KULT
A Rovatból

Oscar-rekorder, négyszeres édesanya, átváltozóművész – A 73 éves Meryl Streep 8 legjobb alakítása

Minden idők talán legnagyobb színésznője jelenleg szünetet tart a karrierjében, ezért úgy döntöttünk, megmutatjuk, mely filmekben imádtuk őt a legjobban.


Meryl Streep az egyetemes filmtörténelem egyik megkerülhetetlen alakja. Az 1949. június 22-én született színésznő 1975-ben, a Yale-en végezte el a drámaszakot, majd New Yorkban próbálta ki magát a színpadon. Első filmszerepe az 1977-es Júlia című filmhez kötődik, egy évvel később, 29 évesen pedig már A szarvasvadászban játszott, amelyért (tehát a második mozgóképes alakításáért) megkapta első Oscar-jelölését is a legjobb női mellékszereplő kategóriában. Innentől kezdve pedig nem volt megállás, eddigi, 45 éves filmes karrierje során összesen 21-szer jelölték Oscarra, ezekből pedig hármat meg is kapott (az 1979-es Kramer kontra Kramerért, az 1982-es Sophie választásáért, valamint a 2011-es A Vasladyért), s bár négy szobrocskával Katherine Hepburn még mindig a legtöbbet díjazott színész, a nominációk tekintetében azonban abszolút Meryl a csúcstartó.

Streep 1978 szeptemberében ment hozzá a szobrászművész Don Gummerhez, akivel azóta is, (tehát lassan 44 éve) boldog házasságban élnek, és négy közös gyermekük született: Henry, Mamie, Grace és Louisa.

A színésznő eddig 65 mozfilmes és 17 tévés szerepet tudhat a háta mögött, így nehéz volt kiválasztani nyolcat a legjobb alakításai közül, mi azonban mégis megpróbáltuk a lehetetlent.

Kramer kontra Kramer (1979)

Streep az első Oscarját Joanna Kramer mellékszerepéért kapta meg, az anyáért, aki önmegvalósítás címén elhagyja a férjét és a kisfiát is, majd később mégis úgy dönt, kell neki a csemetéje, s bíróságra viszi az ügyet. S bár a színésznő csupán 10 percet töltött a vásznon, abban a 10 percben abszolút ellopta a show-t mindenki elől. Egyszerre hűvös, érzelmes és makacs, vagyis parádés.

Sophie választása (1982)

Streep második Oscarja (immár főszerepben, de ezúttal is anyaként) Zofia "Sophie" Zawstowski, a lengyel bevándorló szerepében, akinek apját egy német munkatáborban ölték meg. Ekkor derült ki végleg, hogy Meryl az akcentusok királynője, nagyjából bármilyen kiejtést képes tökéletesen elsajátítani. Persze nemcsak ezért fantasztikus a játéka ebben a nem éppen könnyed drámában.

Veszélyes vizeken (1994)

Próbáltunk nem csupán a drámák közül válogatni, hiszen a színésznő filmográfiája sokkal színesebb annál. Szerepelt ugyanis vígjátékban, musicalben, krimiben, thrillerben, fantasyben, valamint (ahogy jelen esetben) akciófilmben is. A Veszélyes vizeken családját védelmező vadvízi túravezető Gailjének karaktere meglepő volt a főként könnyes produkciókban feltűnő Streeptől, aki újfent bebizonyította, hogy ő tényleg minden egyes szerepében hihetetlenül hiteles.

A szív hídjai (1995)

A csurig ázós kiruccanás után Meryl visszatért a drámához és a romantikához, méghozzá Clint Eastwood rendezésében és partnereként a mester egyik legérzékenyebb filmjében. Streep itt a háziasszony Francescát alakítja, akinél férje és gyermekei távollétében kér négy napra szállást és idegenvezetést a National Geographicnak fotózó Robert Kincaid (Eastwood). Ennyi idő elég is egy életre szóló nagy szerelemre, Meryl pedig imádnivaló és szívszorító a vágyaival és bűntudatával küzdő Francescacként.

Az ördög Pradát visel (2006)

Vessünk egy pillantást akkor a színésznő sötétebb oldalára is! Bár szerepei nagy többségében a jó oldalon áll, azért nem egyszer bólintott rá negatív karakterek eljátszására is (pl. Kramer kontra Kramer, Nőstényördög, Adaptáció, A mandzsúriai jelölt, Az emlékek őre, Vadregény stb.). Ám mind közül a legikonikusabb talán Miranda Priestly, a menő divatmagazin főszerkesztője Az ördög Pradát viselben, amelyben Streep képes időnként egy kis szimpátiával kevert sajnálatot is ébreszteni a nézőkben amúgy utálnivaló figurája iránt. Zseniális!

Kétely (2008)

Abban biztosak voltunk, hogy a szigorú, konzervatív és mindenki által rettegett apáca szerepét Meryl kirázza a kisujjából, arra azonban nem voltunk felkészülve, hogy őt a megrontással vádolt pap (Philip Seymour Hoffman) ügyében nyomozó (kvázi) főhősként követhetjük végig a sztorin, akinek lehet drukkolni, és aki saját magával szemben is képes meghasonulni. Kétségtelenül Streep egyik legjobb alakítása.

Julie & Julia – Két nő, egy recept (2009)

Erre is csak Streep képes: a Kétely vaskalapos Aloysius nővére után átlényegülni a bohókás, harsány és zabálnivaló Julia Childdá, akinek fejhangon magyarázós főzős tévéműsora korának egyik legnépszerűbb tévé elé ültető indoka volt. Joggal érdemelte hát ki 16. Oscar-jelölését érte a legjobb női főszereplők közt, Nora Ephron édesbús filmjét pedig receptre kéne felírni.

Ne nézz fel! (2021)

Meryl Streep előjegyzésében jelenleg semmilyen egész estés tétel nem szerepel, csupán az Exploitations című sorozat egyik epizódja. Vagyis Adam McKay bombasztikus szatírája, a Ne nézz fel! az eddigi utolsó filmje, amelyben az Egyesült Államok nem éppen szimpatikus elnökét alakítja, méghozzá csodálatos nyegleséggel. Ő az egyik legviccesebb jelenség a műben, vagyis bátran kijelenthető, hogy Streep hetvenen túl is a csúcson van. Reméljük, még sokféle karakterré alakulhat át a továbbiakban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Káprázatos légi parádéval ünnepelte a honvédség augusztus 20-át
A bemutatón nemcsak a jól ismert régi helikopterek, hanem vadonatúj harci és szállító gépek is feltűntek, amelyek most először repültek a főváros felett.


Budapest felett idén is látványos légi parádéval ünnepelte Szent István napját a Magyar Honvédség. A programban minden olyan repülő eszköz bemutatkozott, amely a honvédség birtokában van, köztük vadonatúj harci és szállító gépek is, amelyek most először tűntek fel a főváros felett.

Az érdeklődők a bemutatón láthatták

a már jól ismert MI–17 és MI–24 helikoptereket, de a legújabb H145M és H225M típusok is feltűntek.

Az eseményen készült fotóinkat itt tudjátok megnézni (kattintás után galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A romantikus komédia, ami se nem vicces, se nem romantikus, de épp ettől lesz jobb és több – Kritika a Többesélyes szerelemről
Mondd, te kit választanál? A dúsgazdag, magas, jóképű és sármos üzletembert, vagy a csóró, magas, jóképű, sikertelen színész exedet? Itt a szerelem ötven árnyalata!


Celine Song nevét 2023 januárjában kezdte hajtogatni szinte mindenki az amerikai filmes körökben, amikor első filmjét, az Előző életeket bemutatták a Sundance Filmfesztiválon. Nem véletlenül, hiszen egy csodás alkotásról volt/van szó, amelyben két dél-koreai gyerekkori jó barát (talán több is annál), a Föld két legtávolabbi pontjára kerül, majd felnőttként újra felveszik a kapcsolatot, és maguk sem gondolják, hogy ez milyen érzelmeket ébreszt bennük.

A film átfesztiválozta a világot, majd 2024 januárjában végül a magyar mozikba is befutott (igaz, 2023 szeptemberében már el lehetett csípni a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon), nem sokkal később pedig két Oscar-díjra is jelölték, a legjobb film és a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriáiban.

S hogy mi volt az Előző életek titka? Minden bizonnyal a benne rejlő őszinteség, hitelesség és emberiesség. Egy apró és érzékeny, sokszor szavak nélkül is sokatmondó alkotásról van szó, amellyel a dél-koreai Celine Song számára megnyíltak Hollywood kapui. Ő pedig rendesen betrappolt rajtuk. A következő filmjéhez ugyanis már olyan álomgyári nagyágyúkat sikerült megnyerni, mint Anastasia Steele, A mandalóri és Amerika Kapitány, vagyis Dakota Johnson, Pedro Pascal és Chris Evans.

Ha pedig az Előző életek egyik fő erénye az őszinteség volt, akkor ezt Song a Többesélyes szerelemmel rendesen kimaxolta. Talán túl is tolta… De hogyan lehet túltolni az őszinteséget? Nos, a sztori szerint a sikertelen színésznőből sikeres házasságközvetítővé vált Lucy Mason (Dakota Johnson) „örök szingliként” azt állítja, hogy vagy egyedül fog meghalni, vagy egy gazdag férfihoz megy feleségül. A szakmai sikerei ellenére Lucyt azonban egyre inkább frusztrálják ügyfelei irreális elvárásai. Részt vesz egy korábbi kliense esküvőjén, ahol megismerkedik a tehetős befektetővel, Harryvel (Pedro Pascal), aki élénk érdeklődést mutat iránta, de Lucy elutasítja, s azt javasolja, inkább legyen a cége ügyfele, hiszen ő lenne a legkapósabb férfi.

Lucy az esküvőn ráadásul váratlanul találkozik az exével, Johnnal (Chris Evans) is, aki éppen felszolgál a násznépnek, és továbbra is várja, hogy befusson színészként. Felelevenítik a közös múltjukat, amely az anyagi nehézségeik miatt ért véget.

Hősnőnk tehát nehéz helyzetbe kerül: választania kell a jóképű, sármos és mocskosul gazdag Harry, vagy a szintén jóképű, de csóró John között.

A Többesélyes szerelem magyar címe nyilvánvalóan a sztori romkomos oldalára utal, s ezzel próbálja becsábítani a nézőket a mozikba. Az eredeti cím, a Materialists (Materialisták) azonban már jóval őszintébb, hiszen Celine Song filmje egyrészt nem vígjáték, másrészt, ha lehet ilyen jelzővel illetni, akkor inkább antiromantikus film. A főhősnő ugyanis meg van győződve róla, hogy a házasság egy kölcsönösen gyümölcsöző üzlet két fél között, és a boldogságot az anyagi biztonság hozza el (persze az sem baj, ha a férfi jól néz ki, magas, és korban is stimmel).

Mert passzolhat egymáshoz bármennyire két ember, ha nincs elég pénz a közös életükre, az csak vitákat, veszekedéseket generál, szóval a szerelem nem elég a teljes boldogsághoz.

Song filmje tehát minden, csak nem a klasszikus hollywoodi értelemben vett romantikus film. Inkább megöli a romantikát.

Aztán persze a két férfi közt tipródó Lucy is kezdi felfogni, hogy nem lehet mindent matekkal megoldani, de addira a Többesélyes szerelem már elvesztette a szimpla romkomra izguló közönsége érdeklődését. Épp ezért is számít bátor vállalkozásnak: nem azt kapjuk, amit várunk tőle, és nem biztos, hogy örülünk annak, amit kapunk, de az biztos, hogy el fogunk gondolkodni rajta.

A film első fele épp ezért erősebb is, mivel abban kapjuk az arcunkba ezt a hollywoodi csöpögős romantikát kíméletlenül ledózeroló őszinteséget, a második felére már inkább kezd a cselekmény olyan irányt venni, mint ami ellen korábban oly ékesen felszólalt.

Azért így is távol áll a giccstől, csupán Song megijedt kissé a saját felvetésétől és a nézők teljes elidegenítésétől. Persze ezzel sincs semmi baj, hiszen a Többesélyes szerelem így is emlékezetesebb, mint a műfajbeli átlagos limonádék, és savanyúbb azoknál, mivel jóval több citromot facsartak bele.

E film kapcsán azonban már nem lehet elmondani, hogy szavak nélkül is sokatmondó lenne, annyi benne a szövegelés, és bizony épp ennyivel marad el az Előző életektől. Song első rendezésében a karakterek minden gondolatával és érzelmi vívódásával tisztában voltunk az apró rezdüléseikből, az egymásra nézéseikből, a ki nem mondott szavaikból. A Többesélyes szerelem azonban mindent kimond, sokszor. A kevesebb több lett volna.


Link másolása
KÖVESS MINKET: