HÍREK
A Rovatból

Harmadával emelkednek a taxitarifák Budapesten

Közel 35 százalékos emelésben állapodtak meg a Fővárosi Önkormányzat, a BKK, valamint a fővárosi személytaxi-szolgáltató vállalkozások és érdekképviseletek képviselői.


Pénteken megállapodás született a Fővárosi Önkormányzat, a BKK munkatársai, valamint a fővárosi személytaxi-szolgáltató vállalkozások és érdekképviseletek képviselői között a fővárosi taxis iparág helyzetéről - írják a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közleményében.

A tarifaelemekben 2018. júliusa óta nem volt változás, a nemzetgazdasági átlagkeresetek, az infláció és az üzemanyagok ára ugyanakkor jelentősen növekedett. Így abban minden fél egyetértett, hogy felül kell vizsgálni a jelenlegi hatósági árat.

Az egyéb kérdésekben korábban született megegyezéseket követően pénteken megállapodtak a tervezett tarifaemelés mértékében is.

A közel 35%-os emelés a tarifaszerkezetet a következőképpen módosítja: alapdíj 1000 Ft, kilométerdíj 400 Ft, percdíj 100 Ft.

A Taxirendelet változtatására vonatkozó előterjesztést a Fővárosi Önkormányzat következő, április 13-ai Közgyűlésén nyújtják be, az új díjazás pedig várhatóan május 9-én lép majd életbe.

A taxis tarifaemelést érintő döntést a tárgyalásokban aktívan részt vevő Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) képviseletében Zsabka Zsolt általános alelnök is üdvözölte. Az ugyanis nemcsak megfelel a kamara által javasolt emelés mértékének, hanem meg is haladja azt, igazodva a jelenlegi gazdasági helyzethez. A BKIK a fővárosi cégek, így a személyszállítás területén működő vállalkozások képviselőjeként örömmel veszi tudomásul, hogy ez a megállapodás rendezi a taxisok évek óta fennálló tarthatatlan helyzetét.

Korábban a tárgyalások során az alábbi kérdésekben született megállapodás:

• Az utasfelvételi lehetőségek jogszabályi szinten történő bővítése azáltal, hogy a taxidrosztokon kívül is lehet világító szabadjelzővel várakozni;

• A minősített jelöléssel rendelkező 4 évszakos gumiabroncsokat lehessen használni a taxikon;

• Az elektromos taxik esetében a teljesítmény előírást illetően egy külön szabályozás kialakítása szükséges, előírva, hogy csak az az elektromos gépjármű lehet taxi, amely egy teljes feltöltéssel legalább 150 km megtételére alkalmas;

• A bankkártya elfogadására alkalmas terminál esetén a papír alapú bizonylatot használó eszközök mellett a digitális bizonylattal rendelkező eszközöket is lehessen használni;

• A visszaélések kiszűrése érdekében javasolt a taxiállomás-használati hozzájárulás iránti kérelem benyújtása során előzetesen az alvázszámot is vizsgálni arra tekintettel, hogy a jármű vonatkozásában a megelőző egy évben nem került-e visszavonásra a taxiállomás-használati hozzájárulás;

• A műszerfalon elhelyezett tarifatájékoztató táblázat színeinek felcserélése: fekete fólián, fehér grafika kivitelben;

• A sárga szín esetén a jelenleginél szélesebb ún. “tűréshatár” bevezetése javasolt, beleértve például a kisebb krómozott felületeket, hűtőrácsot is;

• Szükség van a gépkocsi állomány károsanyag kibocsátásának csökkentésére, ugyanakkor a gazdasági helyzetet is figyelembe véve megvalósítható lépésekre van szükség. Ezért 2024. január 1-től kizárólag EURO 6-os gépjárműveket lehet új taxiként üzembe helyezni;

• A BKK azt vállalja, hogy 2020-21-hez képest az átlagos havi összes ellenőrzések számát 190-ről tervezetten 240-re emeli, különös tekintettel az engedély nélküli személyszállítást végzőkre (pl. VIBER csoportok). Tehát a jelenlegi próbavásárlás típusú ellenőrzések számát tudja növelni a rendelkezésre álló finanszírozás függvényében és erősíti az együttműködést a hatóságokkal a hatékony intézkedések érdekében.

• A hatósági árak változása kapcsán folynak az egyeztetések. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által 2021. novemberében megfogalmazott 19%-os javaslathoz képest (időközben végbement gazdasági környezet romlása miatt inkább 23-24%-os sávban értendő ez) a Fővárosi Önkormányzat is elfogadta a személytaxi-szolgáltató szervezetek felvetését, hogy a gazdasági helyzet miatt, a piac kiszámíthatóbb működése érdekében nagyobb emelésre van szükség. Ennek pontos mértéke és az egyes tarifaelemek változása kapcsán folytatódnak a tárgyalások.

• További egyeztetések szükségesek annak kapcsán, hogy a piaci folyamatok kiszámíthatatlanságát kezelendő, valamilyen automatikus tarifakorrekció kerüljön kialakításra, amely évente figyelembe veszi a fogyasztói árak, üzemanyagár és a nemzetgazdasági helyzet változását, különös tekintettel az üzemanyag árának tartós, 20%-os növekedése esetére;

• Egyetértenek a felek abban, hogy taxiként a forgalomba helyezéstől számított 15. év végéig lehessen használni egy személygépjárművet, ezt közösen kezdeményezik a kormánynál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: Ha nem engedik, hogy orosz fűtőelemeket használjunk a paksi erőműbe, akkor a rezsicsökkentést nem fogjuk tudni fenntartani
A miniszterelnök reagált a Bizottság keddi döntésére az orosz energiahordozók leválásáról. Úgy fogalmazott: „Ez veszélyes, itt össze kell magunkat szedni.”


Orbán Viktor rövid időn belül másodszorra látogatott el egy lakossági fórumra váratlanul. A kedd esti ráckevei fórumot eredetileg nem vele, hanem Pánczél Károly országgyűlési képviselővel és Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel hirdették meg. Amikor azonban a miniszterelnök megérkezett, átvette a szót, és többek között az Európai Unió keddi döntéséről is beszélt. Az Európai Bizottság kedden bejelentette, hogy 2027 végéig teljesen megszüntetné az orosz olaj-, gáz- és nukleáris üzemanyag-importot.

Orbán Viktor szerint a REPowerEU terv „arról szól, hogy milyen eszközökkel és milyen határidőkön belül – meglehetősen gyorsan - teszik lehetetlenné, hogy Oroszországtól gázt és olajat tudjunk venni, és még azt is meg akarják tiltani, hogy orosz fűtőelemet használjunk a paksi erőműbe.” Pedig szerinte az volt az eredeti terv, hogy olcsóbbá tegyék az energiát Európában.

Hozzátette:

„ha elrekesztik az orosz gáz és kőölaj behozatali lehetőséget, ha nem engedik az orosz fűtőelemeket, akkor a rezsicsökkentést nem fogjuk tudni fenntartani. Pénzügyileg nem fog menni, mert akkor máshonnan és drágábban kell beszerezni az energiát.”

Bár azt a kormányfő is elismerte, hogy jogilag megteheti ezt az Unió. Arról beszélt, hogy elképzelhető, hogy a kérdést nem viszik a miniszterelnökök elé, hanem a Bizottság saját hatáskörében dönt a kérdésről. Megfogalmazása szerint: „Ez veszélyes, itt össze kell magunkat szedni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Kunetz Zsombor kiakadt: „Kevés idiótább ötlet van ennél!” – Központi raktárból látnák el a kórházakat, mint a hipermarketek
A belügyminisztérium új rendelettervezete szerint egyetlen központi raktárból látnák el az összes kórházat. Kunetz Zsombor szerint ez beláthatatlan következményekkel járhat.


Kunetz Zsombor egészségügyi szakértő a Facebookon osztotta meg véleményét egy friss kormányzati rendelettervezetről, amely szerint központi raktárból látnák el a kórházakat.

„Mindig van újabb és újabb ötlet arra, hogy még nyomorultabbá tegyék az egészségügyi ellátást” – írta posztjában. Szerinte ez a központosítás brutálisan lassítani fogja az ellátást, mert nem lesz képes olyan gyors kiszolgálást biztosítani, mint egy régiós raktár vagy a mostani szállítók.

Hozzátette, hogy a rendszer nem lesz rugalmas, mivel a mérete ezt nem teszi lehetővé. A költségek is nőni fognak, mert 30–50 ezer terméket kell majd tárolni, köztük sokat külön hőmérsékleten és szabályozás szerint.

Szerinte az informatikai rendszer sincs olyan állapotban, hogy ez a logisztika működőképes és a betegbiztonságot szolgáló szolgáltatással rendelkezzen. Úgy véli, ez a modell sehol a világon nem működik az egészségügyben.

Felvetette azt is, hogy egy ilyen logisztikai rendszer rendkívül sérülékeny. Példaként egy raktártüzet említett, és azt kérdezte, hogy ennek milyen következményei lennének a betegellátásra.

„Összegezve, kevés idiótább ötletet láttam az utóbbi időkben, mint ezt. És tulajdonképpen az értelmét sem találom, a katonai, kontrollmániás gondolkodás kivételével. Éppen ellenkezőleg, nagyon költségigényes, nehezen megvalósítható és felesleges is”

– írta Kunetz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Minden magyar földgázfelhasználót érinteni fog az Európai Bizottság kemény döntése
Szijjártó Péter közölte: a magyar kormány nem hajlandó önként lemondani az orosz energiáról. Brüsszel ezért akár súlyos büntetéseket is kiszabhat Magyarországra.


Az Európai Bizottság kedden bejelentette, hogy 2027 végéig teljesen megszüntetné az orosz olaj-, gáz- és nukleáris üzemanyag-importot. A tagállamoknak még az év végéig kötelező érvényű nemzeti leválási terveket kell készíteniük. A részletes jogi csomagot június elején terjeszti be a Bizottság – írta meg a Portfolio.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Facebook-oldalán reagált a brüsszeli tervre. Szerinte az orosz energiahordozók „erőszakos, mesterséges és ideológiai” kizárása súlyos következményekkel járhat az energiaárakra, az ellátásbiztonságra és az európai versenyképességre.

A miniszter azt mondta:

„Ez az európai bizottsági döntés súlyosan veszélyezteti Magyarország energiaellátásának biztonságát is, mert az energiaellátás kérdése az nem politikai ügy, hanem egy kőkemény fizikai kérdés. Onnan lehet földgázt és onnan lehet kőolajat vásárolni, ahonnan vezetékek jönnek ide.”

Szijjártó szerint az új intézkedések mögött nem energiapolitikai megfontolás áll, hanem az Ukrajnának nyújtott támogatás költségeinek áthárítása. Úgy fogalmazott, hogy ezt „az észszerűen működő” országokkal, például Magyarországgal akarja Brüsszel megfizettetni.

A brüsszeli javaslat kétlépcsős rendszerben vezetné ki az orosz gázt. 2025-től tiltanák az új szerződéseken alapuló beszerzéseket, 2027 végétől pedig minden hosszú távú vezetékes és cseppfolyósított földgázszerződés megszűnne.

Brüsszel hangsúlyozta, hogy a hosszú távú gázszerződésekből való kilépés jogi védelmet élvez majd. A cégek a vis maior elvére hivatkozva jogi következmények nélkül léphetnek ki a meglévő szerződésekből.

A Bizottság szerint az orosz gázimport 2025-ben várhatóan 37 milliárd köbmétert tesz majd ki. A növekvő LNG-kapacitások és a csökkenő uniós gázkereslet ezt fokozatosan helyettesítheti. Dan Jörgensen uniós biztos úgy fogalmazott: emiatt nem várható általános áremelkedés, de elismerte, hogy egyes tagállamok – például Magyarország – nehezebb helyzetben lesznek.

Az EU szerint a tagállamoknak az év végéig saját leválási tervet kell készíteniük az orosz energiahordozókról. Ha ezt nem teljesítik, az uniós szabályrendszer alapján eljárás indulhat, és súlyos pénzbüntetésre számíthatnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Így gyülekeztek a résztvevők Hadházy Ákos legújabb tüntetésére – sorozatban a nyolcadikra
Ezúttal ismét a Ferenciek terére hívta híveit a politikus, akit kitiltottak a Parlamentből. Szerinte nem üresedtek még ki a tüntetések, és legközelebb is kinn lesz az utcán.


Zsinórban nyolcadik alkalommal is tüntet Hadházy Ákos és néhány híve Budapesten. A május 1-jei, Kossuth téri megmozdulás után a helyszín ezúttal is a Ferenciek tere, ahova korábban nem engedélyezték a demonstrációt.

Színpad ezen a héten nincs, csak egy hangszóró. Hadházy Ákos ezúttal egy Szabad választást, szabad hazát! feliratú molinóval érkezett.

Arról egyelőre nincs információ, hogy a tüntetés kezdetén pár száz fő körülire becsült tömeg mit tervez a későbbiekben. Két hete szerették volna elfoglalni a Szabad sajtó út-Kossuth Lajos utcai úttestet, ám ezt a rendőrség nem engedte. Ehelyett néhány tucatnyian körülbelül egy órán át blokkolták a Szabadság híd forgalmát, mielőtt a rendőrök feloszlatták volna a tömeget.

A Szeretlek Magyarország képei a helyszínről (a képre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET: