JÖVŐ
A Rovatból

Bajba sodorta a koronavírus szó az online médiacégeket

Sok cég ugyanis megtiltotta, hogy a hirdetései megjelenjenek a koronavírusról szóló cikkek mellett. Emiatt komoly bajba kerültek a kiadók.

Link másolása

A koronavírus miatt cégek ezrei elbocsátásokkal, szabadságolásokkal, fizetés-csökkenésekkel próbáltak talpon maradni, és persze alaposan megkurtították a marketing-költségvetéseiket is. Emiatt kevesebb pénzt költöttek online reklámokra, ami rosszul érintette a médiacégeket.

A helyzetet tovább súlyosbította, hogy sok vállalat óvakodott azoktól a médiafelületektől, amelyek a pandémiával kapcsolatos tartalmakat közöltek, holott érthető módon ezekre volt a legnagyobb olvasói igény.

A járvány terjedésével sorra tették blokkolólistára az olyan kulcsszavakat, mint „koronavírus” vagy „covid-19”.

Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett programmatic hirdetési rendszerekben megtiltották, hogy a reklámjaik megjelenjenek az ilyen cikkek mellett. Így a médiacégek azt tapasztalták, hogy miközben az olvasóik száma meredeken emelkedik, a bevételeik épp ellentétes irányba indulnak el.

A Buzzfeed megszerezte az egyik globális márka hirdetési adatait. Ebből kiderült, hogy március első három hetében 2 millió hirdetést tiltottak le a New York Times, a CNN, az USA Today és a Washington Post oldalain. De nemcsak amerikai weboldalakat blokkoltak, a tiltás 14 ország 100 híroldalát érintette, 35 millió hirdetéstől fosztva meg őket.

Kiderítették azt is, hogy márciusban csak az Integral Ad Science nevű cég rendszerén keresztül 3 ezer hirdető blokkolta a "koronavírus" kifejezést. Ez 1,36 milliárd megjelenést érintett.

A Wired idézi Nandini Jammi brandbiztonsági szakértőt, aki szerint a probléma fő oka, hogy a nagy marketingcégek vezetőinek fogalmuk sincs arról, hogy reklámjaik hol futnak, mert elhelyezésüket automata technológiákra bízzák.

Míg korábban az volt a jellemző, hogy a hirdetők kimondottan valamelyik ismert lapban vagy online portálon vásároltak hirdetési helyet, az automata "programmatic" rendszerek más elven működnek. Arra koncentrálnak, hogy megtalálják az adott reklámra legfogékonyabb olvasót, az viszont teljesen másodlagos, hogy ez az olvasó épp milyen oldalt keres fel a milliónyi portál, blog közül. Így viszont az is lehet, hogy a reklámozó cég hirdetése pont egy koronavírusos álhír mellett jelenik meg. Ezt akarták mindenáron elkerülni.

Csakhogy így azokat a hiteles oldalakat is megfosztották a bevételektől, amelyek a cikkeikkel épp, hogy életeket mentettek a járvány alatt.

A márkák nem mindig voltak ennyire érzékenyek arra, milyen cikkek mellett jelennek meg a hirdetéseik. A mostani óvatosságuk részben épp Nandini Jammi munkájának köszönhető. Ő volt ugyanis az, aki egy társával 2016-ban Sleeping Giants néven mozgalmat indított, hogy elriasszák a hirdetőket a szélsőjobboldali Breitbart News-tól.

Jammi eredetileg egy brit startup direkt-marketingese volt, ahol megbízták egy néhány ezer dolláros programmatic kampány megszervezésével. A Google platformját használta, de tudni akarta, hová megy a pénz. A hirdetéseiket megjelenítő oldalak többségéről azonban még csak nem is hallott. Egyetlenegy volt ismerős számára, az összeesküvés-elméletekre épülő Zero Hedge blog, amit később a Google felfüggesztett rasszista tartalom közlése miatt.

Ugyanígy meglepődött, amikor a 2016-os amerikai elnökválasztás után felment a Breitbart.com-ra, és meglátta ott az Old Navy áruház reklámját, egy afroamerikai és egy fehér szereplővel, miközben az oldal külön menüpontot tartott fenn a "fekete bűnözés"-nek.

Az áruháznak fogalma sem volt arról, hol jelenik meg a hirdetése.

A Sleeping Giants kampánya után azonban nemcsak ők, hanem sok más cég is blokkolólistára tette a Breitbartot, aminek egy év alatt 90%-kal estek a reklámbevételei. Később kampányoltak azért, hogy a YouTube és a Facebook ne adjon megjelenési lehetőséget az összeesküvés-elméleteket közlő Alex Jones InfoWars csatornájának, és volt sok más sikerük is.

De a YouTube a támadások kereszttüzébe került azért is, mert terrorista-szimpatizánsok és neonácik videói mellé kerültek ismert márkák hirdetései.

Hogy a hirdetők elkerüljék a botrányokat, egyre gyakrabban vették igénybe az olyan kulcsszó-blokkoló programokat, mint a Double Verify vagy az Oracle Data Cloud.

A „brandbiztonság” viszont néha egész furcsa eredményekhez vezetett. Előfordult például, hogy az automata rendszerek blokkolták a Meghan Markle-ról szóló cikkek mellé szánt reklámokat, mert a hercegnő címéből – Duchess of Sussex – ott volt a tiltólistán a „sex”.

Már a koronavírus-járvány előtt kiderült, hogy 2019-ben az amerikai, brit, japán és ausztrál on-line kiadókat 3,2 milliárd dollár bevételtől fosztotta meg a túlbiztosítás. A koronavírus pedig csak rontott a helyzeten. Jammi ma már úgy gondolja, hogy a részben általa elindított folyamattal túllőttek a célon.

A gyűlöletbeszéd visszaszorítására használt blokkolólisták ma már a hírszolgáltatás világát fenyegetik.

Jammi szerint a megoldás az lenne, ha a marketing-szakemberek ismét maguk ellenőrizhetnék, hol is jelennek meg a reklámjaik. Ennek érdekében Check My Ads néven saját céget alapított, amely azt ígéri, segít a kontroll visszaszerzésében. A távlati céljuk, hogy megtanítsák a marketingeseket, miként szabaduljanak meg az automatizálás függőségétől és fedezzék fel a minőségi kiadóknak szánt reklámok értékét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Újabb rekord dőlt meg, most az óceánok vízfelszínén mértek olyat, amit eddig még nem láttak
Április közepe óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az évnek ebben a szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete.

Link másolása

Kedden megdőlt az világóceán felszíni hőmérsékletére vonatkozó melegrekord - írja az Időkép.

Nem lassul az óceánok felmelegedésének üteme, olyannyira nem, hogy április 23-án minden eddiginél magasabb hőmérsékletet ért el globálisan a vizek felszíni hőmérséklete.

Az új rekord 21,18 fok, ami, még ha egy hajszállal is, de felülmúlta a március 1-én felállított 21,17 fokos rekordot.

Április 17. óta szinte napról napra magasabb vízhőmérsékletek születtek annak ellenére, hogy az év ezen szakaszában általában csökkeni szokott a tengervizek hőmérséklete. Ráadásul hivatalosan is véget ért az El Niño, ami az átlagosnál magasabb tengerfelszín-hőmérsékleteket eredményezett a Csendes-óceán egyenlítőhöz közeli területein.

A melegedés a mi időjárásunk szempontjából legmeghatározóbb észak-atlanti térségben is jelentős. Itt jelenleg átlagosan 21 fokos a felszíni vízhőmérséklet, ami 0,4 fokkal magasabb a tavaly ilyenkor mért értékhez képest.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk