KULT
A Rovatból

Dühből született a rocktörténet leghíresebb riffje – 50 éve szeretjük a Deep Purple Smoke On The Waterjét

Tűzeset miatt elmaradt egy lemezfelvétel, a banda egy örökzölddel kárpótolta magát.

Link másolása

Mozart óta tudjuk: nem attól jó egy zene, hogy hány hang van benne. Beethoven 5.szimfóniájának vezérmotívumától a 20.század repetitív muzsikájáig számos példát tudunk a viszonylag „szegényes” alapanyag kiteljesedésére. A rock-zenére ez még inkább érvényes, hiszen a bevezető, legtöbbször gitáron megszólaló hangsorok, akkordok – szaknyelven riffek – azok, amelyek megragadják a közönség figyelmét, és ezek adják meg egy koncert hangulatát. A műfaj története számos, rendkívül egyszerű, de mára egyetemes értékűvé vált riffet ismer a Kinks You Really Got Me-jától a Rolling Stones Satisfaction-jéig, a Cream Sunshine of Your Love-jától a led Zeppelin Whole Lotta Love-jáig. A legnépszerűbb azonban az éppen 50 éve született néhány feszes hang, amelynek ihletője egy tűz miatt elmaradt lemezfelvétel volt. A rajongók nyilván már kitalálták, hogy a Deep Purple Smoke On The Waterjéről van szó.

A „Mélybíbor” 1968-ban alakult meg, volt egy nagy slágerük is Hush! címen, és bár egy év alatt három albumot adtak ki, a banda kezdetben csupán egyike volt a feltörekvő brit progresszív rockbandáknak. 1969-ben az alapító orgonista Jon Lord, a gitáros Ritchie Blackmore és a dobos Ian Paice lecserélte az énekest és a basszusgitárost. Ekkor érkezett meg a már-már operai hangminőségű óriás, Ian Gillan és a pontos, a hangkeverésben is jártas basszusgitáros, Roger Glover. Ők öten alkották a Purple máig csodált legjobb felállását, a „Mark 2”-t.

Rögtön nagy fába vágták a fejszéjüket: a Royal Albert Hallban adták elő a londoni szimfonikusokkal Lord Concerto for Group and Orchestráját, amely már jelezte, hogy az első csapat pszichedelikus hangzása helyett a keményebb rock felé tartanak.

1970-ben jelent meg a mai füllel is brutálisnak ható In Rock, a hard-rock műfaj egyik kikezdhetetlen mérföldköve. A klasszikus formákból építkező Lord és Blackmore bravúros szólói, Paice szélvész-dobolása, Glover sziklaszilárdsága, és nem utolsó sorban Gillan elképesztő magasságokban szárnyaló hangja vitte be a zenekart a legnagyobbak közé. Ezen az albumon hallható a hurrikánszerű Speed King, vagy a nagyívű, több tételes lázálom, a Child In Time. Egy évvel később legalább ekkora siker lett a Fireball - akkoriban számos zenekar dobos-felvételijénél a címadó fergeteg volt a feladat – amelyen viszont néhány váratlan útkeresést is megengedtek maguknak a country-tól (Anyone’s Daughter) a barokkos csellószólóig (Fools), ami persze nem cselló volt, hanem Blackmore különlegesen torzított gitárja. A „Mark 2” harmadik rock-lemeze, a Machine Head, bár az alaphang megmaradt, egy kicsit populárisabb hangvételt ütött meg. Ez lett a legnagyobb kasszasikerük, pedig születése kis híján – szó szerint – füstbe ment.

A történet közismert rock-körökben: 1971 decemberében a zenekar a fesztiváljairól elhíresült svájci Montreux kaszinójában berendezett mobilstúdiójában készült az új lemez felvételeire. Csakhogy előző nap ott lépett fel Frank Zappa a Mothers of Invention-nel, és a koncert alatt egy néző egy startpisztollyal belelőtt a mennyezetbe, ami azonnal tüzet fogott. Mire a tűzoltók megérkeztek, épp csak a zenekart és a közönséget tudták kimenteni, a kaszinó és benne a stúdió porig égett. A Purple-t ideiglenesen a közeli Pavilon színházban szállásolták el.

Claude Nobs Wikimedia Commons
Néhány nappal később Roger Glover e szavakkal ébredt a Genfi-tó partján: „Füst a víz felett”.

Megvolt a leendő nagy sláger címe, de ettől még nem volt hol felvenni a lemezt. Végül a fesztivál igazgatója, Claude Nobs sietett a segítségükre: kibérelte a Purple számára a télen zárva tartó montreux-i Grand Hotelt, ahol a nagy hallban szerelték fel a stúdióegységet, de a felvételek közben csak a szálloda zárt tv-láncán keresztül tudtak kommunikálni a hangmérnökökkel. Mivel a körülmények miatt túl macerás lett volna állandóan visszahallgatni magukat, addig játszottak egy-egy dalt, amíg azt tökéletesnek nem érezték. Közben Gillan megírta a tűz és a kalandos lemezfelvétel történetét, Blackmore pedig kitalált hozzá egy tömör, négy soros, 3-5-3-2 hangból álló riffet, amit Paice sistergő lábcínje, Lord és Glover belépésének pontos időzítése tett hallatlanul ütőssé.

Maguk sem hitték volna, hogy ez lesz az egyik védjegyük. A Machine Head dalai közül ezt vették fel utoljára koncertprogramjukba, és azt is árulkodó volt, hogy az LP második oldalának első száma lett, ami akkoriban nem számított kiemelt helynek. Mi több, még kislemezen is csak az album megjelenése után egy évvel, 1973 tavaszán adták ki. Közben az LP-n akad néhány egészen bravúros darab, mint fénysebességű Highway Star, amelyben Lord és Blackmore Bach-fúgákat idéző futamokat varázsol, a kis dob- és basszusszólóval ékesített Pictures of Home, és a Purple talán legjátékosabb dala, a vidáman bluesos Lazy, amelyben Gillan még szájharmonikázik is, és amit koncerten rendszeresen elbohóckodtak. A Smoke On The Water sikerét azonban egyik sem tudta túlszárnyalni. A bevezető hangokat azóta is szívesen idézik szólóik közben a legmenőbb rockgitárosok.

Ekkor ért a Deep Purple Mark 2 népszerűsége csúcsára, amelyet a nem kevésbé rocktörténeti jelentőségű 1972-es japán turnéval és a belőle készült szenzációs dupla albummal koronáztak meg. Ezen hallható, hogy Blackmore eltévesztette a Smoke riffjét – ismervén a gitáros szeszélyességét, nem kizárt, hogy szándékosan.

Hamarosan éppen a Ritchie és Ian között elviselhetetlenné vált feszültség robbantotta szét a formációt. Pedig Gillan a zenekar miatt még a Jézus Krisztus Szupersztár-film címszerepét is visszautasította, holott ő játszott az ősbemutatón, vele készült a lemez, és Andrew Lloyd Webber érezhetően az ő hangjára írta Jézus dalait.

Végül az „ötök” 1983-ban kibékültek, néhány évig megint kibírták egymást, két lemezt készítettek, és világturnéra is indultak, amelynek egyik állomása három egymást követő koncert volt 1987 januárjában a Budapest Sportcsarnokban.

Felejthetetlen bulik voltak, mintha a tagok számára megállt volna az idő, elhangzott szinte összes nagy Purple-dal, köztük a Smoke On The Water is. Lehet, hogy rossz ómen volt, mert 1999 decemberében egy, a karácsonyi vásár során égve felejtett gyertyától a BS porig égett…

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk