A hó és az eső egyelőre kifoghat az önvezető autókon
Saját önvezető kocsijának hiányosságaival szembesült Krzysztof Czarnecki, a kanadai Waterloo egyetemének professzora, amikor arra utasította az autót, hogy tegyen egy kört a sűrű ontariói hóesésben.
A kerekek felmondták a szolgálatot, és a biztonsági sofőr kénytelen volt újra és újra megragadni a kormányt, hogy megakadályozza a szerencsétlenséget.
Az önvezető autók fejlesztői mintha megfeledkeztek volna a rossz időjárási körülményekről – írja a Wired .
Éppen ezért Czarnecki és Steven Waslander a torontói egyetemről képadatbázist állítottak össze a havas és esős kanadai utakról. Két éven át gyűjtötték a ködös utakat, hóviharokat, csúszkáló gépkocsikat, hó borította útburkolati jeleket bemutató felvételeket. Az egyes képeket olyan magyarázatokkal látták el, hogy a gép tudja értelmezni a látottakat. Az autonóm vezetési rendszerek gyakran használnak fel ilyen képeket, hogy általuk informálják az algoritmusokat, amelyek nyomon követik a gépkocsi helyzetét és megtervezik az útját.
Ez az új adatbázis segítheti a rendkívüli körülményekre reagáló algorimusok kifejlesztését és tesztelését.
Már jelenleg is van néhány cég, mint az Alphabet leányvállalata, a Waymo, vagy Ford és a Volkswagen Argo, amely téli körülmények között végez az önvezető autókkal próbautakat, de az iparág nagy része még mindig elsősorban a meleg, napfényes helyekre koncentrál. Ez azonban egyrészt korlátozza az önvezető kocsik felhasználhatóságát, másrészt pedig problémákat okozhat, ha át kell menniük egy hidegebb zónába.
Márpedig az autonóm járműveknek azonosítaniuk kell az akadályokat akkor is, ha szenzoraikat a hó vagy az eső befolyásolja: a rosszabb látási viszonyok megzavarhatják a műszereket, elrejthetik az útburkolati jeleket, és rossz irányba vihetik az autót.
A rossz időjárás komoly próbatételt jelent a mesterséges intelligencia algoritmusai számára is. A napfényes időkre kifejlesztett program nehezen birkózik meg a hóval borított autókkal, de a téli ruhákba bebugyolált emberekkel is.
Czarnecki szerint előfordulhat, hogy a mesterséges intelligencia olyan dolgokat lát, amik nincsenek is ott, másokról pedig nem vesz tudomást.
A Waymo szóvivője hangsúlyozta, hogy a cég új szenzorai és szoftverei a korábbinál jobban alkalmazkodnak a változékony időjáráshoz, míg az Argónál azt közölte, hogy a legújabb technológiájuk még csak a könnyű esős időt lesz képes kezelni, a nagyobb esőkhöz és havazáshoz további fejlesztésekre lesz szükség mind a hardver, mind a szoftver terén.
Óriási munka vár azokra, akik a téli időjárás minden változására reagáló automatizálási technológián dolgoznak. Különösen érvényes ez a jeges utakra – hívta fel a figyelmet Bryan Reimer, a Massachusetts Institute of Technology kutatója, aki szerint még messze az idő, amikor az állandóan havas hegyekben autonóm autók járhatnak – hacsak fel nem fűtik az utat.