HÍREK
A Rovatból

Egyetlen nap alatt 6,5 milliót fizettek vissza: rekordot hozott a pünkösdi vonatkáosz a MÁV-nál”

Hegyi Zsolt vezérigazgató szerint a MÁV levonta a tanulságokat a hosszú hétvégéből, és azon dolgoznak, hogy a nyári időszakban az utasok minél kevesebb fennakadással juthassanak el a Balatonhoz.


Csak pünkösd hétfőn 11 500 vonatjegy után fizetett kártérítést a MÁV a késések miatt – erről Hegyi Zsolt, a vasúttársaság vezérigazgatója beszélt a Spirit FM Több-kevesebb című műsorában. Egyetlen nap alatt összesen hat és félmillió forintnyi kárigény érkezett. Ez lett a legmagasabb összeg, mióta június 1-jén elindult a késési biztosítás rendszere.

Hegyi Zsolt szerint a MÁV levonta a tanulságokat a hosszú hétvégéből, és azon dolgoznak, hogy a nyári időszakban az utasok minél kevesebb fennakadással juthassanak el a Balatonhoz.

Elmondta, hogy az eredeti ütemezéshez képest hamarabb forgalomba állították a korszerű, bérelt mozdonyokat, emellett a munkaszervezésen is változtattak. Ennek célja, hogy a szakemberek gyorsabban odaérjenek a meghibásodás helyszínére.

A vezérigazgató azt is kiemelte, hogy aki olyan vonattal utazott, amely érintett volt a késésben, az 48 órán belül megkapja a visszatérítést.

Szóba került az a keddi eset is, amikor a Szombathelyről Budapestre tartó InterCity kénytelen volt megállni Csornán, mert a kocsikban nem működtek a mellékhelyiségek. Hegyi Zsolt ezzel kapcsolatban elmondta: a protokoll szerint ilyen helyzetben beiktatnak egy megállót, ha az utasok jelzik, hogy szükségük van rá.

A műsorban reagált Vitézy Dávid egyik korábbi állítására is, miszerint Lázár János utasítására eltüntették a késve közlekedő vonatokat az informatikai rendszerből. Ezt Hegyi Zsolt cáfolta. Ugyanakkor elismerte, hogy az üzemeltetés során előfordulnak átszámozások, és ezek a vonatok eltűnnek a Vonatinfó térképről.

Hangsúlyozta, hogy ez nem befolyásolja a késési biztosítást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Elválik Till Tamás gyilkosának felesége – kirakták a közös lakásból, pszichológushoz jár
F. János párja korábban nyilvánosan kiállt férje mellett. A börtönlátogatás után viszont már máshogy látja a helyzetet.
Malinovszki András - szmo.hu
2025. szeptember 15.



F. János neve akkor vált ismertté, amikor a hatóságok a 2000-ben eltűnt Till Tamás ügyében őt gyanúsították a gyilkossággal. Bár korábban a felesége még kitartott mellette, most úgy tűnik, ez végleg megváltozott.

A fiatal nő öt hónappal ezelőtt még arról beszélt a Blikknek, hogy 15 év börtön esetén is várni fog férjére, mert szerinte „nem érdemli meg”, hogy elhagyják. Most viszont a lap úgy tudja,  bement hozzá a börtönbe, és közölte vele, hogy válni akar. Már meg is tette az első lépéseket a házasság felbontása felé.

A pár egy éve házasodott össze, és korábban több közös képet is megosztottak a közösségi oldalaikon. Boldognak tűntek, ám minden megváltozott, amikor a férfit a gyerekgyilkosság ügyével összefüggésbe hozták.

Dr. Lichy József, a kisfiú családjának ügyvédje a Blikknek megerősítette a hírt: „Meg tudom erősíteni az információt, a válásnak a kezdeményezését, mert a napokban a nő felhívott telefonon és magánemberként ezt közölte velem.”

„Arról is beszélt, hogy az egész életvitelét minden szempontból nagyon megterheli ez az ügy. Úgy tudom, a börtönben ezt a szándékát már közölte is a gyanúsítottal”

– mondta.

A Blikk információi szerint a 22 éves nő nehezen viselte a rá nehezedő terhet. Állítólag a munkáját is elveszítette, és sokan elfordultak tőle.

A feleséget telefonon érte el a lap újságírója, de csak annyit árult el, hogy kirakták a közös lakásukból, és most olyan helyen tartózkodik, amit nem szeretne megnevezni. Azt is elmondta, hogy annyira megviselték a történtek, hogy pszichológus segítségére volt szüksége. Jánosban csalódott, és már nem akar vele találkozni.

F. János tavaly vallotta be, hogy ő verte agyon a 11 éves kisfiút egy ácskapoccsal, majd eltüntette a holttestet. Először szabadon engedték, mivel az ügy elévülésére hivatkozott, de később mégis letartóztatták. Azóta visszavonta a vallomását, mondván, kényszer hatására beszélt. Legutóbb már azt állította, hogy elsodorta a gyermeket, de szerinte a főnöke ölte meg, és ő ásta el.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Publicus: 9 százalékkal vezet a Tisza, a Mi Hazánk és a DK is esélyes a bejutásra
A felmérés szerint a választók többsége elégedetlen az ország helyzetével. Minél nagyobb egy település, annál jobban várják az emberek a NER végét.


Kilenc százalékos előnnyel vezet a Tisza Párt a biztos szavazó pártválasztók között a Fidesz előtt – derül ki a Publicus Intézet friss kutatásából, amit a Népszava tett közzé. A jövő tavaszi választások kimeneteléről szorosabb eredményeket mértek, de az is látszik, hogy minél nagyobb településen élnek az emberek, annál inkább hisznek a kormányváltásban.

A felmérésben megkérdezettek 62 százaléka elégedetlen az ország helyzetével. Ha most vasárnap lenne a választás, 32 százalék a Tisza Pártra szavazna, 26 százalék pedig a Fidesz-KDNP-re.

A mostani állás szerint négypárti parlament jöhetne létre. A DK és a Mi Hazánk bejutna, de a Magyar Kétfarkú Kutya Párt éppen a küszöb alatt maradna.

A biztos szavazók körében 37–31-re, a biztos pártválasztóknál 46–37-re vezet a Tisza a kormánypártokkal szemben. A DK 6–7, a Mi Hazánk 5–6, az MKKP 3–4 százalékon áll. Az MSZP, a Jobbik, a Párbeszéd és az LMP támogatottsága mérhetetlen.

A válaszadók közel fele örülne, ha a kormány tavasszal megbukna, harmaduk viszont a NER folytatását támogatná. A kormánypárti szavazók 98 százaléka a mostani rendszer maradását szeretné, a tiszások ugyanilyen arányban váltanának. A kisebb pártok szavazóinak 90 százaléka szintén kormányváltást akar. A bizonytalanok közel fele nem foglalt állást, de akik válaszoltak, azoknál hét százalékponttal többen vannak a váltást támogatók.

A Publicus szerint a kormányváltás esélyéről megoszlanak a vélemények: a válaszadók 40 százaléka szerint jöhet változás, 37 százalék szerint marad a NER. A Fidesz-KDNP szavazóinak 87 százaléka biztos benne, hogy minden marad a régiben, míg a Tisza-szimpatizánsok 85 százaléka a kormány bukását várja.

A bizonytalanok körében teljes a kiegyenlítettség: ugyanannyian hisznek a folytatásban, mint a váltásban.

A településtípusok között nagy különbség mutatkozik. Budapesten 55 százalék szerint 16 év után megbukhat a kormány, a megyeszékhelyeken 42–33, a városokban 40–37 arányban várnak váltást. A falvakban viszont erősebb a Fidesz: itt 44 százalék hisz az újrázásban, és csak minden harmadik a bukásban.

Korábban már beszámoltunk róla, hogy más intézetek mérései is hasonló képet mutatnak. Az Idea szerint a biztos pártválasztóknál 48 százalékon áll a Tisza, 9 százalékponttal a Fidesz előtt, a teljes népességnél pedig 35–29 az állás. A Medián kutatása alapján a kormányváltást akarók aránya 60 százalék, és így 37–30-ra vezet a Tisza a Fidesz előtt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos a sápi vonatbaleset jelentéséről: Ha ettől nem kellene lemondania egy miniszternek, akkor mitől?
A független honatya dühösen reagált a sápi vonatbaleset hivatalos vizsgálati zárójelentésére. Úgy tűnik, megelőzhető lett volna a tragédia, ha a felújított vonalra felszerelnek egy alapvető biztonsági berendezést.


„A pár hete lezárult vizsgálat  hivatalos zárójelentése szerint a sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét” - kezdi hétfő reggeli Facebook-posztját Hadházy Ákos, rögtön feltéve a kérdést, „Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszter, akkor mitől??”

A politikus a 2023-ban történt sápi vonatbaleset nemrég elkészült zárójelentését megosztva felidézi, hogy „egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak.”

A vétlen mozdonyvezető életveszélyesen megsérült, egy órán át tartott, mire kiszabadították a roncsokból.

A honatya bejegyzése hangsúlyozza, hogy a vizsgálati jelentés két okot nevezett meg: „1) a mozdonyvezető kimerült volt és elaludt 2) bár a Püspökladány-Biharkeresztes vonal felújítását két hónappal a baleset előtt adták át ötven milliárdért (Lőrincék építették, kik mások), az egyik alapvető biztonsági berendezést nem szerelték fel a frissen felújított vonalon!”

Mi az a vonatbefolyásoló rendszer?

A politikus magyarázata szerint „Ennek az ún 'vonatbefolyásoló rendszernek' az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető meghaladja a tilos jelzést (figyelmetlenség, elalvás, rosszullét), akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot.” Ehhez szükséges egy jelző melletti jeladó, amit „minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll.”

A poszt szerint azonban a biztonsági berendezés a baleset idején ez nem működött, és azóta sem működik, mivel „a minisztérium  egyszerűen nem rendelte meg erre a vonalra ezt az egyszerű rendszert.”

„A biztonságon spóroltak”

Hadházy szerint először még a régi jelzőket sem akarták lecserélni, végül ezt megrendelték, „de az úgynevezett vonatbefolyásoló rendszert (EVM-120) már nem, mert spóroltak. A biztonságon.”

A képviselő állítja: a vizsgálati jegyzőkönyv pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági rendszer, az időben megállította volna a vonatot. A jelentés készítői pedig – Hadházy szerint – értetlenül álltak a döntés előtt.

„Semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spóroltást indokolta volna.”

A dokumentumokban egyetlen utalás szerepelt arra vonatkozóan, hogy a vonal a jövőben megkapja az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS).

Ez azonban „a vizsgálók szerint majd 2050 körülre várható, jelenleg tervben sincs”.

A képviselő rámutatott, hogy „a felújítás kezdetekor még nem Lázár volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen.” A jelentés alapján pedig „közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között.”

A politikus megjegyezte: „Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség. Lázár meg röhögve vadászgat továbbra is Batidán.”

A posztban Hadházy kitért arra is, hogy „az Origo tudósított a vizsgálat lezárásáról. Csak éppen egyszerűen elfelejtett írni arról, hogy működő (létező) biztonsági berendezés esetén nem lett volna baleset.”

Újabb probléma a miskolci vonalon

A honatya szerint ugyanazt a fajta jelfeladót spórolták ki a biharkeresztesi vonalon is, mint amiről tegnap a miskolci vonal kapcsán is írt. „Ott a miskolci vonalon nem működik évek óta több jelző jelfeladója. Az egyiknél emiatt (is) nem tudott megállni egy KISS motorvonat, de ott szerencsére nem lett baleset.”

A MÁV erre azzal reagált Hadházynak, hogy „a berendezés működik, de zavarérzékeny. A probléma pontszerű, nem a vonal egészét érinti. A jelfeladás az adott szakasz egy-egy pontján valóban nem azzal a megbízhatósággal működik, ahogy azt a MÁV-csoport megrendelte és elvárja.”

A honatya összegzésképpen megjegyezte: ezek szerint: „a biharkeresztesi vonalon úgy működik a biztonsági rendszer, ahogyan a minisztérium és a MÁV elvárja: sehogy”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Nem működik együtt a hatóságokkal Charlie Kirk merénylője
A gyanúsított, Tyler Robinson partnere is segíti a nyomozókat, de nem tudott a támadásról. Utah szerint a közösségi média is szerepet játszhatott az ügyben.


Ahogy arról múlt héten mi is írtunk, egy szabadtéri rendezvényen Utah államban lelőtték Charlie Kirk 31 éves jobboldali aktivistát. A gyanúsított, a 22 éves Tyler Robinson csaknem másfél nappal később adta fel magát, azóta azonban nem működik együtt a hatóságokkal – erről Spencer Cox, Utah állam kormányzója beszélt az amerikai sajtónak.

A kormányzó az ABC Newsnak elmondta, hogy Robinson környezetéből többen is segítik a nyomozást.

A New York Times korábban arról írt, hogy Robinson a Discord nevű platformon beszélgetett másokkal a lövöldözés után, és viccelődött azzal, hogy ő volt az elkövető. Cox erről azt mondta:

„Annyit tudunk biztosan, hogy ezek a beszélgetések biztosan megtörténtek, és az emberek nem hittek neki. Az egész egy viccnek tűnt, egészen addig, amíg be nem vallotta, hogy tényleg ő volt.”

Robinsont csütörtök este tartóztatták le, miután önként jelentkezett a rendőrségen.

Spencer Cox korábban a Wall Street Journalnak azt mondta, hogy Robinson „mélyen át volt itatva baloldali ideológiával”. A CNN-nek nyilatkozva hozzátette, hogy ezt a gyanúsított barátai és családtagjai állították.

A kormányzó beszélt arról is, hogy Robinson lakótársa – aki egyben a partnere – szintén együttműködik a hatóságokkal. Elmondása szerint a partner nem tudott a lövöldözésről, és jelenleg is segíti a nyomozókat. Megerősítette, hogy a partner jelenleg nemátalakító műtétre vár, de hozzátette: egyelőre nem tudják, ez összefügg-e az üggyel.

Az állami vádirat szerint Robinsont súlyosbított emberöléssel, lőfegyver jogellenes használatával és az igazságszolgáltatás akadályozásával gyanúsítják. Jelenleg óvadék nélkül ül a Utah megyei börtönben.

„Mindenféle embert kikérdezünk – mindenkit, aki ismeri őt –, és megpróbálunk többet megtudni arról, hogy mi volt a valódi indítéka”

– nyilatkozta Cox.

A kormányzó az elmúlt napokban több alkalommal is együttműködésre szólított fel, és a közösségi média káros hatásaira hívta fel a figyelmet. Korábban „ráknak” nevezte a közösségi médiát, és a CNN-nek azt mondta, ki kell vinni a telefonokat az iskolákból, valamint jobban felelősségre kell vonni a platformok üzemeltetőit.

A jobboldali aktivista Donald Trump elnök szövetségeseként vált ismertté. A Turning Point USA célja az volt, hogy a konzervatív értékeket népszerűsítse az amerikai egyetemeken, és támogatókat gyűjtsön a republikánus jelölteknek a tavalyi választásokon.

Kirk kiállt a fegyvertartás mellett, ellenezte az abortuszt, bírálta a transzneműek jogait, és hamis állításokat hangoztatott a koronavírusról. Támogatói szerint közvetlen stílusa és gondolkodása sokakhoz szólt, ellenzői viszont gyakran bírálták kijelentései miatt, amelyek szerintük sértették az LMBTQ-közösséget és a muszlimokat.

(via BBC)


Link másolása
KÖVESS MINKET: