JÖVŐ
A Rovatból

A Google hagyja, hogy olajcégek fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket

Egy szakértő szerint „a káros zöldmosás bevett gyakorlat” a fosszilis tüzelőanyagokat gyártó vállalatoknál és partnereiknél, ezért törvényben kellene betiltani minden fosszilis tüzelőanyaggal kapcsolatos reklámot.

Link másolása

A fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkozó vállalatok és a velük szorosan együttműködő társaságok is azon cégek között vannak, amelyek a legtöbbet költik a Google-keresésekben megjelenő hirdetésekre - derült ki a Guardian és az InfluenceMap közös elemzéséből.

A brit lap és a tanácsadó cég 78 klímával kapcsolatos kifejezésre keresett rá a Google-ben, és megnézték, hogy milyen hirdetések jelennek meg a találatok között.

Ötből egy ilyen hirdetés - összességében több mint 1600 - olyan cégeké, amelyek fosszilis tüzelőanyagokkal foglalkoznak. Ilyen például az ExxonMobil, a Shell, az Aramco, a McKinsey és a Goldman Sachs is.

Jake Carbone, az InfluenceMap vezető adatelemzője szerint a Google hagyja, hogy a fosszilis tüzelőanyagok további felhasználásában érdekelt vállalatok fizessenek nekik azért, hogy befolyásolják az embereket, amikor tájékozódni akarnak az energiaforrásokról. Megállapításuk szerint

az olaj- és gázszektor a klímaváltozás tudományának megvitatása helyett már a széndioxid-mentesítésről szóló nyilvános vitákat akarja a saját javára befolyásolni.

A Shell hirdetései például a "nettó nulla" kifejezésre vonatkozó keresések 86 százalékában megjelentek. A Carbon Brief elemzése szerint az olajipari nagyvállalat nettó nulla stratégiája nagyban támaszkodik a szén-dioxid-leválasztásra és -tárolásra, de azt vizionálják, hogy az olaj, a gáz és a szén szerepe a század végéig ugyanígy marad. A Shell szóvivője szerint azonban a vállalat célja, hogy 2050-re nulla szénkibocsátásúvá váljon, és rövid, közép- és hosszútávú céljaik is összhangban vannak a párizsi klímaegyezmény ambiciózusabb, 1,5 fokos céljával.

A Goldman Sachs - amely 2020-ban közel 19 milliárd dolláros hitelt nyújtott a fosszilistüzelőanyag-iparnak - a harmadik legtöbb hirdetést produkálta az elemzés szerint. A befektetési bank hirdetései a "megújuló energia" szóra való keresésekben 10-ből 6-szor jelentek meg, többségük pedig azt hangsúlyozta, hogy a vállalat elkötelezett a fenntartható finanszírozás mellett.

A McKinsey hirdetései több 10-ből több mint 8-szor bukkantak fel az "energiaátmenet" szóra való keresésekben, és 10-ből 4-szer a "klímaveszélyes" szó esetében. Ezekben azt írták, hogy a tanácsadó cég a fenntarthatóságot előmozdító innováción és növekedésen dolgozik az ügyfelekkel. A fenntartható befektetéssel kapcsolatos tevékenysége mellett azonban a vállalat jelentős bevételhez jut a fosszilis tüzelőanyagot használó ügyfeleitől.

A New York Times szerint a McKinsey a világ 100 legszennyezőbb vállalata közül 43-nak adott tanácsot az elmúlt években. A cég közlése szerint nem lehet csökkenteni a károsanyag-kibocsátást anélkül, hogy ezekkel az iparágakkal együtt dolgozzanak a gyors átállás érdekében.

Az Aramco összesen 114 hirdetést helyezett el a "széntárolás", a "szén-dioxid-leválasztás" és az "energiaátállás" kulcsszavakra megjelenő keresésekben. Ezek közül több azt állítja, hogy a vállalat támogatja a biológiai sokféleséget és védi a bolygót. Az állami tulajdonban lévő szaúdi olajcég a világ legnagyobb olajexportőre.

Melissa Aronczyk, a Rutgers Egyetem docense szerint az Egyesült Államokban már legalább az 1980-as évek igyekeznek PR-ügynökök olyan stratégiákat kidolgozni a szennyező vállalatoknak, amelyek kívülről azt mutatják, hogy elkötelezettek a környezetvédelem iránt, de közben fenntartják a megszokott üzletmenetet. Elmondása szerint az ilyen vállalatok kezdeményezései nagyon "darabosak" és nem jelentenek semmilyen hosszú távú vagy rendszerszintű változást.

Johnny White, a ClientEarth környezetvédelmi jótékonysági szervezet ügyvédje szerint szigorúbban kellene szabályozni a szennyező iparágak hirdetéseit. Úgy véli,

"a káros zöldmosás már endemiássá vált", vagyis megszokott gyakorlat lett az, hogy a cégek a látszólagos zöld célkitűzéseikkel és intézkedéseikkel megtévesztik az embereket. White szerint erre az a megoldás, hogy törvényben kellene betiltani minden fosszilis tüzelőanyaggal kapcsolatos reklámot, mint a dohánytermékek esetében.

A Google szóvivője a Guardiannek azt mondta, nemrég bevezettek egy irányelvet, amely kifejezetten tiltja a klímaváltozás tagadását hirdető hirdetéseket, ez pedig minden hirdetőre vonatkozik. A sértő tartalmú hirdetéseket pedig minden esetben letiltják vagy eltávolítják.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: