Ezért lesz drágább a jövőre induló budapesti e-jegyrendszer
Jövőre várható a budapesti tömegközlekedésben a RIGO, azaz az elektronikus jegyrendszer fokozatos elindítása. A tervek szerint nem pont úgy fog működni, ahogy a már egyre több magyar számára ismert Oyster Londonban, ahol bizonyos összegeket kell rátölteni a mágneskártyánkra, és arról vonják le az egységeket a megállóknál, minden alkalommal kiírva, hogy mennyi maradt még rajta. Itthon az utazási egyenleget a BKK központi rendszere tartja majd nyilván, a szolgáltatás ellenértékét pedig a kártyához tartozó számláról fogják levonni - írja a portfolio.hu.
2013-ban, Vitézy Dávid vezetésével indult el a jegyrendszer kidolgozása; akkor 2016-ra tervezték a bevezetését. A mostani kilátások szerint jövő év végére készül el.


Az eleinte tervezett költségeket azonban az alábbi tényezők fogják növelni egy tegnapi közgyűlési előterjesztés szerint:
1. Az új utasforgalmi modell, forgalomszámlálási adatok és utasforgalmi szimulációk alapján, és az eredeti terv óta megváltozott építészeti, technikai, forgalmi változások miatt, növelni kell a beléptető kapuk számát: 16,3 százalékkal, 113 darab kapuval kell többet telepíteni.
2. A járművek száma és típusa folyamatosan változik, a projekt ez alapján is módosul.
3. Az eredetileg tervezett 300 automata helyett 366 darabot kell integrálni,
4. 3G helyett 4G technológiát alkalmaznak majd,
5. Az M3-as metró felújítása miatt a munkálatok egy részét átütemezik, ami többletköltséget jelent.
6. A rendszert úgy tervezik, hogy egyéb közlekedési szolgáltatásokkal is kompatibilis legyen (Taxi, Mol Bubi, HoHo, P+R, Car sharing)
A kivitelezési szerződés módosítása értelmében a főváros 3,16 milliárddal többet fizet a kivitelező cégnek a rendszer telepítésére, melyet a tartalék keretből finanszíroznak meg.
Viszont az előterjesztés szerint módosulnak az üzemeltetési feltételek, amelytől a BKK 2 milliárdos költségcsökkentést vár. A projekt összköltsége így végül csak 2 százalékkal növekszik a becslések szerint.
Azt természetesen még nem tudni, hogy ezt a növekedést milyen mértékben próbálják majd az e-jegyet és e-bérletet vásárló tömegközlekedőkön bevasalni.
Címkép: Facebook