SIKERSZTORIK
A Rovatból

„Leveleket, mohát, hamut használnak” – az indiai nők menstruációs szegénységét oldja meg két magyar fejlesztése

A téma érzékenysége és nehézsége miatt nem sokon múlt, hogy feladják – de végül nyertek a versenyen.

Link másolása

Lehetséges, hogy Magyarországról két fiatalember megoldást nyújtson más földrészen élő nőknek komoly higiéniai-menstruációs szegénységbeli problémáikra? Miért fontos ez nekik? Miért pont ez a projekt? Amikor először hallottam róla, hogy még egy világversenyt is megnyertek a fejlesztésükkel, őrülten büszke lettem, hogy az egyiküket ismerhetem, és hogy ilyen nemes célért dolgozik. Mindenképp meg akartam szólaltatni Dr. Ország-Krisz Axelt, hogy mi vezette el odáig őt és kollégáját, Dr. Vécsey Richárd Ádámot, hogy ennyire messzire lépjen egy átlag IT-s komfortzónájából, és a puszta segítő szándék vezérelje egy olyan ügyben, ami sokak számára még mindig tabu. Axelről azért egy mondatban annyit elárulok, hogy egy főiskolára jártunk, és bár majdnem húsz éve nem találkoztunk élőben, minden évben, minden nőnapon kapok tőle egy kedves üzenetet. Azt hiszem, ez már önmagában árulkodó. A Rotathon: Innovate. Empower. Impact. nevű versenyen a kihívás támogatója által odaítélten első helyezést értek el.

Facebook-posztjában így mesélt először a projektről:

"A fejlesztés során többször kerültünk mélypontra. Sőt volt, amikor abba akartuk hagyni, annyira nyomasztó és lelkileg megterhelő volt a témáról olvasni. Ekkor mindig arra gondoltunk, hogy nekünk meg lenne a lehetőségünk feladni és elzárkózni a probléma elől, de azok a nők, akik mélyszegénységben élik a mindennapjaikat, ők nem tudnak elbújni. Képzeld el, hogy Indiában vannak olyan térségek, ahol a nőknek 30-40 km-t kellene megtenniük azért, hogy olyan helyre jussanak, ahol lenne lehetőségük beszerezni a tisztálkodási és higiéniai eszközöket. Azért feltételes módban, mert az esetek többségében pénzük sincs arra, hogy ezeket megvásárolják. Az iskolás korú lányok az iskolában gyakran kapnak adományként tisztasági betétet. Persze sokszor el sem tudnak jutni az iskolába. Évente körülbelül 23 millió olyan lány van, akik kimaradnak az iskolából az első menzeszük után. A nőknek mindössze 36%-a, körülbelül 355 millió használ betétet vagy valamilyen kendőt.

Akik szegénységben élnek, megpróbálnak mindenféle alternatív módot találni: használnak rongyokat, leveleket, mohát, hamut. Igen, hamut. Mindezt egy olyan közegben, ahol a menstruáció tabu, nem beszélnek róla. Számukra az egyetlen lehetőség az, ha támogatásként kapnak betétet, szappant, törlőkendőt, illetve elmagyarázzák nekik a mindennapi helyes tisztálkodás fontosságát.

Ez csak a jéghegy csúcsa. Ezek olyan élethelyzetek, amelyeket senkinek sem lenne szabad megtapasztalnia. Az egészet pedig nagyon könnyű lenne félresöpörni azzal, hogy a probléma Európából nézve nem jelentős, India nagyon messze van. Erre csak azt lehet mondani, egyes felmérések szerint a hazai nők körülbelül 30%-a él a menstruációs szegénységben. A probléma sajnos sokkal közelebb van, mint azt a legtöbben gondolnánk."

Magatokról, kérlek, mesélj pár mondatban! Kik vagytok?

Szeretünk magunkra úgy gondolni, mint két átlagos, hétköznapi srácra.Talán a munkánk különleges, mert deep learning fejlesztők vagyunk, amit a legtöbben magyarul mesterséges intelligencia fejlesztőnek fordítanak.

Persze ez nem azt jelenti, hogy éppen terminátort építünk. A mindennapjainkban általában intelligens üzleti és robotikai megoldásokon dolgozunk, de elég nagy tapasztalatunk van IT tanácsadásban is. Mivel szabadúszók vagyunk, egy-egy projektre szoktak minket “felbérelni”, így viszonylag sokféle tapasztalatunk van az informatika, illetve a mesterséges intelligencia alkalmazásának területén.

Dr. Ország-Krisz Axel

Ez a tapasztalat és gondolkodásmód nagyon jól jön akkor, ha olyan problémákkal találkozunk, aminek az informatikán kívüli szakmai része nekünk is új. Alapvetően abban hiszünk, az informatikai megoldásoknak olyannak kell lenniük, ami annyira alkalmazkodik egy-egy terület, probléma elvárásaihoz, amennyire csak lehetséges.

Többször hívtak már minket azért egy-egy céghez, mert hallottak valahol a mesterséges intelligenciáról és szeretnék átalakítani a céges belső folyamataikat, vagy egy ismert mémet parafrazálva: “beszállnak a mesterséges intelligenciába”. Ilyenkor általában eltöltünk néhány napot azzal, hogy megismerjük az adott cég működését, illetve az iparágat, ha az ismeretlen számunkra és tanácsokat, milyen folyamatok és döntések automatizálása lehet érdekes és hasznos.

Mit kell tudnunk a versenyről, amit megnyertetek?

A verseny fő célja az volt, hogy Indiát érintő problémákra keressenek informatikai megoldásokat a világ minden tájáról. Összesen 11 féle kihívás közül lehetett választani. Így például: hulladékgazdálkodás, pénzügyi tudatosság növelése, települések karbonsemlegessége, menstruációs szegénység.

Mi az egészségügy, higiénia és jólét témában indultunk. A versenyen több mint 350-en vettek részt 18 országból. A döntőben csak mi képviseltük az euroatlanti térséget.

Nekünk külön öröm, hogy az általunk választott kiírást támogató cég választott minket nyertesnek, mert ez azt mutatja számunkra olyan problémát és olyan módon kívánunk megoldani, ami fontos és valós.

Dr. Vécsey Richárd Ádám

Miért épp ezt a problémát céloztátok meg? Ez egy nagyon nemes ügy.

Nagyon szeretjük a kihívásokat, de nekünk a verseny nem csak egy jó móka, illetve nem csupán arról szól, hogy összemérjük a tudásunkat és a képességeinket másokkal. Törekszünk arra, hogy olyan problémák megoldását válasszuk egy versenyen, ami nem csak fejlesztői oldalról kihívás, hanem amivel egy ténylegesen létező problémának a megoldásában vagy enyhítésében tudunk segíteni. A verseny összes kategóriába ilyen volt, így a döntéshez elővettük a szokásos módszerünket. Minden kategória esetében elgondolkodunk azon, milyen lehetséges megoldásokat látunk.

Ezután pedig következik a három kérdéses tesztünk. Feltesszük az alábbi három kérdést, és ha mindegyikre igen a válasz, akkor zöld jelzést adunk az ötletnek:

A problémával érintett emberek vagy csoportok életminősége javul a megoldásunk által?

Az ötletünk eléggé általános e ahhoz, hogy máshol, más országban is használható legyen?

Mi boldogabbak lennénk-e egy olyan világban, amely használja a megoldásunkat?

Számunkra furcsa volt azt látni, hogy a menstruáció és így a menstruációs szegénység témaköre is mennyire tabu arrafelé. Így meglepő volt szembesülni azzal, hogy a velünk kapcsolatot tartó szervező még a témával kapcsolatos szakkifejezéseket is csak pironkodva merte használni.

Volt olyan szervező, aki a menstruáció vagy a tisztasági betét kifejezések angol változatát pedig egyáltalán nem mondta ki. Ez meglehetősen nehézzé tette a kommunikációt bizonyos esetekben.

Úgy gondoljuk, szakmai tudásunk mellett azt is hozzá tudtuk most adni a feladathoz, hogy a témáról nyíltan beszéltünk és megoldást kerestünk rá.

Mikortól működik a gyakorlatban a projektetek?

Mint minden hackathonon, itt is igaz, hogy a győzelem pillanatában nem feltétlenül piacra kész az ötlet. Ami a mi megoldásunkat illeti, azon is van még fejleszteni való. Mivel nyertünk, mindenképp teljes egészében le is fejlesztjük az ötletet. Ehhez még néhány hónapra van szükségünk. A nyár végére már biztosan használható lesz az első változat.

Ha egy teljesen laikusnak kéne elmagyaráznod, aki nincs képben a témával - hogyan képzelje el, hogy egy menstruációs szegénységben élő nőhöz miként jut el a havi betétje?

Talán filléreskedésnek tűnik a betétek hatékony kiszállításával foglalkozni, de a helyi viszonyok között még a legolcsóbbak is megfizethetetlenek sokaknak. Ezzel kapcsolatban itt van két link, ahol kutatások alapján nagyon nehezen emészthető tényekkel lehet találkozni:

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52830427

https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52718434

A legegyszerűbb megoldás az lenne, ha egy hatalmas konténernyi betétet lehetne elhelyezni a közösségi terek mellett, ahonnan mindenki ki tudná venni a számára szükséges mennyiséget. Sajnos nincs akkora felesleges kapacitás, amely ezt lehetővé tenné.

Minden egyes olyan betét, amely napokig vagy hetekig áll egy raktárban, az valahonnan hiányzik. Az elosztás hatékony megszervezése azért is fontos, mert ha a felhasználatlan kapacitást csak falunként 2-3 darabbal lehet csökkenteni,

azzal térségi szinten már egy újabb falunyi nő számára nyílik meg a lehetőség a menstruáció higiénikus kezeléséhez. Nagyon meglepő volt szembesülni azzal, hogy habár vannak olyan segélyszervezetek, akik tisztasági csomagok eljuttatását vállalják a szegényebb térségekbe, a forráshiány miatt sokkal kevesebb a raktárukban álló betétek mennyisége, mint ami itthon egy közepes méretű drogériában megtalálható kint a polcokon.

A termék egy olyan rendszer, amely két fő részből áll: egy szervezeti és egy felhasználó szoftver.

A szervezeti rész további két részre oszlik, az egyik szoftver rész ténylegesen azoknak van, akik a betéteket megveszik, legyártják és kiszállítását szervezik, a másikat pedig a szállítást végzők tudják használni. Mi elsősorban jótékonysági szervezetekre találtuk ki a megoldást, de úgy fejlesztjük le, hogy mások is tudják használni, ha akarják.

A szervezeti alkalmazás nyitó képernyőjének bemutató terve (a dizájn még nem végleges). Itt követhető nyomon a kiszállítás és a raktárkészlet állapota.

Milyen adatokból indul ki a rendszer?

A rendszer alapja az igények felmérése, aminek egyik kulcsa a felhasználói alkalmazás. Ebben a nők tudják rögzíteni a ciklusukkal kapcsolatos adatokat. Az alkalmazás ezek alapján előre jelzi a várható igényeket egy adott térségben.

Ezen felül a nők részére az alkalmazás képest jelezni azt is, ha az adatok valamilyen betegség veszélyét jelzik, illetve az applikáció jelzi a kiszámított termékenyebb vagy kevésbé termékeny időszakokat is.

Az alkalmazásban lehetőség van arra is, hogy higiéniával vagy egészséggel kapcsolatos információk jelenjenek meg. Mivel nem mindenki rendelkezik okostelefonnal, illetve nem mindenütt van internet, a rendszer a szállítói visszajelzések alapján is tudja korrigálni az igényeket.A szállítói alkalmazásban a legfontosabb újdonság, hogy QR-kóddal lehet azonosítani a csomagokat, illetve a felhasználót. Ezzel megtartható az anonimitás is, illetve megoldható az érintésmentes csomagátadás, ami most a járvány alatt is fontos lehet, de a jövőben is hasznos tulajdonság.

Felhasználói, női alkalmazás nyitó képének funkcionális terve (A rajta lévő funkciók már működnek, de a dizájn még itt sem végleges)

A szervezetek részére szóló alkalmazás fogja össze az egész rendszert, itt a raktározástól a kiszállításon át az egyes betétek célba éréséig mindent nyomon lehet követni. E téren is voltak, illetve vannak érdekes kihívások.

Egyes indiai falvak annyira elzárt helyeken vannak, hogy a kiszállítást nem csak az igények, hanem a célba juttatás extrém időigénye szempontjából is kell optimalizálni. A két elvárás pedig egymással teljes egészében ellentétes, de azért persze nem feloldhatatlan.

Büszkék vagytok?

Mi nagyon örülünk, ha ilyen sikereket érünk el, de igazán az tesz bennünket boldoggá, ha egy-egy megoldásunkat a mindennapokban is használják. Épp ezért már mi is alig várjuk, hogy a szoftver a gyakorlatban is bizonyíthasson.

Röviden összefoglalva: a betétek elosztását egy központi szervezet végzi a szoftverünk egyik része segítségével. Ez a program előkészíti a kiszállítási tervet az alapján, hogy melyik faluba mikor volt utoljára szállítás, milyen messze van az adott helyszín, hány nő él ott, stb. A program folyamatosan tanul, így minden kiszállításkor felmérésre kerül, hogy maradt-e az előző csomagból felesleg. Ezt a tanulási folyamatot tudja segíteni egy menstruációs ciklus rögzítésére alkalmas applikáció, amely előre jelzi, hogy egy adott területen mikor és mennyi betétre lesz szükség. A betétek célba juttatása helyi kiszállítókkal történik. Minden egyes csomag QR kóddal rendelkezik, így akár egy-egy betét is nyomon követhető a raktárba érkezéstől a célba érkezésig.

Mosható betétről is lehet szó? Egyrészt a zero waste miatt, másrészt azért, mert újrahasználhatnák a nők minden hónapban, így nem lenne akkora gond az állandó vásárlás.

Igazából semmi akadálya nincs, hogy az alkalmazást arra is használják, mivel ez néhány paraméter módosításával ugyanúgy kezelhető. Másfelől viszont azt gondolom, a vidéki Indiában ezt nem biztos, hogy ki tudják fizetni, illetve az is kérdés, mennyire tabu a száradó betét. Egyébként az általunk választott kihívás támogatója pont olyan cég, aki mosható betéttel is foglalkozik.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SIKERSZTORIK
A Rovatból
„Két napon át nem találták a szelvényt a lakásban” – sofőrként dolgozik az első magyar lottónyertes unokája
Gáborban csak nagymamája halálakor tudatosult, hogy híres család tagja: felmenője igazi híresség volt az ötvenes években. Miután nyertek, napokig keresték a lottószelvényt a lakásban.

Link másolása

Ring Sándorné vitte el a hazai lottójátékok történelmének első főnyereményét 1957-ben. Az asszony a 6. játékhéten játszotta meg négy gyermeke életkorának számát, ötödikként pedig a saját életkorát húzta be. Misi 23, Marica 26, Sanyi 33, Laci 37, ő maga pedig 66 éves volt. Pár nap múlva éppen ez az öt szám volt a nyerő, Ring néninek 855 ezer forint ütötte a markát. Érdemes tudni, hogy

az akkori az átlagkereset 1442 forint volt, mai értékre átszámolva pedig 146 millió forintot érne ez a nyeremény.

„Édesapám volt a legfiatalabb, ő nem is kapott olyan sokat a nyereményből. A nagyi elég szigorú asszony volt, poroszosan nevelte a gyerekeit és velünk is így viselkedett. Festményekbe, műtárgyakba fektette a pénzt, emlékszem, hogy édesapám is kapott egy nagy képet, de nagy gazdagság nem köszöntött ránk” – mesélte Gábor a Blikknek.

Nagy volt az izgalom a sorsolás után, ugyanis két napon át nem találták meg a szelvényt a lakásban.

Végül egy kabátzsebből került elő az értékes papírdarab. Ring Sándorné akkoriban azt nyilatkozta, hogy egyelőre takarékba teszi a pénzt. Később ugyan próbált okosan gazdálkodni az összeggel, de gyermekei nehezen tudták kezelni a hirtelen jött gazdagságot.

Gábornak ha pénz nem is jutott, a lottózás szeretete azért megmaradt. Ő is mindig ugyanazokkal a számokkal játszik, bízva abban, hogy egyszer rámosolyog a szerencse.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Szinte csoda: közel 30 év után találták meg a Forma-1-es versenyző ellopott Ferrariját
Mint kiderült, Gerhard Berger 1995-ben eltűnt autója Japánba került, majd onnan Nagy-Britanniába, ahol most találta meg a Scotland Yard.

Link másolása

Londonban találták meg Gerhard Berger volt Forma-1-es autóversenyző csaknem 29 éve ellopott Ferrariját.

Az osztrák expilóta Ferrari F512M típusú személyautóját 1995 áprilisában, a San Marino-i Nagydíj első időmérő edzése után lopták el ismeretlen tettesek Berger imolai szállodájának parkolójából, a Ferrari-istálló akkori másik versenyzője, Jean Alesi ugyancsak Ferrari típusú autójával együtt.

A Scotland Yard hétfőn bejelentette, hogy Berger Ferrariját az autókhoz kapcsolódó szervezett bűnözéssel foglalkozó ügyosztálya 29 évvel az eset után Nagy-Britanniában megtalálta.

A beszámoló szerint a londoni rendőrség januárban értesítést kapott a Ferrari autógyártól arról, hogy egy amerikai vásárló tavaly egy brit közvetítő révén kívánt megvásárolni egy Ferrari személyautót, ám a cég vizsgálatai kiderítették, hogy lopott kocsiról van szó.

A Scotland Yard ilyen ügyekre szakosodott részlege kiterjedt vizsgálatot indított, amelyből kiderült, hogy Berger ellopott autójáról van szó. Az ügyosztály kiderítette azt is, hogy a kocsit a 29 évvel ezelőtti lopás után nem sokkal Japánba szállítottak, és onnan érkezett 2023 végén Nagy-Britanniába.

Az ügyosztály négynapi vizsgálattal feltárta a kocsi múltját, és a Scotland Yard ezután lefoglalta a járművet, megakadályozva elszállítását Nagy-Britanniából – áll a londoni rendőrség hétfői beszámolójában.

A vizsgálatot vezető nyomozó, Mike Pilbeam közölte: szakértői becslések szerint a kocsi értéke megközelíti a 350 ezer fontot (162 millió forint).

Pilbeam közölte azt is, hogy Alesi ellopott Ferrarija továbbra sem került elő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
TikTok-videókban mutatja be Balázs, hogyan varázsoltak át egy romos parasztházat álmaik otthonává
Teljesen laikusként, szinte nulláról kellett felújítaniuk az etyeki házat, a három évig tartó munkát részletesen dokumentálták. A videókban szó esik sitthordásról, flexelésről, de még az építkezési alkoholizmusról is.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. február 18.


Link másolása

Vidékre Házasodtunk címmel október elején indult Tarnóczi Balázs TikTok-csatornája, amelyen elmeséli, milyen kihívásokkal kellett szembenéznie friss házasként és apukaként egy házfelújítás levezénylése során. Arról beszélgettünk, mennyire tette próbára a projekt a kapcsolatukat a feleségével, előfordult-e, hogy besokalltak, és hogyan érintette őket az építőanyagok óriási áremelkedése.

– Sokan a gondolatától is fáznak annak, hogy felújítandó ingatlant vásároljanak. Számotokra mi szólt mellette?

– Épp nemrég készült egy kétrészes videóm arról, milyen előnyei vannak a romos, vagy legalábbis erősen felújítandó állapotú házaknak. A leglényegesebb szempont az ár, jóval olcsóbban meg lehet venni, mint egy kulcsrakész ingatlant. Emellett egy látszólag felújított ház is rejthet csapdákat: lehet, hogy amikor megveszi az ember, tök jónak tűnik, de pár hónap múlva mondjuk kiderül, hogy azért húztak fel gipszkarton falat, mert mögötte durván penészedik a valódi fal. Ilyenkor nincs más lehetőség, mint visszabontani az egészet, akkor pedig máris ugyanott tartunk.

Ha a problémák előre láthatóak, az összességében sokkal ideálisabb helyzet, mint amikor ránézésre minden rendben, majd szép lassan kiderül, hogy valójában nagyon nem.

– Ha a fő indokotok az ár volt, akkor valójában kényszerből döntöttetek így, és mondjuk háromszor-négyszer annyi pénz birtokában inkább maradtatok volna Budapest belvárosában?

– Biztos, hogy nem. Én Salgótarjánban nőttem fel, aztán 12 évet éltem Budapesten, egyetemistaként és közvetlenül utána még kiélvezve ennek minden előnyét. Alapítottam stand up comedy társulatot, játszottam kilenc zenekarban, és még sorolhatnám. De ahogy elcsitultak bennem a kozmopolita ingerek, valahogy sokkal inkább a természetközeliség és a nyugalom kezdett vonzani.

Egyértelmű volt, hogy Budapestről el kell jönnünk, viszont a munkáim miatt valamennyire azért közel kellett maradnunk hozzá. Így végül a mindössze félórányira lévő Etyekre esett a választásunk. Egyéb szempontok is szóltak mellette, arról szintén készítettem egy videót, hogy mit érdemes mérlegelni, amikor az ember lakóhelyet választ.

– Mekkora személyes jelenlétet igényel egy ilyen projekt? Tudtatok-e dolgozni mellette?

– Amikor elkezdtük, hétvégente jártunk ki, már csak azért is, mert akkoriban olyan munkahelyem volt, ami állandó városi jelenlétet igényelt. Viszont apósom a távollétünkben is egyengette a dolgokat. Négy és fél hónapunk volt arra, hogy befejezzük az első szobát és a fürdőszobát, mivel addig tartott at albérleti szerződésünk, amit csak nagyon előnytelen feltételekkel tudtunk volna meghosszabbítani. Emiatt az első 4 hónap, 2020 decemberétől 2021 áprilisáig rettentően feszített tempóban zajlott.

Ráadásul ez pont a karantén idejére esett, ami abból a szempontból jó volt, hogy nem is vágyakoztunk elmenetelre, hiszen lehetőségünk se lett volna rá. Emiatt az összes szabadidőnket ebbe öltük. Az áprilisi beköltözést követően pedig már hétköznapokon is tudtunk haladni.

A munkám addigra jórészt otthonról végezhetővé vált, szóval két feladat között „pihenésként” nem megittam egy teát, hanem mondjuk elhordtam pár vödör sittet, kiástam egy négyzetmétert a terasz előkészítéséhez, esetleg leszedtem pár kiló mészkövet a disznóólról, hogy szét tudjuk bontani.

Amiatt is sietnünk kellett, mert augusztusban összeházasodtunk, és az esküvőnk után már itt nálunk szerettünk volna egy összejövetelt tartani, tehát addigra vendégfogadásra alkalmas állapotba kellett hozni a helyet. Nem egyszer fordult elő, hogy felkeltünk egy órával hamarabb hajnalban, hogy felvihessünk még egy réteg meszet valamelyik szobára, mert akkor az napközben tud száradni, és este mehet rá egy újabb réteg.

– Volt olyan, hogy besokalltatok?

– Inkább a feleségemnek volt olyan érzése néha, hogy jó volna szünetet tartani, elmenni kirándulni, vagy bárhogyan kikapcsolódni. De annyira hajtott bennünket a határidő és az előre lefektetett ütemterv, hogy nem éreztem szükségét a pihenésnek. Ez konfliktusokhoz is vezetett köztünk, úgyhogy meg kellett tanulnom kikapcsolni. Ahhoz képest, hogy ez a fajta munkavégzés addig totálisan távol állt tőlem, egy egészen új dimenzióját ismertem meg a flow érzésnek.

– Hárman csináltátok az egészet az apósoddal, senki mást nem vontatok be?

– Kezdetben még próbálkoztunk barátok elhívásával, hogy egyfajta közösségi élményt nyújtva őket is részesévé tegyük a történetnek, de ez nem mindig sült el jól. Ment rá emberi kapcsolatunk arra, hogy aki segíteni jött, nem tudta felvenni azt a tempót, amihez mi hozzáedződtünk a hónapok során.

Ilyenkor egy idő után óhatatlanul fellép egy olyan rossz érzés, hogy „mégse voltam jó segítség”, és ha sikerélmény helyett ezzel tér haza az adott barát, az sajnos súrlódáshoz vezethet. Egyébként készült arról a témáról is egy videóm, hogyan lehet elkerülni az ilyesmit.

Volt egy egyszemélyes kőműves segítségünk is egy idős mester bácsi személyében, aki például a vakolást és az ablakok cseréjét végezte, közben pedig folyamatosan tanított bennünket. Rengeteget köszönhetünk neki, de mivel korlátozottak voltak az anyagi lehetőségeink, csak időnként bíztuk meg őt. És persze ott voltak szüleim is, akik amikor tudtak, bekapcsolódtak az aktuális folyamatokba, de Salgótarjánból nekik ez bonyolultabb volt azért, úgyhogy távmunkában végezhető feladatokat vittek, mint például a 100 éves tálaló szekrényünk kipofozása.

– A kapcsolatotokat mennyire tette próbára a projekt?

– Próbára tette, de kiállta a próbát. Amikor tavaly nyáron, a terhessége hetedik hónapjában nekiláttam a pince felújításának, és egy héten keresztül napi 12 órát ott töltöttem a pincében, amit ő akkor megközelíteni se tudott, érthető módon nem volt boldog. De fantasztikus megbocsátó- és megértőkészsége van, szóval ezen és a hasonló helyzetekben szerencsére túl tudtunk lendülni.

– Az építőanyagok ára óriásit nőtt az elmúlt pár évben. Ezt ti mennyire éreztétek meg?

– Abszolút mértékig. Épp most tervezek egy videót arról, mikor érdemes anyagot venni az építkezéshez, a válasz erre nagyon röviden annyi, hogy amint pénze van az embernek. Attól jobb ajánlatot ugyanis, amit ma kap, később biztos nem fog kapni, valószínűleg már másnap se. Rosszabbat viszont annál inkább kaphat. Az építkezés három éve alatt a faanyagtól a cementen át a sóderig mindennek az ára hatalmasat drágult.

@videkrehazasodtunk Első meglepetések a felújítában Pt.1 #vidékreházasodtunk #költözzvidékre #vidékiélet #vidék #etyek #csináldmagad #diy #diyproject #felújítás #házfelújítás #házasélet #házépítés #házilag #hajópadló #homok #építkezünk #építkezés #parketta #vizesedés #falak #fal #tippek #tippeknektek #tippekneked #fyp #tippektrükkök #mész #mészkő #festék ♬ eredeti hang - VidekreHazasodtunk

– Milyen váratlan akadályok merültek még fel?

– Rögtön az építkezés elején volt egy olyan bakim, hogy meg kellett néznem, milyen mélyen van a ház alapja. Soha nem csináltam előtte ilyet, szóval bementem a szoba közepére és ott kezdtem el ásni. Már egy egész nagy kupacot kiástam, amikor bejött a feleségem, majd nevetve közölte, hogy az alapot a fal mellett kell megnézni, nem a szoba közepén. Hasonló, a szaktudás hiányából fakadó felesleges feladatvégzések több alkalommal adódtak, de a ház állapota is okozott meglepetéseket.

– Hogy jött a TikTok-csatorna ötlete, ki a célközönség?

– Magával a csatornával többféle célom is volt. A fő szempont mindenképpen az oktatás, hiszen én pusztán gyakorlat útján el tudtam jutni a teljesen laikus szintről egy olyan fokra, amikor már magabiztosnak mondhatom magam az építkezéssel összefüggő kérdésekben. Szerettem volna a megszerzett tudást minél többeknek átadni, hiszen ha a munka elején is rendelkeztem volna vele, biztosan rengeteget tudtunk volna spórolni. Egyben azt a nézetet is népszerűsítem, hogy nyugodtan vágjunk bele olyan dolgokba, amelyekhez látszólag egyáltalán nem értünk, mert minden tanulható.

A harmadik szempont pedig, hogy teljesen beleszerettem a vidéki életbe, ami egykori városiként komoly tanulási folyamat volt. Ennek része például, hogy igen, itt előfordul, hogy hétvégén is kaszálnak az emberek a telkükön, de valamikor le kell vágniuk a füvet, és mivel hétköznap dolgoznak, máskor nem tudják. Empatikusnak kell lenni mások felé. Az is teljesen természetes dolog, hogy az út közepén sétálnak az emberek, mert itt nincs járda, városiként viszont ez is nagyon furcsa lehet.

Rengeteg olyan vidékre települő van, aki pontosan azt a városi kultúrát hozza magával, amit hátra akart hagyni. Szerintem ha szórakoztató formában mutatjuk be az itteni tipikus élethelyzeteket, az nekik is segít az átállásban. Most már 53 videó közül lehet válogatni, emellett a YouTube-csatornán elindítottam egy podcast-sorozatot is, amelyben a miénkhez hasonló történeteket mutatok be olyan emberekkel beszélgetve, akik városból költöztek vidékre.

@videkrehazasodtunk Miket kell elfogadj vidéken? 3: Ne flexelj! #vidékreházasodtunk #vidék #vidékiélet #vidékiéletszépségei #vidékvagyváros #vidéki #közösség #tanács #tanácsadás #tanácsok #gondoldújra #tipp #tippek #tippeknektek #tippekneked #tippektrükkök #flex #flexelés #társadalom #társadalomkritika #fy #fyp #foryou #foryourpage #ingyen #jótékonyság #felajánlás #szerénység #bmw #porsche #maserati #balenciaga ♬ eredeti hang - VidekreHazasodtunk

– A ház már teljesen készen van, vagy akad még feladat?

– Egy ház soha nem lesz kész… (nevet) Egyelőre ami látható feladat, az a falak külső lemeszelése, ugyanakkor a gyerekünknek a cseresznyefára elképzelt lombháztól kezdve az udvarban kialakítandó járófelületig folyamatosan jutnak eszünkbe olyan dolgokat, amiket meg lehetne valósítani, és ami persze tartalmat is biztosítana a csatornára. Egyelőre még visszamenőleg dolgozom fel az elmúlt 3 év eseményeit, de miután azzal végeztem, jöhetnek az újabb témák.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SIKERSZTORIK
A Rovatból
Balogh Levente: Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok
Keménykezű vezető vagy szőrösszívű üzletember? Milyen valójában Balogh Levente? Tényleg minden üzletet megköt? Az Álommeló és a Cápák között befektetője fogadott minket az irodájában.

Link másolása

Balogh Levente üzletember, befektető, televíziós személyiség, a Szentkirályi Magyarország Kft. alapítója és vezetője. Vízmárkája mellett kozmetikai termékeket és kávékat értékesít a piacon, közvetett módon több tízezer embernek ad munkát. Jelenleg is új munkatársat keres.

- Néhány hete indult az Álommeló 2, az első évad megosztó volt, egyértelmű volt a második évad elindítása?

- Nem volt egyértelmű. Amikor az első évadot forgattuk, szó sem volt a folytatásról, viszont olyan jól sikerült, hogy adta magát. A műsor nézettségét tekintve úgy döntöttünk az RTL Klubbal, hogy érdemes továbbvinni. Ami a személyes megélést illeti, nagyon jó élmény volt számomra, arról nem beszélve, hogy valóban egy remek munkatársat kaptam az Álommelónak köszönhetően.

- Mondjuk el, hogy az irodájában itt van velünk Keserű Balázs, az Álommeló első győztese, aki szemmel láthatóan jó munkaerő, amióta itt vagyok, elképesztő tempóban dolgozik, és az is látszik, hogy jól kijönnek egymással. De meg kell hagyni, hogy a műsorban kemény kezű volt a versenyzőkkel, és ez most sincs másképp.

- Az első évadban egészen szelíd voltam ahhoz képest, amilyen a másodikban vagyok.

Ez pedig semmi ahhoz képest, ahogy a műsor amerikai változatában viselkedik a cégvezető, igazi kispályás vagyok hozzá képest. Ezzel nem teljesen értek egyet, édesapám volt ilyen keménykezű, én ebben különbözök tőle.

Ugyanakkor tudom, hogy milyen sok múlik a kiválasztáson, ha rossz embert választok, akkor csak hátráltatom magamat, ha viszont megtalálom a pozícióra legalkalmasabb kollégát, akkor sokat tehetek a cégért. Vagyis az én elméletem a következő: legyél nagyon kemény, ha új munkatársak keresel.

- Ilyen az igazi Balogh Levente?

- Aki szeretné tudni, hogy milyen vagyok valójában, nézze meg az Álommelót és a Cápák között műsort. Az igazság a kettő között van.

Balogh Levente és Keserű Balázs, Az álommeló 1. évadának győztese. Fotó: RTL

- Az üzleti műsorról akartam kérdezni. Megszámlálhatatlan vállalkozásba szállt be, legalábbis mi ezt láttuk a képernyőn.

- Azért a gyakorlatban ez nem egy nagy szám, ráadásul folyamatosan változik, ezért most nem tudom megmondani, hogy ezen a napon pontosan mennyi együttműködésről van szó. Ennek oka, hogy folyamatosan változnak a részesedések,

van, hogy kivásárolnak engem a vállalkozásból, vagy hogy egy vállalkozó nem teljesíti a műsorban foglalt feltételeket, ezért nem tudok beszállni.

Persze még ez is változhat. Előfordult, hogy egy cég nem teljesítette a feltételeket, viszont sok pontenciál volt az üzletben, ezért újra tárgyaltunk arról, hogy érdemes lenne szerződni. Összességében a Cápák között műsorban kötött üzleteknek az ötven százaléka valósul meg.

- Ez játék vagy üzleti stratégia?

- Ezen a szinten játék. A Szentkirályi 70 milliárdot ér, ezzel szemben a néhány milliós vállalkozások eltörpülnek.

- Mi a helyzet a saját vállalatával? Van itt ivóvíz, kozmetikumok és már kávé is.

- A Szentkirályinál jelenleg kőkemény automatizálás folyik. A cél, hogy megőrizzük azt a minőséget, amit megszoktak a fogyasztók, ebből nem engedek. Most, amikor itt beszélünk, közvetlen módon négyezer embernek ad munkát a Szentkirályi, közben szépen halad a maga útján. Akárcsak a Vízangyal, amelyből két kategóriát készítettem, egy mindennapi, könnyen elérhető termékcsaládot, valamint egy prémiumkategóriás termékcsaládot, amelyre kozmetikai láncot építettem.

A legújabb üzletem a kávéra épül, ez egy szerelemprojekt, aminek a célja, hogy olyan magas minőségű kávét áruljak, amelyek vélhetően sosem fognak bekerülni a boltok polcaira, elvégre az igazán jó kávékat nem a multikban árulják.

Miért éppen kávé? Szeretem, jó ötletnek tűnt beszállni a kávépiacra, de a fókusz mindig a Szentkirályin lesz. Ez a legfontosabb minden üzlet között, és büszkén mondhatom, hogy a Szentkirályi tőkeszerkezete sokkal erősebb, mint bármikor korábban, arról nem beszélve, hogy a cég régen kinőtte magát. Negyven év múlva fellövöm az űrbe, ott lesz a Holdon a Szentkirályi!

Fotó: Ujvári Sándor

- Mintha csak a magyar Elon Musk lenne. Külföldre is terjeszkedik?

- Nem célom az exportálás. Nem lenne jó döntés, márcsak azért sem, mert az Európai Unió korlátozza. A kút forrástól számított ötszáz kilométeres sugarú körön kívül nem adhat vizet.

Ez védi a vízbázist attól, hogy ne fosszuk ki.

Így van ezzel minden nemzet, Szerbiában például ott van Milos víz vagy Ausztriában a San Pellegrino, és még hosszan sorolhatnám a többi ország nemzeti vízmárkáját. Ezt pedig tiszteletben tartja minden cégtulajdonos, valamint ezt támogatja a nemzetközi Centrál European Mineral Water Holding, amelynek ez elnöke vagyok.

- Mindig is erre vágyott: cégvezetés, üzleti döntések, elnöki poszt?

- Édesapámtól láttam, hogyan lehet felépíteni egy sikeres vállalkozást. Majd megismertem egy görög milliárdost, akinek tetszett a vezetői stílusa, az élete, a gondolkodása, és elkezdtem figyelni őt. Mellette rengeteget olvastam a világ legnagyobb, leghíresebb márkáiról, kezdve a Gucci háztól a Mercedesig. Tizennégy éves korom óta tudatosan építem magam, ez lett az eredménye, amit ön most felsorolt.

- Tehát kemény munka árán jutott ilyen magasra?

- Sok munka van benne, ez nem vitás, de azért hozzá kell tenni, hogy erre születni kellett. Mert vagy vezetőnek születik valaki, vagy nem. Itt vannak például a zeneművészek. Vegyünk egy zseniális hegedűművészt: hiába tanul sokat a virtuóz, ha nem erre született, akkor nem lesz nagy művész. A gyerekekkel is ezt akarom megértetni, amikor előadásokat tartok számukra. Arra ösztönzöm őket, hogy

vizsgálják meg, minek születtek: vezetőnek vagy menedzsernek. Ha vezetőnek, akkor ennek megfelelően kell továbbmenni az életben,

ha menedzsernek, akkor ennek megfelelően edukálják magukat. És van még valami, legyenek értékeik! Sajnos ma egyre kevesebben vagyunk azok, akik saját értékeink mentén teremtettünk vállalkozást, holott erre óriási szükség lenne ma Magyarországon, mert a német cégek nem fogják képviselni a mi értékeinket…

 

Link másolása
KÖVESS MINKET: