News here
hirdetés

JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés

Jerusalema tánckihívás hetven köbméter szemét tetején

Eredményesen és vidáman végződött az Ökologistic Alapítvány „Tisztítsuk meg az országot!” kampánya Csömörön.

Link másolása

hirdetés

Az Ökologistic Alapítvány környezetvédő csapata nap mint nap azért dolgozik, hogy felhívja a figyelmet, milyen kritikus méreteket öltött napjainkra a környezetszennyezés, és pozitív, cselekvő példát mutasson arra, mit tehetünk egyéni szinten ennek megváltoztatására.

Csömörön, a Zöldre Érett Nők Közösségének, a Hangáknak bázisán egy erdőt takarítottak ki, felszámolva jó néhány illegális szemétlerakatot.

Két nap alatt hetven köbméter szemetet szedtek össze, amit szét is válogattak és gondoskodtak megfelelő helyre történő szállításukról.

Felhívásukra sokan megmozdultak, többen gyerekekkel érkeztek a reggeli gyülekezőre, egy helyi lakos teherautójával is hozzájárult az akció sikeréhez, és olyanok is akadtak, akik az meghirdetett napokon nem tudtak jelen lenni, de előzőleg szedtek több zsák szemetet, hogy ki ne maradjanak.

Fenntarthatatlan fogyasztásunk, a természettől való eltávolodásunk egyaránt a hátterében állnak annak a problémának, ami bolygónkat az élhetetlenség felé sodorja. Ennek a folyamatnak az ipari vállaltokon túl az egyén épp úgy részese, okozója és elszenvedője is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a temérdek lakossági hulladék, ami úton útfélen a szemünk elé tárul. Ma Magyarországon szinte nem lehet megtenni úgy 10 lépésnél többet, hogy az ember ne látna az út szélén eldobált szemetet. Beleértve a forgalmas belvárosi övezeteket, közutak mentét, de túraútvonalakat, árteret, természetvédelmi területeket is.

hirdetés
Cselekedni, példát mutatni, láttatni a természet tökéletességét, szemléltetni mi az ember helye, szerepe, hatása ebben a sérülékeny rendszerben. Ezek a célok mozgatják alapítványunkat

– így fogalmazza meg szervezetük lényegét Vészity Kata, az alapítvány vezetője, s szemétszedő akció kapitánya. „Programjaink, akcióink során a természettel való együttműködésre hívjuk fel a figyelmet, illetve arra, hogy a megelőzés a védelem legfontosabb eszköze. Előremutató, inspiráló kapcsolódásaink más szervezetekkel, önkénteseinkkel bizonyítják, hogy e felé a cél felé csak közösen, az erőforrások összehangolásával, tudásmegosztással, és szeretettel lehet eredményesen haladni” - tette hozzá.

A lelkes csapat hol a PET Kupán gázol az ártérben bozótvágóval a kezében, hol fesztiválokon válogat szemetet, vagy éppen rendezvényeken vesznek részt Replacc névre keresztelt újrahasznosított játékokkal, és rendszeresen szerveznek interakítv edukációs programokat is óvodákban a jövő generációja számára. Vásárlói közösségük, a Hangák jelmondata: „Tégy egy lépést, mindegy mekkorát!”. Üzenetük tartalmának fontos része, hogy bár a fenntarthatóság lemondásokkal, életünk átalakításával jár, nem kell, hogy ez újabb teher legyen a vállunkon, hiszen

az életvitelünktől függően vállalható sok kis lépés összeadódik, és mérhető számokat eredményez. A nyolc éve működő közel százfős közösség több mint ezer háztartást segít lépegetni egy zöldebb élet felé.

A kétnapos csömöri szemétszedő akciót a világszerte népszerű Jerusalema tánckihívással zárta a csapat, két táncoskedvű önkéntes tanította be a lépéseket a fáradt, ám az eredményes nap végén mégis csillogó szemű flashmob résztvevőknek. Nem véletlen, hogy a tánc háttere az összeszedett szeméthegy, és a táncosok kelléke a védőkesztyű és a gumicsizma volt, a szórakozáson túl a szemétszedés népszerűsítése is céljaik közt szerepelt.

„A környezetszennyezés rohamosan növekvő mértéke, a fogyasztás fenntarthatatlan mérete, és az ember felelőssége mindkét témában súlyos és vitathatatlan” – mondja Kucsinka Gabi, a Hangák vezetője, a flashmob ötletgazdája.

„Az aggasztó statisztikák, jogosan apokaliptikus jövőkép mellett azonban elengedhetetlen, hogy őrizzük magunkban hitünk lángját, hogy a bolygónk egy csoda, a lehetőség pedig, hogy részesei lehetünk ennek az élet nevű játéknak, számos örömre, pozitív megélésre ad lehetőséget minden nap, akkor is, amikor épp öten próbálunk kirángatni egy félig rohadó kanapét az erdőből.”

A szemétszedés kemény munka, de jó buli is, a környezetvédelem egy inspiráló, értékteremtő közösségi élmény, ezt üzenik nekünk az Ökologistic Alapítvány önkéntesei és a hozzájuk csatlakozók. Elnézve ezeket az energikus, fáradhatatlan amazonokat, mosolygó arcokat, vidám gyerekeket, nincs kétségünk üzenetük hitelessége felől, perdüljünk táncra, nevessünk, énekeljünk, és közben óvjuk, őrizzük bolygónk, környezetünk értékeit!


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

hirdetés

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

hirdetés

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
JÖVŐ
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

hirdetés

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.

hirdetés


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Senki nem érti, hogy a CIA a miért fektetett egy zsák pénzt a gyapjas mamut feltámasztásába
Miközben a tudósok a kihalt állatok és a tundra megmentésén dolgoznak, a CIA cégét nem annyira a mamutok, hanem a technológia érdekli. De vajon miért?
Fotó: Wikipedia - szmo.hu
2022. szeptember 30.


Link másolása

hirdetés

A CIA állítólag közvetetten pénzt fektetett egy gyapjas mamut feltámasztásán dolgozó cégbe, írja a Daily Star.

A Colossal Biosciences a sarkvidéki tundra gyors melegedésének megoldását látja abban, hogy újra ellepjék a környéket a már kihalt óriások. Ebben a vállalkozásban szerzett érdekeltséget az In-Q-Tel, a részben az amerikai hírszerzés által finanszírozott kockázati tőkebefektető.

Az In-Q-Tel állítása szerint

nem annyira a mamutok, mintsem a Colossal DNS-szekvenáló technológiája keltette fel az érdeklődésüket.

A biotechnológiai vállalat már sikerrel szekvenálta az ázsiai elefántok teljes genomját. A végső cél pedig az, hogy 22 hónapra az elefántokba ágyazott mamutembriókat neveljenek, amiket majd a tundrán engednek szabadon.

Ben Lamm vezérigazgató szerint

hirdetés
a Colossal eljárása segíthet más, kihalás szélén álló fajok megmentésében.

Az általuk alkalmazott módszer ugyanis a veszélyeztetett állatok széles skáláján segíthet. Ráadásul a projekt segítségével könnyebben fejleszthetnek vakcinákat és gyógyszereket a fajok számára, mivel ismert lesz a teljes géntérképük.

A CIA érdekeltségébe tartozó In-Q-Tel azonban ennél többre számít a módszertől. A cég blogbejegyzésében azt írja, hogy a technológia segíthet a genetikai anyagok olvasását, írását és szerkesztését, valamint elősegítheti „az etikai és technológiai szabványok meghatározását”.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
JÖVŐ
A Rovatból
hirdetés
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

hirdetés

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: