UTAZZ
A Rovatból

Budapestet ajánlja bringázásra egy utazási blog

A Friday Flats Travel Blog szerint az idei év legígéretesebb városa Budapest. Hogy miért?

Link másolása

Biztosan hallottatok már a hatalmas nyugat-európai kerékpármegosztó hálózatokról, Skandinávia elképesztő bicikliútjairól és Hollandia valamint Dánia fantasztikus, kerékpárbarát városairól. De mi a helyzet Kelet-Európában? A valaha csak „szegény ember járművének” nevezett kétkerekű egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, és az Y generáció körében is egyre divatosabb közlekedési eszközzé válik. Íme, egy rövid áttekintés néhány nagyszerű, kerékpározás tekintetében fejlődő, kelet-európai városról.

6. Tartu, Észtország

Az Észtország déli részén található, 100.000 lelket számláló város nagyszerű kerékpáros vásárrá fejlődött. Ez a remek elhelyezkedésű kisváros kiváló hely az egészséges és környezetbarát közlekedésre. Emellett Tartu egyetemi város is és lakosságának ötöde diák, akik szó szerint imádják a biciklizést.

Tartu ezen kívül részt vesz egy észt-lett közös projektben, a Tour de LatEst-ben, amely program több mint 1000 kilométernyi bicikliút építését célozza meg Lettország és Észtország területén. Tartu városa lenne ennek az útnak az egyik állomása. A város lelkes biciklis közösséggel rendelkezik és népszerűek a kerékpáros felvonulások is. Ha Tartuban jártok, mindenképpen nézzétek meg az egyik legnagyobb rendezvényt, a Tour d’ÖÖ-t.

5. Bukarest, Románia

Bukarest az utóbbi években igazi kerékpáros reneszánszát éli, a biciklizés divatos időtöltéssé vált. Megjelentek ilyen tematikájú bárok is, mint például az Origo vagy a Bicicleta, ahol kerékpárokat állítottak ki dizájnelemként. Emellett megjelentek a kerékpárosboltok, a hetente induló biciklitúrák és a kerékpározással kapcsolatos blogok is. A l’Velo kerékpáros folyóirat például kevesebb, mint három év alatt 750.000 regisztrált előfizetőt tudhat a magáénak.

Ezen kívül a híres román kerékpármárka, a Pegas (ami a kommunizmus bukása után eltűnt) fiatal vállalkozók segítségével újraéledt. A bukaresti biciklis reneszánsz a „stílusos kerékpározás” jegyében zajlik. A Skirtbike az egyik legjelentősebb kezdeményezés: ez egy évente megrendezésre kerülő fesztivál, ahol nők ezrei népszerűsítik a stílusos kerékpározást, ami egy igazán új színfoltja a város utcaképének.

City-cycling-in-Bucharest-2014-head-east

4. Ljubljana, Szlovénia

Ljubljana 2013 októberében adott otthont egy közép- és kelet-európai kerékpározásról szóló konferenciának, amivel végképp kiérdemelte a helyét a városi kerékpározás térképén. Ljubljana az utóbbi években jelentős mértékben támogatta a kerékpározást, kiemelkedő eredménnyel. A lakók és a turisták könnyedén körbebiciklizhetik a várost az önkiszolgáló kerékpárkölcsönző rendszernek, a Bicikelj-nek köszönhetően. A nap huszonnégy órájában, az év minden napján 300 kerékpár kölcsönözhető mintegy 31, a városban létrehozott állomáson.

A kerékpárral való közlekedés lehetővé teszi, hogy megismerhessük Ljubljana elképesztő pezsgését és kiélvezhessük a programokat, amiket a város kínál. A kerékpározás főleg a város egyetemén tanuló több ezer hallgató körében népszerű. Számos közlekedési lámpa, új útvonalak és kereszteződéseknél elsőbbségi közlekedés teszi könnyebbé a bringázást a városban. A fejlesztések tekintetében Ljubljana fényévekkel a többi kelet-európai főváros előtt jár.

city-cycling-in-Ljubljana-2014-head-east

3. Lviv, Ukrajna

Kijevvel ellentétben ez az Ukrajna nyugati részén fekvő, 700 ezres város nagyon komolyan támogatja a kerékpáros kultúrát. Helyi civil szervezetekkel, kerékpár-kereskedőkkel, kerékpárbarát partnerekkel és a világ más kerékpáros városaival együttműködve a város egy fenntartható mobilitási tervet követ. Érdekesség, hogy Lviv városában a kerékpárprojektet nem a társadalmi elvárás hívta életre.

A polgármester szerint az egyik legnagyobb nehézség a kerékpározás népszerűsítése kapcsán, hogy át kell formálni az emberek gondolkodásmódját, hiszen jelenleg a lakosság részéről nincs igény a kerékpározásra. „Megkérem az embereket, hogy pattanjanak a kerékpárjukra és szorítsák ki az autókat az utakról” - tette hozzá a polgármester. A döntést valószínűleg nagyban befolyásolta, hogy az autók száma jelentősen megnövekedett a városban, ami a kormányzat számára két lehetőséget hagyott: élhetőbbé tenni Lviv-t az emberek számára, vagy kényelmesebbé tenni az autók számára. A lvivi nők fedezték fel először a biciklizésben rejlő lehetőségeket és 2013 nyarán egy kerékpáros felvonulással bebizonyították, hogy Lviv igenis a kerékpárosoké.

2. Gdansk, Lengyelország

Gdansk rendelkezik Lengyelország egyik legaktívabb biciklis közösségével, nem véletlen tehát, hogy a várost sokan az ország kerékpáros fővárosaként tartják számon. A 465 ezer fős lakossággal, valamint lengyel, német és holland gyökerekkel rendelkező város Lengyelország északi részén, a Balti-tenger partján helyezkedik el. Talán a holland gyökerek magyarázzák, hogy a város hatalmas kerékpáros infrastruktúrával rendelkezik.

Gdansk volt az első város Lengyelországban, ahol sajátos kerékpáros elemek jelentek meg. Ilyen például a különleges új közlekedési tábla, amely a motorosokat és autósokat figyelmezteti, hogy adjanak helyet az úton haladó kerékpárosoknak. A városban található több mint 100 kerékpáros közlekedési lámpa, egy biciklimegosztó hálózat, csaknem 4000 kerékpárosoknak kialakított parkoló és számos kerékpárút is, így Gdansk méltán kiérdemelte a lista második helyét.

7916309536_2091ce11f9_z

1. Budapest, Magyarország

Budapest a kerékpáros kultúra és a növekvő kerékpáros infrastruktúra tekintetében a régió élén áll. A város 2013-ban a 13. helyen szerepelt a népszerű kerékpáros piackutató, a Copenhagenize kimutatásában, a kerékpáros kultúra gyors fejlődése kapcsán. A kerékpáros kultúra gyors fejlődésére jó példa, hogy az egyik bringás életmód-blog, a Hungarian Cycle Chic már több mint 15.000 követővel rendelkezik a Facebookon, és különleges biciklis élményeket kínál mindenki számára.

Budapesten a 2013 áprilisában megrendezett Critical Mass kerékpáros felvonulás volt a világ eddigi legnagyobb biciklis rendezvénye, körülbelül 100.000 résztvevővel. A Critical Mass 2004-ben indította grassroots programját, ami elképesztő fellendülést hozott a kerékpározást illetően a magyar fővárosban.

A Magyar Kerékpáros klub felmérése szerint 2011-ről 2012-re a kerékpárosok száma megduplázódott. A legutóbbi fejlesztés a közösségi kerékpármegosztó rendszer elindítása, ami 2014 áprilisától több mint 1000 biciklivel 75 helyen várja az érdeklődőket, a belvárosban mintegy 15 négyzetkilométernyi területet lefedve. Budapest lakosságára és a turistákra fényes jövő vár a kerékpározási lehetőségeket illetően.

bp

Forrás: Friday Flats Travel Blog

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Egy nap nem elég! - Új fejezet nyílt a miskolci turizmus történetében
Felújított épített és megújult természeti környezet várja a Miskolcra érkező turistákat több uniós forrásból finanszírozott fejlesztésnek köszönhetően. Új arcát mutatja a miskolctapolcai Csónakázó-tó és az azt körülölelő őspark, a felújított Avasi kilátó és a Horváth-tető is.

Link másolása

Miskolctapolca jól ismert brand a hazai turizmusban, a város idegenforgalmának zászlóshajójaként emlegetett desztináció évtizedek óta nagyszámú vendéget vonz. A Barlangfürdő szomszédságában található Csónakázó-tó és park felett viszont eljárt az idő, egy népszerű utazási céltól pedig elvárható, hogy rendezett környezettel fogadja az oda érkezőket. Ezt a célt szolgálta a „Miskolctapolca turisztikai fejlesztése” elnevezésű - Széchenyi 2020 Program részét képező -, európai uniós pályázat, melynek köszönhetően olyan fejlesztések mentek végbe, melyek hozzájárultak Miskolc turisztikai vonzerejének növeléséhez.

Újrafestett zászlóshajó

A komplex turisztikai fejlesztéscsomagnak köszönhetően az ide érkezők megtapasztalhatják, hogy lépten-nyomon egy-egy csoda várja őket, azokat megismerni szinte egy nap már nem elég. Amellett, hogy iszapmentesítették a tavat, a parkban új sétányokat alakítottak ki, pihenőpadokat, asztalokat és szeméttárolókat helyeztek ki. Az utcabútorok és a kandeláberek telepítése mellett növényeket ültettek. A komfortérzetet fokozzák az új, interaktív táblák is, melyek hasznos információkkal ellátott, háromdimenziós felületeken mutatják be a környék élővilágát. Egy digitális kijelzőt is telepítettek, az érintőképernyős felületen a látogató minden alapvető, fontos és érdekes, helyi információt megkap, a tájékozódást digitális térkép segíti. Egyfajta kincskeresésként pedig bronzból készült minifigurák mutatják be a térség állatvilágát és nevezetességeit a látogatóknak. Erről bővebb információkat ide kattintva találsz!

Régi terek új időkre hangolva

Felújították az Akropolisz Szabadtéri Színpadot is. A padokat kényelmes székekre cserélték, a kavicsos talaj helyére térkő borítás került, felújították az öltözőket, valamint külön feljárót építettek ki a színpadhoz. A Barabits Fülöp sétány egységes arculata jó példa lehet további, hasonló beruházásokhoz, az ötletek között pedig még számos, további elem szerepel a szabadtéri mozitól kezdve, a napozóágyak telepítésén át gasztronómiai és zenés programokig. További információk Miskolctapolcáról, ide kattintva!

A hegy megmozdult, az utóhatások most következnek

A vonat ablakából megpillantott lakótelep toronyházai, vulkanikus domb, amit a város hegyének becéznek, kőkori szakócák, a református templom miskolcikumként emlegetett jellegzetes harangjátéka, az emblematikus kilátó, borospincék, kilátás a városra és a Bükkre. Volt idő, amikor státuszszimbólumnak számított, ha valakinek pincéje volt a 114 méterrel Miskolc fölé magasodó dombon, amiről sokan, sok mindent gondoltak és éreztek az elmúlt évtizedekben. Ez mind az Avas.

Egy évtizede ha valaki a belvárosból az Avasra pillantott, a református templomon és a kilátón kívül szinte csak fákat és bokrokat láthatott. Ma már több látszik a hegyből, főleg amikor valamilyen rendezvény miatt nyüzsög zenével, lampionokkal, tömeggel és jó hangulattal. A környéken több mint kilencszáz pince és borház, valamint számtalan kanyargós utca található különleges, egyedi hangulattal. Az önkormányzat, civilek, borbarátok és turisztikai szereplők fogtak össze Miskolcon, hogy a sokáig szunnyadó történelmi Avas újra egy szebb arcát mutathassa. Ehhez kapcsolódott a Borangolás nevű bor- és gasztronómiai rendezvénysorozat is azzal a céllal, hogy a hagyományos, helyi és egyedi pincekultúrát újjáélesszék. A rendezvény kezdetben hatszáz érdeklődővel indult, 2023-ban viszont a program két nap alatt elérte a harmincezres látogatószámot. Az Avason való boros kalandozás, az egyedi környezet és a változatos zenei kínálat - mindez pár lépésre a belváros nyüzsgésétől - egyre több vendéget vonz. A környék népszerűségét jelzi, hogy az utóbbi években csaknem száz pince cserélt gazdát.

Fotó: Horváth Csongor

Turizmust erősítő beruházások

Tovább erősítette a turizmust az a beruházássorozat, mely a Széchenyi 2020 Program részeként valósulhatott meg. A Történelmi Avas turisztikai fejlesztése című projekt részeként a többi közt átépítették és modernizálták az Avasi kilátót, melynek korlátján található mini szobrok pedig egy városismereti sétára invitálnak, továbbá fejlesztették a környezetét, bővítették a Bormúzeumot, felújították az Avasi Református Templom tetőszerkezetét, izraelita emlékhelyet alakítottak ki, továbbá fejlesztették a Bortanyát is.

Régi iránytű új köntösben

Egyre több dolog miatt van miért felmenni a hegyre, és egyre gyakrabban téma az Avas, az ottani társasági események és a Horváth-tetőn épült szabadidőpark. A 60 éves Avasi kilátó már sok mindent látott, ha beszélni tudna, sok mindent mondana. Látta az acélváros virágzását, a változást, az ezredfordulót, a kiútkeresést, és minden bizonnyal látja majd a jövőt is. Tervek bőven maradtak: új parkolók, sétányok, kerékpárosok számára tervezett beruházások. Egy biztos, az Avas mindig a miskolciaké volt és az is marad. Az pedig, hogy mi tartogat a következő években Miskolcnak, és hogy mit tesznek érte az itt élők, az csak rajtuk múlik. A jelek szerint konkrét tervek és eredmények is vannak, ezért is mondják: Ideje másképp gondolni az Avasra. További információk az Avasról, ide kattintva!

Fotó: Horváth Csongor


Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
A Rovatból
Jelentősen megnőtt a Velencei-tó vízszintje, majdnem háromszorosa a két évvel korábbinak
Volt ok az aggodalomra, mert a tó annyira leapadt korábban, hogy már csak 53 centiméternyi víz volt benne. Megmutatjuk milyen volt.

Link másolása

Csütörtök reggel Agárdnál 145 centimétert mutatott a vízmérce - írja az Időkép.

Már február elején újra a régi fényében pompázott a Velencei-tó, a 2022-es kritikusan alacsony vízállást követően ugyanis ekkorra 75 centiméterrel emelkedett a vízszint.

Az elmúlt időszakban ez az emelkedés tovább folytatódott, csütörtök reggel már 145 centimétert mutatott a vízmérce Agárdnál, vagyis az 53 centiméteres rekordalacsony vízállás óta mára közel egy méterrel (92 cm) emelkedett a Velencei-tó vízszintje.

Ez az érték már meghaladja a 140 centiméteres alsó szabályozási szintet, így a tó újra a régi fényében pompázik.

Ilyen állapotok volttak 2022-ben:

Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.

Link másolása

A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk