KULT
A Rovatból

Hihetetlenül látványos természetfilm nyerte az egészestés filmek első díját a gödöllői IX. Nemzetközi Természet-és Környezetvédelmi Filmfesztiválon

A Kaktusz Hotel, Yann Sochaczewski alkotása nyert. A Kárpát-medence Természeti Értékei szekcióban a hosszú filmek kategóriában Szendőfi Balázs fájón gyönyörű Volt egyszer egy vadvízország című alkotása kapta az első helyezést. Több más magyar siker is született.

Link másolása

Ebben az évben, május 19. és 21. között rendezték a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kezdeményezte IX. Nemzetközi Természet-és Környezetvédelmi Filmfesztivált a Gödöllői Királyi Kastélyban. A rendezvény második napján adták át a Nemzetközi Természet és Környezetvédelmi-, valamint a Kárpát-medence Természeti Értékei szekciók díjait.

A fesztiválra mintegy 1260 filmet neveztek a nagyvilágból. Ezekből az előválogatást követően 50 produkció versenyzett az elismerésekért.

A nemzetközi szekcióban három kategóriában hirdettek nyertest. Az ifj. Vitray Tamás operatőr, biológus, szakíró, a National Geographic magyarországi főszerkesztőjéből, a zsűri elnökéből, továbbá Szalay Péter Balázs Béla díjas dokumentumfilm rendezőből és Takács Rita szerkesztő-rendezőből álló grémium döntése szerint

az egészestés természetfilmek első helyezettje a Kaktusz Hotel (Cactus Hotel), Yann Sochaczewski alkotása lett. Filmje egy rendkívüli növény biodiverzitásban betöltött szerepét mutatja be hihetetlenül látványos képsorokkal.

A rövidfilmek versenyében a Véres hagyomány – Egyetértünk, hogy nem értünk egyet (Bloody tradition- Agree to Disagree) kapott elismerést. A film rendezői, Jitse de Graaf és Martijn Kramer a Feröer szigeteken dívó tömeges delfinpusztításról forgattak. A megrendítő mű szereplői egy helyi apa és fia, akik a hagyományőrzés e módjáról folytonos vitában állnak egymással.

A rajz és animációs film kategóriában a díjnyertes a Chimborazo (Chimborazo) című film lett, amelynek rendezője Keila Cepeda volt. A költői alkotás főszereplője, Baltazar naponta órákat gyalogol el a veszélyes vulkánhoz, hogy onnan jégtömböket hozzon, amit a közeli városban ad el.

A Kárpát-medence Természeti Értékei szekcióban a hosszú filmek kategóriában Szendőfi Balázs fájón gyönyörű Volt egyszer egy vadvízország című alkotása kapta az első helyezést. A film a Kőrösök vidékének szabályozás utáni lecsökkent vízvilágáról értekezik csodálatos felvételekkel és objektív adatok igazságával.

Ebben a szegmensben a rövidfilmek között első lett a Balatoni bebírók – inváziós fajok a tó vízrendszerében. A már tavalyi mustrán is nyertes Drexler Szilárd filmje Közép-Európa legnagyobb tavának veszélyben lévő eredeti ökoszisztémáját és az invazív fajok elleni védekezés lehetőségeit kutatja.

A Third Eye elnevezésű külön kategória az amatőr alkotók versenye. Itt Az emberiség tanúja (My witness is humanity), E. Kemal Mert produkciója bizonyult a legjobbnak. A török film több égető problémát is érint: a mai ember egyre növekvő fogyasztását, az emberi jogok felrúgását, a háborúkat és a migrációt, a természet-és állatvédelemmel kapcsolatos problémákat, a környezeti katasztrófákat, mint a globális felmelegedés következményeit.

A szakági zsűri elnöke Széll Antal környezetvédelmi szakember, fotós, operatőr, segítői a horgászati filmjeiről ismert Kátai Robó és a Duna Televízió tapasztalt szerkesztője, Németh Beatrix voltak.

A kategóriadíjak után kiosztották a fesztivál különdíjait is. A Kék Bolygó díjat a Rejtett világ: a vadvizek története című hazai produkció nyerte, amelyet Fehér Zoltán rendezett.

A Víz-hangok különdíjat, amelyet szintén a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány ajánlott fel, Dejan Andonov, A turizmus árnyoldala című filmje kapta. A MATE adományozta a Hullámokba írva – A Száva története című filmjéért Rozle Bregar horvát rendezőnek.

Az M/5 különdíját a filmfesztivál legfiatalabb alkotója, a középiskolás Kriska Ferenc kapta Jeges sodrásban című munkájáért. Az ifjú természetfilmes e mellett elnyerte Dr. Juhász Árpád elismerését is.

A hódok a városban, Yaz Ellis és Jack Mifflin Bécsben forgatott filmje kapta a Gödöllői Királyi Kastély kitüntetését.

Hagyományosan kiadták a Rockenbauer Pál emlékdíjat, amit az idén, a Volt egyszer egy vadvízországért már díjazott Szendőfi Balázs kapott.

A NatGeo három különdíjat is átadott, amelyeket Uwe Müller és Aner Etxebarria kaptak Kopp, kopp - Egy harkály- világa és JOY című filmjeikért, valamint az EKKE Egri Gyakorló Általános Iskola-és Gimnázium mozgókép szakos hallgatói és Nyerges Adrienn szaktanár érdemelték ki A természet metamorfózisa című kollektív munkájukért.

A versenyfilmek Klíma különdíját az Egy forróbb világban (In a hotter World) rendezője, Abdullah Khan kapta. A filmbéli pakisztáni sivatagi táj az emberiség legsötétebb jövőjének képeit vetíti elénk.

A Diákfotósok vetélkedésében az Általános természetfotó kategóriát Cirkos Sebestyén, a gödöllői Török Ignác Gimnázium tanulója nyerte, míg az Ember és víz szekció első helyezettje Kártyás Gergő a körmendi Kölcsey Gimnázium hallgatója kapta.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: