Hamarosan eltörölhetik a tantárgyakat a finn iskolákban
Régóta jól ismert a finn oktatási rendszer sikere és minősége, hiszen az elmúlt két évtizedben a finn diákok a érték el a legjobb eredményeket a PISA-teszten. Hogy ezt tovább fokozzák, új ötlettel álltak elő a finnek, miszerint
tantárgyak helyett készségeket tanítanának a gyerekeknek a digitális világban.
Egyesek szerint azonban ez csökkentené az oktatás színvonalát.
A BBC szerint a tantárgyak eltörlésével a finnek gyakorlati tudássá szeretnék formálni az iskolában tanultakat, hogy segítség a gyerekek boldogulását a digitális világban. A diákoknak nem lesz szükségük könyvekre, hanem okostelefonok, laptopok, okostáblák és tabletek segítségével tanulhatnak majd.
A változtatás elsősorban arra épül, hogy kizárólag társadalmi, globális események és problémák segítségével tanítanák a gyerekeket.
Közösen megoldható feladatokon és kutatómunkán alapuló tanítást szerveznének,
hogy fejlesszék a gyerekek kritikai gondolkodását és felkészítsék őket a 21. század kihívásaira úgy, mint a globális problémákra, migrációra, gazdasági kérdésekre és az interkulturális világra.
Életkép egy finn iskolából
A Hauho Középiskola tavalyi projektmunkájában például a diákok közelebbről is megismerhették a bevándorlás helyzetét Finnországban. A tanulóknak felmérést kellett készíteniük a lakosok véleményéről, interjút készítettek menekültekkel, majd az eredményeiket megvitatták egy németországi iskola diákjaival, akik hasonló kutatást végeztek a saját környezetükben. A projekt keretében a gyerekek elkezdtek gondolkodni, és akár meg is változtatták saját véleményüket a témával kapcsolatban. Ilyen és ehhez hasonló programok segítségével szeretnék fejleszteni a gyerekek tudását.
Azt gondolom, hogy az egyik fő probléma az lehet, ha elhitetjük a gyerekekkel, hogy a világ egyszerű, és csak tényeket kell megtanulniuk. Fontos, hogy megtanuljanak gondolkodni és megérteni dolgokat, ami sokkal élvezetesebbé teszi a tanulást és ezáltal a jólétet is elősegíti."
- mondta a Helsinki Egyetem oktatáspszichológia professzora, Kirsti Lonka.
Életkép egy finn iskolából:
Azonban nem mindenki ért egyet az új rendszer ötletével. Egyesek úgy vélik, még inkább elmélyítené a szakadékot az okos és a kevésbé okos diákok között, valamint növelné a tanárok terheltségét is. Nem beszélve azokról az idősebb tanárokról, akik esetleg nem annyira járatosak a digitális kommunikációban és eszközökben.
Anneli Rautiainen, Finnország Országos Oktatási Hivatalának munkatársa szerint a változtatásokat fokozatosan szeretnék bevezetni, majd megnézik, hogy milyen eredményeket hoznak. Továbbra is tanítani fognak tantárgyakat, de egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a készségek elsajátítására.
• a tanítás magas szinten elismert és jól megfizetett szakma
• nincs iskolai vagy tanári számonkérés
• az iskolarendszer központosított, az iskolák nagyrészt állami támogatásúak
• rövid tanítási napok vannak, a nyári szünet pedig 10 hetes
• csak azok vesznek részt országos szintű vizsgán, akik tovább szeretnének tanulni 18 éves koruk után
• 195 diák jár átlagosan egy iskolába és 19 egy osztályba
• a sikert a hagyományosan nagy tiszteletben tartott tanároknak, az olvasásnak, és a nagyrészt homogén népességnek tudják be
• habár még mindig magas pontszámokat érnek el, Finnország teljesítménye romlott az elmúlt évek PISA-tesztjein
Címkép: Pixabay