is motiválja, ha tudja, hogy értékelni fogják a munkáját, és a pozitív visszajelzések is mindig megjelennek róla. Az ilyen átláthatósághoz persze politikai és szakmapolitikai bátorság is kell, de ez lenne az első, legfontosabb lépés egy 21. századi egészségügyi reformhoz”.

A másik eszköz szerinte a betegutak hatékony szervezése lenne, mert hiába lehet itthon is sokszor időpontra menni az orvoshoz, ha senki sem elemzi hatékonyan, hogy mikor, melyik rendelésen voltak a legtöbben, vagy hol volt üresjárat. “Ezt nem az orvosokra és a nővérekre kell fogni, ez a menedzsment feladata. Elvileg itthon is vannak erre kiképzett emberek, de még nagyobb hangsúlyt kellene rá fektetni. Most akkor számít sikeresnek egy kórházigazgató, ha pénzügyileg jól működik az intézmény. Azt viszont senki sem nézi, hogy ez milyen áron történt. Lehet, hogy sok beteget nem vagy nem megfelelő minőségben láttak el, vagy például egy időre bezárták a sürgősségi osztályt, mert nem volt rá elég szakszemélyzet vagy forrás”.

Itthon sokszor az sem világos, hogy egy kórházi kezelés után hová vezessen a beteg útja, ahogy ezt nemrég egy konkrét történetben is bemutattuk. Hegedűs személyesen is tapasztalt hasonlót. “Egy rokonomnak műtét után rehabilitációs helyre volt szüksége, amit tulajdonképpen magának kellett elintéznie. Angliában ilyen esetben elmondják, hol van szabad hely, és utánanézhet, hogy mennyire elégedettek a betegek, milyen szakmai mutatókkal rendelkezik a kiválasztott osztály. Nem a betegnek kell utánamennie, rehabilitációs osztályt, orvost keresnie, bizonytalanságban lenni több napig, majd esetleg hálapénzt fizetni”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
„Megláttam az árakat, ez nem a magyaroknak szól” - így költöttünk Budapesten augusztus 20-án
Kimentünk a Várkert Bazárhoz, a tömegben kérdeztük az ünnepi rendezvényeken résztvevőket, hogy mit és mennyiért fogyasztanak, vásárolnak. Meglepően különböző válaszokat kaptunk.


Idén tizenötödik alkalommal rendezték meg a Magyar Ízek Utcáját a Várkert Bazárnál, amely mára a Szent István-napi ünnepségek egyik legnagyobb gasztronómiai eseménye lett.

A háromnapos fesztiválon több mint 150 kiállító mutatta be portékáit, az idei év kiemelt tematikája a „Vadat és halat”, a díszvendég pedig Kárpátalja, így a magyarországi vad- és halételek mellett a kárpátaljai konyhával is találkozhattak az érdeklődők.

Stábunk kiment a helyszínre, és megkérdezte az embereket arról, mit vesznek, mit esznek-isznak, és hogy drágának vagy elfogadhatónak találják az árakat:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Tarjányi Péter a Trump-Putyin találkozóról: Amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete
A biztonságpolitikai szakértő szerint Putyin elérte, amit akart, Trump pedig önmagát tette meg békeszervezőnek. Tarjányi Péter szerint a legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt.


„A világ figyelt. A háború nem állt meg. És amit látunk, az nem béke, hanem egy új játszma kezdete. Nincs áttörés. Csak egy asztal. A találkozó nem hozott megállapodást. Nincs tűzszünet. Nincs aláírt egyezmény. Van viszont egy tervezet, amit Trump és Putyin kidolgozott, Ukrajna és Európa nélkül. Ez nem béketeremtés. Ez békéről való tárgyalási keret felkínálása, Ukrajna feje felett” - írja a Trump-Putyin csúcstalálkozóról Facebook-oldalán megosztott elemzésében Tarjányi Péter.

A biztonságpolitikai szakértő szerint

„Putyin elérte, amit akart: fogadták hivatalosan az USA-ban, Trump partnerként kezelte, nem született új szankció, nincs tűzszünet, tehát a háború folytatódhat. Ez diplomáciailag óriási előrelépés Moszkvának, anélkül, hogy bármit engedett volna”.

Tarjányi szerint Trump önmagát tette meg békeszervezőnek, ez pedig kampánystratégia is.

„Trump úgy akar visszatérni, mint aki békét tud hozni. De ehhez előbb meg kell teremtenie a háború folytatásának lehetőségét is. És ezt most megtette. Mert jelenleg a harc megy tovább! Ukrajna és Európa a pálya szélén. Zelenszkijt nem hívták meg. Az európai vezetők csak értesítést kapnak, nem tárgyalófelek. A biztonsági garanciák nem NATO-keretűek, tehát nem kollektív védelmet jelentenek, csak Trump által vázolt ígéreteket”

- írta, majd hozzátette:

„Ez egyben stratégiai üzenet is: ha Európa nem egységes és nem lép fel önállóan, nem lesz megoldás.”

A szakértő számára ugyanakkor a legnagyobb kérdés, hogy mi van a „tervezetben”, amiről Trump és Putyin tárgyalt. „Mert erről senki nem mondott semmit. (...) A tervezet létezik, de nem hozták nyilvánosságra. Ez érthető, mert előtte Trump megmutatja Zelenszkijnek és az EU-nak” - fogalmazott a szakértő, aki szerint a tervezetben lehet szó területi kompromisszumról, a Krím elismeréséről, Donbasz orosz védnökségéről és akár Ukrajna NATO-tagságának tiltásáról is.

„Ez a találkozó nem a háború lezárásáról szólt, hanem a hatalmi szerepek újrafelosztásáról. Putyin visszatért a tárgyalóasztalhoz, Trump visszatért a középpontba és Európa, Ukrajna nélkül semmi nem lehet a »békéből«, ami még tűzszünet sem jelenleg. A kérdés mi derül ki az elkövetkező órákban, napokban a tárgyalásról, a konkrét hangulatról, esetleges nyomásgyakorlásról illetve a tervezet tartalmáról...Bizonyos szempontból többet vártam, bizonyos szempontból rosszabbat”

- zárta értékelését.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Hadházy Ákos Hatvanpusztáról: Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát
A műemléki védettségű épületegyüttes lerombolása lehet Orbán egyik banánhéja, amin elcsúszhat 2026 után, állítja a független képviselő, akit kedden újabb incidens ért a birtoknál. Arra is gyorsuló ütemben gyűlnek a bizonyítékok, hogy ami ott épül, az nagyon más, mint egy gazdaság.


Hadházy Ákos szép lassan Hatvanpuszta szakértőjévé képezte ki magát. Amit ugyanis a kormányfő majorságnak, édesapja gazdaságának nevez, arról a független képviselő azt állítja, hogy az valójában Orbán Viktor uradalma, kastélya. Minderről a fényképes bizonyítékok mellett, most már hivatalos, földhivatali papírok is vannak: az állítólagos üzemről lakóépületként készült energetikai tanúsítvány.

Hatvanpuszta eredetileg József nádor, Habsburg főherceg mintagazdasága volt, majd fokozatosan romló állaggal állattenyésztés folyt a falak között. A papíron Orbán Győző tulajdonában álló épületegyüttest, mely elvileg műemléki védettség alatt állt,

a tulajdonváltás után földig rombolták, majd újra felépítették, mai építőanyagokkal, technológiával, megváltozott belső kialakítással és funkcióval.

Bár a tulajdonos-építtető az ott dolgozóktól elveszi telefonjaikat, de mégis egyre több olyan fotó kerül ki, melyek a korábbi és mostani drónfelvételekkel egybecsengően egyre inkább megnehezítik Orbán állítását. Ami korábban sejtés volt csak, és szóbeszéd, például a föld alatti hatalmas hűtőkamrák megléte, az mára bizonyított tény. És vajon mikor kerül elő bizonyíték a ma még szintén csak sejtetett szivarszobáról, és moziteremről? Egyáltalán: hogyan kerül egyre több fotó Hadházy Ákoshoz? Erről is kérdeztük a politikust.

– Amióta Hatvanpusztával foglalkozik, egyre könnyebben küldenek Önnek újabbakat. A forrásvédelmet figyelembe véve mennyit tud elárulni arról, hogyan érkeznek Önhöz ezek a képek?

– Például a tüntetés alkalmával is jutott el hozzám kép, amikor valaki személyesen odajött hozzám. Ez csak az első volt, utána továbbiak is érkeztek, amelyeket már ennek hatására küldtek el.

– Korábban ez elképzelhetetlen lett volna?

– Korábban is láttam képeket, sőt videót is bentről, tehát én tudom, hogy mi van ott bent. Csak hát van az, amit én mondok, és van, amikor képekkel tudom alátámasztani. Az utóbbi nyilván sokkal erősebb, bizonyítékként szolgál. A képek persze nem bizonyítanak mindent, például a lakott részek kérdésében. De például azt az információt, hogy egy nagy széfet is beemeltek, egymástól függetlenül többen is állítják. Ez azért mégis hozzátesz valamit ahhoz, hogy el lehessen dönteni: mezőgazdasági épületről van szó, vagy valami másról.

Az információk, amiket közzéteszek, olyanok, amelyeket adott esetben bizonyítani is tudok.

De természetesen vannak olyan dolgok is, amelyeket elmondanak nekem, csak a forrás nem vállalja, hogy ezek nyilvánosságra kerüljenek.

– Tehát ön ennél többet is tud, de a források némelyike nem járul hozzá, hogy ezt nyilvánosságra hozza?

– Igen, ahogy mondtam: láttam olyan videókat, képeket, amelyeket a forrás nem mert átadni. Például az úgynevezett „Tiszti lakban”, ami konkrétan a miniszterelnöki család lakhelye,

egy hatalmas, antiknak tűnő nagy cserépkályha van, illetve olyan intarziás parketta, amit csak a bécsi Burgban lát az ember.

Ezeket el kell hinni, mert a képeket nem kaptam meg, nyilvánosan nem tudom bemutatni. De például az, amiről korábban csak információként beszélhettem, hogy hatalmas hűtőkamrák vannak az egyik épület alatt, ahol több hónapra vagy akár évre is lehet tárolni élelmiszert, most ezekre már van bizonyíték.

– Vannak olyan információk, amelyek megerősítésre várnak még?

– Igen, például az egyik nagy épületben,

amit ők vendégháznak neveznek, és amiről a miniszterelnök azt állítja, hogy mezőgazdasági üzem, ott több szoba van, moziterem, szivarszoba, és hasonlók.

Ezeket egyelőre nem tudom bizonyítani, mert az ezekről készült képeket nem kaptam meg. A széf jelenléte is ilyen: többen, egymástól függetlenül állították, de bizonyítékom egyelőre nincs róla. Viszont arra már tudtam egy nagyon komoly bizonyítékot bemutatni, hogy ez nem üzem, hanem lakóépület: egy honfitársunk hívta fel a figyelmemet arra, hogy nyilvános adatként elérhető az épület energiatanúsítványa, amely szerint az új épület lakóépületként van besorolva.

– Tehát amit eddig Ön állított, azt most papírral is alá tudja támasztani. De azokról a képekről, amelyeket kap, tudja minden kétséget kizáróan állítani, hogy valóban Hatvanpusztán készültek? Hiszen ha látunk egy alagsort páncélajtóval, az akár máshol is lehet.

– Erről láttam videót, amelyen belépnek egy folyosóra, ami ugyanaz a folyosó, amiről aztán képeket kaptam. Így

a videó elején látható külső nézet összeköthető azzal a belső térrel, melyet a publikálható fotókon láthatunk.

– Tehát ez az az eset, amikor egy olyan videóra tud hivatkozni, amit nem tud megosztani, de látott, és így tudja azonosítani a helyszíneket?

– Igen.

– Említette azt is, hogy a dolgozóktól származó információk szerint az egyik boltozott járat kívülről vastag betonnal van megerősítve, míg belül díszes burkolat van. Erről is van bizonyíték?

– Igen, ezt megerősítette egy olyan drónfelvétel, amit magyar fotósok készítettek, amikor fölé repültek. Azokon jól látszik, hogy ezek a járatok valóban vasbetonnal vannak megerősítve.

– Beszéljünk egy kicsit arról, hogyan készülhetnek ezek a képek. Hiszen tudjuk, hogy az ott dolgozóktól elveszik a telefonokat. Vannak, akik kijátszották ezt, becsempésztek készüléket, és kockáztatták a munkájukat?

– Ez nem olyan nehéz. Ha lead egy telefont, de van egy másik (nekem is kettő van), akkor könnyen megoldható. Az egyik forrásom például elmondta, hogy

volt egy régi telefonja, amit csak zenehallgatásra használt, és az nála maradt, azzal készítette a képeket.

Az éberség természetesen csökkenti a lehetőségek számát, de nem zárja ki teljesen.

– Térjünk rá a műemlék-rombolás ügyére. Itt egy nagyon komoly állítást tett: azt mondta, hogy ez lehet Orbán Viktor egyik „banánhéja”. Meg is mutatta, hogy belül itong van, azon vasbeton, és végül apró tégla. Tehát ön szerint egy műemléket gyakorlatilag porig romboltak. Mennyit lehet kapni egy ilyen rombolásért, és hogyan lehet bizonyítani, hogy ki rendelte el?

– Itt nemcsak műemlék-rombolásról van szó, hanem hivatali visszaélésről is. Egyszerűen nem lehetett volna ezt engedélyezni. Végigjártam ezeket a hivatalos utakat, nem volt könnyű, de kaptam válaszokat a kormányhivataltól. Kiderült, hogy megadták az engedélyt. Aki kiadta az engedélyt, az nyilván vádalkuval majd elmondhatja, ki utasította erre. Hadd ne mondjak most konkrét büntetési tételeket, de nagyon súlyos bűncselekményről van szó.

Gondoljon csak bele, hogy valaki odamegy, és ledózerolja a Parlament egy szárnyát.

Hatvanpuszta ledózerolása körülbelül ugyanilyen súlyú ügy, mivel kiemelt műemléki besorolású épület volt.

– Beszéljünk egy kicsit a politikai vetületéről is. Orbán Viktor mostanában beszél is Hatvanpusztáról az úgynevezett interjúiban.

– Igen, valószínűleg azért, mert érzékeli, hogy ez ügyben mondania kell valamit. Nyilván mérik, hogy ez a téma a fideszes szavazókat is zavarba hozza, ezért reagál rá.

– Csakhogy mindig ugyanazt mondja: hogy ez egy majorság, és az édesapjáé, kérdezzük meg az édesapját. Aztán amikor megkérdezik, ő nem válaszol.

– Lehet, hogy ma már úgy gondolja, okosabb lett volna hallgatni. Ha nem mentünk volna oda több ezer emberrel, talán még jó ötletnek is tűnt volna. A propaganda sok mindent el tud hitetni, de én hálás vagyok annak a több ezer embernek, aki eljött, és segített leleplezni ezt az ordas hazugságot.

– Attól nem tart, hogy a most meghirdetett bejárásokkal idővel elkopik a téma?

– Ezeket közkívánatra hirdettem meg, sokan jelezték, hogy a nyári szünet miatt nem tudtak eljönni. Szívesen megmutatom nekik. Persze minden téma előbb-utóbb „elkopik”, de a rendszer lényege épp az, hogy újabb és újabb ügyekkel feledtessék az előzőeket. Ez a téma viszont azért került újra elő, mert maga a miniszterelnök hozta fel, nyilván azért, mert azt mérik, hogy ez még a fideszeseket is zavarba hozza. Ezért ez ellenzéki feladat: ne hagyjuk elcsendesedni ezt a témát.

Az interjú után nem sokkal a képviselő újra Hatvanpusztán járt, ahol a biztonsági örök két autóval jelentek meg, és le akartak szorítani az útról. Végül az egyik autójuk járt pórul, és felborult. Az incidensről kétszer is posztolt Hadházy Ákos, a Szeretlek Magyarországnak pedig ezt mondta:

– Mit gondol, mi volt a céljuk ezzel? Megfélemlítés? Vagy több?

– Ha ezt parancsra csinálta a biztonsági őr, akkor igen, a megfélemlítés miatt adták a parancsot. Ha önszorgalomból, akkor lehetett mögötte egy megfelelési kényszer a főnöke felé, de persze szimpla gyűlölet is felém.

– Mit tervez? Feljelentést tesz? Későbbiekben folytatja-e a birtok felderítését, akár egyedül is, vagy inkább visz magával több embert?

– Én azt hiszem, már mindent felderítettem, amit lehet. De igen, a cél az, hogy minél többen személyesen meggyőződjenek arról , hogy mi folyik ott. Ezért is ajánlom fel, hogy aki augusztus elején lemaradt, de szeretné saját szemével látni, hogy mi folyik ott, azt egy újabb időpontban elviszem - akár több alkalmat is szervezhetünk. De egyedül biztosan nem megyek vissza oda.

– Mi lehet a teendő egy új kormány számára ezzel az ingatlannal? Vannak, akik a megnyitásáról beszélnek. Mi ennek a realitása?

– A kérdés az, hogy a rendszerváltás választáson történik-e, vagy egy elcsalt választás után egy hibrid forradalommal, esetleg forradalommal, ha az kell. A cél nyilván az, hogy az elkövetők ne élvezhessék ezt a lopást. Hogy az épület sorsa mi lesz, az más kérdés. Például meg lehet vizsgálni azokat a számlákat, amelyek alapján az autópálya-építésekhez követ vásároltak. Ezeknek jogi következményei is lehetnek, hiszen

a miniszterelnök apja 30-40%-os haszonnal adja el a követ, míg más bányák 3-4%-os haszonnal dolgoznak. Ez nyilvánvaló hűtlen kezelés, és innen el lehet jutni a kastélyig is.

– Ön szíve szerint milyen funkcióban látná Hatvanpusztát 2026 után?

– Például nagyon szép hely lenne egy szanatórium számára. Nagyon alkalmas lenne rá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Karikó Katalin: Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat
A Nobel-díjas kutató szerint a tudományellenesség erősödése és a támogatások megvonása komoly kockázatot jelenthet. A kutatóbiológus az amerikai egészégügyi miniszter legújabb döntése hosszú távon gyengítheti az ország felkészültségét egy új pandémia esetén.


Karikó Katalin kutatóbiológus szerint az Egyesült Államok komoly veszélybe kerülhet, ha a jövőben új pandémia tör ki. Úgy véli, hogy az mRNS-vakcinák fejlesztésének leállítása jelentős nemzetbiztonsági kockázatot hordoz. „Amikor majd jön a következő pandémia, a fejlesztések leállítása hatalmas nemzetbiztonsági veszélyt fog előidézni. Akkor Amerika könyöröghet majd a kínaiaknak vagy Európának, hogy adjanak mRNS-oltásokat” – fogalmazott a Magyar Hangnak adott interjújában.

Mindezt azután mondta el a Nobel-díjas tudós, hogy az amerikai egészségügyi miniszter, Robert F. Kennedy Jr. nemrég

félmilliárd dollárral csökkentette az mRNS-vakcina kutatások szövetségi támogatását. Karikó szerint Kennedy minden döntését félreértésekre és hazugságokra alapozza, és már régóta ismert oltásellenes nézeteiről.

A kutató arra is kitért, hogy nem érti, hogyan erősödhetett meg ennyire a tudományellenesség az Egyesült Államokban. Megdöbbentőnek tartja, hogy tömegek örülnek annak, ha egy egyetem, például a Harvard, komoly támadások érik.

Felidézte, hogy amikor Magyarországon ellehetetlenítették a munkáját, elhagyta az országot, később pedig az Egyesült Államokból is távozott, miután a Pennsylvaniai Egyetemről elküldték.

Ezután Németországba ment, ahol a Biontechnél kezdett dolgozni – a cégről akkor még csak véletlenül, egy ismerősétől hallott.

Elmondta, hogy az mRNS-vakcinák mellékhatásai nem térnek el a hagyományos oltásokétól. Sokan mégis másképp gondolják, mert egyszerre sok felnőttet és idős embert oltottak be, akik az életkoruk miatt gyakrabban betegednek meg.

Karikó szerint az amerikai támogatások megvonása nem állítja meg a fejlesztéseket. Úgy látja, hogy az amerikai kutatók megtalálják a módját a folytatásnak, miközben Európában és Kínában továbbra is számos kutatás zajlik. Hozzátette, hogy ezeknek a vakcináknak a rákterápiákban is nagy szerepe lehet.

Jelenleg mintegy 150 különböző klinikai vizsgálat folyik világszerte mRNS-vakcinákkal, elsősorban különféle daganatos betegségek ellen. Három éve kezdtek személyre szabott mRNS-alapú oltásokat adni New Yorkban hasnyálmirigy-daganatos betegeknek, és a páciensek fele még ma is él, annak ellenére, hogy ez az egyik legagresszívebb ráktípus.


Link másolása
KÖVESS MINKET: