HÍREK
A Rovatból

Fehérre festik a síneket, visszatérítik a késések árát, garantálják a klímát – itt vannak a MÁV és a Volán nagy bejelentései

Lázár János és Hegyi Zsolt számos újítást és fejlesztést mutatott be, amik kevesebb mint egy hónapon belül életbe lépnek. Közben azért megkapta a magáét az ellenzék is.


Június 21-től életbe lép a nyári menetrend, és a MÁV, valamint a Volán komolyabb erőforrásokkal készül a hőségriadókra. A vasúti közlekedést 250-300 busz is támogatja majd, amelyek párhuzamosan járhatnak a vonatokkal például a Déli pályaudvar és a Balaton között.

Lázár János építési és közlekedési miniszter a közlekedésinfón bejelentette: 2025. június 1-jétől bevezetik a késési biztosítást.

Ha a MÁV-nál vagy a Volánnál húsz percet késik a járat, a jegyár 50 százalékát visszatérítik.

Az új szabály a helyjegyekre is érvényes lesz.

A MÁV Plusz applikáció is fejlődik: most már buszjegyet is lehet venni rajta, és őszre érik el a csúcsát. Személyre szabott haváriaüzeneteket is bevezetnek. Április elsején elindult a rendszer, azóta egyre több funkcióval bővül.

A klímagarancia szerint az utasok már előre láthatják, hogy melyik jármű klimatizált. Mind a 3200 településre legalább egyszer klimatizált eljutást biztosítanak. A nyáron éjjel-nappal lesz klímaügyelet, a Déli pályaudvaron pedig egész éjjel hűtik a vonatokat, hogy reggel kellemes legyen felszállni. A Balatonon csak klímás buszok járnak majd.

Ezer új, klimatizált buszt is vásárolnak, az első 130 busz napokon belül megérkezik, ezek a Balatonnál kezdenek dolgozni. Egy busz 88 millió forintba került. Hetven mozdonyt is bérelnek 2026 tavaszáig, havonta három-négy darabot állítanak forgalomba.

Harminchat állomás felújítása indul saját forrásból. A Balaton északi részén áprilistól júniusig tart a felújítás, Székesfehérvár és Balaton között visszaállították a 100 kilométer per órás sebességet.

Ezzel másfél-két percet nyertek a menetidőben.

Budapest és Székesfehérvár között 160 kilométer per órával haladnak a vonatok, így 3 percet nyernek. Pécsen fehérre festik a sínszálakat, hogy csökkentsék a hőség okozta deformálódást.

A haváriaközpont is elkészült, amely a 200 buszból álló tartalékrendszert működteti. Akkor vetik be, ha ellehetetlenül a vasúti közlekedés, zsúfolt a vonat, vagy előre tervezett nagyszámú csoport utazása várható. Ilyenkor személyesen kell tájékoztatni az utasokat a peronon.

A sajtótájékoztatón elhangzottak szerint többen használják a közösségi közlekedést, mint bármikor korábban. 2024-ben 115 milliárd forint értékben adtak el jegyeket és bérleteket, ez rekord. Ezt is az egyik legnagyobb eredményének tartja a miniszter.

A nagyvárosok környékén is változott az agglomerációs közlekedés, nemcsak Budapesten, hanem Szegeden, Győrben, Miskolcon és Debrecenben is.

A 14 év alatti gyerekeknél elfogadják az életkor igazolására a diákigazolványt és annak másolatát is. Egy 150 éves szabály is megszűnik:

a MÁV és a GySEV díjszabása azonos lesz.

A Magyar Vagon száz IC- és vasúti kocsit újított fel. Most azon dolgoznak, hogy 285 IC-kocsit vásároljanak egy 20 éves futamidejű hitellel. A Pécs–Győr vasútvonalat is fejlesztik a nyáron. Budapest és Békéscsaba között odafigyelnek arra, hogy klimatizált vonatok közlekedjenek.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerint olcsóbb és jobb lesz a vasúti közlekedés. A nyári szezonban az IC-kocsikból idén 50-nel több lesz, mint tavaly. A klímás járműveket is okosabban osztják majd be.

A MÁV–Volán-csoport székházára idén 20 milliárd forintot szánnak. Lázár erre azt mondta: „mindig nagy érdeklődéssel hallgatom Nagy Márton jóslatait, és érdeklődéssel várom, hogy bejönnek vagy sem”. Szerinte „ha nincs beruházás, nincs gazdasági növekedés”. Mint mondta: a gazdasági minisztérium kérte, hogy költözzenek új irodaházba.

Az ellenzéket is bírálta Lázár az EU-s források felfüggesztése miatt. Szerinte a felfüggesztett 55 százalékban nincs közút, csak vasút maradt. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a szolidaritási hozzájárulás miatt a főváros a csőd szélére kerülhet. Erre Lázár azt mondta: „A főváros működéséért a főpolgármester felel. Nem kellett volna hagyni szétlopni a BKV-t.” Rákosrendező ügyében szerinte jó irányba mennek a dolgok, konstruktív megbeszélések zajlanak.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
„Találtunk két útlevelet” – megszólalt a 8 magyar áldozatot követelő kenyai repülőgép-baleset egyik szemtanúja
A gép 10 perccel a felszállás után, kb. 40 kilométerrel a felszállási helyétől zuhant le. Gyerekek is vannak az áldozatok között.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, repülőgép-szerencsétlenség történt Kenyában, a Maasai Mara nemzeti park felé tartó úton. A balestben 11-en haltak meg, köztük nyolc magyar állampolgár.

Az esetről videós anyagot forgatott a Citizen TV Kenya helyi csatorna. Ebben elmondják: A reggel a Kwale megyei Tsimba Goliniben történt repülőgép-szerencsétlenségben elhunyt 11 ember holttestének kiemelése még folyamatban van, mivel a heves esőzések nehezítik a munkálatokat.

A gépen 10 turista – nyolc magyar és két német állampolgár – valamint egy kenyai pilóta utazott. A Mombasa Air Safari tulajdonában lévő repülőgép a Diani repülőtérről szállt fel, és a Maasai Marában található Kichwa Tembo felé tartott.

A Közlekedési Minisztérium közlése szerint a gép 10 perccel a felszállás után, Diani-tól 40 kilométerre tűnt el a radarról. A gép egy bozótos területre zuhant és felrobbant. A balesetet senki sem élte túl.

Szemtanúk egy robbanásról és a helyszínen tomboló tűzről számoltak be. A mentési munkálatokat nehezíti, hogy a holttestek szétszóródtak.

Belio Kipsang, a bevándorlási hivatal államtitkára a helyszínre látogatott, és megerősítette, hogy a baleset okának kivizsgálását a légi baleseteket vizsgáló osztály vezeti. A repülőgépet üzemeltető cég ígéretet tett, hogy együttműködik a hatóságokkal és támogatja az áldozatok családjait.

Egy szemtanú úgy fogalmazott: „Amikor otthon voltam, körülbelül 500 méterre [a helyszíntől], egy nagyon hangos zajt hallottam, aztán egy robbanást.”

Egy másikuk szerint:

„Amikor odaértünk, láttuk, hogy a tűz nagyon erősen ég. Nem tudtuk eloltani. Amit találtunk, azok felismerhetetlen emberi testrészek voltak... és papírok voltak szétszóródva, találtunk vagy két útlevelet és két személyi igazolványt...”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
A La Repubblica közzétette a videóját Orbán Viktorról, aminek tartalmát Orbán Balázs szerint elferdítettek
Orbán Rómában beszélt az orosz olajról, az árakról és az amerikai szankciókról. A videó alapján az olasz újságíró faggatta, Trump nevét ő nem mondta ki.


Orbán Viktor hétfőn Rómában járt, ahol pápai audiencián is részt vett. A látogatás után a Minerva szálloda előtt az olasz sajtónak nyilatkozott, és szóba kerültek az orosz szankciók is.

Az olasz Repubblica című lap arról számolt be, hogy Orbán Donald Trump döntését is bírálta, aki még elnökként szankciókat vezetett be a Rosznyefty és a Lukoil orosz olajvállalatok ellen. A cikk szerint a magyar miniszterelnök washingtoni látogatásán azt is felvetheti majd, hogy ezeket az intézkedéseket érdemes lenne visszavonni.

A magyar kormány szerint azonban a lap félreértelmezte Orbán Viktor szavait. Orbán Balázs politikai igazgató szerint a cikk címe félrevezető, mert hamis képet fest arról, mi hangzott el valójában.

A Repubblica egy videót is közzétett a helyszíni beszélgetésről. A felvételen Orbán Viktor arról beszél, hogy Európának kevés beleszólása lesz abba, hogyan alakul a kontinens biztonsága vagy az orosz–ukrán viszony. Ezeket inkább az oroszok és az amerikaiak fogják alakítani. Ezután arról is szót ejtett, hogy szerinte Európa elveszítheti versenyképességét, amit szerinte a zöldfordulat és az energiaárakat növelő döntések is befolyásolnak.

Amikor az újságíró rákérdez, hogy hibázott-e Trump a szankciókkal, Orbán így válaszol:

„Hamarosan Washingtonban leszek, és beszélünk majd erről. Különösen az érdekel, hogyan tudnánk a magyar gazdaság számára egy működőképes rendszert kialakítani, mivel Magyarország nagymértékben függ az orosz olajtól és gáztól. Nélkülük az árak az egekbe szöknének, és súlyos ellátási hiány alakulhatna ki.”

Az újságíró ezután újra visszakérdez, hogy a szankciók szerinte túlzók-e. Orbán válasza: „Magyar szemszögből igen.” A miniszterelnök azt is elmondja, hogy próbálnak egy Magyarországra szabott különleges megoldást találni.

A Repubblica később reagált arra is, hogy Orbán Balázs fake news-nak nevezte a tudósításukat. Azt írták: „szerencse, hogy megnyomtuk a felvétel gombot a telefonon”, és úgy vélik, a videó alátámasztja az állításaikat.

A fake news ellen küzdő Orbán Balázs egyébként egy másik mai posztjában egy mesterséges intelligenciával készített, hamis állításokat tartalmazó videót készített Magyar Péterről.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Török Gábor: Sokféle tudatos hazugság volt már nálunk a kampányokban, de ez szintlépés
A politológus szerint ilyen mennyiségű és ilyen minőségű hazugsággal eddig még senki nem próbálkozott, és valószínűleg a magyar politikatörténetben új nevet fog kapni a jelenség, amit a kormány csinál.


Török Gábor is reagált a kormány mesterséges intelligenciával készült videóira és képeire, amelyeknél valótlan állításokat adtak Magyar Péter szájába, illetve manipulált képeket is felhasználtak.

A politológus Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében történelmi és kampánytörténeti kontextusba helyezte a jelenséget. A poszt elején egy Bismarcknak tulajdonított, de valójában egy Louis Berger nevű német nemzeti liberális politikushoz köthető idézettel vezette fel mondandóját: „Sohasem hazudnak annyit, mint választás előtt, háború alatt és vadászat után.”

Török emlékeztetett arra, hogy a magyar politikai életben sokféle tudatos hazugság felbukkant már a kampányokban, de szerinte az egyik legdurvább a 2006-os eset volt: „Eddig talán a 2006-os szocialista módszer volt a legdurvább. Ahogy az akkori miniszterelnök később zárt körben megfogalmazta: ‘Nyilvánvalóan végighazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz.’”

A politológus szerint ugyan a mostani kampányeszközök sem példa nélküliek, de így is komoly szintlépést jelent az, amit az elmúlt hónapokban látni lehetett.

„Ami most történik, az sem újdonság, volt már ilyen is sokszor, de egyértelműen szintlépést látunk ezekben a hónapokban.”

Török úgy látja, most nem elsősorban az ország helyzetéről hangzanak el valótlan állítások, hanem az ellenzék szándékairól, ráadásul ezt már nem is csak célozgatások szintjén teszik: „Itt (elsősorban) nem az ország helyzetéről hazudnak, hanem az ellenfél szándékairól mondanak nyilvánvalóan igazolhatatlan, hamis dolgokat. És már nem is csak suttogva, hanem frontpolitikusok szájából, beleállva.”

Szerinte ilyen mennyiségű és ilyen minőségű hazugsággal eddig még senki nem próbálkozott:

„Ilyen mennyiségben és ilyen minőségben korábban még senki sem próbálkozott ezzel, valószínűleg önálló fejezetet és valami szemléletes elnevezést érdemel majd a magyar kampánytörténelemben.”

Posztja végén úgy fogalmazott: „De addig még azt is megtudjuk, hogy miképpen reagálnak erre a magyar választók.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Repülésre alkalmas volt az időjárás, a gép is jó állapotban volt“ – ezt mondta a kenyai lágitársaság elnöke a nyolc magyar áldozatot követelő tragédiáról
Az áldozatok két család és egy ismerősük voltak, a külügy azonosítja őket. A konzul a helyszínre indult, miközben szemtanúk szakadó esőről és rossz látásról beszélnek.


Tizenegyen meghaltak egy kenyai kisgépes balesetben, köztük nyolc magyar. A Mombasa Air Safari menetrendszerinti járata a Diani repülőtérről a Masai Mara Nemzeti Parkba tartott

„Az eset a felszállás után 10 perccel történt; a gép emelkedő terepnek csapódott. A repülésre alkalmas volt az időjárás, a gép is jó állapotban volt. Gyakran használtuk, és rendszeresen ellenőriztük a műszaki állapotátö – idézte az RTL Híradó John Cleave-t, a Mombasa Air Safari elnökét. „Nagyon tapasztalt kapitány volt; jól ismerte az útvonalat és a repülőgépet” – tette hozzá a cégvezető.

„Nyolc magyar állampolgár, két család tagjai és egy ismerősük hunyt el. Sajnos két kiskorú is van az áldozatok között. Az azonosítás folyamatban van; amint megkapjuk a hivatalos információt az áldozatok személyazonosságáról, a hozzátartozók értesítése megtörténik” – ezt már Szijjártó Péter külügyminiszter mondta el a tragédia kapcsán.

A külügy szerint a konzul a helyszínre indult, a miniszterelnök részvétét fejezte ki. A katasztrófát senki sem élte túl; 11 ember volt a fedélzeten – hangzott el az RTL Híradóban.

„Bár ez egy légcsavaros, gázturbinás hajtómű, tehát viszonylag kevés karbantartást igényel, és a karbantartást komoly szakműhelyekben kell elvégezni, az afrikai régióban – különösen ebben a légi szolgáltatói szegmensben – a karbantartási viszonyok nem a legjobbak”

– értékelte a balesetet a csatornának Madas László, repülési igazságügyi szakértő.

A tragédia körülményeit a helyszínen egy független szakértőkből álló bizottság vizsgálja.

Az RTL Híradóriportja a tragédiáról

Link másolása
KÖVESS MINKET: