KULT
A Rovatból

Robert De Nirónak köszönheti filmes karrierjét, Pierce Brosnan miatta vállalta el a Mamma Miát - Meryl Streep 75 éves

Ha kedvenc színésznőimre gondolok, sosem a dívákért rajongtam, hanem a széles skálán mozgó, sokoldalú, bevállalós művésznőkért. A most 75 éves Meryl Streep mindenképp ilyen.


Egyik kedvenc filmem tőle a Nőstényördög, aminek nem ő volt a főszereplője, hanem az azóta szélsőséges nézetei miatt parkolópályára állított Rosanne Barr. De nekem legjobban mégis az tetszett, hogy Streep bevállalt egy ennyire megosztó karaktert (a családapát elszerető írónőt), és olyan finoman tudta ábrázolni Mary Fisher jellemfejlődését, ami ritka az ehhez hasonló könnyed komédiákban.

Persze elsősorban mégis drámai színésznő, de azt is megmutatta nem egyszer, hogy ha kell, nagyon is tud díva lenni.

Meryl Louise Streep 1949. június 22-én született Summitban, New Jersey-ben. Német, svájci, angol és ír felmenők is találhatóak a családfáján. Hamar megmutatkozott érdeklődése az előadóművészet iránt.

1971-ben szerezte a BA diplomáját színművészetből a New York-i Vassar College-ben, majd a Yale School of Drama mesterképzésen folytatta tanulmányait. Hogy fizetni tudja a tandíjait, pincérnőként és gépíróként is dolgozott, és számos színpadi produkcióban feltűnt.

1975-ben New Yorkba költözött, ahol hamar felfelé ívelt a karrierje, és a Broadway-n is megmutathatta tehetségét. Sosem vágyott kifejezetten arra, hogy filmszínész legyen, de nagyon nagy hatással volt rá Robert De Niro alakítása a Taxisofőrben, azt mondta magában:

„Ez az, ilyen színész szeretnék lenni, ha nagy leszek.”

Első filmes szerepét az 1977-es Julia című moziban kapta Jane Fonda partnereként, ami nagyon rossz élmény volt számára. A jelenetei nagy részét kivágták, és ami bent maradt, azzal sem volt elégedett. Az igazi áttörést az 1978-as A szarvasvadász hozta meg számára, amelyért első Oscar-jelölését is megkapta. A szerepre maga a nagy példakép, Robert De Niro ajánlotta, aki látta Streepet színpadon.

A színésznő pályafutása azóta is töretlen, és számos ikonikus szerep fűződik a nevéhez. Az 1980-as években olyan emlékezetes alakításokat nyújtott, mint Dustin Hoffmannal a Kramer kontra Kramer (1979), amelyért első Oscar-díját kapta legjobb női mellékszereplőként, és a Sophie választása (1982), amiért legjobb női főszereplőként vehette át az aranyszobrocskát. Sokan Robert Redford partnereként figyeltek fel rá a Távol Afrikától című filmben. A Kramer kontra Kramer szüneteiben Woody Allen Manhattanjében forgatott.

A 90-es években készült Kísértetházat szeretem talán a legkevésbé a filmjei közül, de ez sem az ő játéka miatt van. Ma már nehéz felidézni, miért, de annak idején nagyon rossznak találtam Bille August alkotását az impozáns szereplőgárda ellenére (valahogy nem érzek késztetést, hogy újranézzem).

Clint Eastwood 1995-ös filmje, A szív hídjai és az érte kapott Oscar-jelölés újabb lökést adott Streep karrierjének, de a 2008-as Mamma Mia! az a film, amiben nem csak énektudását mutathatta meg, de tényleg világszerte ismertté vált azok körében is, akiket nem vonzanak a komolyabb, drámai hangvételű filmek. Persze nem hagyható ki egy ilyen cikkből a 2006-os Az ördög Pradát visel sem, amiben ismét egy ellentmondásos nőalakot formál meg zseniálisan.

Pályafutása során huszonegy Oscar-jelölést kapott, 17-szer legjobb színésznőként, négyszer legjobb mellékszereplőként. Ezzel ő lett a legtöbbet jelölt színész a díj történetében. Harmadik Oscar-díját A Vaslady (2011) című filmben nyújtott alakításáért kapta, ahol Margaret Thatcher brit miniszterelnököt formálta meg.

Rajta kívül összesen két színész van, aki mindkét színészi kategóriában nyert: Ingrid Bergman és Jack Nicholson.

Nem csak a filmvásznon, de a színpadon is jelentős sikereket ért el. Számos Broadway-előadásban szerepelt, és a televízióban is maradandót alkotott.

Magánéletében Streep 1978 óta házas Don Gummer szobrásszal, négy gyermekük van, ám idén bejelentették, hogy válnak. Az évek során Streep nemcsak színészi képességeivel, hanem jótékonysági tevékenységeivel is kivívta a közönség tiszteletét. Aktív támogatója számos társadalmi és környezetvédelmi ügynek.

Az utóbbi idők egyik legemlékezetesebb alakítása tőle 2016-ban a repedtfazék hangú Florence Foster Jenkins a Florence- a tökéletlen hangban - ami ugyancsak bátor vállalás volt tőle -, illetve a 2021-es Ne nézz fel!-ben Orlean elnökasszony. 75 évesen töretlenül dolgozik, és reméljük, hogy még sok örömet szerez nekünk.

Végezetül összeszedtünk néhány érdekességet az ünnepeltről:

- Édesanyja szerinte mind kinézetben, mind temperamentumban nagyon hasonlított Judi Denchre.

- Eredetileg jogi karra jelentkezett, de elaludt a felvételi napján, és ezt égi jelnek vélte arra, hogy mással kellene foglalkoznia.

- A Kramer kontra Kramerért kapott Oscarját egy vécé tetején felejtette.

- Összesen hat film van, amibe nem válogatták be, hiába jelentkezett: King kong, A nyolcadik utas a halál, Amerikai dzsigoló, Édes álmok, Napok romjai és Elizabeth.

- Öt év volt a leghosszabb időszak, amikor nem jelölték Oscarra a Képeslapok a szakadékból és A szív hídjai között.

- A Képeslapok a szakadékból című filmben a forgatókönyvet jegyző Carrie Fisher lányának, Billie Lourdnak a keresztanyja.

- Pierce Brosnan csak annyit tudott a Mamma Mia!-ról, amikor elvállalta, hogy Görögországban forgatják, és Meryl Streep lesz a partnere. Mint mondta, bármit elvállalt volna, hogy együtt játszhasson "azzal a gyönyörű szőkével, aki annyira tetszett a színiiskolában".

- A színjátszásról azt mondta:

„Érdekelnek az emberek. Ez a játékom titka. Kíváncsi vagyok, milyen lenne a bőrödben lenni.”

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: